|
17-05-2010, 18:30
|
|
|
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
|
|
דיר קלעה
שמאלני - אתר יפה בשטחים - שמאלני - אתר יפה בשטחים - יאללה. ניסע לראות את האתר.
סמוך לפדואל, ליד הישיבה שבה לומדים חלק ממשתתפי הפורום הזה. קצת מצודה רומית, קצת מנזר ביזנטי, קצת חווה חקלאית ביזנטית אף היא. חפור מהשנים האחרונות, מצב השתמרות טוב. בפורום ידיעת הארץ של תפוז הם חגגו על האתר הזה כבר לפני 4 שנים, אך אני, כאמור, הגעתי אליו רק היום.
את המפתח לשער המערבי נתנו לי בש"ג (המזרחי) של פדואל, ודרשו שאבטיח לנעול לאחר שאצא, ולנעול שוב כשאחזור לתוך גדרות הישוב. כמובן שעשיתי את זה. נסעתי לקצה המערבי, ממש ליד הישיבה, ונכנסתי לישיבה להגיד שלום. הם שמעו את ה-doors בקולי קולות, והרגשתי בבית. אחר כך פתחתי את השער של גדר הבטחון, ויצאתי לשטחים המשוחררים (כשאני מקפיד לנעול אותו אחרי. כן כן). קצת דילוגים בין הסלעים, קצת מנוחה על "המרפסת של המדינה" (א. שרון, בפדואל). ראות עלובה, אבל גם כך הנוף היה די מדהים. אחר כך עוד דילוגים על הסלעים, למצודה/חווה.
קירות אבן ענקיים, גם הקירות וגם האבנים. אבן מקומית, שנחצבה באתר סמוך, אפורה, עם סיתות שוליים רומי, במצב השתמרות טוב מאד. המון אולמות עם רצפות פסיפס (מכוסות, ברובן. בפורום תפוז לפני 4 שנים הם צילמו רצפות שלא ראיתי שם היום). שער הכניסה הדרומי למצודה הוא קטנטן, אך מוזר: משקוף מאבן ענקית, כ-4 מטר אורכה וכ-80 ס"מ גובהה, מונחת מעל פתח שרוחבו לא יותר ממטר. מעל המשקוף, ובהמשך לשער, מסותת לתוך אבן ענקית נוספת מין המשך לשער, בגובה 15 ס"מ. ומעליו - חריצים אלכסוניים ש"בכאילו" מציירים קשת שטוחה. במרכז המשקוף העצום חקוק צלב.
בפורום תפוז התקיים מיני-דיון על משמעות הפתח הקטן מעל המשקוף. אחד הכותבים הציע שזה כדי לראות מי דופק על השער. לא הגיוני. ניתן להגיע כמעט עד החריץ הזה, ואין שום דרך לראות דרכו מי דופק. האבן הרבה יותר מדי עמוקה. משתתף אחר הציע שזה כדי להסיר משקל מהאבן. נו באמת.... אבן שרוחבה כ-2 מטר, גובהה כמטר, עומקה כ-50 ס"מ, ומישהו "גילח" ממנה 15 ס"מ ברוחב מטר אחד כדי לעשות אותה יותר קלה?
בהמשך הקיר שבו פעורה הדלת, בכיוון המדרון התלול במערב, עוד צלב. הפעם מובלט מהאבן. זו כבר בעיה: את הצלב החקוק ניתן היה, בלי קושי, לחקוק בכל תקופה מאוחרת יותר. אך להבליט צלב - יכולים היו רק הבנאים המקוריים. אז מה הבעיה? שהצלב הוא צלב צלבני טיפוסי, אך כל הסימנים מעידים שזו בנייה רומית/ביזנטית. תיק"ו.
ההתרגשות הגדולה היתה כשגיליתי, באחד האולמות עם רצפת הפסיפס, את קיר הטיח עם אבנים משובצות בו. לפני כמה שנים ראיתי כזה בכנסייה הביזנטית במרומי מצדה, ודי הצקתי לכולם, כאן בפורום, שיעזרו לי לדעת אם זה חומר גמר ביזנטי אופייני. היו שענו לי, והסבירו לי שזה בהחלט כזה, אך איש לא זכר איפה יש עוד קיר טיח עם אבני חצץ משובצות בו. למרות שנדנדתי. אז הנה - מצאתי לבד. בדיר קלעה.
ונותרה שאלה אחרונה. למה שהרומאים ו/או הביזנטים ייבנו מצודות בלב הארץ? ממי הם פחדו? מצאתי באינטרנט כמה דעות מלומדות שטוענות שכאן עבר קו החזית שבין הנוצרים, מדרום, לבין השומרונים מצפון. קו ה"דייר"ים. לאורכו יש לא מעט אתרים ששמם מתחיל ב"דייר" (מנזר), מרוכזים באופן מעורר תמיהה. דייר קלעה, שבו ביקרתי, הוא אחד מהם.
מומלץ. נוף נהדר, עתיקות מרשימות, נגיש וזמין. וכמובן - לא תהיה לי בעיה אם כדי להגיע לשם יהיה צורך בויזה.
|
|