לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 08-06-2010, 21:29
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
אל מבצרי אדום – סיור עמוס בעקבות המבצרים המדהימים של דרום ירדן

כמו שציינתי בפתרון החידה, כבר כמה זמן שברור שהנה ימים לא טובים באים, או לפחות לא אי-אי-אי, ושרצוי לסגור חשבונות ישנים, ולא להותיר מאחור מקומות שחובה לראות.



עוד יציאה לעקבה ליום+לילה לפגישת תיאום, ואני מחליט שתכף לפני שהחום המגעיל הופך להיות רצחני, ולפני שהירדנים בכלל יתחילו לדפוק מחירים של טוקיו, אני מתחיל בסידרת סיורי העומק שמזמן תכננתי – לא עוד עצירות במקומות ליד הכביש, כשהמלווים המקומיים מסתכלים בחרדה על דמוי האינגליזי ההולך לבחון כמה בתי אבן נטושים -אלא סיור כמו שצריך.



פלאי העולם, והעובדה שבאילת שורצים פרודים/פרודות/גרושים/גרושות רבים הביאו לכך שהטסת ילדים קטנים ללא ליווי מבוגר הם דבר של מה בכך. איש קשר אמין באילת, 220 ₪, ועוד 90 ₪ "זרוקים סתם" בשבילי, רק לעבור לישראל לחמש דקות ולהעביר אותו לירדן. הירדנים, שמספיק שעוקצים אותנו בכניסה לפטרה, דווקא פותרים אותנו ממיסי גבול – גם משהו. מעבירים לילה בעקבה, שאגב הפכה ממשהו שמזכיר את העיר יריחו 100 מטר מאחורי נואייבה א-לה 1981, למשהו שהרבה יותר מזכיר את אנטליה סיטי... המון בתים לבנים של ארבע קומות, סטריפ צפוף של מלונות פאר ליד החוף (שפעם היה בתולי, אפילו שגבר בעיר), ועוד הרבה מלונות לא פאר. יש עוד כהנה וכהנה, ותנופת בניה כמו שרואים רק במדינות שלהן יש מלך, או לפחות איזה ראיס.



בבוקר פוגשים את יוסוף הנהג – שבהגיון של מדינות סמי עולם שלישי, בא עם הוואן החדש שלו מעמאן – יצא ב-7 בבוקר – לאסוף אותנו. לך תבין, אבל מצד שני כשליטר דלק עולה 2.5 ₪, אולי יש הגיון. עוזבים את המלון החדיש (מובנפיק – רשת מאוד פופולארית בירדן והעולם הערבי. בכלל מישהו עשה בדיחה על חשבון בני דודינו כשמיקם בירדן את כל רשתות המלונות שדובר ערבית לא יכול שלא להגיד מצחיק: מובנפיג, קראון בלאזה, קמבינסגי...) ולילד, שלא יצא מהמלון, יש הזדמנות להגניב מבט על אחד מ 2-3 מקדונלדסים שיש בירדן (אומרים שלא תפרוץ מלחמה בין מדינות שבהן יש מקדונלדס, אז נהיה אופטימיים) ובעיני נץ הוא מצליח אפילו לראות שמתנות ארוחת הילדים הן שרק החדש...



עוד משהו מעניין על הדרך: מי שמכיר את ירדן יודע שאין שם דשא, ובקושי יש צמחיית נוי שלא מניבה פרי, או לפחות צל הגון. זה אחד הסימנים הראשונים שאתה בירדן, ולא בוואדי ערה, לדוגמא. בכל מקרה בעקבה, לא ממש מזמן, הוסיפו מין כיכר ענקית שכולה דשא. גם שדרות עצי נוי הוסיפו לאורך הדרכים הראשיות.



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 08-06-2010, 21:41
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
התוכנית כדלהלן:
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "אל מבצרי אדום – סיור עמוס בעקבות המבצרים המדהימים של דרום ירדן"

יש שישה אתרים ברשימה – כולם, כמה אנוכי, הם בשבילי. הספק מקובל: ארבע, הספק רצוי – חמישה. הספק הזוי: שישה. כולם אתרים שלא ביקרתי בהם, או שרק ראיתים בעבר בחטף:



המבצר שבראש הצוק "אל חביס" בלב פטרה.



מצודת עמק משה (מהחידה)



"פטרה הקטנה" הידוע בשם "סיק אל באריד" (לא מבצר, אבל מקום שלא הייתי בו).



המצודה בשובכ



חורבות בוציירה, בירת אדום



מבצר הלגיון השישי באודרוח' (אודרא).



בשביל הילד יש סיור בסגנון מסע כומתא ברוב פטרה – למזלו בשביל להגיע לאל חביס, "חייבים" לעבור כמעט בכל האטרקציות, פרט אולי לקבר הידוע כ"א-דיר", אז הרוויח, הילד.



בשביל לקנות איזה מעיל צבאי מנומר שמכר ביקש (לבוש מאוד מקובל אצל הבדואים בירדן, ואולי סביה למה מבקרים אקראיים חושבים שכולם שם חיילים) עוברים במרכז קניות בפרוורי עקבה – לא מקובל לצלם בחנויות בירדן, אז לא צילמתי. מה שכן, כמה מראות של מיזמי בניית שכונות עצומים, "כאילו אין מחר", מרכזי קניות, מרכזי כנסים, מפעלים ואפילו אזורי תעשייה שלהם צמודים שיכוני הפועלים.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


בדרך לפטרה, עוברים בלב השממה שבתפר בין הרי אדום הדרומיים למישורים האינסופיים המאפיינים את דרום מזרח ירדן. יוסוף הנהג ראה כמה ישראלים, יודע מה מעניין אותם, אז מצביע על איזה הר רחוק ואומר "דיס איז סעודי ערביה – וי ניד ויסה טו דו דר".



ירדן, כידוע, היא כמו ישראל של לפני 40 שנה, רק עם פלאפונים, ויש מראות שבארץ אפילו בשגב שלום לא רואים כבר.




תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 08-06-2010, 21:53
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
הרי אדום, ועצירה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "אל מבצרי אדום – סיור עמוס בעקבות המבצרים המדהימים של דרום ירדן"

הרי אדום, למי שלא יודע, הרבה יותר גבוהים מהמקבילים להם בארץ. מסיבה זו הצמחיה בהם דלילה פחות, ואפילו מטעים או חורשות אפשר לראות פה ושם, וכבר סופר מדוע נקרא שמה של אדום "שעיר".

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

בירדן, כמו בירדן, איכשהו יש סיכוי של50/50 לעבור אפילו בכביש ראשי בלי איזו סיבה לעצירה לא מוסברת. הפעם דרך המלך חסומה, לא יודע למה, ואז מתפתלים דרך כבישים צדדיים, ליד בדואים מקוששים קש, או בתים בודדים, ואיכשהו בסוף חוזרים לדרך, שבטח נחסמה בגלל פיצוץ סלעים כחלק מהעבודות שלעולם נגמרות בכבישים שם. עוד לפני זה עוברים את הטרמינל הגדול שמפריד בין אזור הסחר החופשי של עקבה לשאר ירדן, ויאללה לארץ אדום המדהימה.



