לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 08-12-2010, 07:51
צלמית המשתמש של Fang
  משתמש זכר Fang Fang אינו מחובר  
מנהל בפורום צבא וביטחון
 
חבר מתאריך: 26.11.05
הודעות: 10,242
Facebook profile
הקשר בין אסון הכרמל ליד ושם

הילדים בחופשת החג, אסון הכרמל טרף גם את הפעילויות שלהם.
בין עדכון לעדכון (מאיתנו או מאמצעי התקשורת) במהלך האסון הם עדיין ניסו להתעסק בעניינים שלהם, אבל ראיתי את החרדה גם עליהם ואפילו ברכתי על כך - אסור שיהיו אדישים!
כשכובתה השריפה והשגרה החלה לחזור חשבתי על אירועי החנוכה (הצגות, סופרלנד וכד').

בתקופה האחרונה תיכננו כבר זמן מה לבקר ביד ושם והרעיון כל פעם עלה בכל מיני הזדמנויות וגם נידחה לטובת דברים אחרים חשובים לא פחות.
שלשום בערב הבת הקטנה שלי אמרה שזו הזדמנות טובה והציעה שניסע למחרת..

יצאנו בבוקר והחלטנו לא לנסוע בדרכים הרגילות לירושלים אלא דרך יערות, לצומת אשתאול ומשם על כביש 395 לכיוון יער עין כרם------>הדסה--------->שכ' עין כרם------------>יד ושם.
לאורך כל הדרך המיוערת אי אפשר היה לא לחשוב על אסון הכרמל - יער ירוק דומה, אזור סלעי, קרקע יבשה - ריאה ירוקה וניפלאה [מפה]

ביד ושם המצגות עשו את שלהם (ממליץ לכל אחת ואחד לבקר שם), קשר האש שמלווה את העם היהודי עמד באוויר - לפעמים לצידנו ולפעמים נגדנו.
עמוד האש, פוגרומים שכללו שריפה של יישובי יהודים בכל מיני מקומות בעולם, שריפת בתי הכנסת בליל הבדולח, אש כבשני מחנות המוות, אש מלחמות ישראל ולבסוף גל ההצתות ששיאם השריפה ביער הכרמל.
חזרנו באותו כביש אל צומת אשתאול ומשם הביתה, בדרך עצרנו בעוד קשר אש - אתר חללי חיל האוויר בהר הטייסים!

כיכר יאנוש קורצ'ק
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

פסל גטו וורשה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

אש התמיד באוהל יזכור
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

הגלעד בהר הטייסים
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

נוף טיפוסי לאורך כל הדרך
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 08-12-2010, 14:36
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
הקשר הוא...
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי Ingsoc שמתחילה ב "סליחה על הבוטות (אבל אני חושב..."

הסגידה, שגובלת בסוג של משיכה מזוכיסטית (או בשפת הרחוב "הלקאה עצמית") של יהודים באשר הם ובמיוחד האשכנזים, לרע שקורה להם, ואם אין רע ענק ואמיתי ברקע (או עבר קרוב) אז גם רע קטן מועצם למימדי אסון לאומי מתמשך, ואם אין ברירה אז אפשר להסתפק ב"סתם" אפשרות לרע....

שואת יהודי אירופה, וכן אירועי רדיפות היהודים במחצית המאה שקדמה לכך, יצרה מן הצד האחד דור שלם (דור וחצי) של יהודים שידעו להעריך שקט ובטחון מה הם, אולם יצרה מין רף עצום לדורות שאחרי, שהנטיה היהודית הנ"ל יוצרת אצלם צורך כפייתי למצוא זיקה קרובה ככל האפשר ל"שואה" משלהם. דור בוגרי 1973 העלו את מלחמת יום כיפור לדרגת "תת שואה" (את רובם אי אפשר להאשים משום שהסביבה בישראל יצרה "סופת אש" שידרבנה את מיתוס מלחמת כיפור כ"מיני שואה") ובכך יצרו עוד רף לדור העוקב, שמצידו מרגיש צורך לחוש קירבה ל"אסון" אמיתי משלו. זו לא תופעה רציונלית, ואני חושב שרוב רובם של הישראלים אינם יכולים להשתחרר ממנה: עניין של חינוך של שנים למחשבה כזאת... כאשר אתה מדבר עם ישראלים כיום כמעט לכל אחד "שואה" משלו: לא פעם נתקלתי בישראלים שכמו היו מתוסכלים מכך שלא הייתה להם קירבה בלתי אמצעית ל"אסון" מזמנם, ולכן "בכוח" אימצו זיקה לאסון דרך היכרות עם חבר ילדות רחוק שאחיו נספה באירוע שמוכר כ"אסון", או דוגמאות דומות אחרות.

ומתי מרגישים שהתופעה הזאת ייחודית, ונפרדת מתופעת הצער, סבל ומועקה ה"רגילים" בקרב בני אדם שחוו אסון? כאשר מביטים מן הצד (מי שיכול אז מתוך הארץ, עבור רבים אחרים יש צורך להתנתק לכמה זמן פיסית מישראל) על מכלול ההתנהגויות, והפסימיות התמידית של יהודים בכל מה לקשור לכמה טוב יכול להיות.

