13-01-2010, 14:27
|
|
|
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,570
|
|
להלן חלק ממאמר שפעם כתבתי בענין התשובה המתומצתת היא שישמעאל מנסה לרשת את מקומו של עם ישראל בבריאה ולהוביל את האומות לאמונה בקל בדרכו השטחית והבהמית - עם הדומה לחמור. מציאות זו ניכרת מאוד כיום באמונה השטחית והפנטית שמובילים פלגים שונים באיסלאם.
הקשר לגאולה לא נידון במקטע זה ואתייחס אליו באחת התגובות הבאות באם יתפתח דיון בנושא.
ישמעאל מנסה לרשת את מקומם של ישראל. הנהגה זו מכונה במקורות[1] "שפחה כי תירש גבירתה" על שם הפסוק במשלי[2], וכן מובא בזוהר[3] (חלק ב דף יז/א) "ושפחה כי תירש גבירתה, דא הגר דאולידת לישמעאל, שעשה כמה רעות לישראל, ושלט בהם ועינה אותם בכל מיני ענויין, וגזר עליהם כמה שמדות, ועד היום הם שולטים עליהם, ואינם מניחים להם לעמוד בדתם, ואין לך גלות קשה לישראל כמו גלות ישמעאל."
בפתח פרשת העקידה נאמר[4] אחר הדברים האלה והאלוקים ניסה את אברהם. ומפרש"י[5] על פי דברי המדרש אחר דבריו של ישמעאל שהיה מתפאר על יצחק שמל בן י"ג שנה ולא מיחה. אמר לו יצחק באבר אחד אתה מיראני אילו אמר לי הקב"ה זבח עצמך לפני לא הייתי מעכב.
הישמעאלים מחזיקים במצוות המילה עד לימינו אנו מתוך התרסה כלפי עם ישראל ובאים הם בטענה שהם הממשיכים העיקריים לאברהם אבינו. טענתם מיוסדת על כך שבפרשת המילה מוזכרת אחת ההבטחות שהבטיח ה' לאברהם בדבר ירושת ארץ ישראל. (בראשית פרק יז) "והקימותי את בריתי ביני וביניך וכו' ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגוריך את כל ארץ כנען לאחוזת עולם" וכו'. ומכיון שישמעאל קדם ליצחק בקיום המצוה ומסירות נפשו [מל בגיל שלש עשרה] עלתה על מסירותו של יצחק תובעים הם את השליטה בארץ ישראל.
בזכות המילה זכה ישמעאל עתה לארץ ישראל. ומאחר שאין לו פריעה, על כן אף על פי שהארץ לו היא, עתה היא בחורבנה ואינה בנויה, כך נתבאר בזוהר. והנה ישמעאל נקרא פרא אדם, וכתב הזוהר פרא אדם ולא אדם ממש מאחר שלא נתקן בפריעה, אלא הוא פרא פירוש ענף, כמו מסעף פארה במערצה[6], כי אינו רק ענף מאדם, אבל ישראל הם אדם ממש"[7].
כלומר,מכיון שאינם מקיימים את המצוה כתיקנה (שהרי אינם פורעים) שליטתם בארץ ישראל זמנית וכמו כן הם אינם מסוגלים ליישב את ארץ ישראל בכוחות עצמם אלא היא עומדת בחורבנה עד לבואם של עם ישראל. [יצויין כי השל"ה רומז בדבריו לכך שהמילה היא השלמת מעלת האדם המיוחדת לעם ישראל וישמעאל מנסים ליחס לעצמם מעלה זו בקיום מצות המילה.]
נסיון זה של ישמעאל להחליף ולנשל את עם ישראל מארץ ישראל ומתפקידו הרוחני להיות אור לגויים, מגיע לשיאו עם האחזותם של המוסלמים הבאים מכחו של ישמעאל במסגדי הר הבית, ונסיונותיהם הבלתי פוסקים לטשטש כל נוכחות יהודית במקום המקדש.
[1] ר' ישעיהו הורביץ. שני לוחות הברית. פסחים דרוש ג', עוז והדר, ירושלים, תשנ"ג.
[2] משלי ל,כג
[3] ר' שמעון הר יוחאי.זוהר ח"ב דף יז ע"א, ראם, וילנא, תרס"ט.
[4] בראשית כב, א
[5] שם
[6] ישעיהו י' לג'
[7] ר' ישעיהו הורביץ. שני לוחות הברית. הגהות לספר בראשית, פרשת לך לך, עמ' קל"א, עוז והדר, ירושלים, תשנ"ג.
נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 13-01-2010 בשעה 14:29.
|