07-04-2010, 19:28
|
|
|
חבר מתאריך: 01.03.07
הודעות: 5,639
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי Narion
איך מדינה שמצליחה לתכנן, ולבנות את מטוסי הקרב שנחשבים לטובים בעולם (במקביל לארה"ב), לא מצליחה לתכנן ולבנות מלטי"ם.
|
הבעיה היא לא אצל המייצרים והמפתחים אלא בכך שהצבא לא יכול להחליט מה הוא רוצה, וגם בגלל שהנושא הזה היה מוזנח זמן רב (חוסר תקציב, חוסר עניין וכד'). צריך להבין שאין שום סיכוי בעולם שכמה מערכות כטבמ"ים שהרוסים הזמינו מספיקים להם. אז אחד ההסברים שהיה כאן בפורום הוא שהרוסים רוצים להנדס לאחור את הכטבמ"ים כדי להעתיק אותם. אבל ההסבר הזה איבד כל בסיס לאחר שהתפרסם כי הרוסים מעוניינים בהספקות נוספות, כי הרי אם היה מדובר בהנדסה לאחור, אז המספרים שהם קיבלו היו מספיקים לצורך זה. אז למה באמת הרוסים הזמינו שלושה מערכות כטבמ"ים שונות ברמות משקל שונות במספרים מצומצמים? כדי לפתח תו"ל הפעלת כטבמ"ים בצבא ולהגדיר את הדרישות שתוצגנה למפתחים. זה נאמר בפרוש בכמה הודעות לעתונות, וגם הוקם מרכז מיוחד לצורך זה. אם כך, אז למה אנחנו שומעים על התעניינות במערכות כטבמ"ים נוספות? בגלל שמפתחים והיצרנים עדיין לא סיפקו את מה שהצבא רוצה. למה לא? כי לוקח מזן לפחת ולייצר כטב"מ, וזה לא שנה ואפילו לא שנתיים. ברור שבסופו של דבר המערך התעשייתי הצבאי של רוסיה יוכל לספק לצבא את מה שהוא רוצה, אבל בינתיים סוגרים חורים במה שאפשר (כפתרון זמני).
ציטוט:
יכול להיות שהפער (הטכנלוגי) בין ישראל לשאר העולם בתחום המטוסים הלא מאויישים, הוא פשוט גדול מדיי.
|
יש פער טכנולוגי, אבל הוא לטובת הרוסים, אם אנחנו מדברים על כטבמ"ים כבדים. היתרון הישראלי הוא, לדעתי, בתחום המטע"ד האלקטרו-אופטי איכותי וקומפקטי, שבבים, במערכות שליטה ובקרה ובמיוחד בניסיון רב-שנים שיש לחברות ישראליות בתחום. מצד שני, לרוסים יש יתרון בתחום האירודינמיקה (מחקר והנדסה), מנועי סילון, הנדסת חומרים. בשנים האחרונות אנחנו רואים גם מאמץ רוסי גדול להתקדם בתחומי ההי-טק.
בינתים אפשר לראות שברוסיה מי שמפתח כטבמ"ים קלים\בינוניים הן חברות קטנות ופחות מוכרות, ואת הכטבמ"ים הכבדים מפתחים חברות גדולות כמו יאקובלב ומיג (הטופולב כבר יצא מהתמונה, למיטב ידיעתי). אותן החברות הקטנות מתחילות את דרכן בתחום הכטבמ"ים בדומה לאיך שזה התחיל כאן בארץ לפני עשרות שנים: עם משאבים מוגבלים ומלמטה. מצד שני, החברות הגדולות שמפתחות כטבמ"ים כבדים, נהנים מבסיס ידע ענק, יותר משאבי אנוש ויותר תמיחה ממשלתית. והבעיות שאנחנו שומעים עליהן מתייחסות לכבטמ"ים קלים\בינוניים, אבל כמעט ולא שומעים כלום על התקדמות בתחום הכטבמ"ים הכבדים. לכן לא יהיה נכון לעשות הכללות ולהסיק מסקנות גלובליות, אלא צריך לקחת את הדברים בפרופורציה ובקונטקסט שלהם.
_____________________________________
בבקשה תקנו אותי כשאני עושה שגיאות כתיב.
|