לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי         אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום פוליטיקה ואקטואליה, נא לשמור על שפה נאותה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חדשות ואקטואליה > פוליטיקה ואקטואליה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 02-09-2016, 18:05
  משתמש זכר yrevach yrevach אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.12.05
הודעות: 1,923
Facebook profile
פרשת השבוע - ראה

בס"ד
ל' במנחם אב א' דראש חדש אלול תשע''ו
מאת אברהם הללי עו"ד
מביא: יעקב

הָאֱמוּנָה הִנָּה יִסוּד הַתְּקוּמָה טוֹל אֶת הָאֱמוּנָה תִקְרוֹס הָאֻמָּה
הָעִקָּר לְהִתְנָהֵג בְּדַעַת וּתְבוּנָה וְלִדְבּוֹק בְּיוֹצֶר הָאָדָם בֶּאֱמוּנָה
שבת שלום קהל קדוש

הַכֹּל בִּידֵי הָאָדָם הַבְּרָכָה וְגָם הַקְּלָלָה
מַדּוּעַ יִבְחַר בַּקְּלָלָה כְּשֶׁהַבְּרָכָה לְפִתְחוֹ
בְּעוֹד הַבְחִירָה בֵּין הַשְׁתָּיִם פָּשוּט קַלָּה
אֶלָּא שֶׁיֵּצֶר הָרָע הַמְפַתֶּה שׁוֹלֵט בְּרוּחוֹ
לָכֵן הַסָּכָל יְהָלְלוֹ וִישַׁבְּחוֹ
הִזָהֵר לְךָ בֶּן אָדָם מִצְוָתוֹ אַל תַּמְרֶה
סוּר מֵרַע בַּקֵּשׁ טוֹב בְּהֵשֶּׂג יָדְךָ נִמְצָא
אֱהַב רֵעֲךָ כָּמוֹךָ וּבְאֱלֹהֶיָך אַל תִּתְגָּרֶה
זֶה שֶׁאָמַר מֹשֶׁה כִּי רַק טוֹב לְעַמּוֹ רָצָה
אַךְ הַסָּכָל שׁוּב לֹא הִתְרַצָּה
בְּרַם מֹשֶׁה יָדַע יִשְׂרָאֵל עַם קְשֵׁה עֹרֶף
הוּא יִטּוֹשׁ אוֹר יוֹם וְיבְחַר חֹשֶׁךְ וְאֲפֵלָה
יִטּוֹש דֶּרֶךְ יְשָׁרָה וְיֵלֵךְ לְהַכְעִיס מֵהָעֹרֶף
וְיָשִׂים בְּדַרְכּוֹ בְּמֵזִיד חֲסָמִים וּמַכְשֶׁלָה
כִי לְסָכָל הַמֵּזִיד אֵין מְחִילָה

הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים
למדנו כך: "הכל צפוי והרשות נתונה" (אבות ג', י"ד) "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" (ברכות ל"ג, כ') הבחירה נתונה בידינו, הברכה וגם הקללה, כאן אין גזרה משמים. דברים אלה אומר משה לישראל לקראת כניסת ישראל לארץ כנען אחרי דרך מבוא השמש (דהינו ממזרח) ליד שכם שם יש שני הרים: הר גרזים הוא הר הברכה והר עיבל הוא הר הקללה.משה רק מזכיר זאת לישראל לאמר.: בידיכם הבחירה. בין הטוב לבין הרע. זו אינה גזרה משמים. העם שבחר בה' אלהיו בחר להיות נאמן לו, לכן משה אומר לעם: אבד תאבדון את כל המקומות אשר עבדו שם הגוים ....לא את העמים תאבדון אלא: את מזבחותיהם ומצבותיהם ואשריהם (יב/ב,ג). כי הרי אתם ישראל קבלתם בסיני - בחורב את התורה ואמרתם נעשה ונשמע, לכן חובה עליכם לסלק מתוככם את מתקני עבודה זרה של הכנענים שישבו בארץ. עבודת האלהים תעשה במקום אשר אלהים יבחר שמה תעבדו אותו, בעולות וזבחים ומעשרות ותרומות ופניכם יהיו מופנים אל הר גרזים , הר הברכה להתברך ולא תפני פניכם אל הר עיבל הר הקללה והבחירה בידיכם

דברי משה שנאמרו אז טובים הם גם לימינו
נתחיל מהעת החדשה, בשוב ישראל לארצו אחרי אלפים שנות גלות והגליה, עליו תמיד לזכור את דברי משה שאמר אותם לישראל העומד נכון לכבוש את ארץ כנען. משה גם הניח דעת העם כי עתידים לגבור על העממים שיושבים בארץ וישראל יירש את הארץ שהבטיח אותה אלהים לאבותיו והוסיף משה לאמור כי כל שעליכם לעשות זה לקים את דברי התורה ולחזק את האמונה בכוח יושב מרומים. זכרו כי ה' היטיב עם אבותיכם ועתה הוא מיטיב עמכם כל שצריך להאמין בו באמונה שלמה . בתקופתנו ראינו כי אלה מבני עמנו שעשו להשיב את בני ישראל לארצם כְּאוּדִים מֻצָּלִים מְאֵשׁ , היו אלה החלוצים . חידוש קוממיות ישראל בימינו איננו דבר המובן מאליו. לא היה אפשר לחזות מראש שעם מפוזר בקרב עמי תבל, נרדף, מֻכֶּה ומושמד, יתנער מעפר לחדש חייו כקדם. אין להתעלם קיומו של כוח נעלם , שהניע גלגלי השיבה לארץ ולחדש בה קוממיות עם ישראל. לא בכדי משה חזר וצוה את העם להתרחק מעבודת ההבלים והאלילים . אֻמּוֹת העולם בימינו לא הבינו מנין יש ליחידי סגולה מבני עמנו הכח לחדוש ימי ישראל כקדם לר רק גולי יהודה "יהודים". מששלם עמנו בגוף ובנפש על חטא הפרת אמונים באלהיו כֻפַּר עוונו והתוצאה התחדשות.

קוממיות ישראל בארצו.
סיפורו של עם ישראל ברוח פרשת ראה לא רק אלא בכל חֻמָּשׁ דברים, מתחיל בספר בראשית, בירידת יעקב וילדיו וילדי ילדיו למצרים בוְּעָזְבַּם את ארץ כנען, זאת בְתוּרַם אחרי חיים "נוחים יותר" חיי רוחה. הם נשארו במצרים 210 שנים, המשלימות ארבע מאות השנים שאלהים קבע אותם בדברו עם אברהם אבינו: "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנכי". ארבע מאות שנה כוללים 210 השנים של הישיבה בארץ במצרים ו- 190 הישיבה בארץ כנען השורצת באלילות על הכנענים שהתענרו וענו את ישראל. אמנם בירידה למצרים תחילה היו אלה חיי "רְוָחָה ושפע" בזכות המשנה למלך יוסף ומשמתו יעקב ויוסף קם מלך חדש על מצרים "פרעה" , שהתנכר לבני ישראל בהעמידו פנים כי לא הכיר את יוסף ואת פועלו למען פרעה ועמו. פרעה זה החל רודף את בני ישראל שגרו במצרים כיחידה לאומית "עברית" עצמאית ועשה אותם עבדים לו. אל אשבקב''ה זכר את אשר אמר לאברהם ושלח את משה-בוגר חצר המלכות שבהיותו תינוק נמשה מן היאור על ידי בת פרעה בעצת אחותו מרים. הקב''ה עשהו נביא שיוציא ישראל מבית עבדים-ממצרים. משה הווציא את ישראל ממצרים והוליך אותם במדבר ארבעים שנה עד שהביאם לפתח ארץ כנען . אולם למשה היה חשש, כי הכיר היטב את ישראל, שלאחר שינחלו ארץ כנען שקבלוה מאדון כל הארץ (כל כדור הארץ),ישכח את אלהיו ויעבוד אלילי הכנענים, כי הי כבר עשה זאת פעם בחטא העגל ופעם בבעל פעור במואב. היה יסוד לחששו זה. הדבר עולה מתולדות ישראל בנטישת אמונתו והמרתה באמונה אלילית, דבר שהביאו להגליה ולפיזור בארצות תבל וזה קרה פעמיים: הראשונה לשבעים שנה והשניה לכאלפיים שנה. בְּסָקְרֶנוּ חידוש קוממיות ישראל בדורנו. אנו רואים כי הוגי רעיון שיבת ציון תנועת ְחִבַּת ציון לא היו דבקים במצוות האלהים, אף על פי כן הם הסתמכו על זכות ישראל שמקורה בתורת משה ודוקא בתקופת ה"איזמים": קומוניזם, סוציאליזם, קפיטאליזם, פשיזם וְאָתֶאיזְם והבינו כי התורה שהיא מקור הזכות, דרכיה דרכי נעם ונתיבותיה שלום. ואילו התנכרות עמנו במשך הדורות הולידה את הנצרות שהיתה בבחינת "רפורמה" או תיקון הכתוב בתורה, והולידה את ספר "הברית החדשה" שהביאה על ישראל האינקויזיציה. ובעקבות הנצרות הופיע האיסלאם שאימץ בסילוף נּכָּר את המקרא ויצר לו מקרא חדש –הקוראן, לפיו כדברי המטיפים יש להרוג לפי חרב האסלאם, כל מי שאיננו מתאסלם. לא בכדי משה חוזר וממזכיר לעם כי הם מתקימים למרות התהפוכות בזכות האמונה שקבלוה בחורב הַמְצַוָּה עליהם:אַבֵּד תְּאַבְּדוּן את כל הַמְּקֹמוֹת אשר עבדו שם הגויים אשר אתם ירשים אתם. (יב/ב) לבל ישארו לנגד עיני ישראל לפתותם לנטוש את אמונתו ולעבוד אלהים אחרים. משה צוה לנתץ אלהי הכנענים ולעקרם מן השורש כדי להרחיק השפעתם על ישראל, ואמנם ישראל עומד איתן למרות חשכת הדורות –של הנצרות והאסלאם, בשמרו על טהרת הנשק ועל ידי מתן זכות אנושית שוה לגר הגר בתוכנו.

קדוש החיים לעומת ְחִלּוּן החיים ועשית טוב
ברור עתה כי עקירת האלילים פיזית איננה עוקרת את האמונה שבלב. זאת למדנו לצערנו מהתנהגות דאע''ש של ימינו . מתברר שאין צורך בטריטוריה, כדי להאמין באסלאם "הדאעשי", די בקבלת האמונה ואז יש צבא מאמינים שטופי מוח הולכים כעורים אחרי דבר הבל ההבלים. כדי לנצח את דאע''ש צריך להחדיר לראש התועים דבר קדוש החיים וליטוש ְְחִלּוּן החיים, (חִלּוּן ממלת חֹל-חֻלִּין) . לא בכדי משה צוה כדבר ראשון לעשותו אחרי כיבוש הארץ לסלק את אמצעי האמונה האלילית מן השטח ולאחר מכן צוה: וַהֲקִימֹתָ לך אבנים גדולות וְשַׂדְתָּ אתן בְּשִׂיד וכתבת עליהן את כל דברי התורה הזאת .( כי תבוא כז/ב,ג) כשם שדברי התורה יהיו חקוקים בסלע ולא נמחקים , כך הם יהיו חקוקים על לוח לבו של האדם מישראל ולא ישכחו. סלוק עבודה זרה לבדה , איננה מספיק דבר זה כמו לעשות חצי מלאכה שכמוה כ- חצי אמת שמשמעותה שקר. בנוסף לסלוק עבודה עזרה צריך גם לִמּוּד התורה, מבלי להזניח החובה לעבוד ולעשות מלאכה לפרנסה . על הלומד תורה לזכור את אשר למד ולקימו הלכה למעשה. דברי מלמדים איך לעמוד בפני פיתויים המסיטים אותו מדרך הישר. כל שצריך לדעת כי מצוות התורה בהן מדובר הם אינן אלא כללי התנהגות ששומרים על אישיותו של הפרט כאדם שממנו העם נוצר. משה בקש שהעם יבער את הרע ולחשל את האדם כך ש: אם יפתוך חטאים אל תלך בדרך אתם (משלי) . התורה מצוה עוד : חמול על האדם אפילו היה זה גר הַמְקַיֵּם שבע מצוות בני נח. הן: לקבל את הדין, (ביחס שבין אדם לחברו) לא לברך (בלשון סגי נהור ) את אלהי ישראל, אסור עבודה זרה, איסור גִּלּוּי עֲרָיוֹת, איסור שפיכות דמים . להזהר מפני גזל, ואסור אכילת אבר מן החי. (סנהדרין נו/א) מצוה עלינו להיות רחמנים בני רחמנים גם כלפי בעל חי שנאמר: לא תבשל גדי בחלב אמו (שמות כג ו-לד וכאן עד/כא) ועוד מצוות רבות שכולן עשית חסד ומשפט , חמלה ואהבה , גם לפתוח יד לאביון. וכל יתר המצוות שבפרשה שהם אות ומופת לנו ולכל העמים במעשי חסד וחמלה הן לאדם והן לבהמה.

מִקֹּצֶר הַיְרִיעָה לְהָכִיל מַשֶּׁהַתּוֹרָה מְכִילָה
יִסַקְרוּ מִקְצָת מִן הַמֵּצְווֹת שֶׁלָּנוּ הִנְחִילָה

כִּי יַסִיתְךָ אָחִיךָ אוֹ הַגֶּר הַגָּר אִתְךָ וּבְתּוֹכֶךָ
לִנְטוֹשׁ הָאֱמוּנָה לֹא תֹאבֶה הִשָּמֵר לְנַפְשֶךָ
זָכוֹר תִּזכּוֹר שֶׁעָם קָדוֹש הוּא עָמֶּנוּ יִשְׂרָאֵל
לְפִיכַךְ לֹא יֵהֵא אָחִיך עֶבֶד לְךָ זוֹ מִצְוַת אֵל

תֵּן מִיִּקְבְּךָ וּמִגָּרְנְךָ לַלֶּוִי וְלַגֶּר הָחַיִּים עִמְךָ
וְהַקָּבָ''הּ נָתוֹן יִתֵּן לְךָ שֶׁפַע בּשָׂדְךָ וּבְכַרְמֶךָ
גָם מִן הַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אַל תִקְמֹץ יָדֶיךָ
בַּעֲשׂוֹתְךָ אֶלֶּה יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ וְיִשְׂמְרֶךָ
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +3. השעה כעת היא 16:25

הדף נוצר ב 0.21 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2019 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר