06-12-2011, 10:12
|
|
|
|
חבר מתאריך: 27.11.05
הודעות: 862
|
|
בתגובה להודעה מספר 71 שנכתבה על ידי efekt שמתחילה ב "אם אכילת חזיר לנוצרים היא כמו האיסור על שמיעת שירת נשים לדתיים יהודים, אז הבעיה נפתרה"
מעולם לא למדת גמרה אני מבין.... איך אתה קובע שאין איסור?
בתלמוד בבלי נאמר:
אמר רבי יצחק: טפח באשה ערוה. למאי {לאיזו נפקא מינה,נאמר הדבר} ? אילימא לאסתכולי בה {אם לגבי הסתכלות באשה} - והא אמר רב ששת: למה מנה הכתוב תכשיטין שבחוץ עם תכשיטין שבפנים? לומר לך: כל המסתכל באצבע קטנה של אשה כאילו מסתכל במקום התורף {הערווה} ! אלא: באשתו, ולקריעת שמע {ז"א "טפח באשה ערווה" - מדבר על אדם שבמהלך אמירת ק"ש, אסור להסתכל בטפח גלוי באשתו כמו איסור הסתכלות בערווה}. אמר רב חסדא: שוק באשה ערוה, שנאמר 'גלי שוק עברי נהרות', וכתיב 'תגל ערותך וגם תראה חרפתך'.
אמר שמואל: קול באשה ערוה, שנאמר 'כי קולך ערב ומראך נאוה'.
אמר רב ששת: שיער באשה ערוה, שנאמר 'שערך כעדר העזים'.
מסכת ברכות דף כד הגמרא מסבירה כי המושג "טפח באשה ערוה" נאמר בהקשר של קריאת שמע, כלומר, אסור לקרוא קריאת שמע ליד אישה שטפח מבשרה, במקום שנהוג לכסותו, מגולה. לעומת זאת, דברי רב ששת כי אין להסתכל אף באצבע קטנה של אישה לשם הנאה, מכוונים להקשר רחב יותר. אולם, לא ברור מתוך הגמרא באיזה הקשר נאמרו דבריו של שמואל לגבי קול באישה: האם מדובר באיסור מצומצם לגבי הלכות קריאת שמע בלבד, או שמא באיסור רחב בדומה להסתכלות אסורה?
האור זרוע, פסק שאיסור קול באישה ערוה דומה לאיסור הסתכלות ואינו קשור לקריאת שמע. כדבריו פסקו הרשב"א הרא"ש והרמב"ם, לעומתם הראבי"ה והריטבא פסקו כי האיסור נוגע רק לעניין קריאת שמע. בשולחן ערוך פסק כדברי הרמב"ם אך כתב להחמיר לכתכילה גם בעניין קריאת שמע.
דנו בזה הרבה לפני שחשבו עליך, ככה שזה ממש לא דבר חדש יא חמוד.
_____________________________________
"האמת כבדה לכן נושאיה מעטים" (המכב"י)
|