10-11-2010, 13:35
|
מנהל פורום סטודנטים
|
|
חבר מתאריך: 03.09.08
הודעות: 5,043
|
|
סנהדרין קודם כל ומעל לכל הייתה בית דין, והורכבה מדיינים.
בתי הדין באותה תקופה דנו על פי המשפט העברי, והדרישה הבסיסית מרב הייתה שהוא יהיה חכם.
(חשבת על זה, לא אומרים רבותנו זכרונם לברכה, אלא חכמנו זכרונם לברכה)
אבל גם המוסד המפואר הזה, סבל כנראה משחיתות. אני לא מכיר עדויות לגבי סנהדרין גדולה של 71, אבל בתי הדין המקומיים אפילו במקורות כתוב.
אני בעד שיהיו בוררים שהם רבנים, ובעלי פלוגתא המעוניינים במשפט עברי יוכלו לבחור ברב המקובל על שניהם כשופט.
"יתום לא ישפוטו וריב אלמנה לא יבא אליהם" - רבי לעזר ורבי יוחנן. רבי לעזר אמר: בראשונה היה אדם מת בירושלם והיה ממנה אפוטרופין על היתומין, והיתה אלמנה תובעת כתובתה מן היתומין, והם הולכים אצל הדיין ומוצאין אותו חשוד עם האפוטרופין [=ועושה הדיין יד אחת עם האפוטרופסים עסקים שאינם כשרים].
אמר רבי יוחנן: בראשונה היה אדם עולה לדון בירושלם, והיה הדיין אומר לו: בקע שתי בקעיות של עצים, מלא לי שתי חביות של מים[13], והיו יציאותיו כלים [=כספו היה אוזל], והיה יוצא משם בפחי נפש, והיתה האלמנה פוגעת בו בדרך ואומרת לו: מה נעשה בדינך? והוא אומר לה: כלו יציאותיי ולא הועלתי כלום[14]. והייתה אומרת: מה אם זה, שהוא איש, לא הועיל כלום. אני, שאני אלמנה, על אחת כמה וכמה. לקיים מה שנאמר "יתום לא ישפוטו וריב אלמנה לא יבא אליהם".
הבחירה של הרב יונה מצגר כרב ראשי והצורך ברב אשכנזי וספרדי מדגישות את הבעייתיות במוסד הזה.
בלי קשר לרמתו של הרב מצגר, הסיבה שהוא נבחר היא בגלל הורדות ידיים בין דתיים לאומיים (כיפות סרוגות) לחרדים. החרדים אגב ניצחו.
אם הבנתי נכון אתה שייך למגזר של הכיפות הסרוגות, תברר עם אלו המתעסקים בזה על השיקולים הנקיים שיש במינוי דיינים, ואיך אין כמעט דיינים חובשי כיפות סרוגות.
_____________________________________
זנגה זנגה, דאר דאר
(מ.קדאפי)
|