החלטתי להמנע הפעם מעצירות אוכל אצל המקומיים, כדי לא לבזבז זמן עם שירות איטי, או סתם לשמוע חכמולוג זורק "איזראלי, הא? נו גוד ישראיל, יו נו, שוט אנד קיל", שתמיד בסוף יום כזה אני משתכנע שאולי הוא לא נפוץ, לא בירדן לפחות, עד לבוקר הבא. עוצרים לא. בוקר מאוחרת מהירה במלון הייחודי "טייבת זמאן", שבקצרה הוא ה"קסבה" של כפר בשם טייבה, שאחרי שננטשה ברובה לטובת בתים חדישים מסביב, עשה מישהו יוזמה והקים בה מלון ציורי בצורת כפר בדואי. מקום מאוד נחמד, ויש לו גם אח תאום, בלב הכפר הסמוך ואדי מוסא, והוא נקרא "בית זמאן". אוכל לא רע, גם כן, ומי שאוהב מלבי כיף לו, ומי שלא אז שיתרגל כי זה התחליף שלהם לעוגת הגבינה שבמלונות שלנו.



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 08-06-2010, 22:15
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
תחנה ראשונה – המבצר שבראש הצוק "אל חביס"
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "אל מבצרי אדום – סיור עמוס בעקבות המבצרים המדהימים של דרום ירדן"

מגיעים לשער האתר של פטרה, קונים במהירות כרטיס יקר, וזורמים פנימה בהליכה מהירה דרך ענני האבק שמעלים התיירים המשתאים, והנעצרים ליד כל ביתיל, קוביית ג'ין, או קבר לא גמור... מצלמים כל זווית של הסיק, מקשיבים לכל סיפור של המדריך. לנו אין זמן: כבר הייתי פה הרבה פעמים, וגם פטרה נמאסת בסוף, או באמצע, וחוצמזה שצלבנים זה מעניין. דוהרים בהליכת מסע תג לצומת גולני לאורך הסיק המוצל, אומרים "אקסקיוז מי" לחבורות של תיירים צורפים או יפאנים עם כפפות לבנות ומטריות שמש... פה ושם אני רואה חבורות של זוגות בגיל העמידה, נשים קצת צבועות, גברים עם כרס ופאוץ' – דרך הרוח החזקה שומעים את חיתוך הדיבור המוכר והידיים המונפות כחלק מהניצוח על השיחה. "הנה, תיכף תראה שנעבור ליד ישראלים" אני אומר לבן... ופעם אחרי פעם כשמתקרבים, אז מסתבר שאלה איטלקים בגלל. חברה טובה יש לנו בלבנטיניות החביבה.



כשמתגלה ה"חזנ'ה" דרך הסיק, אני בדיוק משתאה למראה תייר שעשה באמת מאמץ מרשים להגיע לפה.



רוב פטרה לא השתנתה לאורך 15 שנה של ביקורים, כאתר, רק נהייתה יקרה יותר. עדיין אותה תשתית תירותית עלובה למדי (בטח בשביל דמי הכניסה האסטרונומיים), אבל מה שכן לחז'נה, כבר לא נותנים להכנס... נאלצתי לשכנע את הבן שהצלבן האחרון לא יושב שם בפנים עם הגביע הקדוש, ושבכלל אין שם שום דבר מיוחד. גם השוטרים, שפעם כיכבו באינספור תמונות של מבקרים ישראלים כשהם מחובקים אתם בכניסה לקבר, כבר לא קמים בשביל צילום, ויושבים משועממים. הם היחידים, כך נראה שלא מנסים לסחוט "טיפ" מהתייר...



על קירות המונומנט שאריות רבות שהותירו ה"תייר המכוער" או "הירדני המכוער". כנראה שלכולם יש משלהם.




תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 08-06-2010, 22:29
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
הדרך לחורבות המבצר באל חביס
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "תחנה ראשונה – המבצר שבראש הצוק "אל חביס""

מירוץ מטורף דרך כל המראות שתיירים מתעכבים שעות לידם – התאטרון, קבר ה"מחכ'מה", רחוב העמודים וכו' וכו' מקומות שלא קשורים לסיפורינו...



ואז רואים אותו – מעל רחוב העמודים, ועוד יותר מעל החורבה המרשימה של המקדש הנבטי הידוע בשם קסר אל בינת, מתנשא צוק בלתי נגיש לחלוטין , "אל חביס" שמו הערבי, (מרכז התמונה) ועל פסגתו החורבות של המצודה הצלבנית הראשונה דהיום.







תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה




מנערים באדיבות של "סדרן העבודה" של הנערים מובילי החמורים, ומשכנעים אותו שאנחנו באמת לא תיירים שמתכוונים לעלות ברגל לקבר א-דיר (העליה לשם היא פרנסה טובה לחמרים), אלא אנשים שעולים לאל חביס. "אל חביס – וורי, וורי דיפיקולט, בת גוד לאק" הוא אומר, ואמחנו מטפסים בשביל מדרגות לאיזה קבר אלמוני שעדיין שוכן המוזאון המקורי של פטרה (יש כבר אחד חדש בעמק) ובו מוצגים בעליבות כמה פריטים עוד מהימים שהאתר לא היה חפור. מפה מתחילה העליה לא חביס.


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 08-06-2010, 22:52
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
הדרך לחורבות המבצר באל חביס/3
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "הדרך לחורבות המבצר באל חביס/2"

"איזה נוף היה לפרנקים האלה!" אני חושב לעצמי, בעוד אני מחפש את הקטע שבו השביל יתחיל לזנק במעלה הצוק, שבינתיים אנחנו די בשליש התחתון שלו. ומצד שני, הברברים האלה – שאפילו הביזנטים נגעלו מהם – לא העריכו את זה. עוד הרבה חזיתות אלמוניות של קברים בדרך ועוד הרבה סלעי חלווה מרהיבים. מטע קטן למרגלות הצוק, וגם גרמי מדרגות שחוקים מהרוח – רוחות רפאים של העולם העתיק.



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


מתחיל להיות ברור לי שאנו מקיפים את ההר, ואז... פתאום עוברים פינה, והנה ה"מאחורה" של קסר אל בינת, שהרי משם התחלנו לטפס, וביננו ובין בסיסו יש רק מדרון חולי עביר לגמרי.


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


מביטים שמאלה ורואים שלט חלוד שמראה את תחילת הדרך האמיתית לצוק... נו טופ – כבר אמרנו שאחידות, או בכלל שילוט, לא צד חזק פה. שיקחו את ה-40 דינאר שלי וישימו שלט "פה עליה" כמו שצריך. מתחילים לטפס במדרגות התלולות היישר אל ראש הצוק.


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #8  
ישן 08-06-2010, 23:04
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
הדרך לחורבות המבצר באל חביס/4
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "הדרך לחורבות המבצר באל חביס/3"

העליה לראש הצוק בסדרת גרמי מדרגות חצובים ובנויים חליפות. בכמה מקומות אלה משוחזרים (ואין לי מושב מה היה מראם בתקופת קיומו של המבצר), ובאחרים מקוריים. אין כבלים לאחיזה, או מעקה: ברוכים הבאים למוזאון החי של איך הייתה ישראל בימים שאורי דביר כתב את "נקודת חן", וכל מקום ואתר היה "כל מקום" – אני לא נוקט עמסה מה טוב יותר, אבל מה שבטוח שהילד המסכן חטף שפשופים מכך שגררתי אותו צמוד לקיר האבן האדומה, כמה שיותר רחוק מהתהום. באחד הקטעים – גשר עץ די מפחיד, מגשר על פער בגרמי המדרגות.... פה היו צריכים לצלם את סצנת המרדף במכרות מוריה...



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


בקטע אחד מתגלה על שן סלע, ועל רקע חורבות העיר האדומה, קטע ביצור הרוס ראשון.


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 08-06-2010, 23:25
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
הדרך לחורבות המבצר באל חביס/5
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "הדרך לחורבות המבצר באל חביס/4"

אחרי עליה לא נוראית, כמו שהובטח, מגיעים אל סדרת המשטחים המהווה את ראש הצוק. קודם כל הנבטים היו פה לפני הצלבנים – השאירו חציבות, ואפילו אתר פולחן חצוב על אחת המדרגות התחתונות.



דבר שני: רוב המבצר נפגע קשה בהרס ידי אדם ו/או רעידות אדמה. בכ"ז אפשר לעקוב אחריו – בדיוק כמו מבצר ארבל, גם כאן מדובר על שיפור של אתר לא נגיש כמתנה מאמא טבע: תיחום ראש הצוק, הסדרת חדרי מגורים ואכסון, עמדות וחומה. ראש הצוק מצומצם למדי והוא משטח לא שטוח, אלא חרוץ ומבותר, ועליו עוד מין "קובית סלע" שעליה עמד מין מגדל עוז. כל פאות המשטחים בוצרו בחומות ומגדלים, וכן חריצים שעלו לראש הצוק ואיפשרו מעבר – בקושי – של אדם השם נפשו בכפו. התיאור של יוספוס את יודפת – בעודו מנסה להצדיק עצמו – מתאים בהחלט לכאן. חדר מקומר שרד, וכן בור מים חצוב, על חולייתו. הנוף – מליון דולאר, או מליון סולידוס.



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #11  
ישן 08-06-2010, 23:39
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "..."

למיטב ידיעתי שמה של המצודה (הצלבני) לא ידוע. ככל הנראה נכבשה בידי סלאח-א דין ב 1188, וב 1217 עולה רגל אירופי תיאר אותה כחורבה, אולי לאחר שנחרבה ברעידת אדמה של 1201/2. למצודה מאפיינים משותפים עם זו של "ואל מוייסז" הסמוכה לה בזמן, וככל הנראה נוסדה באותה הזדמנות. ככל הנראה שימשו לבנייתה גם אלמנטים שנלקחו ממקדש קסר אל בינת, מאחר ואלה נמצאו למרגלות הצוק, מנותצים לאחר שהתדרדרו עם הזמן.



ירדנו מהצוק במהירות, וחלק מן הדרך חזרה, חלק מאיתנו, עשו על גבי חמור (או פרד) זריז למדי. יש לפעמים יתרון במדינה שה אין הבטים של ביטוח, או היסטריה סביב בטיחות: הילד תפס פיקוד על הבהמה, דהר קדימה, והכל בקארדו של פטרה. גם חוויה.



המשך המסע – מחר.



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #12  
ישן 09-06-2010, 09:46
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
אל חורבות המצודה של עמק משה/1
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "אל מבצרי אדום – סיור עמוס בעקבות המבצרים המדהימים של דרום ירדן"

לאחר הביקור החטוף בפטרה (3 שעות, כולל כל ההליכה) מבקרים בעוד אתר, שאינו מבצר ולכן נשאירו לסוף + אוכלים צהריים, ומקנחים בעוד מלבי וכן קינוח בדואי/ירדני כלל לא רע שמכונה "אבו עלי" שזו מין עוגה עם מרקם של פאי רטוב, ולדעתי יש בה תפוחים, סוכר, סוכר, תפוחים ומשהו שגורם לכל זה להיות צמיגי.



על "אל וועירא" – חורבות המצודה הצלבנית שליד פטרה שמעתי כבר בביקור הראשון שלי שם ב 1995, בימים הטובים כשעוד מכרו בקבוקי חול ובהם כתוב "פטרה" בעברית, ואפילו שקלים קיבלו פה ושם. לא יצא לי אף פעם לבקר בה, לא חשבתי שהיא משמעותית, ואפילו לא טרחתי לבדוק היכן היא. הפעם עשיתי שיעורי בית, ולמרות שפרט לסימונה על המפה, בין מאות אלפי האזכורים של פטרה ברשת די נדיר למצוא עליה מידע. בסוף נמצא המידע המבוקש – דווקא באתר צרפתי מעולה שנזכיר בסוף, ואני חושב שכל אוהב מבצרי צלבנים צריך להכירו – גוגל ארץ' השלים את התמונה, וכך הסתבר לי שבעצם חורבות המצודה קרובים מאוד לכביש די שימושי.



בדרך לאתר אחר ראינו אותה בחטף משמאל לכביש – קרובה מאוד, חורבותיה ומפולותיה מעטרות סדרה של גבעות סלע לבן על רקע ההרים האדומים של פטרה.



ממצפור לצד הכביש, ניתן היה לראות אותה יפה, ולהתרשם מהמיקום הייחודי התופש שלוחה צרה וארוכה בטופוגרפיה יוצאת דופן.



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

עוצרים את הרכב ויורדים על משטח ישר למדי לכוון חורבות המצודה, רק מאתיים מטרים מאיתנו.



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


ואז אכזבה... מסתבר שתיאור של החורבה שקראתי, ןמספר כי היא "כל כך קרובה, כל כך לא נגישה" לא היה בצחוק... בתום 190 מתוף מאתיים המטרים מסתבר כי בין המשטח עליו אנו הולכים, ובין המצודה מצוי נקיק עמוק ותלול לחלוטין – קניון ארוך בכוון צפון-דרום, שהופך את המצודה לחלוטין ללא נגישה מכוון זה. בכדי להגיע לחורבותיה, כך נראה, יש ללכת כמה מאות מטרים לפחות צפונה או דרומה, ואז למצוא היכן לרדת לנקיק, ושוב לחפש מקום לעלות ממנו. אין לנו זמן לזה, או מים במידה מספיקה, ואני כבר מתחיל לקבל גוון, עם כל הכבוד לאולטראסול, של סקוטי באיביזה אחרי שעה בשמש. מאחר ונראה כי המצודה חריבה למדי, אני מחליט לוותר על הביקור הפיסי, ומסתפקים בהליכה לאורך שפת הנקיק, ומבט עד כמה שאפשר לכוון החורבות. בדרום המצודה, על מדרגה מעל הנקיק, אפשר אפילו לראות שריד של ביצור הכולל חרך ירי.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


המצודה המאורכת, כלואה כך נראה בין שני נקיקים מקבילים, ומוגנת טופוגרפית היטב גם משתי פאותיה הצרות, צפונית ודרומית. שרד מגדל מחגורת הביצורים החיצונית, וכן חלקים ממגדל העוז, כמו שפעם כונה בספרות. כמו באל חביס, גם כאן הצלבנים שיפרו בנחישות את הטופוגרפיה הבלתי נגישה ממילא. בניגוד לאל חביס, זו הייתה מצודה גדולה למדי: להערכתי בארץ הייתה נחשבת למצודה בגודל בינוני.




תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 09-06-2010, 14:14
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "אל חורבות המצודה של עמק משה/1"

מצודת עמק משה נבנתה ע"י בלדווין הראשון, בסביבות 1115 לספירה – ככל הנראה במטרה לחלוש על הדרך מדמשק לקהיר וחצי האי ערב. באמצע המאה ה-12 נכבשה ע"י שליטי דמשק והבדואים המקומיים, שחיסלו את חיל המצב. מסע כיבוש מחדש, של צבאו של בלדווין השלישי הגיע למצודה וצר עליה: לאחר שנכשלו נסיונות הפריצה, עברו הצלבנים לשיטה אחרת: חיסול שיטתי של המטעים ועצי הפרי שבאזור – מקור המחיה של הבדואים המקומיים. לבדואים זה הספיק והם מצאו את הדרך לסיים את המצור בהסדר. מאוחר יותר באותה המאה עוד עמד המבצר במצור מוסלמי ויכל לו, עד שב 1188 נכנע, לאחר מצור, לסלאח א דין, ששחרר את מגניו.



סקירה מקיפה על המבצר, כולל תיאור שלו, מצוטטת כאן, כתרגום טכסט שנמצא באתר צרפתי מעולה שעוסק במבצרי המזה"ת:


History
The Franks of Jerusalem quickly realized the strategic importance of territories east of the
Dead Sea. The implications of these possessions was twofold: to settle along the land of Moab and path of Edom returned to gain control of the main caravan route between Damascus and Egypt to the holy places Islam. To this was added the commercial possibility of isolating each of the adversaries of the kingdom - the Fatimids in Egypt and the Turks in Syria - by reducing the likelihood of joint actions.

In fact, it was Damascus - "Port of the Desert" - which suffered the most, Egypt accommodating positions of the interposition of CHF through its Red Sea ports, while Baghdad restored runway Desert Palmyra Deir ez-Zor-Ma'an ...

In Damascus felt so threatened in March 1107, the atabeg Toghtekin sent in Transjordan Sabâwû Turkmen leader at the head of a contingent of 3,000 men - probably because this dark horse Turkoman adventurer is known to us in reviews under the title of Amir al-Ispahbad, that is to say, chief of cavalry - in order to create a core of Muslim resistance, giving back to the Bedouins of the raw courage to face the irresistible Franks. The King Baudouin I and his companions had indeed already done at their first recognition of successful raids in the region, and the signs suggest that a larger expedition was preparing towards the Mount of Olives ...

When Baldwin I learned a fortress built in the Wadi Musa - literally the "Valley of Moses", a legend that the prophet Moses to have discovered a source, Ain Musa - to block the caravan route to the Franks, rose rapidly troop of light cavalry and took the desert road towards the wadi, guided by a native priest named Theodore. With the complicity of Christians in the region, the arrival of the Frankish troops was not stale. Theodore, using the ruse, the Turks appeared only as a victim of Frankish invasion, announcing at the same time fearful of the imminent arrival of Malik Bardawil with considerable force ...
The next day, Baldwin peacefully occupied the site and the environs of Petra, while the Bedouins who had called on Turks to their aid were to all intents and purposes, smoky like foxes in the caves where they sought refuge ...

The soldiers of Christ were to return again in this wadi they began to familiar in 1112, to remove a large caravan had left Damascus for Egypt.

With these repetitive penetrations in the heart of the
Jordanian desert, Baldwin I in 1115 took the decision to settle permanently: a new expedition of a different magnitude (200 horsemen and 400 infantry soldiers), witnessed the birth of the fortress of Montrealconsiderable work to receive a large garrison.


This first step accomplished, he went one year for a second expedition is launched to the south, towards the
Red Sea. Two other forts were built then: the castle of Val Moses, and, probably, Aqaba.

On the first site, it had already been fortified in earlier times, and we think that the Crusaders began by reoccupy old Nabatean and Roman structures. Located outside the ancient city of
Petra, three kilometers north-east, the position controlled one of the few valleys more or less fertile region.

The work of fortifying the most important seem to have been carried out by Pagan the
Butler in 1142, probably after he had finished the titanic fortress of Kerak.

In 1144, aided by some local Bedouin tribes, a large force of Turks took the position shortly after it during a surprise attack and massacred the garrison. The timing was inopportune for the
kingdom of Jerusalem who had lost his King Fulk. His son, Baldwin III, inexperienced and only 13 years old, saw this as an opportunity yet to start his first expedition. It brings the army of Jerusalem to reclaim the space. With the approach of the Franks, Bedouins and Turks took refuge in the fortress walls, and filled, seemed to defy any attack. The seat also turned short, and the Franks were forced to use methods that are less academic: they began to cut some plantations of olive and fig trees tinged with green area and ensured the sole livelihood of the locals. Faced with this threat of destruction that whatever happens to condemn the famine and the exodus, the Bedouins demanded grace, while the Turks were able to get sound in their land. The castle of Val Moses then received a strong garrison, who resisted valiantly in 1158 against the troops of Fatimid and in 1188, going after a long siege to Saladin's victorious troops.

Description
A few miles from
Petra and his cohorts of tourists, the castle of "Vaux of Moses" still stands, discreet, opposite the road leading to the modern village of Wadi Musa. Built on a series of hills traversed by deep wadis, the fortress proved to be highly original, given its configuration and daring implemented by its designers to strengthen the complex rock formation site.

It is possible to distinguish two sets of fortifications: one enclosure enveloping very widespread and diffuse, the other a dominant speaker, concentrating the most important fortified devices.

The external speaker, marrying the best of convolutions massive sandstone, is punctuated by a dozen turrets quadrangular, often perched on mounds, and which one is more than the basics. Many of these towers are visible and the north, real observation posts overlooking the "bowl" of
Petra. Some defensive installations are also located at the bottom of the gorge (rock cut, framed curtain wall, walkway) no one can really establish continuity between these devices.

The enclosure for its internal form an irregular parallelepiped flanked by several prominent towers.
One of these towers remain the northwest corner facing the road. Rectangular, it is provided with only one archer to splay simple arches covered with broken barrel. In its northern extension, the remains of the curtain wall enclosing the barnyard spin on the edge, punctuated every five meters of loopholes in recess.

The church bailey, occupying the northeast corner of the fortified nucleus, was, as in
Montreal, part of the defenses. Largely ruined, the latter also served as a tank, if one may judge by the huge reservoir is home to its foundations.

Tombs dating from the Frankish period have been located near the ramp leading to the southern entrance to the church (recalling that the necropolis near the
CrusaderChurch of the Holy Sepulchre in Mont Pelerin Tripoli).

The northern front of the dominant chamber was separated from the lower court by a ditch dug in the rock, clearly visible below the level of the church and tower northwest, despite the landslide. It seems that a door has been previously formed at the center of the curtain, connected to the lower court by a movable bridge.

The main entrance to the citadel was at the southwest corner of the enclosure. As a highly original, it was defended by a tower-door behind the other side of the ravine. At this point, a rocky outcrop has been drilled in its center, thereby providing a passage in the thickness of the rock (a similar development is found in the fortress of al-Ismaili Khaf
Syria, or to bile in the County of Edessa). Structures are easily detectable on the sides and top of that outcrop, making plausible the hypothesis of a shuttering of the whole. This entry was acting barbican, leaving room for a ramp leading to the S nucleus castle.

One note on the whole site a collection and distribution of water, which can be attributed to the Nabataeans.

</SPAN></SPAN>
מול המבצר, מעבר לנקיק, רכס קטן של גבעות עגולות סחופות רוח, שנותנות רקע יפה למצודה:



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 09-06-2010, 15:33
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
למרות שהאזור נראה מדברי
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי מרקויס שמתחילה ב "אהבתי את המבנים של טייבת..."

יש בו די הרבה מעיינות, ואפילו עשרה, או משהו כזה, נחלי איתן. אין שם בזבוז מים בסגנון שרואים בארץ, אבל בשביל תשתיות תיירות הם עושים הכל (השר הממונה על תיירות בירדן הוא תפקיד מאוד חשוב ואחראי והוראות שלו נאכפות בקפדנות (כמו לדוגמא הוראה מפורשת לכל נותני השירות, מורי דרך, נהגים, פקידי קבלה, דיילי כנסים וכו' שלא לדבר על פוליטיקה אזורית!). בכל משרד, או כוך, שבו יושב אדם הקשור לתיירות בירדן אמור להיות תלוי מין פוסטר עם תמונת המלך ובו לכאורה ציטוט של המלך "התיירות היא משאב העתיד שלנו!"). גם במלון אחר שבו עצרתי לאכול צהריים, הייתה בריכה, למרות שלהערכתי תיירים לא מרבים להשתמש בה:


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


הרי אדום גבוהים מאוד, ובחורף יש בהם גשמים עזים לא פעם, וגם שלגים. בניגוד לנגב והרי אילת שבעורפם (הפוך מהערבה) יש אזור הררי, מכתשים או הנחלים הגדולים, בירדן יש את רצועת הרי אדום, ובעורפם (אצלם זה למזרח) סיום די מיידי של ההרים, והחלפתם במין מדבר שטוח כמו קרש חיתוך שנמשך עד אין סוף. את השטפונות שזורמים לשם הירדנים אוגרים איכשהו, ולדעתי משתמשים במים אלה לפחות להשקיה.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 09-06-2010, 17:33
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "המבצר האדיר של אש-שובכ"

המבצר הגדול של שובכ מזכיר אתרים בארץ בשנות השישים: הוא ידוע, נגיש, אבל אין דמי כניסה, אין גדרות ואין ממש הסדרה של הביקור. בחדרון קטן שמאחורי שער האתר מתחבאים מהחום שומר האתר, שהוא גם בעל דוכן מזכרות די עלוב שבו מוכרים כל מה שאי פעם הבעל בית מצא ברחוב זרוק והוא גם קון, ועוד 2 שוטרים. אין דמי כניסה, רק מין יומן עב כרס שבו צריך לכתוב את שמך.



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


מן הצד האחד הביקור בלב המבצר מאכזב משהו ביחס לאיך שנראה מבחוץ: רעידות אדמה והרס מסיבות אחרות גרמו לכך שפנים המבצר האדיר קרס לתוך עצמו, מה שאומר שפנימו די מזכיר במשהו חלקים ממבצר יחיעם, או מגדל צדק, רק כשאלה מכוסים מפולות ענק: גבב של מבנים, חלקם נראה ששוקמו לצרכי מגורים, מלאים מפולות, וביניהם שבילים ומעברים מתפתלים, עולים ויורדים, המקשרים בין כמה קטעים של המבצר שנוקו. לפני כעשור, בערך, פעלה במקום משלחת ארכאולוגית שחפרה חלקים מן המבצר, ניקתה חלקים ממנו, ואף חשפה כמה בורות, מעברי סתרים ואת מנהרת המים. משלחת זו הותירה אחריה כמה דוחות, ואף אחד מהם מצוי ברשת וכולל סקירה ארכיטקטונית של השרידים, כולל הצעות זיהוי לחלקיו הצלבניים, האיוביים והממלוכיים. איכשהו נראה שביום שבו הם עזבו, נותר האתר קפוא: מריצות ברזל נותרו מושלכות לצד השבילים, מתפוררות מחלודה, מורדות תלולים ומעברים שהוסדרו בעזרת קרשים מתפוררים, יתדות ברזל מזדקרות לשמיים, והמון שפך. בירדן, כמו בישראל של ילדותי, עוד אין היבטים ביטוחיים, וככל הנראה אם תיפול לבור, או לתהום, כי לא נזהרת, לא יעוף ראשו של איש, ולכן אפשרי חופשי להסתובב בכל חלק של האתר: אין שלטי "לא להכנס-סכנת מפולת", וגם על הגגות של חדרי המומה אפשר להסתובב בלי חשש הערות הפקח – רק עם חשש צניחה של עשרים מטרים אנכיים + כמה עשרות נוספים של שיפוע תלול... כל האתר רצוף קירות רעועים, בורות פתוחים ומנהרות שאיש לא מונע ממך להכנס אליהן – בסך הכל כיף למי שמתגעגע לתחושת החופש של אתרים טרם ימי הסדרתם בידי הרט"ג.

הכביש מקיף את המבצר ממערבו, לכוון צפון ואז מגיע אל רחבת שער הפונה מזרחה. השומר מעיף את יוסוף הנהג חזרה במורד הכביש (כנראה שאסור לחנות ממש בקצה הכביש הצר) ואנו נכנסים דרך השער, שלא עתיק במיוחד לעניות דעתי, ומתחילים, אחרי הרישום ביומן בחדרון המעופש ספוג ריח של נפט, בסיור סביב ההיקף החיצוני, לפי כוון השעון. קטע גדול של המבצר פונה ממפולות הענק, ואפשר להתקדם כמה עשרות מטרים עד למערך אולמות לא גדול, שמאחד מהם יורדת מנהרה תלולה אל בטן האדמה: יורדים בה בערך עד מחצית אורכה, ואז אני מחליט שהפנס שלי חלש מכדי לרדת בבטיחות (אין שום הסדרה, או הבטחה נגד מפולת, כמובן) וחוזרים אחורה. זהו מפעל מרשים שיורד מבין חומות המבצר אל מעיין שנובע למרגלות התל – ואומרים שכולו פנוי למעבר, גם אם לא וידאנו זאת.


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

על גג האולם, כמו במקומות אחרים במבצר, זרוקות אבני קלע גדולות, ועוד פריטים ארכיטקטוניים.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


מגיעים למין מבוי סתום, ומתגברים עליו בעזרת טיפוס מסוכן על כמה קירות, הליכה ודילוג בין גגות, ואילו על צמד קרשים שמחברים בין גגות. ממשיכים להקיף את חגורת הביצורים החיצונה, פעם ממש על גב החומה, פעם במין סימטא שנוקתה ואשר ממנה הכניסות ל"קזמטים" – החדרים בחומה מהם נוהלה לחימה.


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


מגיעים אל מגדל עגול בחומה המערבית שנשמר יפה: אלה מגדלים שנוספו למבצר בידי הבנאים הממלוכיים המוכשרים, וקל לראות שאלה אינם שייכים לשלב הקודם של המבצר. מי שבחן את קלעת נמרוד לעומק, מרגיש בבית: צמדי חרכי הירי זהים למיטב זכרוני, כמו גם הבסיס של משטחי הלחימה העליונים, ששרדו פה ושם. גם הכתובות המשולבות במגדלים, מאוד מוכרות.



לאורך חלקים גדולים מבסיס החומה – חלקלקה שנשמרה יפה.



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

פחות או יותר משלימים סיבוב שלם, ואז פונים יותר ללב המבצר, שם הייתה חגורת הביצורים הפנימית, אלא שזה מאכזב משהו ונראה כמו ערימה ענקית של חורבות. מערכת אולמות מפוארים הנשענים על קשתות שרדו חלקית ונחפרו. השאר: יחכה לחופרים, ואז ללא ספק מי מאיתנו שירצה להבין איך היה נראה מבצר צפת בתפארתו, יוכל לנסוע ולסייר בשובכ. בנקודה אחרת עוד לפחות 2 מנהרות היורדות לבטן האדמה, ובאחת מהן ירדנו 20 מדרגות וחזרנו מסיבות שפורטו כבר.


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


סיימנו את הביקור, שארך כשעה, וירדנו ברגל במורד הכביש המקיף את התל, כאשר יוסוף הנהג – שחנה ליד קבוצת מבנים חדשים שאמורה להיות מין מוזאון של האתר, נוסע מייד לקראתנו. היה שלום שובכ.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #19  
ישן 09-06-2010, 20:48
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
בעקבות מדכאי מרד כוכבא
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "אל מבצרי אדום – סיור עמוס בעקבות המבצרים המדהימים של דרום ירדן"

די למבצרים צלבניים לסיור זה: פרט למבצר האדיר בכרכ (שמול עין גדי, ואת החלקלקה העצומה שלו אפשר לראות מעין גדי לפעמים), הותרתי מאחור גם עוד ביצור צלבני בפטרה, על "הר המזבח" (ג'בל מדבח') שבו הייתי בעבר, וכן שרידי ביצורים בטפילה (טופל האדומית), וכמובן עוד ביצורים שהיו במואב וצפונית לה.



לא רק צלבנים ישבו בספר הירדני: גם הלגיונות הרומיים החזיקו מערך ביצורי גבול משמעותי שם, ויותר חשוב לנו: כזה ששרידים מרשימים מאוד ממנו נותרו. ישנו המחנה הרומי העצום בלג'ון שבמואב (יחכה לפעם אחרת) אבל הפעם החלטתי לטעום ביצורי לגיון רומי באודרוח', היא אודראה הרומית, שזה כפר בדואי היושב על הדרך, כמה ק"מ מזרחית לפטרה, בואך המדבר השטוח הגדול.



אודראה שימשה לאורך תקופה לא קצרה במאה השלישית במקום מושבו העיקרי של הלגיון הרומי השישי "פרטאה" – ממדכאי מרד בר כוכבא, ומי שגם הותיר את השם לגיו ליד מגידו.



על מדרון מתון מאוד, בין בתי הכפר הפזורים, מסגד בדואי מסורתי צנוע ועוד מסגד רהבתני חדיש, עומד שטח חורבות גדול וריבועי שלפחות משלושה מארבעת צדדיו קווי המתאר של חומתו ברורים למדי וניתנים למעקב. הפאה המערבית היא שנשתמרה טוב מהשאר, וכן בפעם הראשונה בסביבה "שלנו" יכולתי לראות שרידים של מבצר רומי גדול "אמיתי" – לא מצדי גבול כמו מצד תמר, אלא מחנה לגיון רומי איתן, בנוי לתלפיות "כמו שהרומאים יודעים הכי טוב".



בניגוד לצלבנים, שכוח האדם שלהם היה מצומצם והסתמכו על מערך חילות מצב מבוצרים היטב שיעמדו במצור ארוך, לרומאים, כך נראה, לא היו תוכניות לעמוד במצור, אלא בעיקר להדוף התקפה עד להתארגנות והתקפת נגד. מסיבה זו, בין השאר, המבצרים הרומיים אינם בעלי חומות בגובה עצום, וממוקמים בנקודות המנותקות, גם אם נשגבות ביותר. וזה המקרה כאן.



המקום היה "עיר" לגיונרית בספר המדבר – מוקפת חומה רבועה, כמו מחנות מצדה, אלא שנבנתה מאבנים גדולות מסותתות, וכללה מגדלים עגולים (בכל פינה, ומשני צידי שערים, שנקבעו במרכז הפאה) ובתוכם חדרי משמר, חדרי מדרגות וככל הנראה משטחי קרב בראש החומה. "מבצר-מבצר"!



בפאה המערבית שרדו יפה מאוד מבנה השער בעיצוב הרומי הטיפוסי, מגדלים עגולים לצדדיו, ובאחד מהם גם חלק מן הקומה השניה. בשטח פנים המחנה גלי אבנים גדולים, אולם כמה ריבועי חפירה חשפו מתקנים של מרחץ, ואחרים. המקום נחפר, אולם דו"ח לא פורסם, כך אומרים, ולכן גם מעטים יחסית האזכורים אודותיו בספרות המטיילים (נוסח קבוע של משרד התיירות הירדני, המציע טיול רכב 4X4 סביב פטרה, כולל "השרידים המרשימים של מבצר הלגיונרים באודרוח'", מצוטט במאות אתרים ירדניים מסחריים או פרטיים, אבל תיאורים מעבר לכך הם די ספורים. המקום כפר בדואי, שקרוב כבר יחסית לעיר המחוז מען – מוקד קבוע של תסיסה בירדן ושל "אנשים עם ראש קשה" כמו שאומרים עליהם השכנים, ויוסף הנהג הורס את נעלי העור במרדף אחרינו לדאוג שחו"ח לא יראה למישהו המציץ מהבית כאילו אנחנו מצלמים משהו חוץ מהחורבות.




תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #20  
ישן 09-06-2010, 21:10
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
פטרה הקטנה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "אל מבצרי אדום – סיור עמוס בעקבות המבצרים המדהימים של דרום ירדן"

לא מבצר, אבל בהזדמנות זו מצאתי זמן לבקר ב"סיק אל באריד" ("הנקיק הקר") הידוע בשמו "פטרה הקטנה" – אתר המצוי מספר ק"מ צפונית לפטרה, נגיש בקלות, וכולל למעשה מין קניון צר מאוד, גם אם קצר (בשלב זה שמו בו שער כדי לסגור אותו בלילה, סביר להניח שיגבו בעתיד גם דמי כניסה כאן) המוביל ל"רחוב" של חזיתות קברים ו"טריקליני" (מין אולמות חצובים ששימשו למשתאות, ושכמותם יש בלי סוף בפטרה וסביבתה), לפעמים ב-2 קומות, גרמי מדרגות חצובים שמובילים לשמיים וגם צמחיה די עשירה.



מקובל להניח שזה היה מין אזור מסחרי של פטרה ושבו חנו שיירות. בסך הכל כ-2 "חזיתות" חצובות יפה, אבל מקום מאוד נחמד, ובמיוחד שהוא לרוב שומם למדי. מכאן אפשר לצאת להרבה טיולי אתגר רגליים, וגם לפטרה ללכת. בעומק השטח מצויים גם שרידים מאוד מעניינים של כפר נאוליטי (ביידא) שגם אליו לא הלכתי. בסך הכל ביקור מאוד נחמד, ואפילו מקום טוב לפתוח פינג'אן.



תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #21  
ישן 09-06-2010, 21:24
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
סיום והפניה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "אל מבצרי אדום – סיור עמוס בעקבות המבצרים המדהימים של דרום ירדן"

מאודרוח' מיהרנו לנסוע לגבול, פן זה יסגר מפאת הערב, וכך הסתיים סיור שהשאיר טעם של עוד. לפעם הבאה כבר יש רעיון מגובש לסיור של ארץ מואב, שגם בה מבצרים צלבניים ורומיים.

הביצוע של טיולים כאלה פשוט, ותלוי רק בכסף. עוד אתרים מרשימים, או חשובים, בסביבה ובאדום אלה המצודה בעקבה ("איילה"), ואדי רם, בוציירה ובה שרידים של בירת אדום, מכרות הנחושת בפינאן, ובטח עוד מקומות ששכחתי, או שאני לא מכיר.

תוך כדי חיפושים ברחבי הרשת אחר מקורות לעניין מצודות פטרה ואודרוח' נתקלתי באתר צרפתי נהדר, שכולו מוקדש למבצרי ימי הביניים בלבנט:

http://www.orient-latin.com/

שווה שיטוט לעומק: תוכנת התרגום של גוגל הופכת את קריאת האתר למאוד פשוטה (כל עוד זה לאנגלית. לעברית התרגום יוצא לא מי יודע מה), ובעל האתר - ואני מקווה לא לסבך אותו - אפילו כולל בישראל לא רק מקומות שמדינית הם שנויים במחלוקת, אלא גם כאלה שבפירוש הם לא בישראל עוד...

המון תמונות, ובמיוחד פרטים מאוד מעניינים על מבצרים בסוריה ולבנון.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #25  
ישן 10-06-2010, 08:53
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
נראה לי שהפרנקים האלה היו מאוד, איך להגיד? מסריחים
בתגובה להודעה מספר 24 שנכתבה על ידי מרקויס שמתחילה ב "יפה מאוד, תמיד כשאני רואה..."

ואני חושב שאפילו יש מקורות היסטוריים שמתארים את תמהיל ניחוח הבשמים ששפכו על עצמם, עם ריחות פחות נעימים. נראה לי שמי שכבש את מבצריהם לא ממש נהנה שם. מה שכן הם היו חברה קשוחים באופן יוצא דופן, ומעריכים את זה במיוחד כשרואים כל מיני מבצרים שלהם במקומות מאוד לא ידידותיים לאדם, ועוד לחשוב שהם היו מנותקים שם באופן יחסי.

בירדן, אגב, יש הרבה מאוד תחנות משטרה/בסיס צבא שיראו לך מאוד מוכרים - במיוחד אם אתה ראית את ה"מיקי מאוסים" למיניהם, או מתקני צבא ירדני לשער ביו"ש - בדרום ירדן אפשר לראות אותם מאויישים בבעלי הבית המקוריים, שעדיין משתמשים בהם.

ואם כל המוחבראת היו כמו הבחור באדום - הולכים עם הראש באדמה ומחפשים אבנים עם צורות שמבוגר רק אחרי מבט בוחן מבין שהיא יוצאת דופן, אז אני חושב שבאמת היה פה שלום.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #35  
ישן 10-06-2010, 18:44
  עמית 171 עמית 171 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.11.08
הודעות: 294
נצל"ש - קלעת דובא
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "אל מבצרי אדום – סיור עמוס בעקבות המבצרים המדהימים של דרום ירדן"

באתר המבצרים הצרפתי, מופיעה גם מצודת קלעת דובא, בגליל העליון המזרחי בתחום לבנון.

במפת סימון שבילים האתר מסומן כ- 2 ק"מ ממערב למנרה, דרומית לכפר חולה (בערך הקצה המערבי של מפת סמ"ש 1).

אלא שבאתר "עמוד ענן", בו יש מפת PEF, קלעת דובא נמצאת במקום אחר, 5 ק"מ ממערב למנרה, על כיפה במפגש ערוצים המתנקזים לוואדי סלוקי (וסמוך לכפר שקרא).

בתוכנת google earth, נראה שקלעת דובא היא אכן ליד שקרא ולא ליד חולה, אלא שמשם נראה כי גם באתר המסומן "קלעת דובא" במפת סמ"ש, יש משהו..

לבקר שם כמובן לא מעשי, אבל מסקרן אותי - האם יש שתי מצודות? אם לא, האם יש לפנינו טעות מתמשכת בסימון במפות הישראליות? (מפת "עמוד ענן" לא מגיעה עד קלעת דובא המזרחית, ובוודאי לא המערבית - כך שאין לי כרגע מפה להשוואה מול מפת סמ"ש).

ואם במקרה מישהו הגיע לשם במהלך השירות בלבנון, אשמח לראות תמונות מעבר לאלו שמופיעות באתר הצרפתי.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #38  
ישן 12-06-2010, 10:08
  ארדיכל ארדיכל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
המשקוף באודרוח
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "אל מבצרי אדום – סיור עמוס בעקבות המבצרים המדהימים של דרום ירדן"

תודה. אכן אשכול נפלא.

אתייחס למשקוף העליון באודרוח: בתמונות (מלמעלה למטה) הנוגעות לביקור באודרוח, מס' 2, 8 ו-9 יש משקוף מהסוג שכתבתי עליו בהקשר של דיר קלעה.

מעל הפתח יש אבן משקוף גדולה מאד, ומעליה קשת מקלה שטוחה מאוד.

הפרט הזה חוזר ומופיע בתקופות שונות (הצילומים של המצודה הרומית באודרוח הם, למיטב ידיעתי, המופע המוקדם ביותר של הפרט הזה), פגשנו אותו כאן, באודרוח; בדיר קלעה (ביזנטי); באיזו מצודה עלומה בצפון סוריה (צלבני); ובקבוקייה בממילא (ממלוכי). הממלוכים השתמשו המון המון בפרט הזה, עד שיש מדריכים וספרים שמייחסים אותו להם, מה שכמובן מוכח כאן כאי-דיוק.
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


הפרט משונה, וכבר כתבתי עליו, אך הוא עדיין מדיר שינה מעיני: אבן המשקוף, כאן באודרוח, היא ע-נ-ק-י-ת. היא באמת לא צריכה איזו קשת מקלה עלובה למראה, ועלובה ביכולתה "להקל", כדי להגן עליה. המצב דומה גם במופעים האחרים של הפרט הזה. אז מי צריך אותו? למה לטרוח?

ובניגוד לאמור לעיל - אנו רואים, כאן באודרוח, איך הקשת המקלה החזיקה מעמד אלפיים שנים. קשת שטוחה, עלובת מראה.

הייתכן שהפרט הזה איננו חלק מהבניה הרומאית, אלא תוספת ממלוכית מאוחרת? האם מישהו מחזיק באמתחתו צילומים נוספים של משקוף מסוג זה, מתקופות שאינן ממלוכיות (כאמור, באדריכלות הממלוכית יש אינפלציה בשימוש בו)?
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #39  
ישן 13-06-2010, 14:08
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
האינסטינקט שלי אומר שאין שלב ממלוכי משמעותי באודרוח'
בתגובה להודעה מספר 38 שנכתבה על ידי ארדיכל שמתחילה ב "המשקוף באודרוח"

מה עוד שהמבנה נראה חלק ברור מהמתאר הרומי כולו: אבל כמובן שזה ניחוש שלי (שנסמך בעיקר על כך שלממלוכים לא הייתה סיבה לקומם מבנה מחנה רומי הרוס, משום שבתקופתם מבנה כזה, על הטופוגרפיה הנחותה בה ישב, לא היה מעניק שום יתרון).

בלוגר אמריקאי שהתייחס לאתר זה - אדם שככל הנראה בילה שנה בירדן במסגרת עבודה ארכאולוגית - מציין כי חופר האתר "עזב את העסק" בלי לפרסם כמעט דבר, וכי לכן יש מעט מקורות על המסקנות או הממצא. מה שכן, בירדן ישנה שורה שלמה של מבנים כאלה, ואפילו יותר שמורים, ובכלל די הרבה שרידים רומיים שמורים מסוף התקופה הרומית לאורך ספר המדבר ממואב ודרומה. קצת קשה להגיע בקלות בשיטוט ברשת לתמונות הטובות, אבל בסוף מגיעים (מה עוד שלא מעט מקורות הם דוחות של משלחות צרפתיות/איטלקיות/גרמניות ונכתבו לא באנגלית, ולא בצורה ידידותית לחיפוש בגוגל). גם לגבי אודרוח' - שנחשב אתר רומאי ממדרגה שלישית בשביל ירדן - לא מצאתי אפילו תמונות בקנה המידה שאני צילמתי, ולגבי אחרים גם פחות מזה. אני מניח שישנן שם עוד הרבה הפתעות בתחום הארכיטקטורה, כולל גם למי שישוטט בין הבתים העתיקים בכמה וכמה עיירות שיש להן מרכז עתיק.

בסוף הקיץ, או בסתיו, אני מתכנן לצאת לסיור חצי יומי בסביבת עמאן לעניין היסטורי מסויים, אבל אם יסתבר שיש לי כמה שעות פנויות, אני רוצה לבקר באתר שנקרא "אום אל ג'ימאל" בצפון ירדן - אתר שהוא מין עיירת ספר רומית שמורה לא רע בכלל, ואני מניח ששם ישנן פנינים של ארכיטקטורה בהיבט הטכני, ובעיקר כי זה "אתר שקפא בזמן".
_____________________________________
.


נערך לאחרונה ע"י g.l.s.h בתאריך 13-06-2010 בשעה 14:10.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #40  
ישן 13-06-2010, 07:39
צלמית המשתמש של האזרח
  משתמש זכר האזרח האזרח אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.08.05
הודעות: 12,641
תודה, אתה לא יודע מה זה עושה לי.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "אל מבצרי אדום – סיור עמוס בעקבות המבצרים המדהימים של דרום ירדן"

הייתי שם כבר כמה פעמים וכל פעם מחדש זה מזיז לי משהו בצד שמאל.

אם רק אפשר להציע, אז כדאי לבקר במקום או באור ראשון, או אחר הצהרים.
עונה הטובה ביותר היא נובמבר-מרס (חורף) אז הכל צלול יותר ופחות אובך.

יפה מאוד, נהנתי מכל צילום.
_____________________________________
"בניתי לי בית ונטעתי לי גן במקום זה שביקש האויב לגרשנו ממנו בניתי את ביתי, כנגד מקום המקדש בניתיו. כדי להעלות על ליבי תמיד את בית מחמדנו החרב...."
(ש"י עגנון - חתן פרס נובל)

אשרי אדם שיכול לתת מבלי לזכור זאת כל הזמן, ולקבל מבלי לשכוח אף פעם

לסלוח לרוצחים - זה תפקידו של האלוהים.
תפקידנו - זה לארגן להם פגישה


אנו לא בוכים, דואגים שאמהות שלהם יבכו

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #42  
ישן 13-08-2010, 19:13
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
תשובות:
בתגובה להודעה מספר 41 שנכתבה על ידי ארדיכל שמתחילה ב "לא נרגעתי"

המצודה: זה אכן האתר. קשה להחמיץ אותו, כל עוד זוכרים מה מיקומו ביחס לצומת. מבנה מאוד סמוך לחומה הצפונית הוא המסגד הישן של הכפר (אין לו צריח: יש אחד אחר, לא רחוק, שהוא גדול ומפואר).

תנועה: קודם כל שנים שאני לא נוהג, כך שזו לא אפשרות מעשית עבורי. בכל מקרה אישית לא הייתי נע בירדן ברכב ישראלי (הכוונה רכב של מישהו שאני מכיר ונוסע עמו). זו לא בגדר המלצה, אלא השיקול הפרטי שלי - שוויו של ישראלי חי הוא מאוד גבוה בשוק, וירדן גובלת בקייטנת הארכי טרור של עיראק, מה שנחשב שם לבעיה לאומית: שליטת מנגנוני הבטחון, ואפילו המתינות הירדנית המסורתית, כבר לא כמו פעם. אישית אני נע או לגמרי לבד רגלית, בלי שאיש יודע מה היעד שלי, או עם נהג מקומי שאמון עלי (במקרה כאן זה היה נהג של שותף לעסקים של החברה בה אני עובד).
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 19:31

הדף נוצר ב 0.13 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר