20-08-2018, 11:12
|
מנהל
|
|
חבר מתאריך: 31.07.06
הודעות: 14,967
|
|
איש עם הרבה זכויות ונקודות אפלות
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי navital שמתחילה ב "בגיל 94 נפטר פעיל השמאל הקיצוני אורי אבנרי. "לא הבאנו ילדים כי לא היה זמן להקדיש להם""
לגביו הזדהיתי בזמנו עם האמירה של בן גוריון ביחס לסופר איליה ארנבורג שהיא חביבו של סטלין: "היהודי המנוול ביותר בעולם". אבל צריך לאזכר את זכויותיו, והן משמעותיות. אחר כך אכתוב דבר אחד או שניים או שלוש על אופיו השלילי ורווי הסתירות ומעשיו הנכלוליים.
לגבי הזכויות:
אבנרי השתתף כלוחם במלחמת העצמאות והתנדב לשרת במה שניתן לכנות כאחת הסיירות הראשונות של צה"ל- שועלי שמשון, שפעלה המסגרת חטיבת גבעתי מול הפולש המצרי. אין עוררין על כך שהיה לוחם אמיץ ובלחימה הוא נפצע קשה מאוד. באותה תקופה (וגם לפניה) הוא היה מאוד מיליטנטי ואף כתב את המנון שועלי שמשון, שלא היה בדיוק שיר שלום....יתרה, שועלי שמשון עסקו באופן נמרץ במעשי גירוש וטבח של אוכלוסיה ערבית בדרום והוא באותה עת לקח בכך חלק סביל, אם לא פעיל (תלוי את מי שואלים). לאחר שהחלים והשתחרר מהצבא הוא כתב ספר פטריוטי חשוב על הקרבות של חטיבת גבעתי וחוויותיו הקרביות שניקר "בשדות פלשת". בספרו יצא בצורה תוקפנית כנגד מי שהשתמטו משירות צבאי (קרבי ובכלל) במלחמה.
לאחר מכן עבר מהפך גמור והפך לאיש שמאל (שהלך והקצין עם השנים) וכאות פתיחה לכך כתב ספר בשם "הצד השני של המטבע" שבו תאר את הצדדים הפחות יפים והרואיים של הצד הישראלי במלחמה.
הזכות הגדולה (והיותר משמעותית מבחינה לאומית) הייתה תרומתו לתחום העיתונות החופשית. אבנרי רכש את השבועון הזניח דאז "העולם הזה" והפך אותו לעיתון נשכני וביקורתי למול המימסד. וזו בתקופה שבה העיתונות הישראלית הייתה מימסדית, קונצנסואלית ומפלגתית לחלוטין . העיתון יצא בחשיפות רבות של עוולות המימסד המפא"יניקי ובכלל, והייוה את הבסיס של התפתחות תיקשורת פתוחה ואמיתית בישראל. בכך תרום גם לביסוס של דמוקרטיה אמיתית בישראל. והוא שילם על כך מחירים לא פשוטים גם במישור האישי, כולל השמצות (אף נכתב מחזה שבו הדמות הראשית, השלילית, התבססה בבירור עליו) ואף אלימות פיזית-בריונים שברו את רגליו (ניטען שזה היה בעקבות חשיפת מעשים מפוקפקים של משה דיין). יש לומר שלצד החשיפות החשובות וחסרות המורא העולם הזה של אבנרי גם היה צהובון עם ריכלות, תמונות עירום וכו'.
בסופו של דבר קריסתו של העולם הזה בשנות השמונים הייתה העדות לניצחונו: הוא איבד את הטעם לקיומו היות ושאר העיתונות יישרה קו עם הביקורתיות, העצמאות, והצהבהבות.
לצד אלו, לאבנרי נקודות שחורות בולטות. האיש הזדהה עם ארגוני הטרור הפלסטיניים ואף לא היסס, כפי שנכתב כאן, להיפגש עם ערפאת (ביקור שכולו התבטלות) בעיצומה של מלחמת לבנון הראשונה. ואנחנו מדברים על תקופה שבה ערפאת כלל לא טרח להסוות או להסתיר את מטרותיו הרצחניות כלפי הישראלים.
גם לאחר מכן אבנרי היה הדובר הבולט של השמאל הקיצוני בישראל ובעולם, כשהוא מקפיד להכפיש את מדינתו בעולם בכל הזדמנות אפשרית. אבל יש לומר שקצב ההקצנה של אבנרי לא עמד לו....בסוף ימיו הוא כבר לא היה בשוליים הקיצוניים ביותר של מחנהו ואף מצא עצמו בעימותים פומביים מול טיפוסים כמו אילן פפה כשהוא מייצג את אלו שעדיין לא ויתרו לגמרי על הציונות, או על פתרון 2 המדינות.
כדי להבין את התהליכים שעברו על אבנרי ואת התנהלותו ועמדותיו הקיצוניות צריך להכיר את הביוגרפיה שלו, כתביו ואישיותו כפי שהיא משתקפת בעדות מקורביו לאורך השנים.
ראשית, אבנרי הוא מגיל צעיר מאוהב ברדיקליות ובדמות המהפכן האמיץ שיוצא נגד הזרם (והוא כן היה אמיץ). לכן בגיל הנעורים הוא בחר (לטענתו) להצטרף לאצ"ל דווקא ולכתוב בסוף שנות השלושים-שנות הארבעים נאומים ומאמרים סוערים שהיו גורמים גם לליברמן להסמיק. לכן גן מרגע שמדינת ישראל ניצחה הוא מיהר לברוח מהקונצנזוס ולעבור לצד השני.
כפי שאפשר להבין, מי שמאוהב כל כך בפוזה הרדיקלית של עצמו חייב להיות גם נרקסיסט לא קטן. ואכן, לאבנרי היה תמיד מאוד חשוב מאבנרי מרווחתו האישית. הוא חי חיים נהנתניים, לא טרח לעשות ילדים (יכל גם לאמץ, כמובן) והתנהלותו מול אישתו הייתה כמעט בגדר של אדון למול שפחתו המעריצה. הוא העיד על עצמו למשל שמעולם לא טרח לומר לה שהוא אוהב אותה או משהו בסגנון. גם מול בני אדם אחרים שעבדו עימו או היו איתו בקשרים הוא לא טרח להתייחס כאל סובייקטים להם צריך גם לתת אלא ראה בהם, ככלל, אובייקטים שיכולים לשרת את מטרותיו. אחד ממקורביו ציין שהוא אומנם מעריץ אותו אך שהוא אינו בן אדם ואין לו חברים.
אבנרי גם היה נטול יושרה או יושר באופן בולט למדי. למשל, הוא אומנם יצא בספריו אחרי מלחמת העצמאות באופן נוקב ותוקפני כלפי מי שהשתמטו משירות צבאי במלחמה אך הוא עצמו, שנים ספורות קודם לכן, השתמט משירות בצבא הבריטי במלחמת העולם השניה למול האויב הנאצי. וזאת יש לדעת- ביישוב היהודי דאז השירות (בצבא הבריטי, בנוטרות או במסגרת הפלמ"ח) היה בגדר חובה שעליה החליטו מנהיגי היישוב היהודי ושיעור הגיוס בפועל היה עצום. שירתו אפילו גברים מבוגרים יחסית ובעלי משפחות (למשל, סבי). אבנרי שהיה רווק צעיר ובריא העדיף במקום זאת לכתוב נאומים ומאמרים מתלהמים.
ומה הייתה האידאולוגיה שקידם אבנרי באותם ימים? אידיאולוגיה כנענית שדגלה בהשתלטות הריבונות ה"עברית" (להבדיל מהיהודית) על אזור ארץ ישראל, ואשר ינקה בבירור מהאידיאולוגיה הפאשיסטית. שוב, זה לא שאין כל קשר בין עמדותיו באותם ימים לבין עמדותיו בהמשך חייב.
ובאופן כללי אבנרי מעולם לא הקפיד להיצמד לאמת העובדתית אם זה יכול לקלקל סיפור טוב. כשחבריו לעיני המצלמות טענו שהוא ירה באזרחים ערבים במלחמה כמו כולם הוא הכחיש. הוא טען בראיון ברדיו (ששמעתי במו אוזניי) שאירועי ואדי סאליב (אותם סיקר בהרחבה בזמן אמת) התחילו אחרי ששוטרים ירו למוות בעולה חדש במקום (שקר- האיש אומנם נורה אך לא נהרג), והאיש במאמריו עיוות את העובדות. לא אשכח שהאשים את פרוץ האינתיפאדה באהוד ברק משום שזה "שלח את שרון להר הבית". כן, "שלח". כביכול סתם עיוות קטן (הרי ברק לא רצה ששרון יעלה להר הבית אך ידע שאיסור על זה לא יעמוד במבחן בג"ץ) אבל דוגמא טובה לאיך עוד שקר קטן ועוד שקר קטן מייצרים תמונת מציאות שקרית לחלוטין.
אז אני לא חוגג את מותו של אבנרי ולא שמח במותו. הוא הרוויח את זה. אבל אני גם לא אצמיד ז"ל לשמו. גם זאת הוא הרוויח.
|