מסיבה זו אני חושב שגם אם בורכת ביכולת לסנן את מימד ההיסטריה מההתבוננות על ההיסטוריה, אל תשכח שרוב רובם של הישראלים גדלים בסביבה המקדשת את ה"אסון" כחלק בלתי נפרד מן החיים היהודיים. אם תתבונן על חברה סמי חרדית מן הצד (פורום רוטר.נט מקום טוב להתחיל) אתה תראה השתקפות של אותה תופעה, רק בניואנסים שונים: העצמה של ה"רע" ועיסוק פולחני בו, לעומת פחד מהתקלות ב"סתם טוב".
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 09-12-2010, 06:36
צלמית המשתמש של Fang
  משתמש זכר Fang Fang אינו מחובר  
מנהל בפורום צבא וביטחון
 
חבר מתאריך: 26.11.05
הודעות: 10,242
Facebook profile
בגדול
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "הקשר הוא..."

אני מסכים איתך שאנחנו עם שמקדש אסונות ושכול בצורות שונות של פולחן החל מאישי/אינטימי וכלה בממלכתי כלל ארצי ברמת אח"מים הכולל כיסוי תקשורתי נירחב ("יום שידורים") וכד'
ברור שזה חלק מהחינוך וכל דור סופג את זה מהיום הראשון לאורך כל חייו ועוד דור ועוד דור..
מי שהתגורר בחו"ל יודע שהדברים האלה שם אינם כך, יש ימי ציון לאירועים גדולים (סוף מלחמת העולם השניה, פרל הרבור, מגדלי התאומים וכד') שהם רלוונטיים לאותו הרגע, מעבר לזאת הדבר אינו באוויר והכיסוי התקשורתי הוא גם בהתאם - איזכור טכני של העניין, אין דרמת יתר, אין סיפורים.
אלה עובדות שמובילות לשאלות רבות! האם זה טוב לנו או לא? מה האלטרנטיבה? איך ניראה בעיני עצמנו אם לא נהיה כאלה? האם זה חלק מהייחוד שלנו כישראלים? וכו' וכו' (אנחנו בכלל מסוגלים להסתכל על עצמנו מהצד ולהשיב על שאלות כאלה?)

נשמע לי קצת דרמטי מידי שאנשים מחפשים זיקה כלשהיא לאסון בכדי להרגיש שאותו "עניין באסון" כולל גם אותם, אני אישית לא מכיר אבל מה אני יודע...
אני מניח שאם יעשו מחקר בנושא (סביר שכבר עשו) יתקבלו ממצאים חברתיים מעניינים!

למגיב המתלהם מעליך (Ingsoc) שני דברים:
- לגבי הסגנון: תרגיע, אתה עושה צחוק רק מעצמך!
- לגבי התוכן: ניסחפת ובגדול, נושא האשכול הזה הוא מוזיאון יד ושם כשייכות מלאה לפורום, קישרתי אותו לשריפה בכרמל מסיבות הרבה יותר פשוטות (ניתקלנו באלמנטים ברורים ורלוונטיים - יער מזכיר יער, אש מזכירה אש).
זה בסדר, אתה לא חייב לקבל את דעתי, אבל לטעמי הכיוונים שהלכת בהם דרמטיים ושגויים, אני בודאי לא חלק מהם אז אל נא תחליט בשבילי!

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 09-12-2010, 10:47
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
המשיכה לאסוני, עצוב או אפילו ה"כמעט" עצוב/רע
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי Fang שמתחילה ב "בגדול"

יש לה שורשים ביהדות המסורתית (לפחות האירופית), ואפשר אפילו לראות את זה יפה בהומור היהודי המסורתי, כמו גם זה שצמח בארה"ב: "הם ניסו להרוג אותנו, הם שוב נכשלו, יאללה בואו נאכל/נצחק" כפי שאומרת אימרא רבת גרסאות.

אולם בעוד שביהדות המסורתית היה איזון מסויים (בין השאר משום שבאמת רוב האנשים חוו אסונות מידיים, וכאשר בדקתי כמה פעמים רישומי אוכלוסין מתקופת הסבא/סבתא רבא הסתבר שכולם חוו מוות של אחים/הורים/דודים/בני דודים בטרם עת), הגרסא הישראלית של היהודי בדורינו הופכת את יחסי האהבה-שנאה עם האסון לפולחן של ממש. היסבה העיקרית, לדעתי, היא פשוט שבסופו של דבר חיינו טובים למדי ואנו אכולי רגשות אשמה בשל כך. אצל יהודים, וזו לא קלישאה, אין דבר כזה "איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו" אלא רק שאיפה לכך ובו זמנית דחיית כל אפשרות שבאמת נרגיש כך. ב DNA של היהודי רשום שהוא נרדף ומוכה, וכל אימת שבאמת, בסנדרטים אנושיים, טוב לנו, אז זעקת ה"קוזאקים בשער" גבוה מתמיד: מישהו אמר המשבר הכלכלי העולמי האחרון? בעוד שישראל צלחה אותו בנון שלנטיות מפתיעה, בדיוק באותו הזמן עלתה זעקה של מי שכאילו עומד לקרוס עוד רגע.

אתה באמת לא מכיר את תופעת חיפוש הקרבה, "בכוח", לאסון לאומי בקרב מי שהיה לו המזל שלא להיות משוייך אליו? בזמן מלחמת לבנון השניה התופעה הייתה בולטת מאוד, ובעיקר הודות לאי מיילים שמופצים מאוד בקלות (שעת): כל אדם, כך העידו עשרות מיילים שעברו במקומות עבודה, חיפש את החלל הגיבור הפרטי שלו... כל אדם שני הפיץ אי מייל שבו הביע זעזוע (כנה) ממותו של אדם שהיה ברור שהיכרותו עמו שטחית במקרה הטוב ("זאב, אחראי MIS באי.מי.איי פתרונות תקשורת שעבדו עמנו לפני שלוש שנים בפרוייקט ביוון, איש יקר, הוא בין ההרוגים אתמול ברנדוריה"....). מאחר ורוב האנשים לא גוייסו, לא נלחמו ולא הכירו מקרוב מישהו שכן, בעוד שתחושת חוסר האונים והשעמום היו גדולים, אז רבים מאוד הרגישו צורך לשיוך אישי ל"אסון". התקלתי בימי הרבה מאוד פעמים באנשים שסיפור הקרבה שלהם לאסון היה בדוי באחוז מכריע מתוכנו. בן קיבוץ, שאותו עזבו בגיל 4, ונהרג 20 שנה לאחר מכן, הפך ל"חבר טוב שלי שנהרג בחרמון", או קרוב רחוק מקשרי נישואין הופך ל"בן דוד שלי שנפל בבופור".

נושא יצירת הקרבה המלאכותית ל"מיתוס" אינו מוגבל לישראל: בארה"ב תופעה סופר נרחבת של אנשים שכל חייהם מפיצים סיפור בדוי, או מופרז עד לגבול הבדוי, אודות קריירה קרבית (יש גם שחקנים מפורסמים שנתפסו בשקרים כאלה, כמו הארווי קייטל), ותמיד באירועים מלחמתיים מיתולוגיים. עשרות אלפי אמריקאים ששירתו בויאטנם בשכבת השומן העצומה של חיל השירותים של הצבא האמריקאי, ולא שמעו יריה, מספרים כי שוטטו בג'ונגלים. זו תופעה מוכרת ונחקרת.

באוסטרליה ישנה תופעה של קרבה בדוייה למי ששירתו בגליפולי, או בכמה קרבות מיתולוגיים אחרים. לפי מה שאמר לי פעם חוקר אחד בערך חצי מאלה הטוענים כי אבותיהם נלחמו פה או שם, יצרו בדמיונם זיקה בדויה - זיקה שהם מאמינים בה בלב שלם.

שאלת הניכוס האישי של מיתוס לאומי ("איפה אני./משפחתי היינו כאשר נכבש הכותל ואיפה המניה הפרטית שלנו") היא לכן לא תתופעה ישראלית. העניין הפרטי שלנו, אם כן, הוא בשאלה מדוע אנו מנווטים את הדחף ליצור זיקה מופרזת בין ה"אני" (שחרד מלהיות "איש קטן" כל חייו, גם אם זו המציאות כמעט תמיד) ודווקא בין אסונות. בעוד שהאמריקאי, ע"י יצירת זיקה בדוייה לעבר הרואי, מעצים באופן מופרז את ההרואיות של מדינתו (ואפשר לראות את זה בסרטי התעודה הדביליים שהם מפיקים בלי סוף עבור ערוץ ההיסטוריה), הישראלי מעצים דווקא את הביזוי של עולמו. ישראל, לפי איך שהישראלי יליד הארץ מצייר אותה, היא ככל הנראה המדינה הגרועה הכי טובה לחיות בה בעולם. אישית אני רואה בכך גם עיוות עצום של ההיסטוריה: ומי שעוסק בהיסטוריה צבאית, אפילו קצת, מכיר בכך. אי אפשר, לחלוטין, לכתוב "היסטוריה כמו שצריך" (לפרסום פופולארי) אודות מלחמת כיפור, או מלחמת לבנון השניה (גם לא של הראשונה, אולם שם זה מסיבות פוליטיות): הכל נגוע בהיסטריה, פאניקה וחרדות שעולות על פני השטח כמו כתם נפט עצום. אישית, עבורי, זו הסיבה העקרית שאני שונא אפילו כתחביב לעסוק בהיסטוריה צבאית של ישראל. ההרגשה היא כאילו אתה נכנס לחדר שבו יושבים שבעה על משפחה שלמה שנספתה באסון נוראי.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 13:40

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר