15-02-2010, 16:34
|
|
|
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
|
|
שאלת המאה אלף, כך מסתבר, הייתה ידועה מאוד גם כאן ביישוב
בתגובה להודעה מספר 11 שנכתבה על ידי הננר שמתחילה ב "נראה לי ששאלת המאה אלף הייתה קריטית בעניין של התמיכה"
וגם אותי הפתיעה בתחילה התדירות שהביטוי "ואז בא עניין המאה אלף הזה ואז שיניתי את השקפתי ב 180 מעלות" הופיע אצל אנשים שראיינתי לעניין תקופת המנדט, או בכלל בשיחות אתם.
כמובן שצריך לקחת בחשבון שבעוד שלצעיר (יחסית... גם שישים זה צעיר בהקשר זה) המביט אחורה על תקופת המנדט נראה שכולם פה חיו במתח, צריך לקחת בחשבון שהיה אחוז גדול של היישוב (ערבים ויהודים) שהיו א-פוליטיים במופגן, כולל צעירים שהיו בחי"ש האזורי שלהם, אבל לא ממש הבינו בפוליטיקה ושאלות כמו ה"מאה אלף" עברו להם מעל הראש כמו כותרת על ביה"מ העליון היום מעל הראש של תיכוניסט מצוי.
להשקפתי (שהגיע לעיצוב כזה לא מייד, ואפילו לא אחרי זמן קצר, שכן "פעם" גם אני נטיתי לראות את ההיסטוריה כתלוייה לא מעט באירועים כמו תליית הסרג'נטים) אם רוצים למצוא "נקודות ציר" באירועים טעונים כמו יחסי יהודים-בריטניה ב 1944-8, אי אפשר למצוא אותם בפעולה "יומית" זו או אחרת, אלא יש לחפשם באירוע המתמשך יותר שהביא לעליית הטונים והטמפרטורות. לשיטתי עניין המאה אלף (ומוקדם יותר עבור הרוויזיוניסטים, ב 1944, אותה שאלה רק ללא הכותרת והמספר) היה האירוע המתמשך שהאיץ את היישוב היהודי והבריטים במסלול התנגשות, כולל "הפעלת" מימדים רבים של המערכת, בו זמנית, על מהירות גוברת ולכוון של עימות שלא ניתן להמלט ממנו.
למעשה אם בוחנים של השנים שאחרי סוף 1945 באופן פתולוגי (תוך השארה בצד של הקלישאות השונות שמקובל להאמין בהן בנוגע חמנדט וסופו) ברור שבריטניה מנהלת מלחמה אבודה, לא ממש נחושה (ותמיד חשוב לזכור שבעוד שעבור החייל הבודד 3-4 פגזים על עמדתו זה גהינום, זה בהחלט לא מספיק בכדי להגדיר את האירוע כ"מלחמה אכזרית") ונמצאת בנסיגה מתמדת, תוך פרצי "התקפות נגד" פה ושם. אירוע כמו תליית הסרג'נטים יכל לתת לרכבת הדוהרת זעזוע, או האצה, אבל לא שינוי כוון. כמו כן: טעות תהיה לחשוב שכל גורל בריטניה הגדולה תלוי היה בשאלת א"י - ואם בוחנים את איפה נמצאת בריטניה ב 1956: רק 8 שנים אחרי סיום המנדט - ברור שהיציאה מא"י הייתה רק תחנה על הדרך להתפרקות כאימפריה, לא תחנת מוצא ולא תחנה סופית.
_____________________________________
.
|