לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי         אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום פוליטיקה ואקטואליה, נא לשמור על שפה נאותה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חדשות ואקטואליה > פוליטיקה ואקטואליה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 24-06-2016, 16:52
  משתמש זכר yrevach yrevach אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.12.05
הודעות: 1,923
Facebook profile
פרשת השבוע שלח לך

בס"ד
י"א בסיון תשע''ו
מאת אברהם הללי עו"ד
מביא:יעקב

אָזְנַיִם לַכֹּתֶל וּדְבַּר שֶׁקֶר שָׁמוֹעַ יִשְׁמַע הָרוֹקֵם מְזִמָּה בַּסֶּתֶר מוּטָב שֶׁיֵדַע
יוֹם יָבוֹא לֹא צָפוּי וִיֵהֵא נֶחְקַר וְנִתְבַּע וּבַבּוֹר שֶׁחָפַר לְזֻלָּתוֹ שָׁמָּה יִטְבַע
שבת שלום קהל קדוש

הַשְׁלִיחוּת
הַשְׁלִיחוּת לְהַכְשִׁיר דֶּרֶךְ לָעָם
לָלֶכֶת בַּנָּתִיב לִכְנַעַן בְּלֵב נִפְעָם
הֲרֵי יִשְׂרָאֵל עָתִיד לִיׁשֵׁב שָׁם
בָּאָרֶץ שֶׁהֻבְטְחָה לְזֶרַע אַבְרָהָם
טִיבָהּ יָדּועַ ואֵינוֹ נֶעֱלָם
מַדּוּעָ לָתוּר וּמָה הַטַּעַם
כִּי זֶה שֶׁצִּוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה וְחָרַץ
לָבוֹא לִכְנַעַן כִּי אֶת שַׁעֲרֶיהָ פָּרַץ
בֹּוא יָבוֹּא הָעָם שָׁמָּה וְלֹא יְהַסֵּס
לָדַעַת נְתִיבֵיהָ וְתּוֹשָׁבֵיהָ וּלְהִכָּנֵס
אַף שֶׁהַכֹּל יָדוּעַ לֹא נֶעֱלַם
לָתוּר אוֹתָהּ יֵשׁ טַעַם

כך נולדה הקנוניה בראשית התהוות עם ישראל
הנשלחים על ידי משה במצות האלהים לתור את הארץ לא היו מפשוטי העם. נשיאים היו וראשי השבטים כמתואר: כֻּלָּם אֲנָשִׁים רָאשֵׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה (יג/ג) . עשרה מתוך שנים עשר הנשיאים , עשו עבודתם רְמִיָּה בְּרָקְמָם יַחַד קְנוּנִיָּה, זאת מְאֵימַת המלחמה שיצטרכו להלחם על כיבוש הארץ בבואם לְרִשְׁתָּהּ. העם הגיע למדבר פארן ממש לגבול הארץ הדרומי המשתרע בחלקו הגדול מדרום לרץ במדבר סיני ליד מדבר צין ומדבר שׁוּר עד ים סוף. אלה שטחים הנמצאים מחוץ לגבולות הארץ הנתחמים מצד מזרח המתוארים בתורה בצור המפורטת , כל שגבולה המזרחי הוא ירדן ירחו וים המלח בקו ישר עד נחל מצרים. כיום אנו יודעים כי הגבול הדרומי נתחם בים סוף הו אהים האדום.. קושרי הקשר היו עשרה נשיאי העדה שנבחרו על ידי משה ורק שנים מהם הוֹשֵׁעַ בן נון וכלב בן יְפֻנֶּה סרבו להצטרף לקנוניה . והם אף חזקו את לב העם באמרם: הארץ אשר עברנו בה לתור אתה טובה הארץ מאד מאד. (יד/ז) כאן שבים אנו לסוף פרשת בהעלותך, כאשר מרים הנביאה נענשה על כי דברה לשון הרע במשה ובצפורה אשתו. למרות שמה שאמרה מרים הוא משקף את האמת בתארה אותה בכינוי אשה כושית ולמעשה לא בדתה דברים שאינם נכונים ואף על פי כן נחשבו כלשון הרע והיא נענשה. והנה הנשיאים כאן קשרו קשר, ובחרו לתאר נכון, כארץ זבת חלב ודבש, אלא שבכך בקשו להפחיד את העם המתכונן להלחם על הארץ. רש''י מבהיר כי באומרים כי הארץ זבת חלב ודבש הוסיפו גם ידיעה קשה באמרם שעמלק חונה על הירדן ואורב, והאנשים שפגשו הם אנשי מִדּוֹת - ענקים נפילים, לדידם אנחנו בבחינת חגבים לעומתם. באמרם את הדברים האלה הוציאו דבת הארץ רעה , על אף שהחלו בדברי אמת שנועדו להמריד את העם. מה עוד ולא תרו את הארץ כפי שנטוו לעשות שנאמר: וילכו ויבואו (יג/כו) רש"י אומר : מה ביאתן בעצה רעה אף הליכתן בעצה רעה. אמנם תארו את הארץ כארץ זבת חלב ודבש ,הם לא עשו זאת אלא כדי לתת תוקף לשקר שיאמרו ורש"י מוסיף ואומר: כל דבר שקר שאין אומרים בו קצת אמת בתחילתו , אינו מתקים בסופו ואינו מתקבל באמון, משום כך פתחו הקושרים בשבחה של הארץ כארץ זבת חלב ודבש. ואמרו עוד כי: עמלק יושב בארץ (יג/כט) כדי להפיל פחד על העם אשר כבר נכוה בעמלק הזכרת ישיבתו על הירדן הפחידה את העם שאיינו רוצה לְהִכּווֹת שוב בעמלק, הגדילו המרגלים עשות באמרם עוד כי עמלק יושב על הירדן, כך שלא יוכלו לעבור אותו. ואמנם חורשי המזימה שברו את רוח העם ואז: ויתנו את קולם ויבכו העם בלילה ההוא, וילונו על משה ועל אהרן באמרם להם : לו מתנו בארץ מצרים או במדבר הזה לו מתנו.(יד/ב) הקנוניה הצליחה אך לא ידעו כי בכך גם גזרו על עצמם למות במדבר.
כח ההרתעה
אנו משתמשים בימינו במושג כח ההרתעה שנולד אז עוד בימי הכנענים שישבו בארץ בימים ההם, בניגוד לדברי ההבל הנשמעים בימינו על ידי הערבים של ימינו והדוברים בשמם, כי הם הם הכנענים והעמלקים כי כך נכתב בפרוטוקלים של זקני ציון הידועים לשמצה. למעשה תושבי הארץ מוצאם וכינוים "עָרָבּ" שכך מכנים הפלחים הערבים את הבדווים כי הם באו ממרחבי מדבריות ערב , פלשו לכל ארצות הים התיכון והשתלטו עליהן, כך קרה בארץ. אין כל ספק שהם אינם הכנענים המקוריים או צאצאיהם. הם אינם "הַגֶּר הַגָּר בְּתוֹכֵנוּ" שנצטווה ישראל לנהוג בו בשוויון . המושר גר משמיטה את הקרקע מתחת רגלי הטוענים מִבּוּרוּת כי בני ישראל "השמידו" את הכנענים¨כלומר החתי, הָאֱמֹרִי, הַפְרִזִּי, היבוסי, הַגִּרְגָשִּי והַחִוִּי. אם כך מי אלה שמכונים הַגֶּר הַגָּר בְּתוֹכֵנוּ ? נכון יש ביטוי של ניתוץ (ריסוק) אלא זה נאמר על ניתוץ מצבותיהם ואליליהם, כדי שלא ישפיעו על בני ישראל להמיר אמונתם באלהים ולעבוד אלילי הגויים. הכנענים בתקופה בה מדובר שמעו על הצלחות ישראל במלחמותיו נגד מלכי האמורי והבשן ומואב ולא העזו להלחם בישראל זה עולה מן: שמעו עמים יִרְגָּזוּן חיל אָחֲזָה יושבי פְּלָשֶׁת. זה ידוע בימינו כח הרתעה שפעל אז ופועל ביום. לשאלת הזכות על חבל ארץ זה נאמר כי: הכנענים קבלו את הארץ מרבון העולם ולא ידעו כי שם נאמר: "כי לי כל הארץ", רציתי נתתיה לכנענים, רציתי אני נוטלה מהם ונותנה לישראל. בכל מצב של מרידה והטעיה ימצא מי שיאמר את האמת . כאן מדובר בשני נשיאים : כָּלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה וִיהוֹשַׁע בִּן-נוּן שלא הצטרפו לרוקמי המזימה ובאו לחזק את העם שנאמר: וַיַּהַם כָּלֵב (הִמֵּם-השתיק את כל אלה שנרתע ובכו), ונדמה היה להם הוא בא להוסיף על דברי עשרת המסיתים שהפילו אימה על העם , אלא שֶׁכָּלֵב דבר ואמר: לא זו בלבד עשה לנו משה בן עמרם? .. ומנה את פעלו: קרע לנו את הים , הוריד לנו את המן, ְהִגִּיז (הפריח) את השלו, ועודד את העם: עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוֹכַל לָהּ.(יג/ל) . ללמדך שיש לחזק את לב העם העת משבר . בבואנו כיום לשחזר מלחמות ישראל האחרונות צריך, למרות הקרבנות שנפלו ונופלים, נתן לומר כי הצבא יצר כח הרתעה וזה העיקר.

מְקַיְמִים מצוות מן התורה מבלי לדעת
גם מי שמגדיר עצמו כמי שלא מקיים מצוות התורה, או אפילו אתיאיסט כפי שמכונה בטעות ''חילוני" בכל זאת הוא מקים מצוות מן התורה בכך שבחר הוא או הוריו לשבת בארץ זו שדם רב נשפך עליה במרוצת הדורות . כל היושב בארץ בעיקר ואלה שבאו אליה כעולים, צריכים לשאול את עצמם מדוע בחרו לבוא לארץ ולהתיישב בה. כאתיאיסטים הם מקימים מצוה חשבה בתורה ומתכחשים לתורה שהיא שגרמה לו או להוריו להתיישב כאן. ועוד נשאלת השאלה מה ניתן למשה בהר סיני עשרת הדברות או חמישה חמשי תורה או גם את תרי''ג מצוות עשה ולא תעשה . לצורך הדיון בסוגיה זו נניח בינתיים למצוות הקשורות לתפילות ולברכות השונות, נבחן כל יתר המצוות שבין אדם לחברו ובין אדם לעמו מי חוקק חוקים אלה? התשובה היא כי לגבי התורה זה נעשה על ידי מפרשיה ופוסקי ההלכה לפיה. ובימינו עושים זאת הכנסת ופוסקי ההלכה במשפט. מכאן שקיום המצוות חשוב כחוק שחוקק על ידי רשות מוסמכת כמו חוקי המדינה וההלכות שנפסקו על ידי שופטיה, ברם צריך לשאוף לגשר על הפערים ולהגיע להסכמות ולא לחכות עד בוא המשיח. ואם לא מגיעים לדעה אחידה אז יש "תיקו" כלומר מצב בלי הכרעה. (במדרש רואים במלה תיקו ראשי תיבות של: תשבי יתרץ קושיות ואבעיות). חכמינו למדונו כי אין באי ההסכמות ובמחלוקות משום חולה רעה.והרי נאמר: "אחרי רבים להטות", רק בטוב אחרי רבים.
וְהֲרֵי לָכֶם תַּמְצִיתוֹ שֶׁל דָּבָר
עָלֹה נַעֲלֶה וְיָכוֹל נוּכַל אָז כַּךְ נֶאֱמַר
כֹּל שֶׁדָּרוּשׁ עַתּׂה שְׁנָיִם כְּמוֹ בָעָבָר
שֶׁיָּפִיחוּ רוּחַ בָּנוּ כִּבְתוֹעֵי הַמִּדְבַּר
וְדַי לִרְטוֹן וּלְהִלּוֹן "נִשְׁבַר לָנוּ נִשְׁבַּר"
זֶה שֶׁהָיָה אָז וְהַיּוֹם וְזֶה שיהא מחר
כֵּי גָּם ב ְּיֵין-הַטוֹב יֵשׁ יַיִן שֶׁנֶּעֱכַר
לָדַעַת כִּי רַק בְּאֱמוּנָתוֹ עַמֶּנוּ נִשׂכַּר

הָבָה נָשִׂים מִבְטָחֵנוּ בְּכֹחַ עֲמִידָתֶּנוּ
כֹּל שֶׁצָרִיךְ פֹּה לְהַאֲמִין וּלְחַזֵּק כֹּחֶנוּ
אֱלֹהֵינו עוֹקֵר הָרִים וּמְשִׂיחַ אִלְּמִים
אֵין נִסְתַּר מִמֶּנּוּ הַמְפַעֲנֵחַ נֶעֱלָמִים
בַּל נִתֵּן עֶרֶךְ מוּסַף לַכְּנַעֲנִי וְלַפְּלִשְׁתִּי
אַיֵיהֶם הַחִוִּי הַפְּרִזִּי הָאֱמוֹרִי וְהַחִתִּי
הֵם פָּסוּ מִן הָעוֹלָם בְּוַדָּאי וְיִשְׂרָאֵל קַיָּם וּלְעוֹלָם חָי
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +3. השעה כעת היא 11:09

הדף נוצר ב 0.14 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2019 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר