09-12-2010, 09:52
|
|
|
חבר מתאריך: 05.12.08
הודעות: 49
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי עמי60 שמתחילה ב "תחבורה יהודית ב 1935 , אבי ז"ל מספר בזכרונותיו שהגיע לנמל חיפה ב 1935"
יש לציין שגם קו הרכבת הבריטי לא עבר לאורך החוף בקטע שמחדרה ודרומה. קו הרכבת בתקופת המנדט עבר מחדרה מזרח (תחנה שקיימת עד היום ליד מחלף גן שמואל) לטול כרם ומשם בתוואי שדומה לזה של כביש 6 של היום, לקלקיליה, כפר-סבא מזרח ומשם בתוואי שמשמש כיום את רכבת הפרברים לכ"ס והוד השרון לכיוון ראש העין ומשם ללוד. הקו המוכר לנו כיום מחדרה מערב לאורך השרון, נתניה, הרצליה לתחנת ת"א צפון נבנה רק לאחר קום המדינה במחצית הראשונה של שנות החמישים.
היום קשה אפילו לדמיין את זה, אבל מישור החוף שמיפו צפונה עד חוף הכרמל היה אזור נידח, ומיושב בדלילות יחסית. למעט מספר מועט יחסית של כפרים ערבים וישובים יהודיים האזור מהרצליה צפונה עד חדרה בעומק של נגיד 5 עד 10 ק"מ מזרחית מקו החוף היה די ריק. נוסיף לזה את שטחי החולות הקשים לתנועה ואת הביצות העונתיות, זה לא היה שטח שכדאי לבנות לאורכו תשתיות כגון כבישים ומסילות ברזל. גם התורכים וגם הבריטים שירשו אותם העדיפו להיצמד לאזור שממערב לקו הגבעות המערבי של השומרון. זה תאם גם את צפיפות הישובים (ערביים בעיקר אבל לא רק) בפלסטינה של אז.
|