|
06-12-2014, 11:12
|
|
|
|
חבר מתאריך: 16.09.06
הודעות: 4,878
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי liorif
אתה מתבלבל בין קרב חייבר לבין הקרב של מוחמד נגד השבט היהודי בנו קורייזה שבו הוא שחט את כל גברי השבט.
יהודי חייבר הורשו לאחר תבוסתם להישאר בתמורה לקבלת מעמדם כבני חסות (ד'ימי) ותשלום מס הג'יזיה (או צורה קדומה יותר שלו בכל אופן).
גירוש היהודים והנוצרים מחצי האי ערב התרחש יותר מאוחר בתקופת החליף עומר.
|
צודק, באמת התבלבלתי בין הארועים.
תודה.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי liorif
תרבותית הם ערבים לכל דבר.
אפילו שפת התפילה של הערבים היוונים אורתודוקסים והיוונים קתולים היא כיום ערבית (רוב הערבים הנוצרים בארץ משתייכים לכנסיות הללו עד כמה שאני זוכר).
.......
עובדתית כיום הם, דה פקטו, ערבים לכל דבר, בין אם מדובר במוסלמים, נוצרים עלווים או דרוזים.
אי לכך ועקב סיבות נוספות, הפירוש של "אבל הערבים והיהודים אלו הדוגמאות היחידות שאני מכיר שזה לא משנה מה המוצא שלך, לדת בלעדיות בקביעת שיוך ללאום" עדיין נותר סתום בעיני.
|
אז נסביר ונדגים את ההגדרות, ואז אולי כוונתי תתבהר.
ציטוט:
ההגדרות המקובלות להגדרה של קבוצה כעם היא איחוד ויחוד מקבוצות אחרות בתרבות (כולל דת ושפה), אתניות והיסטוריה וגאוגרפיה היסטורית משותפות.
איחוד כי חברי הקבוצה צריכים להיות דומים אחד לשני מספיק, ייחדו כי אם הם דומים אחד לשני, וגם לכל הקבוצות השונות סביבם, הם לא קבוצה מובחנת אלא חלק מקבוצה יותר גדולה.
המשתנה שמגדיר עם כלאום מוגדר לרוב כשאיפה להגדרה עצמית (לא בהכרח מימוש, למרות שיהיו כאלו שיטענו שהמימוש נדרש).
אירים, סקוטים, איסלנדים, שבדים, נורווגים, סרבים, דרוזים ורבים אחרים עומדים בקריטריונים, מי יותר מי פחות.
יש כאלו שמתייחסים אליהם כעם, אבל ברור שהם גבוליים במקרה הטוב - איטלקים לדוגמה התאחדו לפני פחות מ 200 שנה. ישנן קבוצות לאומיות באיטליה באיטליה שעומדות בהגדרות של עם בצורה ברורה,
שלא רואים את עצמם ואת עתידם באיחוד האיטלקי. ספרדים מעולם לא היו עם, וגם לא טענו שהם כאלו. בצרפת יש חלקים גדולים שהיו עמים נפרדים (בריטונים, נורמנים ואחרים) והם כנראה עדיין, למרות שאחרים רואים אותם כצרפתים.
|
הנקודה היא שכדי להיחשב "ערבי", אתניות והיסטוריה לא רלוונטיים, וגם רוב משתני התרבות לא רלוונטיים.
הערבים הם העם היחיד שאני יכול לחשוב עליו ש"מספיק" מאפייני שפה ומנהגים כדי "להשתייך אליו".
באותה מידה יהדות יוצאת דופן. אתניות לא רלוונטית ולאחדות היסטורית השפעה קטנה.
ביהדות "מספיק" משתני התרבות בדגש על דת ומנהגים (גיור) כדי להשתייך אליו.
ולמקרה שדברי עדיין סתומים, בוא ננתח את שתי הקבוצות לפי הפרמטרים בהגדרה:
ציטוט:
בוא נבחן את הקבוצה שנקראת "ערבים":
1. ל"ערבים" אין אחדות אתנית. מדובר בהרבה עמים שונים מאוד שרובם התאסלמו וכולם אימצו את השפה תחת שלטון מוסלמי.
2. ל"ערבים" אין אחדות היסטורית וגאוגרפיה היסטורית. סורי ומרוקאי לא קושרים את עצמם אחד לשני מבחינה היסטורית, ולא רואים בחצי האי ערב את הבסיס הלאומי ההיסטורי שלהם.
3. ל"ערבים" יש אחדות תרבותית חלקית:
א. יחוד ואחדות שפה (כתובה, כי השונות בין ניבי המדוברת גדולה יותר מההבדל בין שפות לטיניות שונות).
ב. יחוד ואחדות בינונית-גבוהה בדת (אחת הדתות מייצגת את רוב האוכלוסייה, ומייצגת גם עמים אחרים. אין זרם באיסלם שאפשר להגיד עליו שייחודי ומאחד את הערבים, להבדיל מיהדות לישראלים, הכנסיה האנגליקנית לאנגלים וולשים והכנסיה הסקנדינבית לותרנית לשבדים).
ג. אחדות מנהגים.
אז משלושת הסעיפים הרלוונטיים, רק אחד רלוונטי בצורה חלקית.
אם נחפש קבוצה עם איחוד ויחוד אתני, היסטורי/גאוגרפי ותרבותי, שעונה לשם "ערבי", נמצא את עצמו חוזרים לחצי האי ערב, לערבים המקוריים ולישמעלים שכניהם המקוריים.
בוא נבחן אותנו לפי אותם קריטריונים:
1. ליהודים יחוד ואחדות אתנית חלקית. במאות האחרונות יש הקפדה יתרה על גיור, אבל גיורים המוניים כמו חימייאר (בתימן), רומא (חורבן בית שני), האדומים והגליליים, גיור שבטים ברברים בצפון אפריקה ועוד, במקביל להתבוללות והעלמות רוב בני ישראל (עשרת השבטים) וצמצום הבסיס האתני לשלושה (יהודה, שמעון ובנימין, עם שרידי לוי. כן, היו 12 נחלות, 13 שבטים. בני יוסף קיבלו שני שבטים).
2. ליהודים יחוד ואחדות היסטורית וגאוגרפית, לכל הפחות מתקופת אלכסנדר מוקדון (אם תתעקש ששום מקור יהודי לא רלוונטי, ותרצה רק מקורות חיצוניים ברורים מעבר לכל ספק).
3. ליהודים יש יחוד תרבותי מלא ואחדות תרבותית גבוהה.
א. שפה אחידה, גם אם לא בהכרח שפת היום יום (בדומה לבאסקים, קורסיקאים, סקוטים, אירים, ועוד).
ב. ליהודים יש יחוד ואחדות דתית.
ג. ליהודים יש יחוד מלא במנהגים ואחדות בינונית עד גבוהה (כתלות בתקופה ובזרם). מצד אחד, גם בשיא הגלות היו מאפיינים תרבותיים מובהקים שמאחדים בין יהדות תימן, יהדות אידית ויהדות ספרד. מצד שני קיים הבדל מהותי במנהגים בין סאטמר ליהודי חילוני, אבל הם הרבה יותר דומים אחד לשני מאשר לנוצרי.
אז בשלושת הקריטריונים ליהודים יש ייחוד מקבוצות אחרות, ואחדות , כמו רוב העמים, לא בצורה מושלמת (לא מכיר עם שעומד בקריטריונים בצורה מושלמת), אבל לא פחות מרובם.
ועדיין, לשתי הקבוצות האלו, בניגוד מוחלט לכל ההגדרות, מיחסים אנשים רק על סמך מאפיינים תרבותיים (שפה לערבים ודת ליהודים).
|
אז אני אחזור לשאלתי המקורית,
האם מישהו מכיר עוד קבוצות כאלו?
_____________________________________
A nation is a society united by delusions about its ancestry and by common hatred of its neighbors - William Ralph
מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכייה האנושיים - בן-גוריון
Give a man fire, and he will be warm for a day. Set a man on fire, and he will be worm for the rest of his life...
|
|