לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 22-08-2011, 22:39
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,525
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי אליהר שמתחילה ב "מחפש מידע אודות המלך יהויכין"

א' היו לו כמה נשים כמבואר במלכים.
ב' ככל הידוע לי לא מוזכר שם אחת מנשותיו. ישנו מדרש בקשר ללידת זרובבל בן שאלתיאל (שאלתיאל הוא כינוי ליהוכין שעשה תשובה).
ויקרא רבה פרשה י"ט


גלה יכניה וגלתה סנהדרין גדולה עמו, שנ' העצב נבזה נפוץ וגו' (ירמיה כב, כח). ר' אבא בר כהנא אמ' כעצם הזה של מוח. כל עינייניה ועד התיר לו את נדרו. באותה שעה ישבה סנהדרין גדולה על דעתא ואמ' בימינו מלכות בית דוד פוסקת, אותו שכתוב בו וכסאו כשמש נגדי (תהלים פט, לז). מה נעשה, נלך ונפייס לגדלת והגדלת למלכה והמלכה למלך. מה היה שמה של אשתו של נבוכדנצר, ר' חנניה אמ' שמירם היה שמה. ר' אבין אמ' שמירמת היה שמה. ורבנין אמ' שמירעם היה שמה, על ידי שנולדה ברעם. כיון שבא נבוכדנצר להיזקק לה אמרה לו את מלך ויכניה אינו מלך, אתה מבקש תפקידך ויכניה אינו מבקש תפקידו, מיד גזר ונתנו לו אשה. כיצד שילשלו אותה לו, ר' שובתאי אמ' דרך קנקילין שילשלו אותה לו. ורבנין אמ' פתחו המעזיבה ושילשלו אותה לו. כיון שבא להיזקק לה אמרה לו כשושנה אדומה ראיתי, ופירש ממנה מיד. הלכה וספרה וטבלה. כיון שבא להיזקק לה אמרה לו כשושנה אדומה ראיתי, ופירש ממנה מיד. אמ' להן הקב"ה בירושלם לא קיימתם מצות זיבה וכן אתם מקיימים מצות זיבה, גם את בדם בריתך (זכריה ט, יא), נזכרתם אתו הדם שבסיני, בשביל כן שלחתי אסיריך מבור אין מים בו. אמ' ר' שובתיי לא זז משם עד שמחל לו הקב"ה על כל עוונותיו. על אותה שעה הוא אומר כולך יפה רעייתי ומום אין בך ונעשה לו נס ונתעברה אשתו מעומד שאלתיאל ואין אשה מתעברת מעומד לעולם, שנאמר ובני יכניה אסיר שאלתיאל בנו, אסיר שאסר הקב"ה עצמו בשבועה עליו, שאלתיאל ששאל מבית דין שלמעלה והתירו לו נדרו.
חזרה לפורום
  #4  
ישן 25-08-2011, 14:22
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,525
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי אליהר שמתחילה ב "רוב תודות"

יש להתבונן עוד בדברים.

יהויכין שהה בכלאו במשך 37 שנה (הוגלה בשנת 8 לנבוכדנצר (סד"ע וגמ' מסכת מגילה דף יא ושוחרר לאחר מותו של נבוכדנצר שמלך במשך 45 שנה, על ידי אויל מרודך). מדברי המדרש אנו למדים על תנאי כליאתו הבלתי אפשריים צינוק שהפתח היחיד שלו הוא מלמעלה (שלשלו לו אשה) ושאין בו מקום לשכב (נתעברה בעמידה). יש להניח שגם בדברים נוספים הגיינה אוכל וכו' מצבו של יהויכין לא שפר עליו. זאת ועוד היתה זו גזירת שמים שכן התנבא ירמיהו כתבו את הגבר הזה ערירי גבר לא יצלח בימיו וכו'. הפורענות שעליו התנבא ירמיהו התקיימה ביהוכין באופן הקשה והטראגי ביותר. ולכאורה עליו היה ליפול לזרועות היאוש הדיכאון ואף לצאת מדעתו (כפי שהיה קורה כמעט עם כל אדם אחר שהיה שרוי בתנאים כאלו במשך 37 שנה). אינני יודע מתי אירע מקרה זה שהוזכר במדרש למעלה, אך אין ספק שיהוכין שמר לא רק על צורתו האנושית בתנאים שבהם היה שרוי, אלא על קור רוח ושיקול דעת שאפשר לו לעמוד בנסיון כמתואר במדרש.

בנוסף חכמינו אומרים שנקרא שאלתי-א-ל על שם התשובה שעשה, ששאל קל ואכן נענה שהרי נולד לו זרובבל (ובטלה הגזירה של הערירות). נתכפרו לו חלק מעוונותיו בשעה שעמד בנסיון, שאותה אשה פירסה נדה בפעם הראשונה שהגיעה, וספרה שבעה נקיים וטבלה ורק לאחר מכן באה שוב. (יש לציין שהם החמירו על עצמם לספור שבעה נקיים על אף שדין הנדה מדאורייתא בשבעה ימים ולא שבעה נקיים (שהיא רק חומרה שבנות ישראל החמירו על עצמן). זאת על אף שהחומרה עדיין לא פשטה בימיו, ועל אף שהיו לו כמה צדדים להקל במצבו, ובפרט שההמשכיות של זרע המלוכה היה תלוי בו). יהויכן נתבשר שעוונו התכפר באופן מוחלט רק בתום 37 שנה למאסרו הנורא כאשר אויל מורדך שחרר אותו ונתן לו מגורים מכובדים כיאות למעמדו בתור מלך ישראל בתחומי ארמונו. למיטב זכרוני יהוכין נפטר יום לאחר מכן.

התבוננות שטחית בסיפור חיים טראגי זה משאירה רושם של אדם מסכן שכל טרגדיה אפשרית עברה עליו. אך האמת הפוכה לגמרי. יהויכין כיאות למלך יהודה מזרע דוד המלך שמר על אצילותו ומעמדו בתנאים בלתי אפשריים, הוא היה מודע לתפקידו בעולם ומילא אותו בסופו של דבר על הצד היותר טוב. הוא המשיך את זרע המלוכה זכה לעשות תשובה וזכה שיודיעוהו בימיו שתשובתו התקבלה. הוא זכה לדעת שזרע המלוכה ממשיך על ידו, זרע שממנו יצא מלך המשיח. ואכן שבנו זרובבל עתיד היה להיות שותף מרכזי בבנין בית שני.ועיקר העיקרים הוא שהוא אכן זכה לשוב ליוצרו שלם ונקי כשהוא מעותד לטובה הנצחית.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 09:15

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר