18-12-2010, 18:13
|
|
|
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
|
|
איזה היסטוריון עתיק יכל בכלל לתת אומדן מספרי לגבי כמה תושבים היו כאן?
אני לא חושב שיוסף בן מתיתיהו נחשב מקור אמין למפרי הרוגים/מוגלים/נמכרים לעבדות, כפי שרוב רובם של ההיסטוריונים העתיקים אינם כאלה. יוספוס כותב ספר תעמולה שנועד להזהיר עמים רחוקים, שלא שמעו מעולם על יהודה, שלא למרוד ברומי. מטבע הדברים המספרים שהוא מציג הם מנופחים מעבר לכל קנה מידה, כמקובל בהיסטוריוגרפיה עתיקה.
בתקופה הביזאנטית חווה א"י פריחה יישובית חסרת תקדים: זו בכלל לא שאלה שנגזרת ממקומות היסטוריים (גם אם יש בהחלט כאלה שתומכים בכך) אלא ממקורות ארכאולוגיים. אין כמעט אתר שהיה מיושב בתקופה הפרסית או הלינסטית או רומית או ערבית קדומה או וכו' וכו' שלא היה מיושב בתקופה הביזאנטית. ישנם, לעומת זאת הרבה אתרים שהיו מיושבים רק בתקופה הביזאנטית או שהיו מיושבים גם בתקופה הביזאנטית וגם בעוד תקופה אחת או שתיים מהנ"ל. חישוב פשוט מראה שתפרושת היישוב בתקופה הביזאנטית היא מירבית. כמעט כל ערי א"י הגיעו לשיא התפשטותן בתקופה זו: ירושלים היא במימדי שנת 66, בקיסריה העיר כמעט כפולה מאשר זו הרומית ורוב היישובים בנגב שמדריכי טיולים בטעות מכנים "נבטיים" הם בעצם ביזאנטיים. אם תקח בחשבון שכמעט כל כפר נמצא בשיאו בתקופה זו, ושהיו לא מעט כפרים יהודיים, תקבל מציאות שבה חיו פה המון יהודים, גם אם עדיין כמיעוט בין הרבה יותר המון לא יהודים.
עכשיו חזרה לשאלה שלך: אולי ייתכן שאתה מחפש גלות שלא ממש הייתה? בניגוד לגלויות תגלת פלאסר (הגליל של ממלכת ישראל), סרגון (שומרון), סנחריב (שפלת יהודה) נבוכדראצר (שתי ההגליות מיהודה) ואפילו את ירידת שארית הפליטה אחרי רצח גדליה בן אחיקם, שהיו מכוונות וכללו את ההנהגה הדתית והמדינית כמו גם חוט השידרה החברתי, הרומאים/ביזאנטים/ערבים מעולם לא יצרו גלות למטרה כזאת. זו גם הסיבה שלא נוצרה גולה מרוכזת, כדוגמאת גולת בבבל, אלא פזורה יהודית נרחבת שהשתנתה תדירות כמעט לאורך 1500 שנה, עד שהתייצבה באופן יחסי אחרי גירוש ספרד. התדלדלות היישוב היהודי בא"י התרחשה לאורך תפרושת זמן עצומה של מאות רבות של שנים ולאור גלים הולכים ובאים של פורענויות דתיות, פוליטיות או כלכליות. אתה מדבר פה על תקופה שבמהלכה קורס לחלוטין העולם העתיק, על כל המשתמע מכך, מגיפות קוצרות באנושות ודתות עולות ויורדות. בין לבין ישנן תקופות ארוכות של פריחה, אבל אי אפשר לדבר פה על גלות אחד אלא דינמיקה ארוכה מאוד. תאורטית לו היית יכול ללכת אחורה מאות דורות, ואפילו רק לפי צד האב תמיד, כדי לקבוע עבור כל יהודי "מאיפה התחילה הגלות שלו", היית מקבל רק מאות תשובות פרטיות סבוכות ולא ברורות. די בטוח שישנם כאלה שאפילו אותו ענף משפחה גלה וחזר יותר מפעם אחת.
אני מהמר שיהודים רבים מאוד עזבו מסיבות כלכליות בכל אחת מעשרות האירועים הכלכליים שטילטלו את האנושות לאורך 800 שנה. כאשר שוקע העולם העתיק, א"י עצמה שוקעת למקום שממנו היא לא עולה חזרה עד המאה ה-20, פרט אולי למשך מאה ומשהו שנה בימי הצלבנים. ערי הנמל ננטשות ונהרסות, ובלי נמלים חבל ארץ "יורד מהמפה" ככזה שהוא בעל חשיבות. אנשים עוזבים אזורים כפריים עקב חוסר יציבות כלכלי (שנגרם מחוסר יציבות פוליטית פעמים רבות) ועוברים לדמשק או אלכסנדריה. בכל פעם שפורענות פוליטית גורמת לפורענות כלכלית כולם נפגעים, אולם המרחב הכפרי נפגע לטווח הכי ארוך. בהחלט ייתכן שפה מתרחש תהליך מאוד איטי במהלכו נעלמים "יהודים כפריים" - אם בשל הגירה לעיר (וערים יש פחות ופחות בא"י) או בשל המרת דת. היהודי הופך יותר ויותר לנזגרת של תרבות עירונית, וככזה הוא מתקיים היכן שזו קיימת. אלה תהליכים מאוד מאוד איטיים וברור שמי שמחפש הסברים אחידים, מסיבות תאולוגיות או פוליטיות, לא ימצא אותם בקרב הרשימה האינסופית של הנסיבות שהובילו לכך שהיהודים נעלמו כמעט לגמרי מא"י, ובכל מקרה הפכו גם בה למעשה לעוד גלות.
_____________________________________
.
|