לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #19  
ישן 03-07-2005, 14:04
  AlexKarpman AlexKarpman אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.12.01
הודעות: 20,962
שאלה מצויינת :)
בתגובה להודעה מספר 18 שנכתבה על ידי bazooka joe שמתחילה ב "וואלה אני לא יכול להסביר לך לגבי הכרטיס :)"

הפתרון שקל לנו להגיד זה "כי הם מנייאקים ודפקו לנו הלכות בלי סיבה", אבל פה דווקא
ניתן לראות הגיון מסויים. ביהדות דברים נחשבים לפי הגודל וסדר-הגודל שלהם. לדוגמה:
שוטפים חרקים ומזיקים מירקות - אבל כל מיני מפלצונים שלא ניתן לראות בעין, מותר
לאכול.
המעגל החשמלי ברור וגלוי לעין בניגוד למעגל המטורף של המים: מהכנרת למוביל, ומשם
אלינו לברז, ומהברז לביוב. מהביוב לים, בים המים מתאדים וחוזרים לכנרת.
ברור לך שסדר הגודל של ה"מעגל" פה הזוי לגמרי, מה גם שלא בטוח שהמים האלה
יחזרו לכנרת בכלל ולא לאוקיינס האטלנטי...

נערך לאחרונה ע"י AlexKarpman בתאריך 03-07-2005 בשעה 14:11. סיבה: תיקון מרכאות " בעעעעעעעעע"
חזרה לפורום
  #51  
ישן 03-07-2005, 14:28
  AlexKarpman AlexKarpman אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.12.01
הודעות: 20,962
מראית עין?!
בתגובה להודעה מספר 50 שנכתבה על ידי bazooka joe שמתחילה ב "עם יש לך מישהו בעל סמכות להתבסס עליו אז מצויין."

ומה אם יתפרסם בעתון, כי סמכות הלכתית כבדת משקל קבע שמותר להשתמש
בטלוויזיה בשבת? רואה, הכל תלוי בנסיבות.
הדוגמה הקלאסית של מראית עין וטלוויזיה בשבת היא טלוויזיה שהושארה דלוקה
מבעוד מועד - וזה אסור מפני מראית עין, כי עשויים לחשוב שהדלקת אותה בשבת
וכו'.

מראית עין, במשפט אחד, היא שילוב של חילול השם ו"לפני עיוור".
רוצה לדבר על מראית עין? רוצה לדבר על חילול השם? פסיקות לגבי חיטוט באף
בשבת זה חילול השם. החפרנות וההצקות של ראשי הישיבות והאולפנות זה
חילול אשם(ולמקומות האלה אני לא מוכן להכניס רגל יותר).

אתה יודע איך נאמר בתלמוד: קשוט עצמך תחילה, ואחר-כך קשוט אחרים. לטיפוסים
האלה אין זכות ללמד אותי מוסר.
חזרה לפורום
  #58  
ישן 03-07-2005, 14:37
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי bazooka joe שמתחילה ב "אם יבוא רב עם *אהמ* כהגדרתך"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי bazooka joe
אז הדת תסתדר להרבה יותר אנשים. בימנו יש מליון ואחת הגבלות מיותרת וסתם
איסורים. דוגמאות לא חסר -
ביום-טוב מותר להדליק אור (כשאבא שלי היה קטן הם היו מדליקים והם הסתמכו על הרב משאש).
בימנו אין סיבה לאסור לבנות ללבוש מכנסיים(כל עוד זה לא חשוף מדיי).
הדלתות במלונות שפותחים אותן בעזרת כרטיס מותרות בשימוש(ואת זה אמר רב שהוא מרצה לאלקטרואופטיקה במכון לב).

ואם כבר אנחנו עוסקים בנושא, מישהו יכול להסביר את כל הסיבות שעל פיהן אוסרים להשתמש
במחשב לדוגמא? ואל תגידו לי "הבערה" ו-"בונה" כי זה לא נשמע לי כל כך קשור למציאות.

1.ביום טוב אסור להדליק אור...
עיין שו"ע או"ח(בחידושיו השונים ולפי הרבנים שפוסקים כמוהו) ובקישור הבא:
http://www.shemayisrael.co.il/pesac...yahu/iomtov.htm
2.בהחלט מותר לבנות ללבוש מכנסיים (כשהם לא מבליטים את הגוף, וצנועים מספיק), להלן מספר רבנים המאשרים זאת:
http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=57093
http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=56150
http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=42968
(לסיכום: מעיקר הדין מותר וראוי להחמיר.)
3.אולי לא שמעת אותו נכון, או שהוא לא דיבר על מה שאתה מתאר.
אסור לפתוח דלתות בעלות כרטיס...(משום ד"בונה", אתה סוגר שם מעגל גם חשמלי וגם של הצילנדרים שזזים מעצמם, וזה בדוק)
כמו-כן, המכון היחיד שפוסק בענייני הטכנולוגיה המתחדשת הוא המכון בירושלים..
אגב, לפי דיבורך רואים שאתה לא בקיא ב"איך הדברים עובדים", אחרי שתעשה בדיקה קטנה איך עובד המעגל החשמלי, איך מיוצר החשמל, מה קורה בכל טכנו', אתה תדע יותר, ותבין איך האיסור "בונה" ואיך האיסור "הבערה" קשורים לכל הדברים הללו.
[או שאתה לא מבין את משמעות ההלכה בעניין, אני לא יודע את הידע הטכנית\ההלכתית שלך]
(הערה: בקשר לשאלה הראשונית, אין תשובה חד-משמעית[הרב מרדכי אליהו והרב עובדיה יוסף, לדוגמא, לא הביעו את דעתם בנושא עד היום הזה] היום בעיקר משום שהמציאות הזאת עוד לא קרתה.)
המשך יום נעים,

נערך לאחרונה ע"י WeBit בתאריך 03-07-2005 בשעה 14:40.
חזרה לפורום
  #70  
ישן 03-07-2005, 16:51
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 67 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "וזה לא מסתדר עם ההיגיון."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
קודם כל, אין מושג כזה "זרימת חשמל" חשמל הוא בעצם רצף של אלקטרונים, שכל אחד מופרד מרעהו.
שנית, ההגדרה של חשמל כ"מצב" בכלל לא מוצאת חן בעיני. בונה במושגו הבסיסי הוא בניה של מבנה פיזי מחלקים. אין בזה שום דבר דומה למעגל חשמלי שבו הבניין אינו פיזי. איך נוצר החידוש הזה של המרת מבנה פיזי למבנה אלקטרוני, והשלכה מאחד לשני?

למעשה, אם נחשוב על זה במובן "הנראה לעין", המצב הולך כך(נקח את המעגל החשמלי הפשוט שאנחנו מכירים: מנורה):
החשמל "מנותק":

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://web.macam.ac.il/~ltami/zeremhs//mahbatoh.files/image004.gif]

(ה"חוט" השני לא סוגר את המעגל)
הגדרה של "מעגל פתוח":
מעגל פתוח מתקבל כאשר אין רצף של מוליכים, או כאשר אין מקור זרם, או כאשר יש במעגל חומרים מבדדים.

כשהמעגל החשמלי פתוח אין זרם במעגל והנורה לא דולקת.

החשמל "מחובר":

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://web.macam.ac.il/~ltami/zeremhs//mahsagor.files/image004.gif]



(ה"חוט" השני סוגר את המעגל)
הגדרה של מעגל סגור:
מעגל סגור הוא רצף של מוליכים מהדק אחד של הסוללה למשנהו.

