|
13-05-2012, 10:57
|
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
|
|
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,676
|
|
ראיון עם גדעון לנדא, מנהל מפעל מערכות מוטסות באלתא - התפרסם בכתב העת "טכנולוגיות"
http://www.technologies.co.il/beta/Page.aspx?Id=2379
קטעים בלבד:
את מהות האיומים הבליסטיים החדשים מסביר גדעון לנדא, מנהל מפעל מערכות מוטסות (מרום) בחטיבת אלתא מערכות של התעשייה האווירית. לדבריו, הדגם המקורי של 'אורן ירוק' נועד לטפל בעיקר בטילים מסוג פרוג, סקאד ושיאהב. היום, לעומת זאת, אנו חייבים להתמודד בהצלחה עם איומים מתקדמים הרבה יותר. הטווחים שלהם גדלו, וכך גם השתפרו המהירויות והגבהים של הטילים ומאפייני ראשי הקרב שלהם. "לכן אנו זקוקים למכ"ם חץ הרבה יותר חכם ואנרגטי", הוא אומר. "טילים שעלולים לשגר אלינו יהיו יותר מורכבים, יצוידו בראשי חץ מתפצלים, יוכלו לטפל ביותר ממטרה אחת". זאת הסיבה שבאלתא חייבים להעניק למיירט החץ 3 תמיכה ויכולת גילוי ועקיבה מדויקת של מספר מאיימים המשוגרים בו-זמנית, כלומר מטחי טילים. המכ"ם שפיתחה אלתא נועד, אפוא, לספק מענה ליכולות החדשות של האויב.
צוותי מהנדסים, מתמטיקאים, פיסיקאים, מומחי מחשוב ותוכנה, טכנאים מנוסים ועוד מגוון של אנשי מקצוע, עמלים בימים אלה על פיתוח 'אורן ירוק' משופר, בנוסף לעוד עשרות דגמים של מערכות מכ"ם מתקדמות מתוצרת אלתא, המוגדרת כבית המכ"ם הלאומי של ישראל. הסיבה פשוטה: מפעל אלתא הוא היחיד בישראל היוזם, מגדיר, מתכנן, מייצר ומוכר מערכות מכ"ם ללקוחות בארץ, ובעיקר בחו"ל (90% יצוא). מכ"מים של אלתא נישאים על כ-1,000 כלי טייס בעשרות מדינות בעולם, כולל, כמובן, חיל האוויר הישראלי. גבולות של מדינות ומתקנים אסטרטגיים בארצות העולם מוגנים על-ידי מכ"מי אלתא, ביניהם נמל התעופה לה גוארדיה בניו יורק. חילות המשלוח של בריטניה וצבאות נאט"ו באפגניסטן מפעילים מערכות מכ"ם מסוגים שונים מתוצרת אלתא. החברה אף השתתפה במכרז של סוכנות החלל של ארה"ב, נאס"א, לפיתוח מכ"ם ללוויינים לחקר צפונות הכוכב נגה.
כתוצאה מאילוצים ביטחוניים וגאו-פוליטיים האופייניים למדינת ישראל, מבוססת תפיסת העולם של אלתא, מיום היווסדה, על תכנון וייצור עצמאי (in-house) מירבי, בדגש על תחומי הליבה: מכלולי מיקרוגל, אנטנות, משדרים, שפופרות שידור, מכלולי מתח גבוה, מעבדי אותות, תוכנות זמן אמת, אלגוריתמיקה ייחודית למערכות מכ"ם ומודיעין מתקדמות, ועוד. תחומי העשייה של אלתא כוללים מגוון מערכות מוטסות וחלליות, מערכות ים ויבשה, מערכות תקשורת, ל"א, מודיעין ואותות אלקטרוניים ומודיעין תקשורת. בניגוד ליצרני ציוד מכ"ם בעולם הרחב, שנוטים להתמקד ולהתמחות בתחומים מסוימים נבחרים, אלתא חייבת, כמפעל ישראלי, להתמקד בכל תחומי המכ"ם, כיוון שלא הכל היא יכולה לרכוש בחו"ל. "לא תמיד ימכרו לך, ולא תמיד אתה רוצה שיידעו מה אתה מפתח ומייצר", אומר לנדא.
חישה מכ"מית אוויר-קרקע
על מכ"ם (מגלה כיוון מרחק) אנו יודעים מאז מלחמת העולם השנייה ואף לפניה: משדר המכ"ם משדר דרך אנטנה אותות של גלים אלקטרו-מגנטיים. הללו מתפשטים בכיוון הרצוי במרחב, נתקלים בגוף המטרה, חוזרים ונקלטים במקלט דרך האנטנה ומטופלים על-ידי מעבד אותות. כך מגלים את הגוף, את כיוונו ואת המרחק שלו. עולמות טכנולוגיים חדשים של עיבוד אותות, מחשוב ותוכנה, אלגוריתמיקה ודיגיטציה, לצד יכולות מזעור פורצות-דרך ורכיבי מיקרוגל חדשניים, העניקו למכ"ם יכולות מהפכניות.
בהתייחסו לאותן יכולות מהפכניות של מכ"ם המאה ה-21, אומר גדעון לנדא שאנו בעיצומה של מגמה חשובה הקרויה חישה מכ"מית אוויר-קרקע. באמצעות מכ"ם המותקן על פלטפורמה אווירית מקבלים דימות של אזור קרקעי נרחב. המכ"ם מייצר גלים אלקטרו-מגנטיים המשודרים לאזור קרקעי שאותו מעוניינים לסקור, המקלט קולט את האותות המוחזרים מהשטח, אלו עוברים עיבוד ממוחשב מורכב וחכם מאד, וכך מקבלים תמונות של הקרקע עם כושר הפרדה גבוהה במיוחד, עד כדי יכולת הבחנה בעצמים קטנים ביותר, סיווג מטרות ואף סוגי חומרים. מכלול היישומים, אזרחיים וצבאיים, הוא עצום: מיפוי מדויק, ניטור חקלאות, בדיקת מצב הקרחונים באוקיאנוס, לימוד עבירות בשטחים יבשתיים, איתור מטרות צבאיות בשדה הקרב ובדרך לשדה הקרב, ועוד. זו יכולת אמיתית של תצפית בתנאי אל-ראות, כי מכ"ם רואה באותה מידה ביום ובלילה, מבעד לעננים, גשם, אבק, אובך וערפל. הפרעות אטמוספריות אינן משפיעות, והיתרון הגדול – גלים אלקטרו-מגנטיים מתפשטים כמעט באין מפריע לטווחים גדולים הרבה יותר מגלי אור. באופן זה משלים המכ"ם את הצילום האלקטרו-אופטי והוא הכרחי בתרחישים מבצעיים רבים, שכן הוא יכול לראות למרחוק ולהתבונן על שטחים גדולים מאוד.
|
|