25-11-2011, 05:25
|
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 29,140
|
|
תגובה מנומקת, ממי שלמד גמרא והיום עוסק בתחום המצריך לוגיקה (סוג של)
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי TIMON the mongoose שמתחילה ב "דיון על גמרא, קוריאנים, חרדים, השכלה ופרס נובל."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי TIMON the mongoose
נזכרתי בכתבה בשפורסמה בתחילת 2011 על הקוריאנים שלומדים תלמוד. הם סבורים שכך הם יהיו חכמים יותר ויגיעו להשגיות גבוהה יותר ושבזכות אבותינו שלמדו תורה במשך דורות היהודים הם עם חכם ולא סתם יש הרבה זוכי פרס נובל יהודיים.
מה לפי דעתכם צריך להעשות?
1. להכניס למערכת ההחינוך הממלכתית שיעורי גמרא.
2. לכפות על החרדים ללכת ללמוד לצד לימודי גמרא לימודי חול ולהפוך אותם לפרופסורים שיביאו לנו פרסי נובל.
אשמח לדיון פורה לגופו של עניין ולא לגידופו של מגזר כזה או אחר.
|
אני דווקא אהבתי גמרא בישיבה התיכונית (טוב, לא כולל סדר ערב ור"מים מעצבנים) יש כמה אלמנטים בלימוד הגמרא שמחדדים את המחשבה.
א. הדיון לשם דיון. הגמרא איננה ספר הלכות, אף כי כתובות בה הלכות. הגמרא היא ניתוח מדוקדק של משנה ותורה והדיון המתמשך שהתבצע בין חכמים על מנת להגיע להלכות. לפעמים הדיונים בגמרא הם תיאורטיים לחלוטין ובכל זאת מעוררים התנצחות כמעט אינסופית בהיקפה ודקדוק על "קוצו של יוד" . זה שהגמרא די מבולגנת מלמד אותך גם להוציא נתון חשוב מתוך המון שורות קוד..
ב. צורת הלימוד, צורת הלימוד לא רק מעודדת אלא אף יוזמת ביקורת ויצירתיות.
ג. "הפלפול" - שיטה שהייתה נפוצה בעיקר באשכנז שבמסגרתה מנסים להפיל או לחזק מבנה לוגי מורכב בתוך הגמרא/ הפרשנים השיטה מעודדת קריאה ביקורתית והבחנה בניואנסים. בניגוד ל"בקיאות" שהייתה נפוצה בעיקר בארצות המזרח - שעודדה הבנת הטקסט וידיעתו על בוריו.
הקוריאנים, אגב, כבר לקחו צעד אחד קדימה ועשו הסכם עם קבוצת רבנים שתלמד אותם את התלמוד באופן קבוע. זה יעשה על ידי רבנים שיטוסו לקוריאה לתת שיעורים וברור הזמן על ידי שיעורים שהתלמידים יקבלו באופן קבוע דרך האינטרנט. הקוריאנים הם אומה מאוד מוכשרת, יכולת הייצור שלהם עולה על שלנו פי 1000, אבל הם פחות יצירתיים מאיתנו, לפי דעתי. בין היתר בגלל שאין להם תרבות יצירתית מתמשכת. הגמרא היוותה תרבות יצירתית מתמשכת (ולא רק היא)שחלחלה גם לתרבות החילונית שהגיעה אחריה.
1. כן , כן וכן כדאי להכניס גמרא לבתי הספר החילוניים. שיעורי גמרא חשובים פי אלף מהשוואת אברהם אבינו לחמורבי או שטויות מעין אלה.
2. שוב פעם כן. הגמרא מעודדת חשיבה בכלל , חשיבה ביקורתית והבנה של מבנים לוגיים מורכבים, אבל אם לצד הגמרא לא ילמדו לימודי חול אי אפשר יהיה לעשות עם לימוד הגמרא שום דבר חוץ מלימוד לשם לימוד , שהוא דבר נחמד אבל לא מקדם אותנו כחברה וכמדינה לשום מקום, בוודאי לא בהקשר הכלכלי.
אני לא יודע אם לימוד הגמרא משפיע ישירות על הגנטיקה או לא. אבל אני די בטוח
א. שהוא מחדד את המחשבה ואת היצירתיות ושכל מי שילמד גמרא ישפר את היכולת הלוגית שלו מכיוון שהוא יתנסה בפירוש והבנת מבנים לוגיים וביצירתם של כאלה בעצמו.
ב. הייתה ללימוד הגמרא השפעה עקיפה על הגנטיקה. בזמן שמלומדים נוצרים היו נעשים לכמרים שאסור להם להתחתן ולא משאירים אחריהם צאצאים, מלומדים יהודים היו הרווקים המבוקשים ביותר והיו מביאים הרבה צאצאים מכיוון שפרנסתם הייתה על הקהילה או שהיו מצליחים להתחתן עם נערה מבית הגביר העשיר. תכפיל במאות רבות של שנים ותגיע לכך שהנוצרים פגעו בעצמם גנטית והיהודים שיפרו את עצמם גנטית. לאותה מסקנה תוכל להגיע אם תסתכל על הפער בין קתולים ובין פרוטסטנטים.
לבסוף , גם אם אתם לא מסכימים איתי, אבקש תגובות מכובדות ולא בנוסח משתלח או ילדותי, הדיון הזה חשוב מאוד.
_____________________________________
“Much of the social history of the Western world over the past three decades has involved replacing what worked with what sounded good”
|