האנימציה הבאה מראה למה החשמל נקרא "זרם":

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://web.macam.ac.il/~ltami/zeremhs//mahsagor.files/image005.gif]

ובכן, עפ"י הבנתי בכל אופן, ברגע שאתה מנתק את המעגל החשמלי, או פותח אחד כזה - אתה בונה וסותר.(ע"י הניתוק עצמו - אתה גורם לכך שאותם "רצף אלקטרונים" יפסיקו ל"זרום"[אני מצטער על השימוש בביטויים לא מדוייקים, הסיבה היא שלא קל לתאר את מה שקורה "שם"])
לשאלה איך "התגלגל" אב המלאכה "בונה" למצב של ימינו:
איסור "בונה", למעשה, כשהוגדר - היה למשהו פיזי.
אבל גם אותו רצף אלקטרונים הוא פיזי לכל דבר ועניין.
אז נכון, לא רואים את הרצף בעיינים, אך את תוצאתו אפשר לראות\להרגיש\לשמוע וכו'...[רדיו,טלוויזיה, תנור חשמלי וכו']
מקווה שההסבר היה מפורט מספיק, ומובן מספיק.
המשך יום נעים,
חזרה לפורום
  #77  
ישן 03-07-2005, 19:20
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 73 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "חבל שלא ציינתי קודם..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
אני הנדסאי אלקטרוניקה במקצועי, ככה שהיית יכול לחסוך את האנימציות... גם ככה הן שגויות.

ולעניין, אם היית מסביר ליהודי לפני 2000 שנה את עניין הבניה באלקטרונים, הוא גם היה מבין? אני מסופק אם אפילו אחרי שהיית מעביר בו זרם אלקטרונים הוא היה מבין... זה קשר כל כך מופרך. ואגב, זה מקשר אותנו לנושא שנידון באשכול זה ממש, והוא החרקים הבלתי נראים בירקות. אנו יודעים שהם קיימים, אבל הם לא מעניינים אותנו. אותו דבר כאן: אנו יודעים שהאלקטרונים יוצרים מבנה, אבל אנו לא רואים אתו. למה אנחנו לא מתעלמים ממנו?

אנחנו לא מתעלמים ממנו, שלא תתבלבל...
יש להישמר מהחרקים הקטנים(\חיידקים וכו') כמה שאפשר - וזה משומא ד"ונשמרתם לנפשותכם מאוד"...
מבחינת ההלכה, אם אתה נשמר מהחרקים הגדולים(הנראים לעין) - אותו ירק כשר מבחינת ההלכה בלבד.
האחריות לשמירה מפני מזיקים קטנים יותר - נופלת, כפי שנראה, על הלקוח בכך שהוא קונה את הירק שלו כשהוא יודע שהירק נשמר היטב(ועבר ריסוס)....
(אי-אפשר להתעלם מזה שכל האוויר מלא בחיידקים, ואי-אפשר להתגונן בפניהם...)
בדיוק כפי שאתה רואה את תוצאת האלקטרונים, ובכך מסיק מסקנה פשוטה: "פתחתי\סגרתי מעגל" אתה גם מסיק מסקנה בקשר למזיק כזה או אחר.
השוני הוא יחיד: אתה לא יכול להסיק את זה שאתה חולה מכך שאכלת וירק, ולא נדבקת ממחלה כזאת או אחרת - באוויר, בשתייה וכו'...
מה שאתה כן יכול להסיק ע"י הדלקה וכיבוי של מכונות חשמליות כאלו ואחרות.
המשך יום נעים,
חזרה לפורום
  #79  
ישן 03-07-2005, 20:32
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 78 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "עדיין, זו "ראייה נסיבתית"."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
אף אחד מעולם לא ראה אטומים, ולא יכול להוכיח את קיומם. הזרם החשמלי הוא חסר הגדרה הלכתית בסיסית, והדבקת האיסור שלו לאיסור בונה הוא קלוש ביותר. אולי אין לי הרבה מושג באיסור בונה, ולכן אני מבקש הבהרות.

אפילו לא ראייה נסיבתית.[אגב, ראייה נסיבתית לא מספיקה לכלום מכיוון שמהימנותה מוטלת בספק, אפילו לא למשפט ה"חילוני-עכשווי"(זה משפט בריטי אם אני לא טועה,נכון?)]
בכל-אופן, ההבנה הבעייתית שלך בהבנת "איסור בונה" היא שאתה חושב שהוא מדבר על איסור האב שלו: בנין בקרקע.
אז לא, איסור בונה לא מדבר על לקחת פטיש ומסמר ולהתחיל לתקוע אותו בעץ...
איסור בונה מדבר על השלמת דבר כלשהו!
סותר הוא ההפך - לגרום למשהו שלם לההפך לחסר...
בזמן המשנה העניין היחיד שיכלו להסיק מזה זה בנייה ממש...
בזמן הגמרא זה קצת התרחב[איסור לעשות גומחות בשבת וכו']...
ובזמננו עוד...
המשמעות לא השתנתה, ולכן ניתן להסיק דברים חדשים.
המשך יום נעים,
חזרה לפורום
  #82  
ישן 03-07-2005, 21:12
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 80 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "זה לא כל כך פשוט כמו שאתה מתאר את זה"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
קודם כל, יש מחלוקת בתלמוד האם יש בונה וסותר בכלים או לא, וכולם סוברים שבקרקע יש תמיד בנין. ולהלכה נפסק שיש בנין בכלים כמובן.
אבל מכאן ועד להסיק שהשלמת המעגל באה מאיסור בונה, יש מרחק רב. זה אפילו לא דומה להשלמת משהו; המעגל לא נוצר כתוצאה מחלק שהוספת לו. המעגל נוצר כי זוהי תכונתו של החשמל לעבור מפוטנציאל גבוה לנמוך; בסגירת המתג אין כל בעייה (עזוב ניצוצות עכשיו) אילו לא היה מקור חשמל במעגל אין ספק שמותר לסגור אותו. בעצם אפשר לומר שאני גורם לחשמל לזרום, אבל אני אישית לא מזרים אותו בידיים. אתה מבין מה אני מנסה לומר?

בהחלט, אבל אתה טועה.
זה כמו להגיד:
"לא אני רצחתי אותו, זה הידיים שלי!"
(לא ממש מדוייק, אבל...)
אם אתה לא היית סוגר את המעגל - האם התוצאה הייתה שווה?
כמובן שלא.
ובכן - שינית מצב בבריאה.
מה עשית כדי לשנות את המצב?
השלמת את המעגל.
(אולי המילה "השלמה" מפריעה לך - והרי אתה "רק" גורם למימוש הפוטנציאל של החשמל)
ההלכה לא הולכת עפ"י מימוש פוטנציאלים כאלו ואחרים!
היא הולכת כפי שאני ציינתי(לפחות בהלכות הספציפיות הללו):
שלב א' - היה או לא היה שינוי כלשהו בבריאה?
שלב ב' - האם האדם גרם לשינוי - או שהשינוי היה קורה בכל מצב?
שלב ג' - מיון ובדיקה האם צורת השינוי נוגדת את ההלכה(לדוגמא: איסור בונה והבערה).
חזרה לפורום
  #88  
ישן 05-07-2005, 13:22
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 86 שנכתבה על ידי שמוליק שמתחילה ב "התוצאה היא שהמנוע מתחיל לעבוד"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי שמוליק
ואז מתחיל שוב הדיון על עניין בונה.

אבל אני שמעתי שאלה יותר טובה.
האם מותר להתפלל מפאלם פיילוט שכידוע מכיל ברכות /תפילות וכו?


אם אתה מדבר על שבת - מובן שלא.
מוקצה מחמת חסרון כיס....
אומנם מחד צדא תוכל להגיד שצריך להתפלל...
אבל מכיוון שזו מצווה הבאה בעבירה - עדיף לא להתפלל כלל, ואז לפחות לא לעבור על איסור.
הרי, בו נעשה טבלה שבה יהיו כל הנתונים:

מוקצה - לא תעשה, דרבנן.
תפילה - מצוות עשה, דרבנן(ויש אומרים דאוריתא משומא ד"לעבדו בכל לבבכם", אך זה לא נפסק להלכה).
ובכן - עדיף לא לעשות מצוות עשה(לעניות דעתי - אפילו דאורייתא) - מאשר לעבור על איסור לא תעשה.
אם אתה מדבר על יום חול - זה גם לא פשוט בכלל...
חזרה לפורום
  #93  
ישן 05-07-2005, 20:08
  AlexKarpman AlexKarpman אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.12.01
הודעות: 20,962
אולי אני טועה, אבל כתוב כי....
בתגובה להודעה מספר 92 שנכתבה על ידי WeBit שמתחילה ב "מוקצה מחמת חסרון כיס = מקצה..."

כתוב כך:
ב. "מוקצה מחמת חסרון כיס" (חפצים שהאדם הקצה אותם מדעתו
בכניסת השבת, כגון אלו העומדים בחנותו לסחורה. או כלי שמלאכתו
לאיסור שמקפידים להשתמש בו רק למטרה זו פן יתקלקל, כמו סכין
של מילה או שחיטה
).

(הדגשות בקו תחתון שלי)
עושה רושם שמדובר בהקצאה מיוחדת לפני שבת, מה שלא קורה עם פאלם שמתפקד
על תקן סידור. גם עפ"י הדוגמות השימוש בו מותר - בדיוק כמו שמותר השימוש בסכין
כדי לחתוך פרי...
אם כבר ניתן לדבר על כלי שמלאכתו לאיסור...

ועכשיו הלכה למעשה:
בפועל כדי להשתמש בפאלם יהיה צורך להדליק אותו וכו', וכאן כבר אנחנו יוצאים מגדר
מוקצה כזה או אחר - ועוברים לאיסור תורה ממש(ובזה עסקנו למעלה אד-נאוסיאום), ולכן
השימוש הזה אסור...
חזרה לפורום
  #94  
ישן 05-07-2005, 21:17
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 93 שנכתבה על ידי AlexKarpman שמתחילה ב "אולי אני טועה, אבל כתוב כי...."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי AlexKarpman
כתוב כך:
ב. "מוקצה מחמת חסרון כיס" (חפצים שהאדם הקצה אותם מדעתו

בכניסת השבת, כגון אלו העומדים בחנותו לסחורה. או כלי שמלאכתו
לאיסור שמקפידים להשתמש בו רק למטרה זו פן יתקלקל, כמו סכין
של מילה או שחיטה).

(הדגשות בקו תחתון שלי)

עושה רושם שמדובר בהקצאה מיוחדת לפני שבת, מה שלא קורה עם פאלם שמתפקד

על תקן סידור. גם עפ"י הדוגמות השימוש בו מותר - בדיוק כמו שמותר השימוש בסכין
כדי לחתוך פרי...
אם כבר ניתן לדבר על כלי שמלאכתו לאיסור...

ועכשיו הלכה למעשה:
בפועל כדי להשתמש בפאלם יהיה צורך להדליק אותו וכו', וכאן כבר אנחנו יוצאים מגדר
מוקצה כזה או אחר - ועוברים לאיסור תורה ממש(ובזה עסקנו למעלה אד-נאוסיאום), ולכן
השימוש הזה אסור...


צפיתי את זה, ולכן כתבתי את זה: "לפי שיטת הרמב"ם".
חוץ מזה, שאם כל דבר תקצה מערב שבת - רוב הדברים בימנו אנו יהיו מותרים.
זה כמו להגיד:"עושה רושם שצריך להקצות את הטלפון לטלפון לפני השבת", נו, קצת הגיון.
כמו שציינתי לעיל - לא בטוח שאפילו ביום חול מותר לקרוא בפאלם (כשהוא משמש לדברים נוספים)...
[פתח משנה ברורה לשולחן ערוך, ותבין מהי ההגדרה המדוייקת ל"חסרון כיס", ותבין שאין צורך להקצות דבר - אלה שאם זה היה ביום חול האם הטלפון היה משמש לטלפון וכו']
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 17:46

הדף נוצר ב 0.14 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר