לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 07-01-2011, 00:12
  משתמש זכר Vendetta Vendetta אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 02.02.02
הודעות: 6,330
שלח הודעה דרך ICQ אל Vendetta
אישה נידה

מה הם המקורות בתורה לכך שאישה צריכה לטבול כדי להיטהר לאחר הוסת שלה? מהעיון שלי בפרקים הרלוונטים בספר ויקרא ראיתי פסוקים שמדברים על גבר זב שצריך להיטהר במים, אבל שום דבר כזה לא מצוין על אישה נידה או אישה זבה, ובכל זאת בהרבה מקומות שקראתי מציינים שזו מצווה מדאורייתא.

ומדוע זה נחשב עבירה לקיים יחסי אישות עם אישה שלא נטבלה, למרות שהדימום שלה הפסיק ועברו 7 ימים? גם אם היא עדיין טמאה וצריכה לטבול כדי להיטהר מטומאתה, הרי טומאה היא לא חטא. הפסוק הוא: "ואל אישה בנידת טומאתה לא תקרב לגלות את ערותה". אם מהות האיסור היא הטומאה של האישה, הפסוק היה צריך להיות: "ואל אישה בטומאת נידתה לא תקרב לגלות ערותה", כלומר העיקר לאיסור הוא הטומאה. אבל כתוב "בנידת טומאתה". על פניו נראה לי שהטעם שהתורה נותנת לאיסור הזה זו הנידה, כלומר הדימום, ולא הטומאה.

אשמח לביאור העניין הזה.
חזרה לפורום
  #3  
ישן 09-01-2011, 00:40
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,533
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Vendetta שמתחילה ב "אישה נידה"

זו אכן שאלה טובה וכל הראשונים עומדים עליה.
לא כתוב טבילה בפירוש לגבי נדה ולדעת ר' יהודאי גאון לומדים זאת מקל וחומר ממגעה שהרי הנוגע בה צריך טבילה. ולדעת ר' תם ממש"כ אך במי נדה יתחטא היינו מים שנדה טובלת בהם (ע"ז עה: ). ולדעת ר"י ממש"כ והדוה בנדתה ודרושים בנדה תהא עד שתבוא במים (שבת סד: ).
מקור תוספות במסכת יבמות מז: וכן ביומא עח' וכן בהגהות מיימוניות איסו"ב פ"ד הלכה ג'. (המקורות חלקיים).

לגבי השאלה השנייה הכוונה שאסור לקרב אל אשה שמצבה מוגדר כנדה. ומצב זה קיים כל עוד לא ניטהרה מטומאתה. כנ"ל.

אציין כי אינני דורשים מעצמנו פסוקים והמסורת לגבי דרשות אלו נמסרה לנו על ידי חכמי המשנה, (הרוב המוחלט של הדרשות מקורן בהלכה למשה מסיני או על כל פנים מחכמים הראשונים שכבר עמדו בדור המדבר. ישנם דרשות שאדם רשאי לדרוש מדעתו כמו קל וחומר אך מאז חכמי המשנה איננו דורשים דרשות, ואף חכמי התלמוד כבר לא דרשו מעצמם דרשות אלא רק פירשו את דעת חכמי המשנה.)
לסיכום ודאי מוטל על כל אחד לדעת כיצד דרשו חכמינו את התורה ומהיכן הוציאו את ההלכות, אך איננו רשאים לחלוק עליהם.

כדי שתבין עד כמה אנו תלויים בפרשנותם של חכמי ישראל אציין עוד מצוות שהפירוט לגביהן מצמצם, למשל:
מצות המילה לא מפורט היכן העורלה וכיצד מלים.
מצות השחיטה לא מפורט כיצד והיכן שוחטים ודאי שלא מפורטים כל פרטי הדינים שרובם הלכה למ"מ.
מצות תפילין לא מפורט מבנה התפילין הרצועות וכו'.
כל הל"ט מלאכות שבת אינם מפורטים בתורה.
המלאכות המותרות ביום טוב במסגרת אוכל נפש לא מפורטות בתורה.
למעשה רוב פרטי הדינים הקשורים בקיום המצוות אינם מפורטים בתורה.

נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 09-01-2011 בשעה 01:01.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 00:00

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר