27-07-2005, 11:13
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.04
הודעות: 9,419
|
|
אפשר וצריך להזכיר את השואה וגם ללמוד ממנה, אבל לא להשוות יהודים לנאצים חס וחלילה
גם עצם העקירה אסור להשוות למעשה של הנאצים רחמנא ליצלן. אין בדומה שום פשע מול הפשע שהיה אז.
אבל ללמוד ממה שהיה בשואה אפשר וחייבים ללמוד מזה.
אלו שהלכו לכבשונות האש רחמנא ליצלן עם שירת אני מאמין, המשאלה הכי חשובה שלהם יהיה שהיהודים בעתיד לא יחזרו על הטעות שם עשו. שהיהודים לא יוותרו על עמדות הכוח שלהם, שלא יהיו שאננים. בהתחלה הגמרנים "רק" לקחו ליהודים את הרכוש. עברו על זה בשתיקה, אחר כך הושיבו אותם במחנות ריכוז, גם בזה אמרו העיקר להציל את החיים. אחר כך התחילו לרצוח את הזקנים והילדים, גם על זה אמרו שלכל הפחות להציל את שאר היהודים.
גם מה שקורה עכשיו יש בזה קצת מהסממנים האלו: כשמפגיזים את יהודים בחבל עזה, מושכים עם הכתפיים: אבל אין בינתיים הפגזה על יהודי תל-אביב והמרכז. כשיש רקטות קסאם בשדרות וראש העיר שדרות מתחנן על נפשו ועל נפש אנשי עירו, וכל שאר המדינה נשארת שאננה כל עוד לא הגיעה הסכנה לפתח ביתם, זו היא אכן תסמונת השואה. אם מזהירים מפני זה, זה לא חילול זכר השואה, אלא זה בדיוק הנצחת השואה: ללמוד ממנה על מה שקורה כיום.
לפי דעתי אין סיבה לחשוש מלהביא גם את סיפור היודנראט שהיה בשואה: זה היה חלק בלתי נפרד מטרגדיית השואה. אין מה להסתיר את זה עם כל הכאב שבדבר, היו יהודים שהיו מכונים - בגלל הפחד - לשתף פעולה עם הנאצים, ושאר היהודים חסו על חייהם. על חייהם של אלו שידעו בבירור שהם שותפים לפשע ההשמדה. הם התחשבו בזה שהיודנראט עושים את זה מחמת הפחד. אבל אם הפחד מפני שאר היהודים "הקיצוניים" היה גובר מעל הפחד מפני הנאצים, ייתכן שלא היו נמצאים יודנראט לשתף פעולה עם הנצים, ואז זה היה מקשה קצת על מלאכת ההשמדה והטעייה שניהלו הנאצים ימח שמם וזכרם.
_____________________________________
יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן (תהילים קכט, ח)
נערך לאחרונה ע"י מדינאי בתאריך 27-07-2005 בשעה 11:26.
|