26-02-2013, 20:04
|
|
|
חבר מתאריך: 23.10.08
הודעות: 25,344
|
|
רש"ת תבנה את השדה בתמנע, ותיכנס לגירעון של מעל 9 מיליארד ש"ח
רש"ת לחצה על שר התחבורה לתת לה לבנות ולממן את השדה החדש, מן הסתם כדי למנוע תחרות מגוף פרטי יעיל יותר, אך נדמה שהיא מנסה לבלוע יותר משהיא יכולה, ואת החשבון- מי אתם חושבים ישלם?
פשוט- או כולנו, או חלקנו. מכיוון שחברה ממשלתית אינה חברה עסקית רגילה, היא תמיד יכולה לסמוך על המדפסה האינסופים שהיא הממשלה (למעשה- הארנק של כולנו). כך, או שהחברה תקבל מימון ממשלתי, או שהיא תכסה את העלויות על ידי ייקור האגרות בנתב"ג. כך קורה כשיש מונופול שנהנה מהגנה ממשלתית. הרי כולם יודעים לצעוק על יצרניות קוטג', אבל כשמדובר על מונופול ממשלתי עם ועד מיליטנטי? שתיקה. אם על קוטג' יצאו לרחובות, על מקרים כאלו צריכים להפיל את הממשלה.
יש לציין שחבר ועדת הכספים של החברה, איש משרד האוצר, התריע על המחדל הזה והתפטר. כמובן שמשרד התחבורה מוטה ועד הרש,ת תקף אותו במקום להתייחס לדבריו.
מה הפיתרון? הפיתרון האידיאלי הוא לתת ליזם פרטי לבנות ולהפעיל את השדה. הוא יהיה חייב מן הסתם למשוך לקוחות, להיות יעיל, לא להשבית אותו בכל פעם שיו"ר הוועד קם בצד הלא נכון של המיטה, לתת מחירים טובים יותר לחברות התעופה.
פיתרון פחות מועדף אך טוב יותר מהנצחת המונופול- בנייה בשיטת BOT. בה יזם פרטי בונה את השדה, עם אופציה להפעלתו למשך זמן מסוים, ומעביר אותו לידי הממשלה לאחר תקופה מסויימת.
http://www.themarker.com/dynamo/1.1937981
כתבה על התפטרותו הנציג ואזהרתו-
http://www.themarker.com/consumer/tourism/1.1936837
"
בעקבות הצגת הדו"ח, דרש מרידור כי קידום התוכנית יושהה עד למציאת פיתרון תקציבי שדרוש למימון הפרויקט - או שהתוכנית המוצעת תתוקן כך שתכסה על הגירעון הצפוי. ואולם, דרישתו לא זכתה לרוב קולות - והוא הודיע על התפטרותו המיידית.
יש לציין, כי העתקת שדה התעופה אילת לאזור תמנע - וביצועו בידי רש"ת בפטור ממכרז - התקבלה בתום מאבק בעקבות לחץ כבד שהפעיל שר התחבורה, ישראל כץ, בגיבוי ועד עובדי הרשות שהתנגדו לביצוע הפרויקט בידי זכיין פרטי."
|