27-08-2005, 08:54
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
התשובה הנכונה היא הקומבינציה של שניכם
האוזן שלנו לא נועדה להוציא למוח פלט של מצב הגוף בזמן הטיסה, ובכלל הגוף שלנו לא משוכלל כמו שהיינו רוצים שיהיה...
מסתבר שישנם תחומים בהם האוזן פשוט לא מגיבה, מה שעוזר מאד למי שמתכנן סימולטורים (שימים שהנ"ל עדיין מוקמו על זרועות הידראוליות) - תנו תנועה מהירה לכיוון אחד, ואז לאט לאט תחזירו למרכז - התוצאה - האוזן אינה מצליחה לחוש בשינוי ובטוחה שעדיין ממשיכים לנוע בכיוון הראשוני.
עכשיו תחשבו על מצב בו טייס טס מנותק מהסביבה החיצונות (טיסה בענן, טיסה מעל ים שטוח ושמיים צלולים, טיסה מעל הים בלילה אפל או טיסה לילית בגובה רב כאשר האורות מהקרקע דומים לאורות הכוכבים) והוא נכנס לגילגול איטי למשל, מהסוג שהאוזן אינה מעבירה לגביו פידבק למוח - עכשיו המטוס טב בעצם בזווית, אבל הטייס אינו חש זאת - מבחינתו הוא מרגיש שהוא טס ישר אבל.... למה המכשירים מראים אחרת?
אם הטייס זיהה את הבעייה, שהמכשירים לא "מאופסים" בהתאמה לתחושות שלו, מצבו טוב - כי הוא איתר שיש בעייה - עכשו רק נשאר לבדוק מי טועה - הוא או שמה יש שיבוש במכשירים, וזו, מסתבר, דילמה לא קטנה. בתא הטייס קיימת "שיטת עבודה" שנועדה קשר מתמיד של הטייס עם המכשירים כך שהוא אמור לבדוק אותם במרווחי תפעול קבועים ולהיות מודע לשינויים בחיווי, ולא רק לבדוק מהירות כשהוא מתקרב לניידת (אם נשליך לנסיעה בכביש).
עפ"י הנהלים - טייס אמור לקרוא לבקרה האזורית ולהודיע על חשש וורטיגו, ואז הבקר ינחה אותו בשלב ראשון לטוס לפי המכשירים - מה שריגשית מאד קשה לטייס שעדיין די בטוח שמצבו בסדר והמטוס טועה. אח"כ הבקר ישלח אותו לסידרה של תמרונים שאמורה לאשש את תחושת הטייס לגבי מצבו ולהגדיר לו את התמונה כמו שהיא צריכה להיות, ובנוסף - הבקר מקבל חיווי מכ"מ שהטייס חזר לתלם. הסטטיסטיקה מראה שטייס שנחלץ מוורטיגו - סביר שיכנס לוורטיגו נוסף זמן קצר לאחר מכן - ולכן חשוב כל כך ליווי הבקר לטייס בוורטיגו.
מצבי וורטיגו יכולים להיות שונים ומוזרים - למשל טייס שטס בכיוון X ונכנס לענן, וגילה שהוא יוצר ממנו בכיוון אחר לחלוטין, ופתאום השטח לא מסתדר לו עם המפה, או בילבול בין החזרי האור מהים עם נצנוץ הכוכבים או טעות בשיפוט הגובה בטיסה מעל ים חלק באור יום מלא - כל הנ"ל יוגדרו כוורטיגו - אובדן התמצאות במרחב - למרות שלא תמיד האוזן היא הבעייה אלא כשל באבחנת המצב מול תחושות הגוף...
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|