14-06-2005, 17:17
|
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 29,140
|
|
בעיית הגיור והדרכים לפתרונה
המדינה שלנו בהגדרתה , היא מדינה יהודית . ככזו , יש לה זיקה לדת היהודית למרות שלעיתים זיקה זו נראית רופפת מדי , כאילו התואר "יהודית" מספיק לה למדינה ואין לה עוד צורך בתוכן יהודי שימלא את המושג הזה במשמעות .
אחד המקומות בהם זיקה זו כן באה לידי ביטוי , הוא ההגדרה של הפרט כיהודי . פרט מוגדר כיהודי (או כנספח ליהודים) מתוקף חוק השבות , שמתבסס על ההלכה היהודית ומרחיב אותה כדי להוסיף אליה אנשים שאינם יהודים מבטן ומלידה .
אבל יש עוד דרך בה גוי יכול להכלל בחברה הישראלית יהודית וזאת באמצעות גיור - או אז הוא הופך ליהודי שלם וזכאי לעלות ארצה כיהודי לפי חוק השבות . כשגוי/ה מתגייר ומתחתן עם יהודי/ה , הנישואין שלו יוכרו במדינת ישראל .
העניין מסתבך כששואלים באיזה מוסד גיור הלכתי מכיר חוק השבות לצורך ההכרה באדם כ "יהודי" ?
אם נשאל את האורתודקוסים , הרי שמדובר בגיור על פי ההלכה היהודית מימים ימימה .
אם נשאל קונסרבטיבי , הוא יטען שהדת היהודית התפתחה , ולאורתודוקסים כלל אין זכות לקבע את המושג הלכה
אם נשאל רפורמי , עדיף שלא נשאל . היהדות הרפורמית לדעתי אינה יותר ממועדון חברתי שמגוחך יהיה לקרוא לו דת .
אם נשאל חילוני גמור , הרי שהמושג יהודי צריך להיות מופקע לחלוטין מעולם ההלכה.
ואם נשאל את הגוי הבא להתגייר ? לגוי הזה (לרוב) לא אכפת כלל באיזה שיטה יהיה הגיור שלו והעיקר שיתקיים ויוכר על ידי המוסדות בישראל - כולל הרבניים המפקחים על ענייני האישות .
ברור שמבחינת מדינת ישראל , עדיף שיהיה גוף אחד , מוסמך על ידי המדינה שיטפל בעניין הזה ולא שכל משוגע יוכל להקים ענף חדש ביהדות ולגייר כראות עיניו מתקוף היותו בעל זכות להקרא "זרם ביהדות" , רצוי גם שהמוסד הזה יקבל חותמת כשרות אורתודוקסית מסוימת , אין חובה שכל הרבנים האורתודוקסים במדינת ישראל יחתמו על אותו גיור . מספיק רב אחד (עם איזו שהיא עמדת כוח) שיחתום על כך והרבנים האחרים לא יעזו לבטל את אותו גיור מחשש ליצירת תא משפחתי לא יהודי בהבל פיהם .
בנוסף , כדאי למדינת ישראל , להפרדי בין שאלת הגיור לשאלת האזרחות . אתה יהודי מבטן ומלידה? אתזה זכאי להיות עולה מתוקף חוק השבות . אתה מתגייר? כל הכבוד לך על הצטרפותך לעם הנרדף והקטן שלנו , אבל האזרחות אינה אוטומטית . היא מותנית בעוד בדיקות מטעם המדינה .
הפתרון שלי : יוקם מערך גיור בלתי תלוי (בלתי תלוי במשרד הפנים או בלתי תלוי במשרד הדתות , מיותר לנהל את הויכוח הזה , מצידי שיהיה בלתי תלוי במשרד התמ"ס) בו ישבו רב אורתודקוסי , נציג של משרד החינוך , שופט ואולי עוד דמויות כיד הדמיון הטובה עליכם . הבאים לבוא בשעריה של היהדות והאזרחות - יאלצו לעבור מבחנים ביהדות (הכוונה היא שידעו מהם עיקרי האמונה באל אחד משום שזה ערש התרבות של העם היהודי , שיכירו דמויות מפתח מהעבר שילמדו תנ"ך) , מבחנים בהיסטוריה של העם היהודי . הם ישאלו שאלות על זיקה לארץ ישראל ולעם ישראל , על כוונותיהם כלפי המדינה . מסמכיהם יבדקו כדי לבדוק שלא מדובר בעבריינים נמלטים ולאחר מכן הם יקבלו חותמות "אושר" מכל אחד מחברי הועדה - החתימות האלה יספיקו כדי לגייר אותם וגם כדי להפוך אותם לזכאים לחוק השבות .
רוב הציבור בארץ לא מודע לכך , אבל יש רבנים אורתודוקסים שהדרישות שלהם בגיור הם ליברליות יותר אפילו מהקונסרבטיביים (ואולי אפילו מהרפורמים) . כשרות המואביה התגיירה היא אמרה "עמך עמי ואלוהייך אלוהי " וזה הספיק , היא לא טבלה במקווה , לא הלכה עם כיסוי ראש ולא למדה מה מברכים על בננה . כשהאדומים התגיירו זה היה בשעת צורך לישראל , בעת מלחמה ולא דקדקו ביהדותם יתר על המידה (על אף שכינו אותם לעיתים בכינויי גנאי) כשגרי האריות התגיירו - אפילו הם נחשבו לחצי-יהודים . כשעבדים מגמאייקה נמכרו ליהודים ושוחררו הם הפכו ליהודים לכל דבר . אפילו שוללי הגיור הקל , הנתמכים בספר עזרא - לכאורה מופת של שמרנות בתנ"ך - גם הם לא שמו לב שהגוים שבאמת רצו להשתתף בשמחת בית המקדש - זכו לכך לבסוף . אף אחד לא מערער היום , על כשרותם של יהודים שצמחו מהגיורים הללו , אף אחד לא יערער בעתיד על גיורים שנעשו על ידי רב מוסמך , יש הבדל בין לאשר גיור ובין לקבל אותו בדיעבד .
_____________________________________
“Much of the social history of the Western world over the past three decades has involved replacing what worked with what sounded good”
|