לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #3  
ישן 12-04-2005, 16:32
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
על מנת להרחיב את התשובה הקודמת...
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי ohadbx שמתחילה ב "כדי להתניע מטוס"

כאשר מדובר במטוס בוכנה - שיטת העבודה המקובלת היא פשוט לחיצה על מתג המתנע (סטרטר).

מקובל לחבר למטוס מקור מתח חיצוני על מנת שלא לפרוק מתח מן הסוללה שבמטוס (כלומר ההתנעה נעשית באמצעות עגלת מצבר חיצונית וכבל החשמל מנותק לאחר שהמנוע עובד ויש חיווי טעינה).

לגבי מטוסי סילון (גם מסוקים) ההתנעה נעשית גם היא באמצעות מתח חיצוני, אבל מאחר שיש צורך גם לגרום לזרימה של אוויר במנוע על מנת לסובב אותו - משתמשים גם במדחס מיוחד שמזרים אויר אל המנוע. לאחר מכן מנתקים את צינור האויר וכבל החשמל - והמטוס עצמאי לחלוטין.

בחלק מן המטוסים ובעיקר במסוקים - ישנו מנוע קטן שמחליף את המדחס ומסייע בהתנעת המנועים הסילוניים. מערכת שכזו הותקנה גם בבואינג של רוה"מ ("Airforce One") וזה מקרה חריג - פשוט רצו לתת לו את היכולת לפעול גם משדות שאינם ערוכים כהלכה לקלוט מטוסים מסוג זה.

במטוסים אחרים (למשל ב-F-16) יש מערכת אינטגרלית להתנעה - מה ששוב - מעניק לו יכולת הפעלה חופשית יותר (למשל משדות קדמיים).

פעם (היה על זה שירשור לא מזמן) היו גם מטוסים שהותנעו על ידי הזרמת גז אל המנוע באמצעות... הבערת אבק שריפה בתאים שיועדו לכך. בנמטוסי המיראז' למשל, ההתנעה בוצעה על ידי חיבור מיכל אוויר דחוס....

בתמונה הבאה, שצילמתי בטייסת 201 לפני קרוב לשנתיים, תוכל לראות את עגלת המדחס\גנרטור ואת צינור האוויר המשמש להתנעת קורנס "צלם" (אח, היו זמנים....) :
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

לגבי טנקים - שאל מישהו אחר - אם אין לזה כנפיים - אני לא מבין בזה (בד"כ, ראה מקרה ליל אמש )....
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק


נערך לאחרונה ע"י סירפד בתאריך 13-04-2005 בשעה 22:48.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #11  
ישן 14-04-2005, 08:47
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
קורנס צילום או "קורנס צלם"
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "הפוד לפני גלגל החרטום הוא חיפוי התותח...."

והרי זווית טובה יותר להמחשת העניין:


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.geocities.com/4x-tba/ad/201/images/prevs/111248.jpg]


נקודות נוספות לציון:

א. קורנסי צילום סומנו במספרי זנב של 4XX
ב. שים לב ל"אין תותח" ולכיסויי חלונות המצלמה בחרטום והדפנות
ג. להיעדרן של תחנות הטילים (טילי "לביד") תחת הגוף (באזור הכונס ולפני הצנ"פ).
ד. בקצה הימני של התמונה תוכל לראות את קצה מסילת השיגור של נט"ל "פיתון 3" המותקן על הנת"ל של הכנף
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #17  
ישן 14-04-2005, 16:43
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
זה תלוי במטוס... יש מקרים
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי y_schone שמתחילה ב "[font=Verdana]החיבור למקור..."

ישנם סוגים שונים של מנועים.

למשל במטוסי נוסעים משמש לחץ האויר מהמדחס החיצוני על מנת להתניע את המנוע הראשון (קיצוני שמאלי). אח"כ מספק המנוע עצמו את הלחץ הדרוש להתנעת שאר המנועים (בדרוג עד למנוע ימני קיצוני).

יש סוגי התנעה שונים כפי שאף הבהרתי בטקסט. כמובן שלחץ האויר משמש למטרות\מערכות נוספות.

כאן אפשר לראות מנוע סילוני קטן שמחובר למנוע סילוני גדול יותר (מנוע של המטוס 'הארייר') שנועדה לספק את לחץ האויר הדרוש להתנעת המנוע. המנוע הקטן - מותנע על ידי מנוע חשמלי שמסובב אותו ובכך חוסך שימוש במדחס חיצוני.

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.cbjet.clara.co.uk/lucas/images/pegasus.jpg]
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק


נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 14-04-2005 בשעה 16:56.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #19  
ישן 15-04-2005, 02:04
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
יש כאן כנראה בעייה בניסוח - הבהרה
בתגובה להודעה מספר 18 שנכתבה על ידי DeepSpace שמתחילה ב "הוא לא חיצוני"

במטוסי סילון גדולים (וגם בקטנים יותר) יש מדחס חיצוני הנמצא בדרך כלל על עגלה המחוברת אל המטוס באמצעות צינור לחץ. המדחס - דוחס אוויר אל המנוע על מנת לסובב אותוולגרום לתנועה של אוויר בתוך המנוע על מנת להביא להתנעה.

לאחר התנעת המנוע הראשון, מועבר האוויר הדחוס במערכת תעלות הבנויות במטוס בין המנועים, כך שלמעשה ניתן לנתק את המדחס החיצוני מן המטוס ולהמשיך בתהליך ההתנעה.

במטוסים קטנים יותר, ועל מנת לחסוך מן המטוס את התלות במערכות סובבות נוספות, מותקן מדחס חשמלי קטן או מנוע סילוני קטן המותנע באמצעות מנוע חשמלי, שמספק למנוע את לחץ האוויר הדרוש להפעלה ראשונית. כמובן שמדחס זה קבוע לצד המנוע ואינו חיצוני במובן הגיאוגראפי אלא במיקומו מחוץ למנוע הסילון ה"ראשי".

קישור:
http://www.cbjet.clara.co.uk/lucas/lucasapu.html
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #20  
ישן 15-04-2005, 15:27
צלמית המשתמש של DeepSpace
  DeepSpace DeepSpace אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.09.03
הודעות: 12,132
אכן נראה לי שיש אי הבנה קטנה
בתגובה להודעה מספר 19 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "יש כאן כנראה בעייה בניסוח - הבהרה"

ישנם שתי מערכות די דומות, APU, Auxiliary Power Unit ו EPU, Emergency Power Unit.

ה APU (המותקנת במטוסי נוסעים הסילונים המודרנים ובמספר מטוסי קרב כפי שמציין האתר שקישרת אליו), ומספקת כח למערכות המטוס כאשר המטוס נמצא על הקרקע (בין השאר כח להתנעת המנוע). מערכת ה APU היא מנוע סילוני קטן שכאמור מספק חשמל למערכות המטוס על הקרקע.
http://science.ksc.nasa.gov/shuttle...ef/sts-apu.html

ה EPU היא מערכת שנכנסת לפעולה כאשר יש למטוס כשל במערכת החשמל. היא נראית כמדחף גדול, ומותקנת גם על מטוסי נוסעים ומטוסי קרב (חיצונית במטוסי נוסעים ומטוסים כגון הפאנטום, ופנימית במטוסים כגון הפאלקון). המערכת פשוטה מאוד באופן פעולתה, והמדחף משמש כדינמו המסובב ע"י הרוח ומייצר חשמל למערכות המטוס.

מערכת ה EPU בפאנטום לאחר נחיתת חירום (מעל הכונס)
http://www.airliners.net/open.file/561822/L/

כונס האוויר של מערכת ה APU (מוקף בעיגול). צינור הפליטה של המערכת נמצא בין שני מייצבי הגובה.

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://home4.highway.ne.jp/t-park/tp/image/t&l/apu.jpg]
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook


נערך לאחרונה ע"י DeepSpace בתאריך 15-04-2005 בשעה 15:30.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #22  
ישן 16-04-2005, 00:42
  iaf-man iaf-man אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 22.07.04
הודעות: 898
בתגובה להודעה מספר 21 שנכתבה על ידי ohadbx שמתחילה ב "אני לא מבין גדול במנועים"

בואו נסדר כמה דברים/מושגים בקשר למנועים.
קודם כל יש מס' שיטות התנעה,כמו שכבר נאמר:
1.סטרטר אויר דחוס ממתקן חיצוני(מזרימים אויר דחוס דרך הסטרטר,שמחובר ע"י תמסורת גלגלי שיניים
לציר המנוע.כשמגיעים למהירות ציר רצויה,מזרימים דלק+הצתה חד פעמית עד שהאש נדלקת.מהרגע הזה האש בוערת כל הזמן ללא מצת).
2.סטרטר חשמלי-בד"כ במנועים קטנים.משמש גם כסטרטר-גנרטור(בהנעה סטרטר ובסיום ההנעה מייצר חשמל למערכות המטוס).שיטת ההנעה זהה לקודם.מחברים בד"כ עגלת מצברים חיצונית כדי לחסוך במצבר הפנימי.ניתן להניע גם עם מצבר פנימי.
3.סטרטר כפ"ט/תחמיש-מורכב מסטרטר אויר(דומה למס' 1),אשר מונע מפיצוץ כפ"ט(כדור פירוטכני).הגזים שנוצרים בפיצוץ מסובבים את הסטרטר(היה מורכב במטוסים הבריטיים CANBERRA).
4.מנוע APU-מורכב בד"כ במטוסי תובלה/נוסעים.מספק חשמל,לחץ הידראולי ולפעמים גם מיזוג על הקרקע.יכול להזרים אויר/גזי פליטה לכיוון אחד המנועים להנעה.
5.APU/EPU של F-15/16-מהווה מנוע העובד על נוזל מסוכן מאוד לבריאות-הידרזין(HYDRAZINE),
(משתמשים בדלק הזה גם בטילי חלל).זהו גם מעין מנוע סילון קטן(כל נחיתת חירום של המטוסים הנ"ל מוכרזת כאירוע חומ"ס-חומרים מסוכנים.לכן אנשי החילוץ מגיעים עם חליפות אטומות לחומרים כימיים).

לגבי ה-EPU הנפוץ-המדחף הנשלף הקטן,במטוסי הנוסעים הוא בגחון והוא לא קיים בכל המטוסים.

לגבי שיטת העבודה של מנוע סילון:המנוע הפשוט ביותר- טורבו סילון.מדחס אחד,המחובר עם ציר אחד לגלגל טורבינה אחד.המדחס יונק את האויר מבחוץ,דוחס אותו ומזרים לתא השריפה.האש,כמו שהזכרתי קודם,בוערת כל הזמן.בתא השריפה מרוסס הדלק אל תוך זרם האויר ונדלק.כאן מתווספת אנרגיה תרמית מהשריפה,שהופכת לאנרגיה קינטית(תנועה)של גזים שרופים(לכן גם מנוע סילון נקרא "טורבינת גז"-על שם החומר הזורם בטורבינה,להבדיל מטורבינת המים או קיטור).הגזים השרופים יוצאים במהירות עצומה ובדרך מסובבים את הטורבינה,אשר מחוברת בציר עם המדחס.
ישנם מנועים עם 2 או 3 מדחסים(כ"א עם ציר משלו-ציר בתוך ציר),כל מדחס מותאם ללחץ עבודה אחר.מול כל מדחס כזה ישנה טורבינה עם דרגה אחת עד 3.
לא כל הגזים השרופים ביצעו עבודה בטורבינה,רובם יוצאים החוצה בתור דחף.
הערה ל-y_schone:אתה מתבלבל בין מתקן התנעה לבין מזגן חיצוני,שנראים דומים.בנתב"ג בקיץ מחברים מזגן כזה למטוסים חונים.
לגבי הזנקות מהירות של מטוסי הקרב-או שהמנועים מונעים והטייס נכנס ויוצא,או שהמערכות מקבלות מיזוג+חשמל חיצוניים ופשוט מאופסות ומוכנות להמראה(ראית כמה זמן לקח להפעיל מערכות ב-F-16.
מקווה שהבהרתי כמה דברים.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #23  
ישן 16-04-2005, 09:40
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
כמה תיקונים...
בתגובה להודעה מספר 22 שנכתבה על ידי iaf-man שמתחילה ב "בואו נסדר כמה דברים/מושגים..."

קודם כל - כל הכבוד - כל מלה פגז. השתדלתי שלא להיכנס לפרטים, אבל אתה עשית זאת ויפה מאד!

ציטוט:
במקור נכתב על ידי iaf man
APU/EPU של F-15/16-מהווה מנוע העובד על נוזל מסוכן מאוד לבריאות-הידרזין(HYDRAZINE),
(משתמשים בדלק הזה גם בטילי חלל).זהו גם מעין מנוע סילון קטן(כל נחיתת חירום של המטוסים הנ"ל מוכרזת כאירוע חומ"ס-חומרים מסוכנים.לכן אנשי החילוץ מגיעים עם חליפות אטומות לחומרים כימיים).


מערכת ה-APU היא מערכת חרום שאינה מופעלת על הקרקע, מאחר שהפעלתה גורמת לנזקים בריאותיים וסביבתיים חמורים.

את מטוס ה-F-16 למשל מתניעים באמצעות מכלי אוויר דחוס בלחץ 3000 PSI הקבועים בגחון המטוס. ככל הזכור לי - מערכת ה-APU/EPU נועדה לספק מתח חשמלי בחרום ולא להנעה וזאת על מנת שניתן יהיה להמשיך ולהטיס את המטוס. התנעת המנוע באוויר אינה בעייתית כל כך מאחר שאוויר זורם אל המנוע דרך הכונס כתוצאה מגלישת המטוס ומאחר שהמנוע עצמו עדיין לא נמצא במצב של עצירה מוחלטת.
אין להבין מתוך דברי שלא נעשה שימוש בהידרוזין כדי להגביר את הסל"ד - אני פשוט איני מכיר את המערכת הנ"ל מספיק לעומק...
חיפוש ב"Google" יעלה תוצאות מגוונות בנושא התנעת מנועי סילון ונהלי התנעת מנוע במטוסי F-16 (גם באתר ה-F-16.net יש דיון על כך באחד מהפורומים).

אגב:
APU = Auxiliary Power Unit
EPU = Emergency Power Unit

כפי שצויין - ההידרוזין הוא חומר מסוכן הפוגע בכבד ולכן הטייס נשאר במטוס עד אשר המטוס מטוהר על ידי צוות המצוייד ב"חליפות הידרוזין".

במטוסים ישנים יותר (למשל במטוס הסקייהוק) היה נשלף גנרטור עם שבשבת שהיה יותר כוח חשמלי מזרימת האוויר דרכו.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק


נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 16-04-2005 בשעה 09:50.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #27  
ישן 14-04-2005, 22:06
  gm4450 gm4450 אינו מחובר  
מיכאל מס. סא"ל (מיל.), אוצר מוזיאון יד לשריון בלטרון. מומחה לרק"ם ובעיקר טנקים
 
חבר מתאריך: 26.01.02
הודעות: 1,389
נמרוד , אתה התחלת..
בתגובה להודעה מספר 26 שנכתבה על ידי nimrodf שמתחילה ב "לדוגמה באכזרית בסך הכל מרימים מתג 24 ואת מתג המתנע"

האכזרית , לפני שהייתה לכזו , היתה טנק T55.
ובכן , בטנק הזה או בגירסתו ה"טירנית" , נוהל ההתנעה הינו:
עולים מלפנים
נכנסים לתא הנהג מצד שמאל לפנים (מי שיכול)..
מוודאים ששתי ידיות הניהוג (הסטיקים) משוכים לאחור למצב 2 (בילום)
מוודאים שידית בורר ההילוכים בניוטרל
פותחים מתג 24V תוך השקעת כח אימתנית להתגבר על לחצן גדול.
פותחים בלוני אוויר דחוס (70 ו-150 אטמוספירות)
משמיעים צפירה ושואלים "אפשר להניע?"
בוררים את מצב שאיבת הדלק מהמיכלים השונים
מפמפמים במשאיבת הדלק הידנית תוך ניקוז אוויר מהמערכת
לוחצים על מתג משאיבת שמן חשמלית בסיבוב עם כיוון השעון עד לחצי מהלך (כדי שהשמן יעלה מהעוקה היבשה אל עבר המתיזים של הטלטלים.)
לאחר 5 שניות של הפעלת המשאיבה ושינוי ברעש הנגרם על ידה , לוחצים על דוושת הקלאץ' וממשיכים עם מתג המשאיבה את יתרת הדרך של המתג. הדבר גורם להזרמת אוויר דחוס לתאי השריפה של המנוע דרך מפלג אוויר , לפי סדר ההצתה.
לאחר יצוב סיבובי המנוע , מייצבים את הסל"ד עם מצערת ידנית בעלת ראטצ'ט.
כמובן , שאם אין מספיק לחץ במיכלי האוויר הדחוס , ניתן להשתמש במתנע החשמלי הרגיל.
.....
נראה לי שפנטום זה יותר פשוט ,
הדגמה למנהלי הפורום בשבוע הבא באתר הסרטה...
שלכם , עייף מההתנעה
מיכאל
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #31  
ישן 15-04-2005, 10:44
  gm4450 gm4450 אינו מחובר  
מיכאל מס. סא"ל (מיל.), אוצר מוזיאון יד לשריון בלטרון. מומחה לרק"ם ובעיקר טנקים
 
חבר מתאריך: 26.01.02
הודעות: 1,389
טכנולוגיה חביבי
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי nimrodf שמתחילה ב "אז איך קיצרו את כל זה לאיך האכזרית היום?"

מנוע הטירן למרות היותו בעל מערכות התנעה כפולות (חשמל ואוויר) הינו בבסיסו , אותו המנוע של טנק T34 ממלחמת העולם השניה !
באכזרית הורכב כאמור מנוע GM מסוג 8V71 שדומיו הורכבו בתומ"תים מסוג רוכב לסוגיו (M109) , רומח (M107) , רומח חילוץ(M578) ץ זהו מנוע עם עוקה רטובה , בעל מערכת טורבו + מפוח (BLOWER), ומערכת חימום קדם לתנאים קרים. המנוע משודך לממסרת אוטומטית מתוצרת אליסון , להבדיל מממסרת מכנית בעלת שליטה ידנית , ב-T55. מנוע ה-T55 הינו מתוכנן מראש עם חופשים עצומים הגורמים לצריכת שמן מואצת , ולכן אינו עובד "עגול" ואילו מנוע ה-GM הינו "אפוץ" ובעל שיטות קרור שמן ומים מתקדמות יותר. במנוע ה-GM אין ניקוז אוויר ממערכת הסולר כחלק מ"ההתארגנות" להתנעה.
בקיצור ?

עולם אחר גם לנהג וגם למכונאי.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 12:00

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר