01-06-2005, 16:50
|
|
|
|
חבר מתאריך: 13.02.04
הודעות: 585
|
|
"דפי זהבה" - מדריך טלפון לנשים בלבד
מחפשת מוסכניקית, מאלפת כלבים או עורכת דין? נסי ב"נשים קונות מנשים" - רק נשים, בכל מקצוע אפשרי
נניח שמישהי רוצה ללמוד נהיגה אבל מתביישת ללמוד אצל גבר, איפה היא תמצא מורה? או מישהי רוצה לקנות אביזרי מין אבל לא נעים לה להיכנס לחנות שהמוכרים והקונים בה כולם גברים, איך היא תמצא חנות סקס לנשים?
התשובות לשאלות אלו נמצאות במדריך שאותו מוציאות לאור שש עמותות שפועלות לקידום עסקים של נשים. בתחילה רצו היוזמות רצו לקרוא למדריך "דפי זהבה" אבל נתקלו בבעיה משפטית של זכויות יוצרים, ולכן החליטו לקרוא לו בשמו הפשוט: "נשים קונות מנשים".
הסיווג במדריך הוא לפי אזורים גיאוגרפיים ועיסוקים: מתקנות פנצ'רים בקטגוריית כלי רכב, מאלפות כלבים בעמודי החיות, רוקמות תחת אמנות ומאמנות עסקיות תחת פיננסים. כלולים בו גם מקצועות שגרתיים יותר: טבחיות, מהנדסות, רופאות ועורכות דין. כל קשת האוכלוסייה מיוצגת בו - נשים בדואיות, חרדיות, יוצאות אתיופיה וברית המועצות לשעבר וילידות ישראל.
מטרתו העיקרית של המדריך היא לקדם עסקי נשים כדי להוציא אותן מעוני במציאות שבה כ-70% ממשתכרי שכר מינימום הן נשים, ההכנסה לשעת עבודה של שכיר גבוהה ב-20% לפחות מהכנסתה של שכירה והאבטלה בקרב נשים גבוהה בהרבה מאשר בקרב גברים.
להפסיק לפרנס רק גברים
עסקים קטנים, ובמיוחד עסקים זעירים, מוכרים בעולם כפתרון לבעיות העוני של נשים, אומרת חגית רובינשטיין, שהקימה את עמותת "עסק משלך" וכיום מלמדת בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב את הקורס האקדמי הראשון ליזמות זעירה. 2005 הוכרזה על ידי האו"ם כשנת העסקים הזעירים ובכל העולם מתקיימים כנסים, סדנאות ואירועים לקידומו של תחום זה. קידומם של עסקים זעירים נכון לא רק למדינות עניות באפריקה ודרום אמריקה אלא גם לארצות הברית, שם מממנת הממשלה 100 אלף עסקים כאלה לאוכלוסייה במצוקה.
בישראל, לעומת זאת, המודעות לכלי זה זוכה לתשומת לב מועטה בלבד. ולמרות זאת, הביקוש רב. ב-2004 היו 4.7% מהמשתכרות במשק בעלות עסקים, לעומת 3.1% שנתיים קודם לכן. מתוך 20 אלף איש שפנו ב-2004 לרשות לעסקים קטנים בבקשה לייעוץ וסיוע, 38% היו נשים.
עסקים זעירים מתאימים במיוחד לנשים ולאוכלוסיות שמתקשות להשתלב בשוק העבודה או שאינן מסוגלות להשתכר ברמה שתוציא אותן מהעוני בו הן שרויות, אומרת רובינשטיין. עסקים כאלה מאפשרים לנשים לעבוד מהבית בשעות גמישות, תוך השקעה נמוכה, יחסית, בציוד ותשתית.
"אם המדינה לא עושה והמוסדות לא עושים למען נשים, המסקנה היא שנשים צריכות לעשות למען עצמן", אומרת רובינשטיין. כך נולד רעיון המדריך. במהדורה הראשונה כלולות כ-300 בעלות עסקים, אומרת דורית אברמוביץ, אשת תקשורת שמייעצת לפרויקט. היוזמות מקוות שלמהדורה הבאה יצטרפו נשים באמצעות אתר האינטרנט שבו יפורסם המדריך, בנוסף למהדורה המודפסת שתחולק בחינם בכמה אלפי עותקים.
את המימון - כ-180 אלף שקל - תרמה יצרנית האופנה "קום איל פו". "המדריך יאפשר לכל אשה להזמין שירותים ומוצרים מנשות מקצוע ולהפסיק לפרנס רק גברים", אומרת סמנכ"ל השיווק של החברה, מיכל כהן.
http://news.walla.co.il/?w=/1/724845
|