13-01-2012, 17:43
|
|
|
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
|
|
ומה ידעו כותבי הברית החדשה על מראו של ישועה?
כלום... תראה אפילו ברספובליקה הרומית, טרם שנת 60-70 לפני הספירה (עידן בו המדינה הרומית סופר חזקה, עשירה ומפותחת) יש לנו חור ענק בידע על איך נראו דמויות מפתח במדינה הרומית. והרומאים ידעו איך לפסל (או להכין מסיכות מוות). הסיבה לכך היא מאחר ובאופן רשמי לא מקובל היה להנציח מנהיגים ומדינאים בפיסול ציבורי. ישנן דמויות שנמצאו תבליטים שלהן, אולם כלל לא ברור האם אלה מייצגים משהו (מאחר ואי אפשר לדעת האם הפסל ידע משהו על המראה של מי שפיסל, מאה שנה אחרי שזה מת) וישנן כאלה שנמצאו פסלים נטולי זיהוי המשוייכים להן על סמך אי אילו סימני זיהוי (סולא הדיקטטור, לדוגמא, שפסל אלמוני מזוהה כדמותו על סמף השערות בדבר תקופת הפיסול ומראה התואם לתיאורים ספרותיים, או אף הפרוטמה המפורסמת של "יוסף בן מתיתיהו" בקופנהגן). בהרבה מקרים גם מה שפוסל, ושם מפורש נכתב עליו, לא מייצג כלום (ועוד לא נכנסתי לנטיה לשפץ מראה של המפוסלים, גם אם המקור עמד בפני הפסל). מקרים מאוד מוכרים באים מהנומיסמטיקה: בתקופות זעזוע בהם התחלפו אימפרטורים בתדירות גבוהה הידיעה על התחלופה הגיע למחוזות האימפריה מהר, אולם מטבעות נושאות דיוקן (שהוטבעו באיטליה) מייצג הגיעו לאט מאוד. במקרים אלו המטבעות בפרובינקיות הטביעו מטבעות הנושאות את כל תארי האימפרטור החדש, אולם פנים של הקיסר הקודם... רק כשנה-שנתיים אחרי עלייתו לשלטון של החדש (אם שרד בכלל) מתחילות המטבעות הפרובינציאליות לטבוע מטבעות הנושאות את הדיוקן ה"נכון". אפשר לדעת זאת בקלות מאחר ומטבעות רומיים נושאים תאריך טביעה. במקרה של אוגוסטוס, לדוגמא, הפסלים כולם מראים דמות יפה וחסונה. זאת בעוד התיאורים הספרותיים מדברים על דמות חלושה, רפה וחיוורת בעלת שיניים קטנות ולא יפות. על אספסיאנוס נאמר, מפורשות, כי עבודות הפיסול שתיארו אותו היו ריאליסטיות לבקשתו, מה שמשתקף יפה במראה הדיוקנאות שלו שלהם פנים המתאימים באופן מופלא לתיאור ספרותי מפורסם "הבעה של אדם המצוי באמצע מאמץ של עשיית צרכים".
נערך לאחרונה ע"י g.l.s.h בתאריך 13-01-2012 בשעה 17:48.
|