לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #8  
ישן 11-12-2011, 10:04
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
יש כאן שני דברים
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי Eli173 שמתחילה ב "[QUOTE=channb] בנוסף לדעתם של..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי Eli173
וגם בין חז"ל, יש חילוקי דעות אם משה קיבל את כל התורה במעמד סיני, או שחלקים ממנו ניתנו לו גם אח"כ, בהמשך הנדודים במדבר (ואל תשכח את הפסוקים האחרונים של התורה שיש עליהם מחלוקת אם משה כתב או יהושוע)

1 קבלת התורה.
2. כתיבתה.

לגבי 1.:
ציטוט:
וגם בין חז"ל, יש חילוקי דעות אם משה קיבל את כל התורה במעמד סיני, או שחלקים ממנו ניתנו לו גם אח"כ, בהמשך הנדודים במדבר

מה שעם ישראל קיבל במעמד הר סיני היה צינורות או בעיקר צינורות לקבלת התורה. כלומר התורה היא דבר חי ואתה מוצא בכמה מקומות שתלמיד אומר דברים שרבו לא אמרם במפורש (אלא רבו היה הצינור להעברת השפע):
על ר' אליעזר, הרי הגמרא אומרת, שלא אמר דבר שלא שמע מפי רבו מעולם (יומא סו, ב). והקשו על זה ממה שמובא במקום אחר, שרבן יוחנן בן זכאי כיבד פעם את ר' אליעזר לדרוש, ועמד ר' אליעזר ודרש בדברים שלא שמעתן אוזן מעולם (אבות דרבי נתן פ"ו ה"ג). ותֵּרצו הגר"ח שמואלביץ זצ"ל (שיחות תשל"א מאמר כ"ג) והראי"ה קוק זצ"ל, שה"דברים שלא שמעתן אוזן מעולם" שדרש ר' אליעזר, היו בסך הכל דברים שיצאו לו מתוך תורת רבו ושיטתו, שאחרים לא הצליחו להשיג מעצמם. ממילא, גם דברים אלו הם בכלל "שלא אמר דבר שלא שמע מפי רבו מעולם".

ולכן בעניין זה מובן עוד דבר - משה שנבואתו גבוהה יותר משאר הנביאים היה צינור נקי לגמרי ולכן גם דבריו (קריאת התורה שבכתב) מובנים הרבה יותר מדברים של נביאים אחרים (שלפעמים או תמיד אינך מצליח להבין את דיבריהם לגמרי).

2. בעניין כתיבת התורה - עד כמה שאני זוכר התורה נכתבה כולה בשנת הארבעים במדבר ע"י משה חוץ מ8 פסוקים אחרונים בספר דברים שנכתבו או "בדמע" או ע"י יהושע.
_____________________________________

חזרה לפורום
  #12  
ישן 11-12-2011, 12:41
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,130
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי yishain11 שמתחילה ב "זה לא ניחוש, אלא תוצר של..."

מסכים עם טענתך על כך שהמחקר והגמרא לא בהכרח סותרים, לדוגמא הנאמר על ידיו למטה לא ממש תואם את הנאמר בתלמוד, הוא מוסיף עליו בהרבה.
במסכת בבא בתרא מצוין רק מי כביכול כתב כל ספר, זה לא סותר עריכות מאוחרות, וזה גם לא קשור לעניין חתימת התנ״ך.
בתקופת כנסת הגדולה התייחסו לספרים כאל בודדים, הקנוניזציה של התנ״ך, כלומר האיגוד עצמו של הספרים לכדי תנ״ך שלם, הקביעה איזה ספר ייכלל ואיזה לא, נעשה בתקופה מאוחרת יותר (ע״ע המחלוקות שהיו לגבי "שיר־השירים" ו־"קהלת").

חזרה לפורום
  #13  
ישן 11-12-2011, 14:34
  משתמש זכר channb channb מחובר עכשיו  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,526
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי ShoobyD שמתחילה ב "מסכים עם טענתך על כך שהמחקר..."

אף אחד לא קבע שאין אפשרות שמחקר יסכים עם המסורת. אבל ברור שהטיעון שהתנ"ך נחתם בסוף תקופת בית שני סותר את המסורת.
על פי המסורת אנשי כנסת הגדולה שהיו בהם נביאים הם שחתמו את התנ"ך ואכן הם שביקשו לגנוז את שה"ש וקהלת. (זה גם לא סותר את העובדה ששלמה כתב אותם, ואינני חושב שהתכוונת אחרת). לאחר חתימתם אין מי שיכול להוסיף או לגרע בתנ"ך. א' מפני סמכותם כבית דין (הגדול בחכמה ומנין מכל הבאים אחריו). ב' מכיון שהתנך הוא נבואי (כתובים - נאמרו ברוה"ק) ורק נביאים או בעלי רוה"ק (גם מדריגה זו פסקה עם הנבואה ולאחר מכן היו משתמשים בבת קול) יכלו להשתתף בחתימתו. (לאחר אנשי כה"ג שבהם היו נביאים משרידי בית ראשון פסקה הנבואה).
הנ"ל גם דקדקו בקביעת המסורות למה נקראו שמם סופרים קידושין ל' וכו'. (ישנם שיבושים מאוחרים יותר שבהחלט מענין להבין את מקורם. אציין שגם חכמי הגמרא ציינו שאינם בקיאים בכל המסורות קידושין דף ל). החזירו את כתב האשורית תקנו אותיות מנצפ"ך (ריש מסכת מגילה) ועוד.
אופן האיגוד של ספק התנ"ך וסדרו נקבע על ידי אנשי כה"ג ולכך מתייחסת הגמ' במסכת ב"ב בסוף פרק השותפין ובפרק חלק.
מחקר שבא לחלוק על האמור סותר את המסורת.
אינני מסוגל להבין מדוע יקבל מי שאינו מאמין במסורת לגבי ענין כל כך בסיסי כמו סדר העברתו של התנ"ך, את אותה המסורת בנוגע שמירת שבת (שלמעט איסור הבערה לא מוזכר בתורה וכמו כן ניתן לפרשו כקראים) ברית מילה שחיטה תפילין 4 המינים, איסור בשר בחלב (ניתן היה לקרוא חלב בצירי) ועוד. למעשה רוב המצוות מוזכרות מאוד בקצרה בתורה ואופן הקיום שלהם הועבר אלינו רק באמצעות המסורת.

נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 11-12-2011 בשעה 14:48.
חזרה לפורום
  #15  
ישן 11-12-2011, 06:19
צלמית המשתמש של Eli173
  משתמש זכר Eli173 Eli173 אינו מחובר  
בעל תואר שני ביהדות, בהתמחות בהיסטוריה של עם ישראל והגות יהודית.
 
חבר מתאריך: 15.02.09
הודעות: 4,513
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי san fermin שמתחילה ב "שאלה בנוגע לחורבן בית המקדש ושיבה מהגלות"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי san fermin
כידוע, התורה הייתה כתובה וקיימת עוד לפני הקמת בית המקדש השני והראשון.
בתורה בספר ישעיהו מסופר על נבואותיו של ישעיהו שבני ישראל עתידים לחזור לארץ ישראל מהגלות.
אני לא בטוח אבל אני חושב שגם כתוב בתורה על חורבן הבית הראשון והשני.
השאלה שלי היא - אם בני ישראל ידעו את התורה וידעו שבתי המקדש הראשון והשני ייחרבו ולפי התורה הם גם ידעו שהם עתידים לצאת לגלות ואף לחזור ממנה בבוא היום, אז למה בכלל את בנו את בתי המקדש? אז נכון שהשם ציווה אותם לבנות אבל האם אין בזה משחק ידוע מראש? משחק שבו הם ידעו מראש שבתי המקדש ייחרבו והם יצאו לגלות ויחזרו...?


בלי לגרוע מהתגובות לעיל, אני אנסה להסתכל על הנושא מכיוון אחר לגמרי.
יש בעולם היהודי שני לוחות זמנים, שני "קווי היסטוריה" מקבילים: האידיאל והרצוי לעומת הכוח היוצא, והמצוי.
ניקח לדוגמא את חטא אדם הראשון: אם היה ברור שיחטא אז למה ה' שם לו את הניסיון הזה? ואם לא היה חוטא אז לא היתה משמעות לעולם כי אז האדם היה שובר את היצר ולא היינו מקבלים מצוות. אולי זה טוב שהוא חטא? (אל תנסה לענות על זה, רק תחשוב על זה).
משחק ידוע מראש? כן ולא. במקביל. אפשר להגיד את זה על כל המצוות, ובכלל על יצר הרע, על התנהגות בני אדם. על מצוות ועבירות.

תיקח את נושא "בעיתה אחישנה". אם בעיתה אז בזמנה, ואם נהיה ראויים אז אחישנה. אז בעתה או אחישנה?
בנ"י היו אמורים לעבוד בפרך (ברית בין הבתרים) במשך 400 שנה. בפועל הם עבדו "רק" 210 שנים. אם זה משחק ידוע מראש אז למה יעקב הסכים בכלל לרדת למצרים (גם על זה אל תענה. יש כבר מפרשים שעוניםם על זה...)
ה' מבטיח לנו שאם נהיה בסדר נקבל שכר ואם נחטא נקבל עונש. (הקללות שבספר ויקרא ובספר דברים). אז האם הנבואות ה"רעות" של הקללות חייבים להתקיים מעצם העובדה שהם כתובים? לא בהכרח.
אם בנ"י היו מאוחדים ולא חוטאים אז בית המקדש לא היה נחרב.
מה שאני מנסה להגיד זה שהכל תלוי בנו. אם נקיים מצוות, נחזור מהגלות מהר יותר. אם נמשיך לחטוא, אז נשיאר בגלות לאורך זמן רב יותר, ולכן זה בעיתה אחישנה. בסופו של דבר יש לקב"ה אינטרס לשחרר אותנו מעול גלות. אם נהיה ראויים, נצא מוקדם, אם לא אז הוא יכרחי אותנו לצאת בזמן הנכון.
כמו ביציאת מצרים. ד"א, ביציאת מצרים רק חמישית מבנ"י יצאו והשאר לא היו ראויים כלל מפני שהם היו שקועים יותר מידי בגלות.
מפני חטאינו גלינו מארצינו.
מקווה שעניתי.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 20:43

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר