11-12-2011, 06:19
|
|
בעל תואר שני ביהדות, בהתמחות בהיסטוריה של עם ישראל והגות יהודית.
|
|
חבר מתאריך: 15.02.09
הודעות: 4,513
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי san fermin
כידוע, התורה הייתה כתובה וקיימת עוד לפני הקמת בית המקדש השני והראשון.
בתורה בספר ישעיהו מסופר על נבואותיו של ישעיהו שבני ישראל עתידים לחזור לארץ ישראל מהגלות.
אני לא בטוח אבל אני חושב שגם כתוב בתורה על חורבן הבית הראשון והשני.
השאלה שלי היא - אם בני ישראל ידעו את התורה וידעו שבתי המקדש הראשון והשני ייחרבו ולפי התורה הם גם ידעו שהם עתידים לצאת לגלות ואף לחזור ממנה בבוא היום, אז למה בכלל את בנו את בתי המקדש? אז נכון שהשם ציווה אותם לבנות אבל האם אין בזה משחק ידוע מראש? משחק שבו הם ידעו מראש שבתי המקדש ייחרבו והם יצאו לגלות ויחזרו...?
|
בלי לגרוע מהתגובות לעיל, אני אנסה להסתכל על הנושא מכיוון אחר לגמרי.
יש בעולם היהודי שני לוחות זמנים, שני "קווי היסטוריה" מקבילים: האידיאל והרצוי לעומת הכוח היוצא, והמצוי.
ניקח לדוגמא את חטא אדם הראשון: אם היה ברור שיחטא אז למה ה' שם לו את הניסיון הזה? ואם לא היה חוטא אז לא היתה משמעות לעולם כי אז האדם היה שובר את היצר ולא היינו מקבלים מצוות. אולי זה טוב שהוא חטא? (אל תנסה לענות על זה, רק תחשוב על זה).
משחק ידוע מראש? כן ולא. במקביל. אפשר להגיד את זה על כל המצוות, ובכלל על יצר הרע, על התנהגות בני אדם. על מצוות ועבירות.
תיקח את נושא "בעיתה אחישנה". אם בעיתה אז בזמנה, ואם נהיה ראויים אז אחישנה. אז בעתה או אחישנה?
בנ"י היו אמורים לעבוד בפרך (ברית בין הבתרים) במשך 400 שנה. בפועל הם עבדו "רק" 210 שנים. אם זה משחק ידוע מראש אז למה יעקב הסכים בכלל לרדת למצרים (גם על זה אל תענה. יש כבר מפרשים שעוניםם על זה...)
ה' מבטיח לנו שאם נהיה בסדר נקבל שכר ואם נחטא נקבל עונש. (הקללות שבספר ויקרא ובספר דברים). אז האם הנבואות ה"רעות" של הקללות חייבים להתקיים מעצם העובדה שהם כתובים? לא בהכרח.
אם בנ"י היו מאוחדים ולא חוטאים אז בית המקדש לא היה נחרב.
מה שאני מנסה להגיד זה שהכל תלוי בנו. אם נקיים מצוות, נחזור מהגלות מהר יותר. אם נמשיך לחטוא, אז נשיאר בגלות לאורך זמן רב יותר, ולכן זה בעיתה אחישנה. בסופו של דבר יש לקב"ה אינטרס לשחרר אותנו מעול גלות. אם נהיה ראויים, נצא מוקדם, אם לא אז הוא יכרחי אותנו לצאת בזמן הנכון.
כמו ביציאת מצרים. ד"א, ביציאת מצרים רק חמישית מבנ"י יצאו והשאר לא היו ראויים כלל מפני שהם היו שקועים יותר מידי בגלות.
מפני חטאינו גלינו מארצינו.
מקווה שעניתי.
|