29-05-2005, 18:25
|
|
|
חבר מתאריך: 20.12.01
הודעות: 20,962
|
|
חבל, התחלת טוב, אבל לקראת סיום שוב הבאת את אותן שטויות...
לעניין הטענה כאילו כאילו "הסביבה שלא התייחסה לילד אשמה בכך שהוא פושע": כמובן שזכותך
לחשוב כך, ולהאשים את המורים הרעים שלא התייחסו אליו, ואת אבא ואמא שלא קנו לו צעצועים
וכו'(כמו הבחור בין 20 ומשהו שרצח את אמא שלו לא מזמן כי לא היה לו מחשב בילדותו?..)
אני לא מקבל את הטיעון הזה. הדבר היחיד שיש לאדם באמת, והדבר היחיד שלא ניתן לקחת
ממנו, היא הזכות שלו לחשוב, והרשות שלו להחליט החלטות - לטוב ולרע. אני לא בא לומר
שלסביבה אין השפעה על עיצוב הפרט - אבל בסופו של דבר, האדם קובע מה הוא יעשה. גם
אם אני אגיד לך ברחוב בן-זונה ואתה תירה בי - אתה היורה, ולא אני. עצבנתי אותך, פגעתי בך,
ביצעתי פרובוקציה שגרמה לך לרצות לירות בי - אבל עדיין, אתה בחרת לירות בי.
יש בחברה שלנו לא מעט אלמנטים של "מגיע לי", ו"על הזין שלי" גם במחיר פגיעה באחרים.
("אני אסע מאה שמונים במשאית ענק, ועל הזין שלי אם אני אהפוך איזה פרייווט לפיצה..."), אבל
עובדה שלא כולם כאלה(למען האמת, הרוב לא הוכחו ככאלה). זה בדיוק מוכיח שלמרות ה"השפעה
הסביבתית הרע" הזו - יש אנשים שבוחרים להתנהג כמו שצריך...
לטפל בסביבה זה תמיד נחמד, אבל אתה הופך את זה לעיקר, וזה לא. העיקר הוא הבחירה
של הנער לרצוח אותה. הסביבה ש"גרמה" לו לעשות את זה(והמרכאות במקומן, שכן הייתה
לו בחירה האם לעשות זאת או לא) היא המעגל השני בטיפול. קודם כל הוא אשם. אח"כ נטפל
בכל השאר(ואני שוב מדגיש, גם "כל השאר" הזה חשוב מאוד)
עד פה הכל טוב ויפה, אבל חצי מהפסקה האחרונה שלך הופך לשטויות. קשקוש בלבוש. (לא,
זה לא החלק עם המערכת שלא מספקת אלטרנטיבות לאנשים שונים, בזה אתה צודק). הבעיה
היא בהמשך: לא רק שבמערכת החינוך שלו לא מחנכים דבר על פטריוטיזם, לאומיות(קו"ח
לאומנות), או "קידוש הדת" - גם אם היו מחנכים לטיפה פטריוטיות, גאווה לאומית(ולפני שתקפוץ,
תן דעתך להבדל שבין גאווה לאומית לגזענות) ו"קידוש הצבא"(עד למידה מסויימת; עם כל הכבוד,
גם לציות לפקודות יש ערך).
אמירות כאלה כשלך בפסקה הזו הן-הן הדמגוגיה בהתגלמותה.
|