|
05-07-2005, 17:14
|
|
|
חבר מתאריך: 22.03.03
הודעות: 22,094
|
|
אז "שאלתי גם את דעתו" של הרב אליעזר מלמד, והנה התשובה:
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי danielco2 שמתחילה ב "שאלת את דעתי, או דעתם של אחרים? אני עניתי רק בנוגע לדעתי, בכל אופן."
- המצווה מוטלת על האב
מצוות המילה מוטלת על האב, ולכן עדיף היה שהאב בעצמו ימול את בנו. ולדעת הרמב"ם (רמב"ם הלכות מילה ג, א), אפילו נוסח הברכה משתנה בשעה שהאב הוא המוהל, ובמקום לומר : "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על המילה", כפי שאומרים בדרך כלל,
כאשר האב הוא המוהל, יאמר : "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו למול את הבן", מאחר שהמצווה מכוונת כלפיו ממש. ורק כשהאב לא יכול למול בעצמו, עליו למנות שליח שימול במקומו,
והוא כבר מברך את הברכה בנוסח כללי יותר ; ובמקום לומר "וציוונו למול את הבן", אומר: "וציוונו על המילה".
ואכן כן, ישנה עדיפות שהאב יהיה המוהל, אולם לעומת זאת, חשוב שהמוהל יהיה בקי ומנוסה, שהרי המילה היא ניתוח שצריך להעשות באחריות מרבית, ורוב האבות אינם בקיאים בזה. ולכן מנהגנו הוא, שאין ההורים משתדלים ללמוד את מלאכת המילה כדי למול בעצמם, אלא ממנים מוהל מקצועי לשליח למול את בנם, וכידוע, שליחו של אדם כמותו. ואע"פ שישנו כלל ש"מצווה בו יותר מבשלוחו", מכל מקום כאן, מפני הסכנה הכרוכה בברית המילה, עדיף למנות לשליח את המוהל המקצועי. וכבר שמעתי על אב אחד, שרצה להדר במצווה זו ולמול את בנו בעצמו, ולבסוף פצע את בנו קשה, ובקושי הצליחו הרופאים להצילו. ולכן עדיף שהאב ימנה לשליח מוהל מקצועי, ולא ינסה להדר במצווה זו על חשבון בנו הרך.
8 - בחירת המוהל
כדי לעזור להורים העומדים בפני הכנסת בנם בבריתו של אברהם אבינו, ומתלבטים איזה מוהל להזמין, נזכיר את העקרונות שעל פיהם יש לבחור מוהל.
על פי ההלכה, ישנם שני מרכיבים עיקריים לבחירת המוהל, האחד - שהמוהל יהיה מקצועי, וידע כיצד לבצע את המילה בצורה אחראית, ללא שום סיכונים. והשני - שיהיה אדם טוב וצדיק, שהרי המילה היא המצווה הראשונה שהרך הנימול מקיים, וראוי שמצווה חשובה זו תעשה על ידי אדם טוב וצדיק, שהכל הולך אחר ההתחלה (רמ"א יו"ד רסד, א). ברוך ה', ישנם מוהלים רבים שעונים על שתי הדרישות הללו, אך חשוב לדעת, שמבחינה עקרונית, אם לא נמצא מוהל שהוא גם ידוע כאדם טוב וצדיק וגם יודע היטב את מלאכתו, עדיף לבחור במוהל מומחה אע"פ שאינו מפורסם בצידקותו. מפני שראשית כל יש לדאוג שלא תהיה שום סכנה לילד, ורק אחר כך אפשר לחשוב על הידורי מצווה, כמדרגתו הרוחנית של המוהל.עוד פרט הלכתי חשוב להזכיר, אם כבר סוכם עם מוהל מסויים שימול את הבן, אין להחליפו באחר, אלא אם כן קיים חשש שהמוהל אינו יודע היטב את מלאכתו, ויסכן את התינוק (רמ"א שם , ערוה"ש רסא, ה).
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=1942
מסתבר אפוא, שמה שבעיניך הוא לא מילה - בעיני כבוד הרב הוא כשר למהדרין...
_____________________________________
"החיים זה מה שקורה לך בזמן שאתה קורא ציטוטים של אחרים"
(אח של מישהו שהכיר את ג'ון לנון)
|
|