לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 27-08-2005, 06:21
  LoneWolf LoneWolf אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 04.08.05
הודעות: 5,233
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי האור מציון!! שמתחילה ב "ורטיגו..."

לא מזמן בא אילנו חבר של אבא שלי שהיה בטייסת פנטומים עד לא מזמן... והוא הסביר לי בערך מה קורה בורטיגו...אז אני אנשה עד כמה שאני יכול

באוזניים יש מעין נוזל ששומר על איזון החושים והעברת האיזון למוח(או משהו סגנון). הנוזל מאוד איטי וממש לא מגיב מהר...אז כאשר טייס טס בלילה ועושה כל מיני תרגילים, הנוזל הזה לא מספיק להתאזן חזרה "ולעדכן" את המוח אז כך שהטייס מרגיש כאילו הוא טס בזווית שהוא באמת לא...
בסדר עד כה?
אז אתה בטח שואל למה הוא לא מסתכל על המחוגים...אז הקטע שהוא כן אבל החושים שלא אומרים לו לא לסמוך על מה הם מראים ואז הטייס בעצם טס בזווית שגוייה ואז חושב שהוא "מאזן את המטוס חזרה" אבל בעצם הופך אותו ומטרסק.
זה משהו בעיקרון הזה...קיצר כבר מאוחר אז סורי אם יש טעוייות
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 27-08-2005, 08:54
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
התשובה הנכונה היא הקומבינציה של שניכם
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי עידו403 שמתחילה ב "הסבר קצת יותר מופשט"

האוזן שלנו לא נועדה להוציא למוח פלט של מצב הגוף בזמן הטיסה, ובכלל הגוף שלנו לא משוכלל כמו שהיינו רוצים שיהיה...

מסתבר שישנם תחומים בהם האוזן פשוט לא מגיבה, מה שעוזר מאד למי שמתכנן סימולטורים (שימים שהנ"ל עדיין מוקמו על זרועות הידראוליות) - תנו תנועה מהירה לכיוון אחד, ואז לאט לאט תחזירו למרכז - התוצאה - האוזן אינה מצליחה לחוש בשינוי ובטוחה שעדיין ממשיכים לנוע בכיוון הראשוני.

עכשיו תחשבו על מצב בו טייס טס מנותק מהסביבה החיצונות (טיסה בענן, טיסה מעל ים שטוח ושמיים צלולים, טיסה מעל הים בלילה אפל או טיסה לילית בגובה רב כאשר האורות מהקרקע דומים לאורות הכוכבים) והוא נכנס לגילגול איטי למשל, מהסוג שהאוזן אינה מעבירה לגביו פידבק למוח - עכשיו המטוס טב בעצם בזווית, אבל הטייס אינו חש זאת - מבחינתו הוא מרגיש שהוא טס ישר אבל.... למה המכשירים מראים אחרת?

אם הטייס זיהה את הבעייה, שהמכשירים לא "מאופסים" בהתאמה לתחושות שלו, מצבו טוב - כי הוא איתר שיש בעייה - עכשו רק נשאר לבדוק מי טועה - הוא או שמה יש שיבוש במכשירים, וזו, מסתבר, דילמה לא קטנה. בתא הטייס קיימת "שיטת עבודה" שנועדה קשר מתמיד של הטייס עם המכשירים כך שהוא אמור לבדוק אותם במרווחי תפעול קבועים ולהיות מודע לשינויים בחיווי, ולא רק לבדוק מהירות כשהוא מתקרב לניידת (אם נשליך לנסיעה בכביש).

עפ"י הנהלים - טייס אמור לקרוא לבקרה האזורית ולהודיע על חשש וורטיגו, ואז הבקר ינחה אותו בשלב ראשון לטוס לפי המכשירים - מה שריגשית מאד קשה לטייס שעדיין די בטוח שמצבו בסדר והמטוס טועה. אח"כ הבקר ישלח אותו לסידרה של תמרונים שאמורה לאשש את תחושת הטייס לגבי מצבו ולהגדיר לו את התמונה כמו שהיא צריכה להיות, ובנוסף - הבקר מקבל חיווי מכ"מ שהטייס חזר לתלם. הסטטיסטיקה מראה שטייס שנחלץ מוורטיגו - סביר שיכנס לוורטיגו נוסף זמן קצר לאחר מכן - ולכן חשוב כל כך ליווי הבקר לטייס בוורטיגו.

מצבי וורטיגו יכולים להיות שונים ומוזרים - למשל טייס שטס בכיוון X ונכנס לענן, וגילה שהוא יוצר ממנו בכיוון אחר לחלוטין, ופתאום השטח לא מסתדר לו עם המפה, או בילבול בין החזרי האור מהים עם נצנוץ הכוכבים או טעות בשיפוט הגובה בטיסה מעל ים חלק באור יום מלא - כל הנ"ל יוגדרו כוורטיגו - אובדן התמצאות במרחב - למרות שלא תמיד האוזן היא הבעייה אלא כשל באבחנת המצב מול תחושות הגוף...
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 27-08-2005, 10:49
  Rotten_Eddie Rotten_Eddie אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.11.04
הודעות: 224
סתם העשרה -
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "התשובה הנכונה היא הקומבינציה של שניכם"

תופעת הורטיגו מופיעה גם בעולם הצלילה - כאשר עור התוף באוזן נקרע,עקב מעיכת אוזן זו או אחרת(הפוכה או רגילה), מי ים קרים חודרים לאוזן הפנימית וגורמים לורטיגו אצל הצולל - הצולל לא יכול לזהות היכן הקרקעית והיכן פני הים. התופעה מסוכנת יותר כאשר מבצעים צלילת מים כחולים - הקרקעית רחוקה, פני הים גם ולכל הסביבה יש צבע כחול אחיד. הסכנה היא שהצולל יעמיק עוד במקום לעלות לפני הים, אבל מבחינתו - הוא עושה את דרכו לפני הים.
הפתרון - לתקוע אצבע באוזן כדי למנוע כניסה של מים קרים(בתקווה שכשהמים שכבר נמצאים באוזן יתחממו הורטיגו יפוג מעט), להרגע ולהסתכל לאן הבועות נעות ולעקוב אחריהן. גם למזלו של הצולל יש לו בן זוג שיכול לחלץ - בצלילה ספורטיבית - אם הוא ערני מספיק ושם לב לבן זוגו, ובצלילה צבאית - החבל שמחבר בין השניים.
המניעה - לפמפם בזמן.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 28-08-2005, 01:39
  ohadbx ohadbx אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 27.03.04
הודעות: 2,558
תקרא שוב...
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי Flying-Wing שמתחילה ב "אין קשר"

אין קשר לטכנולוגיה, אבל יש קשר להסתמכות על הטכנולוגיה (יותר נכון חוסר הסתמכות),בעצם העובדה שהטייס בוחר לסמוך על החושים ולא על המכשירים- ואמרתם זאת בעצמכם.
אז השאלה שלי היא האם ניתן להגיד או להניח שעם השנים טייסים לומדים יותר ויותר לסמוך על הטכנולוגיה ולא על החושים?הרי זה לא אמור להיות שונה מצינור פיטו שנותן קריאה על רוח שהטייס לא יכול להרגיש או מכ"מ שמראה מטרה שהטייס לא יכול לראות.
היבט נוסף שלדעתי צריכים לשקול הוא השימוש הגובר בתק"ע. אם פעם הטייס היה צריך להביט מטה לתע"ל או ללוח מכשירים כדי לקרוא נתוני גובה, זווית כנפיים וכו'- מה שהוא לא יכול לעשות באופן רצוף בזמן שהוא מביט מסביב, כיום הנתונים מוצגים לו באופן שוטף על הקסדה, מה שלדעתי מקטין את הסיכוי לאיבוד התמצאות משום שהטייס לא "נזרק" אל תוך מצב חדש לגמרי, אלא יכול לעקוב אחריו באופן רצוף.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #19  
ישן 28-08-2005, 10:02
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
אכן כך.
בתגובה להודעה מספר 18 שנכתבה על ידי ohadbx שמתחילה ב "לא יודע מה יהיה יעיל בו"

אבל כדאי לזכור שכמו בנטישה - מופעל על הטייס לחץ פסיכולוגי רב.

מצב אחד הוא רואה מכשיר שאומר לו X ומרגיש Y, ומצד שני הוא מרגיש שכטייס - הוא נכשל במה שאמור להיות הדבר האלמנטרי ביותר - להבין מה בעצם הוא עושה ומה מצבו במרחב.
עכשיו, כשהוא מרגיש שהוא "דפוק", הוא עוד צריך להודות בזה, ולספר לעולם (לבקר ביחידת הבקרה) שהוא לא מצליח להבין מה קורה איתו.... אולי אז, לחיצה על כפתור שיעשה סדר בבלגאן - תעזור לו להראות מי בעצם לא בסדר - המכשירים או התחושות. מכאן כבר יותר קל להתמודד עם מצבים...
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #21  
ישן 28-08-2005, 10:18
  יסעור יסעור אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.02.05
הודעות: 2,160
בתגובה להודעה מספר 19 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "אכן כך."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי Soloavia
אבל כדאי לזכור שכמו בנטישה - מופעל על הטייס לחץ פסיכולוגי רב.

מצב אחד הוא רואה מכשיר שאומר לו X ומרגיש Y, ומצד שני הוא מרגיש שכטייס - הוא נכשל במה שאמור להיות הדבר האלמנטרי ביותר - להבין מה בעצם הוא עושה ומה מצבו במרחב.
עכשיו, כשהוא מרגיש שהוא "דפוק", הוא עוד צריך להודות בזה, ולספר לעולם (לבקר ביחידת הבקרה) שהוא לא מצליח להבין מה קורה איתו.... אולי אז, לחיצה על כפתור שיעשה סדר בבלגאן - תעזור לו להראות מי בעצם לא בסדר - המכשירים או התחושות. מכאן כבר יותר קל להתמודד עם מצבים...


אני לא חושב שאגו משחק תפקיד אצל צ"א בכל מה שנוגע לורטיגו ובכלל.
רמות התחקיר בחיל הן מהגבוהות בעולם כך ששום פשלה לא נגנזת ע"י הצוות להיפך.
לבוא עם VTR לתחקיר ולבדוק מה לא היה בסדר רק מראה על מקצוענות ויכולת לזהות נקודות כשל.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #22  
ישן 28-08-2005, 10:50
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
אין ספק
בתגובה להודעה מספר 21 שנכתבה על ידי יסעור שמתחילה ב "[QUOTE=Soloavia]אבל כדאי..."

לא טענתי לרגע שיש כאן עיניין של אמינות, כושר תחקור, ביקורת עצמית או אגו במשמעות של "פוזה".

צריך להבין שוורטיגו זו בעייה פיזיולוגית שהשפעותיה העיקריות הן בתחום הפסיכולוגי.
1) הטייס נכנס לבעייה חושית שהוא אינה מודע לה
2) כשהוא מזהה בעייה - היא גוררת קונפליקט לגבי ההתמודדות
* האם המכשיר התקלקל?
* האם הקריאה שלו אינה נכונה?
* האם הוא טייס גרוע שאינו מסוגל להבין מה למעלה ומה למטה?
* איפה הוא בכלל?
ובשלב הזה, של מבוכה טוטאלית וחוסר אונים, כשהוא בטוח שהוא דווקא בסדר - הוא עוד צריך לדווח שהוא בבעייה.... ואם הוא ידווח על בעייה שהיא בכלל לא קיימת?

כאן יש את בעיית האגו - הטייס מרגיש שהוא בסדר, וצריך להודיע שהוא לא... בהחלט ארוע משברי.
וכבר אמרנו שזיהוי הבעייה הוא חצי הדרך אל הפתרון.

גם נטישה היא משברית, והיא לא הדבר המיידי שטייס עושה, ולעיתים זה עשוי להגיע לשלב מאוחר מידי.

מכשיר כמו הוורטיגון - עשוי לעזור לטייס להבין שהוא בבעייה. אם הכל בסדר - המכשיר הרי לא יעשה כלום, ואם לא - אז יש כאן אישור נוסף לבעייה.

אמיר הזכיר כאן לפני זמן מה את הסיפור בו רון ארד חילץ טייס מוורטיגו כאשר "לקח" את המטוס והביא אותו חזרה לשדה, לאחר שזיהה שהטייס שלו בוורטיגו - מאמין שהוא טס הפוך. אם אני זוכר את הציטוט נכון - רון אמר אז לטייס - על ההפוך הזה אתה נוחת...."

כיום המצב שונה לחלוטין מבעבר. נטישה ואובדן מטוס מתקבלים היום יותר בהבנה - הכרה שזהו צעד מציל חיים ולא כשל אישי. ניתן גם דגש על הצלת חיי אדם מול נזק שהוא כלכלי בעיקרו (אני חושב שהנטישה על המסלול ברמת דוד היא דוגמא טובה לכך). חשוב מאד לציין שח"א משקיע המון בתחומים האלה (בטיחות, תרבות תחקור וגיבוי בקבלת החלטות) ואני מקווה שתמצא הדרך להחדיר את התרבות הזו גם לחילות אחרים.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק


נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 28-08-2005 בשעה 10:55.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #25  
ישן 28-08-2005, 20:06
  מיקיטל מיקיטל אינו מחובר  
מערכות מודיעין חוזי (IMINT), מערכות חישה גילוי והתרעה - חלל, אויר, ים ויבשה. התנהלות ביטחונית, תעשייתית וחוזית בינלאומית
 
חבר מתאריך: 08.03.05
הודעות: 2,996
אולם יש הבדל מהותי....
בתגובה להודעה מספר 23 שנכתבה על ידי דג עם מאג שמתחילה ב "יאפ מניסיון אני יכול לספר..."

בסימולטור פשוט קשה לדמות את כוחות הג'י שמרגיש טייס בשעת תמרונים. לאלה יש השפעה רבה על עיוות התחושות של מעלה-מטה בשעת טיסה אמיתית.

ונקודה נוספת ומעניינת לנושא הורטיגו -

בטיסת לילה מעל מטרה שרוצים להאיר בנורים, ביחוד כשיש עלטה כבדה ועל הקרקע חשוך לגמרי. המטוס המשחרר נורים זה אחר זה ונניח לצורך ההסבר שהוא גם עושה הקפה לצורך זיהוי ותקיפה. בצלע הטיסה החוזרת לפני שהוא מגיע לנקודת התחלת שחרור הנורים הוא רואה אותם פחות או יותר בשורה. אלא שהראשון שהטיל נמוך יותר מהבא אחריו וכו'. הנטייה האינסיקטיבית במוח הינה לחשוב שהנורים צונחים בקו אופקי ישר - וכאן מתחילות הבעיות.... להאמין לתחושה או למכשירים.. נוסיף לכך כוחות ג'י בישבן ובחזה (ובעוד אבר או שניים....) - וכמאמר השיר: "חזרנו אל בורות המים...."
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 02:37

הדף נוצר ב 0.07 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר