ראשי       משחקים       מבזקים       צור קשר     ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● הצטרפו אל העמוד שלנו בפייסבוק ●●● עקבו אחרינו! ●●●  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שם משתמש
סיסמא
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 03-11-2004, 23:07
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,756
Facebook profile Follow me...
עזרה המשך חיל הים - סטי"לים ראשונים, ספינות שרבורג סער1, סער2 וסער3

המשך איסוף המידע על חיל הים, סביר שיש פה טעויות (ראו עוגן פותח) אתם נקראים לתקן.תודה לזיו על הקטנת התמונות

סת''ח דגם סער 1


  1. אח"י מבטח (נבנתה כסער 1 והוסבה לסער2)
  2. אח"י משגב (נבנתה כסער 1 והוסבה לסער2)
  3. אח"י מזנק (נבנתה כסער 1 והוסבה לסער2)
סת'ח דגם סער 1 (ספינת תותחים) כל אחת משלוש הספינות הראשונות שהגיעו משרבורג חומשה תחילה בשלושה תותחי 40 מ'מ והחלה את שרותה המבצעי כספינת תותחים.
ספינות אלה נקראו ספינות 'סער 1'. יחוד נוסף לספינות אלה היה הגל'ץ – סונאר קוער, וחדר הסונאר, בין המי'ק למגורי החרטום. בהמשך הוסבו הספינות מספינות תותחים לספינות טילים והדגם שונה מ- 'סער 1' ל- 'סער 2'. תהליך התקנת מערכת הנשק המושלמת בספינות סער 1 , היה תהליך ממושך ושתי ספינות , אח'י 'מבטח' ואח'י משגב הוסבו רק לאחר מלחמת יום הכיפורים.

נתונים טכניים
אורך: 45 מטר
רוחב: 7 מטר
דחי: 250 טון
צוות: 35-40 אנשים
חימוש:
3 תותחי 40 מ'מ (נכון לתחילת שנות ה70)
רקטות ל"א
מקלעי 0.5
פצצות עומק
סונאר קוער




סת"ח סער 1

ספינת טילים דגם סער 2
  1. אח"י עכו
  2. אח"י חיפה
  3. אח"י אילת
שלוש הספינות הראשונות (מבטח , משגב, מזנק) החליפו פריגטות ותיקות באותם שמות, משגב הישנה ק 28 מבטח הישנה ק 30 ומזנק הישנה ק 29. שלוש הספינות הללו החלו את דרכן כסת''ח, סער 1. הדבר נבע מבעיות תקציביות שהתעוררו בתחילת הבניה ובעטיין לא נרכשו מערכות נשק לשלוש. הספינות נשארו כך עוד מספר שנים עד לזיוודן במענ''ש ובטילים וגם אז הייתה מערכת הנשק שלהן מנוונת ביחס לאחיותיהן הצעירות (עכו חיפה ואילת) אשר הושקו כשהן מותאמות לקלוט מענ'ש וטילי גבריאל.
בתחילת שנות השבעים צויידו הספינות בטורפדו נצ'ל (44 ואח'כ גם 46). לקראת סוף שנות ה70 הוחל בציוד הספינות בסונאר נגרר ומוצב טילי הגבריאל המצטודד הוחלף במוצב טילי הרפון.

נתונים טכניים
אורך: 45 מטר
רוחב: 7 מטר
דחי: 220 טון
מהירות מיריבת: 40 קשר
צוות: 35-40 אנשים
חימוש ומערכות נשק:
תותח 40 מ'מ
טילי הרפון (אמריקאים) ו/או טילי גבריאל (ישראלים)
צינורות טורפדו
מקלעי 0.5, פצצות עומק
סונאר קוער לגילוי צוללות
סונאר נגרר.


הפריגטות הראשונות שנקראו בשמות מבטח, משגב ומזנק (ק28-30) בוונציה, שנות 50


מערכות הנשק בסער2 (?)




שתי התמונות הנ"ל סער2 בתצורת שנות ה70 עם שמונה משגרי גבריאל וללא הארפון


סער 2 בתחילת שנות ה-80


אח"י מבטח, סער 2 בשנת 94


ספינת טילים דגם סער 3
  1. אח'י סער
  2. אח'י געש
  3. אח'י חרב
  4. אח'י חנית
  5. אח'י סופה
  6. אח'י חץ
שש הספינות האחרונות שנבנו בצרפת (על חמש מתוכן הוטל ה'אמברגו' הצרפתי והן חולצו משרבורג במבצע 'נועה'). ספינות אלה שימשו כספינות טילים ללוחמת שטח עם יכולת טובה לביצוע הפגזות באמצעות תותחי ה- 76 מ'מ.
בסוף שנות ה-70 הותקנו בספינות טילי ההרפון בנוסף למערכות הגבריאל שכבר היו בהן.
הספינות לקחו חלק במלחמת 'יום הכיפורים', 'מבצע ליטאני', 'מלחמת של'ג' ובמבצעים רבים בתחום הביטחון השוטף.

נתונים טכניים
אורך: 45 מטר
רוחב: 7 מטר
דחי: 250 טון
מהירות מירבית: 40 קשר
צוות: 35-40 אנשים
חימוש: תותח 76 מ'מ, טילי הרפון, טילי גבריאל, מקלעי 0.5


סער 3 בשנות ה-80


בתצורת שנות ה70 עם שני משגרי גבריאל מצטודדים


סער 3


טילי גבריאל כפי שסודרו לבסוף על סער 3

הספינות שחמקו משרבורג:
  1. אח"י סופה
  2. אח"י חנית
  3. אח"י געש
  4. אח"י חרב
  5. אח"י חץ
מבצע "נועה" מילוט ספינות שרבורג דצמבר 1969

בסך הכל נבנו שניים עשר סטי"לים מדגם סער 1 ו2 עבור חיל הים בשרבורג שבצרפת. 7 ספינות הגיעו לארץ עד ערב מלחמת ששת הימים. ערב המלחמה הטיל נשיא צרפת, שארל דה גול, אמברגו נשק על ישראל ושש ספינות נשארו במספנה, גם כשהיו זקוקים להן מאד בחיל הים במהלך מלחמת ששת הימים ובמלחמת ההתשה.

הספינה "סער" עזבה את שרבורג בדצמבר 1968. האוניות "סופה", "חנית", "געש", "חרב" ו"חץ" נשארו תקועות, לא חמושות, במספנה ובנייתן הושלמה במהלך שנת 1969. מלחמת ההתשה הייתה בשיאה וחסרון הספינות התקועות הורגש מאד בחיל הים.
הספינות הללו מולטו משרבורג במבצע חשאי, 'מבצע נועה', שבו השתתפו: ראש משלחת הרכש בצרפת, מוקה לימון, מנכ"ל חברת "נתיבי הנפט", .מוטי פרידמן ונשיא חברת הספנות הנורווגית "אקריס", אולה מרטין סיים.
ב24 בדצמבר 1969 הונעו באחת כל ארבע הספינות ותוך זמן קצר הן עזבו את המספנה לכיוון ישראל (ראו מפה מצורפת). לאחר הגעתן לישראל צוידו הספינות במערכות נשק וטילים וצורפו ללחימה.
(נסמך על "בין גלים", בטאון עמותת חיל הים, גליון מס' 7 אוקטובר 2004 עמ' 48)


מסלול הבריחה משרבורג כפי שפורסם בעיתון צרפתי

תמונות ספינות שרבורג:

לומדים בשרבורג (רזולוציה גבוהה)


ביני תלם וכריש (עזרא קדם) באולם הייצור בשרבורג (רזולוציה גבוהה)


בשרבורג 1969. שימו לב שבתמונה השמאלית תחתונה מצולמים טילי גבריאל, אם התמונה אכן צולמה עוד בצרפת היא שוללת את הטענות שהספינות היו בצרפת לא חמושות (באמת קשה להאמין שתוך כדי מלחמת ההתשה נעו ספינות ישראליות לא חמושות בים התיכון).(רזולוציה גבוהה)


אישור כניסה למספנה בשרבורג, לאח"י משגב (רזולוציה גבוהה)


על אח"י משגב בשרבורג


משגב ב1968 ללא חימוש (רזולוציה גבוהה)


טקס השקת אח"י משגב, נראה שקר להם


אח"י משגב בתרגיל מסוקים (יסעור) 1971


סוף הדרך. טיל גבריאל שנורה מאח"י עצמאות להטבעת אח"י משגב




אח"י מבטח, עדיין לא חמושה


הכנסת המנוע הראשי במבטח במס' שרבורג




השקת אח"י מבטח


אח"י מבטח באימון עם הדקר


בית מבטח ק28 ואחי מבטח הסטיל הראשון




אח"י חנית בהספנה, 2001. מצטער אבל התמונה ממש לא קשורה, זו אמנם ספינה בשם חנית אבל היא מדגם סער 5.


כנ"ל

אח"י חנית בצרפת 10.69


אח"י מזנק


מזנק ב1968 (רזולוציה גבוהה)




מי"ק מזנק 1982


אח"י ניצחון, נראה לי שהיא לא שייכת לפה, זו בכלל סער 4, לא?


אח"י כידון, הסוף

---------------------------------------------------------------------------------------
שאלות:
  1. מה היה הקשר בין בניית הספינות בשרבורג והצצוללות באנגליה? האםיש תיעוד נוסף לאימונים משותפים? היכן?
  2. ]יש בידי תמונות של לימודים במפעלי חברת מייבאך מרצדס. לאן הם שייכים? לצוללות הגל?
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!

© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il


נערך לאחרונה ע"י יוסיפון בתאריך 17-11-2006 בשעה 15:31.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 04-11-2004, 13:02
צלמית המשתמש של stealth
  stealth stealth אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.10.04
הודעות: 878
תמונות מרשימות מאוד
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "המשך חיל הים - סטי"לים ראשונים, ספינות שרבורג סער1, סער2 וסער3"

כמה דברים: בתמונה השלישית אני די בטוח שמדובר בסיפון ירכתיים של סער 4 ולא של סער 2.
הסקירה קצת מבולגנת, אני לא יודע הרבה על הפריגטות אבל אין להן קשר לסטי"לים חוץ מאותם שמות, בערך 20 שנה מפרידות בין הספינות. הפריגטות היו חלק מ"צי הצללים" שהיה ההתחלה של חיל הים והספינות בו היו בעיקר הסבות של שוברות קרח.
לגבי מלחמת יוה"כ- כדאי להרחיב על הפרק הזה כיון שמדובר בהסטוריה- חיל הים וצה"ל הירוק פעלו הפוך במלחמת 6 הימים ויוה"כ: ב 67 בניגוד לנצחונות המזהירים של הצבא וח"א, לח"י לא היו השגים והפעולה היחידה הסתכמה בנפילתם בשבי של 6 לוחמי ש 13 במצרים. אסונות דקר ואילת זמן קצר לאחר מכן בטח שלא הוסיפו.
ב 73, ח"י היה החיל היחיד שהכין את עצמו למלחמה ושהפעולות שלו היו התקפיות ולא הגנתיות.
קרבות לטקיה ודמיאט היו קרבות הטילים הראשונים בהסטוריה ובהם למעשה נוטרלו חילות הים הסורי והמצרי. על התקיפות פיקד אל"ם יומי ברקאי (מש"ט הסטי"לים ולאחר מכן מח"י) ולא היו אבידות לכוחותינו. כמו כן בזירת ים סוף התבצעו פשיטות דבורים על מעגנות ערדקה ומרסה תלמאת, עליהן ארחיב בהמשך.
לגבי מאיבך- לא יודע לגבי הצוללות אבל הסט"ילים והדבורות משתמשים במנועים האלה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #12  
ישן 19-01-2006, 15:35
  אבי-ברילנט אבי-ברילנט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.09.05
הודעות: 12
מבצע נועה מתכנן התידלוק אדמונד וילהלם ברילנט
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "המשך חיל הים - סטי"לים ראשונים, ספינות שרבורג סער1, סער2 וסער3"

אדמונד וילהלם ברילנט 1916 – 2004

נולד בירוסלב פולניה 1916 בנם של ויקטור ברילנט (רוקח) ולאורה ברילנט (שטורמלאוף) והיה האח הצעיר מבין ארבעת אחיו לאחר לימודי תיכון החל ללמוד רפואה הפסיק ועבר ללבוב ללימודי מכאניקה עדינה. החל בתחביב דאייה במועדון התעופה הפולני LLOPP משנת 1929בהיותו בן 13

1936 עולה לארץ עם סרטיפקט של סטודנט לטכניון. לומד הנדסת מכונות.
משך שנות לימודיו בטכניון ממשיך בתחביבו דאייה והוא עושה זאת במסגרת קלוב התעופה בכפר ילדים והוא בתור מדריך. במקום זה פוגש גם את ז'נקה רטנר ומוניה מרדור,
(מאנשיו של מוניה מרדור לפני קום המדינה עסק בפיתוח אמצעי לחימה עבור ההגנה, מלחמת העולם התגייס לצי המלכותי וזכה שם להערכה רבה. חזר לקראת מלחמת העצמאות לארץ והיה ממקימי רפא"ל. חתן פרס בטחון ישראל).

1938 מתנדב למשטרה הבריטית ומשויך לפלוגת האבטחה של הרכבת בקו צמח – חיפה פורט סעיד במצרים. מרביתם של השוטרים העבריים ביחידה זו באו מקרב פלוגות הלילה, (S.N.S) של קפטן ווינגייט. תקופה מסוימת שירת במגרש הרוסים בירושלים.

1941 מתגייס לחייל הרגלים הבריטי BUFFS. חלה בטיפוס והיה תחת טיפול רפואי זמן ממושך בהחלימו פונה דרך ההגנה לד"ר נפתלי וידרא שהיה אחראי על הגיוס לצי ועמד בקשר עם Captain Lidiker מפקד גזרת הלוונט של הצי במה"ת בדרגת אל"מ. משלא נענה ע"י ד"ר וידרא, פנה דרך מפקד הבילוש הבריטי ,קפראטה, שעזר לו ,להתגייס והוא עובר להיות קצין טכני בצי הבריטי בתחום תחזוקת אוניות ומשיית כלי שיט בבסיס ימי בריטי Masawwa לחוף ים-סוף באריטריאה יחד עם קומנדר אלסברג מפקד ילת"ם של הצי האמריקאי. יחד עמו שירת באריטראה משה קיל שהיה ממקימי הפרק הלאומי ברמת גן. בעת שירותו ב Massawa מציעים לו האמריקאים לעבור לצי האמריקאי ולעלות בדרגה ב-USN אולם הוא מסרב מן הנימוק שנשבע לשרת בנאמנות את המלך בצי הבריטי.
בעת שרותו בצי הבריטי ביקש לחזור ל"אהבתו" הראשונה טייס התקבל לקורס טייס של הצי בפורט סעיד – מצרים בהמלצות מפקדיו Captain Fitzgerald מפקד בבסיס HMS Massawa של הצי ובהמלצת מפקדו הישיר Lt. Commander Geddes מפקד הנדסה בבסיס הצי בדרגת רס"ן.
הוא הומלץ להישלח ל Draft לקצינים בבסיס הצי בפורטסמוט ברטניה ולהשתלם שם כטייס מנושאות מטוסים. בכך היה הארץ ישראלי היחיד שהתגייס לצי והגיע לזרוע האוויר של הצי שלא דרך הסוכנות היהודית וההגנה. אבל לבסוף ממניעים פוליטיים התנגדו הבריטים לתת לו להצטרף כטייס קרבי, והוא משתחרר מהצבא הבריטי בשנת 1946 וחוזר ל"הגנה".

1948 מתגייס לחייל הים הצעיר של צה"ל ל"פלוגת הנמל" (שהיוותה את הגרעין לשייטת 13 אשר עוסקת בהסבת אוניות המעפילים לאוניות חיל הים. בהמשך מקים את מדור בקרת נזקים של חיל הים ומקים את ילת"מ, (היחידה לעבודה תת-מימית) בין הצוללים הראשונים היה אחיו של לסקוב רמטכ"ל צה"ל שנפגע קשה באחת מן הצלילות.

1956 מבצע סיני נתפסת האוניה איברהים-אל-אוואל שהוסבה ל ק – 38 אח"י חיפה. אדמונד הנו יושב ראש תחקיר הקרב ובודק את תפקוד הצי הצרפתי ותותחנות ה"קרסנט" את חיל האויר הישראלי וחיל הים. דו"ח הקרב שנכתב באנגלית מוגש לרמטכ"ל משה דיין.


1962 יוצא לחל"ת מחיל הים ונוסע לצרפת, ומשתחרר בנספחות בפאריס ועובר לחברת צים כדי לעסוק בבניית אוניות לצי המסחרי הישראלי הוא משתחרר מצה"ל בנספחות בפאריס.
הוא מוצב במספנות "לשנטייה דה לאטלנטיק" ב סן – נזר ומפקח על בניית ה"שלום" אניית הדגל של ישראל. לאחר מכן, עובר למספנות טולון ומפקח על בניית אניות המשא "קשת" ו"נוגה". נתבקש להישאר בחיל לצורך פרויקט עלי שלכת הוא פרויקט ספינות הטילים כאמור הוא בוחר להשתחרר.

1964 חוזר לחברת צים בארץ במחלקת קווי אירופה.

1969 אמברגו צרפתי על ישראל כאשר בנמל שרבורג נמצאות חמש ספינות שנבנו בהזמנה ורכישה של צה"ל. חיל הים מתכנן את "מבצע נועה" העברת אותן ספינות לארץ.
אדמונד מתכנן את בניית אוניות התדלוק "לאה" לתדלוק במייצר גיברלטר ואונית הגיבוי "נתניה" לעזרה במפרץ הביסקייה ואשר היו נחוצות כדי לאפשר הבאת אותן ספינות שרברוג לנמל הבית בישראל. בכושר האילתור והתכנון המהיר הוא מסב את הלאה תוך 12 שעות לאניית תדלוק ע"י שינוי יעוד החרטום ממיכל לנשיאת מי נטל Balast למיכל דלק כבד. נדרש גם מאניפולד 1 ל 5 שהוא תכנן. לתידלוק ויצירת לחץ דלק הוא מסב את משאבות כיבוי אש למשאבות דלק. החרטום משמש נקודת תדלוק. צינורות התידלוק הנם צינורות פריקים עם כושר ציפה גבוה שחוברו רק בנקודת המפגש. כך נראתה האוניה תמימה מן האוויר. נעשה הסדר עם הסורבייר של LLOYDS REGISTER בעזרתו של קירשטיין ממספנות קירשטיין והלאה מקבלת טיקט להפלגה. טרם מבצע נערך נסוי ועל הלאה מוזמנים כריש ז"ל וסמברג ז"ל. הנסוי עבר והלאה יצאה לגיברלטר והנתניה לביסקייה. בתדלוק אנשי חיל הים על הלאה טעו בבפתיחת הברזים ובטעוט מסרו מים לספינה הראשונה. טעות זו תוקנה מהר. המבצע הצליח. התדלוק השני היה ע"י הדן ליד כרתה כאשר כאן הפתרון היה העמסת נגררים של משאיות דלק. פתרון זה היה של מחלקה אחרת שהתאחדה עם צים למחלקת גלנוע.
ממשיך לעבוד בצים בקווי אירופה עד לפרישתו לגמלאות ב 1981. נפטר בשנת 2004 והוא בן 88


[
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #14  
ישן 20-01-2006, 21:32
  אבי-ברילנט אבי-ברילנט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.09.05
הודעות: 12
רקע
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי kufxh שמתחילה ב "מה המסגרת?"

אשמח מאוד לדעת את שמך ומקורותיך

הסקירה הנה אודות פןעליו של אבי ז"ל שהיה מתכנן אוניית התידלוק לאה ואניית הגיבוי נתניה.
את הראיון המלא הוא מסר למורשת חיל הים שבאו לראיין אותו בביתו.
האנייה לאה שהייתה שייכת לקובצת ה general cargo feright הייתה האונייה הזמינה באותה עת.

כפי שהסברתי עמדו בפניו מספר בעיות אחת מהן היא הפילטר שהיה צלינדר גדול ויציאות מצידיו.הסינון נעשה ע"י mesh רשת שלופפה מספר פעמים וכך סונן הדלק הכבד. . אבינו ז"ל היה קצין בצי המלכותי ומראשוני קציני חיל הים שהיו בצי הבריטי.
ברשותינו תעודת פלוגת הנמל שלו ועוד.
תוכל להגיע לאתר ynet של נדב מן ביתמונה ולחזות בעוד תמונות.
אודות ילת"ם ברשותינו מסמכים רבבים שכתב באנגלית בנושא זה והוא זה שאיפיין יחידה זו עפ"י המודל שראה בצי הבריטי. אגב אמון הצפה שהנו חלק מאמון אנשי צוות ים וקורס חובלים במסגרת בקרת נזקים הוכנס על ידיו לחיל הים.

אשר לשאלות על הסטילי"ם. הפלטפורמות הללו נבנו במספנות אמיו שרבורג לפי תכנון גרמני. קרוב להיכן שהיה מוצב מטעם צים עת היה בחל"ת מחיל הים. הן היו ללא כל מערכות נשק וכך הוברחו .
חברת הקש הנורבגית נקראה Star-Boat ועסקה כביכול בקידוחי נפט. בעניין זה סיע מילה ברנר שיצר קשר עם הנורבגים.

כרקע כללי חלק מן הספינות המוזמנות היו כבר בארץ למעט 5 האחרונות והשאר הסטוריה.

מפתח הגבריאל היה המהנדס אבן טוב שהחל דרכו ברפאל והמשיך בתעשיה האוירית. הו שינה את קונספט הטיל של רפא"ל , לו"ז, בכך שהתקין בטיל אלטימיטר ומכ"מ נעילה.

חלק מן התמונות ומכתב התודה של אלוף בוצר הדבקתי בחברה חיל הים אחי כל הבסיסים.
באם תרצו לראות את תמונות אניות הסוחר שפיקח על בניייתן תוכלו לראות באתר חברה של צים.

אשמח לענות ולהרחיב בכלל אם יש עוד שאלות.

אגב לקצין הצעיר והג'ינג'י עם הזקן בחדר המכונות קוראים אסא כמדומני ולמדנו יחד בטכניון.

כל טוב
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 20-01-2006, 21:53
  אבי-ברילנט אבי-ברילנט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.09.05
הודעות: 12
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי אבי-ברילנט שמתחילה ב "מבצע נועה מתכנן התידלוק אדמונד וילהלם ברילנט"

אשמח מאוד לדעת את שמך ומקורותיך

הסקירה הנה אודות פןעליו של אבי ז"ל שהיה מתכנן אוניית התידלוק לאה ואניית הגיבוי נתניה.
את הראיון המלא הוא מסר למורשת חיל הים שבאו לראיין אותו בביתו.
האנייה לאה שהייתה שייכת לקובצת ה general cargo feright הייתה האונייה הזמינה באותה עת.

כפי שהסברתי עמדו בפניו מספר בעיות אחת מהן היא הפילטר שהיה צלינדר גדול ויציאות מצידיו.הסינון נעשה ע"י mesh רשת שלופפה מספר פעמים וכך סונן הדלק הכבד. . אבינו ז"ל היה קצין בצי המלכותי ומראשוני קציני חיל הים שהיו בצי הבריטי.
ברשותינו תעודת פלוגת הנמל שלו ועוד.
תוכל להגיע לאתר ynet של נדב מן ביתמונה ולחזות בעוד תמונות.
אודות ילת"ם ברשותינו מסמכים רבבים שכתב באנגלית בנושא זה והוא זה שאיפיין יחידה זו עפ"י המודל שראה בצי הבריטי. אגב אמון הצפה שהנו חלק מאמון אנשי צוות ים וקורס חובלים במסגרת בקרת נזקים הוכנס על ידיו לחיל הים.

אשר לשאלות על הסטילי"ם. הפלטפורמות הללו נבנו במספנות אמיו שרבורג לפי תכנון גרמני. קרוב להיכן שהיה מוצב מטעם צים עת היה בחל"ת מחיל הים. הן היו ללא כל מערכות נשק וכך הוברחו .
חברת הקש הנורבגית נקראה Star-Boat ועסקה כביכול בקידוחי נפט. בעניין זה סיע מילה ברנר שייצר קשר עם הנורבגים. הראיון להטעיה זו שייך לאלוף מורדכי מוקה לימון אז ראש המשלחת בפאריס.

כרקע כללי חלק מן הספינות המוזמנות היו כבר בארץ למעט 5 האחרונות והשאר הסטוריה.

מפתח הגבריאל היה המהנדס אבן טוב שהחל דרכו ברפאל והמשיך בתעשיה האוירית. הו שינה את קונספט הטיל של רפא"ל , לו"ז, בכך שהתקין בטיל אלטימיטר ומכ"מ נעילה.
תא"ל חרות צמח היה אבי מערכות הל"א בספינות.
הדרישה לכלי שייט אלו החלה עוד בימי שמואל טנקוס מפקד חיל הים מאמצע שנות החמישים עד ראשית השישים וקבלה משנה תוקף בימי יוחאי בן נון ז"ל מחליפו של טנקוס יבדל"א.

חלק מן התמונות ומכתב התודה של אלוף בוצר הדבקתי בחברה חיל הים אחי כל הבסיסים.
באם תרצו לראות את תמונות אניות הסוחר שפיקח על בניייתן תוכלו לראות באתר חברה של צים.

אשמח לענות ולהרחיב בכלל אם יש עוד שאלות.

אגב לקצין הצעיר ,הסגן, והג'ינג'י עם הזקן בחדר המכונות קוראים אסא כמדומני ולמדנו יחד בטכניון.

כל טוב
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #16  
ישן 18-10-2008, 00:17
  מיקיטל מיקיטל אינו מחובר  
מערכות מודיעין חוזי (IMINT), מערכות חישה גילוי והתרעה - חלל, אויר, ים ויבשה. התנהלות ביטחונית, תעשייתית וחוזית בינלאומית
 
חבר מתאריך: 08.03.05
הודעות: 2,797
הצד הנורבגי שבסיפור....?
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי אבי-ברילנט שמתחילה ב "אשמח מאוד לדעת את שמך..."

תודה לך ולכל המוסיפים.

גם אני מודה שהסקירה מלאה במידע מעניין מאד אולם איננה מסודרת היטב ועל כן מקשה על הקורא לקבל תמונה כרונולוגית. אתמקד כרגע בשאלה שתשובות לה אני מוצא באינטרנט אולם אינני בטוח באמינותן (הפרדה בין אגדות לאמת) -

האם מישהו יכול לפרט את סיפור חברת ההטעייה הנורבגית - לא ברור לי תפקידה המדויק במבצע הברחת הספינות. לא ברור לי כיצד הצליחה להערים על הצרפתים כ"חברת קש"

תודה.

נערך לאחרונה ע"י מיקיטל בתאריך 18-10-2008 בשעה 00:19.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 07-02-2006, 10:29
  אבי-ברילנט אבי-ברילנט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.09.05
הודעות: 12
צים והספינות חלקה של צים בפעולה היה באניות קווי אירופה שהוסבה לאנית תדלוק בגיברלטר
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי אבי-ברילנט שמתחילה ב "אבינו אדמונד וילהלם ברילנט מתכנן הלאה והנתניה ואמנו ז"ל ומכתבו של אלוף בוצר"

באותה תקופה מפקד ב"ח ח"י היה אל"מ סמברג אשר פנה לצים והגיע למחלקה הטכנית ופיקוח בקווי אירופה צים.
במחלקה זו היו מ.ר אלכסנדר צבירן ז"ל ואבינו ז"ל. (מ.ר מכונאי ראשי דרגה מקבילה לרץח רב חובל בצי המסחרי)
האוניה הזמינה באותה העת הייתה הלאה שכפי שהסברתי חרטומה הוסב למיכל דלק.
לביסקייה נשלחה הנתניה (אניה אחות של הרימון והדאימונד ).
המבצע היה בים סוער והספינות חדרו למימי פורטוגל למצא מקלט מן הסופה (חדרו למים הטריטוריאלים של פורטוגל למצא Shelter בעגה הימית מקלט מסופה )
כמה שזכור לי מאותו ראיון שהעניק אבינו סא"ל כריש (עזרא קדם קרישינסקי) היה השתתף בהפלגת הניסוי טרם מבצע. לימים התמנה כמז"ר ים סוף בדרגת תא"ל. אח"כ היה ראש המועצה לפיתוח חוף אילת.

ההטעיה היתה תהליך ארוך של הפעלת מנועים ושגרת לילה פעילה כך שתושבי העיירה המנומנמת שרבורג
יורגלו לרעש הלילי הלא סביר. בראשית הוזמנה משטרה אולם לבסוף נואשו מן העניין והתרגלו לרעש. באופן זה יכלו הספינות לחמוק באישון ליל שכולם שיכורים משמחת ה שנה החדשה.

הספינות לכל השואלים היו עירומות מכל ציוד ומערכות נשק והיו רשומות תחת חברת אסדות הנפט (חברת קש) נורבגית בשם Star - Boat שהוקמה בעזרת קשריו של מילא ברנר ,מהחברה להובלת פרי , עם הנורבגים.
כל הרעיון של יצירת חברת הקש ומכירת הספינות כביכול מישראל לנורבגים היה של ראש משלחת משרד הביטחון בפאריסת מפקד ח"י לשעבר, אלוף מורדכי מוקה לימון. הכל היה חוקי וחתום ע"י מישל דה ברה
שר ההגנה הצרפתי. הצרפתים גם העלימו עין וחיפשו מוצא לרדת מן העץ עליו טיפסו. פומפידו יורשו של דה - גול לאחר הפגנות 1968 התפטרותו עור תקווה כי האמברגו יוסר. פומפידו היגיע מענף הבנקאות ועבד קרוב עם משפחת רוטשילד. זה לא עזר האמברגו נשאר.

המספנות היו מספנות פרטיות של אמיו בשרבורג. הלה גם העלים עין והבין שמתרקם קשר ללקיחת הספינות. תכנון הספינות נעשה בגרמניה והמנועים מנועיי מייבאך הנם גרמנים. הצוותים למדו בגרמניה את המכונות.

באמצע שנות החמישים בתקופת מפקד ח"י שמואל טנקוס הועלה הצורך בכלי שייט חדשים ונעשה סקר מספנות אשר בו השתתף סא"ל שושן שאח"כ פיקד על אח"י אילת. נבחנו סטרי"ם מעץ וברזל ובמקביל נלמדו שינויי הזירה ולוחמת הטילים.

הטעיית מכ"מ וגנבת מטרות ע"י מוץ החלו להבדק בח"י ע"י סא"ל חרות צמח (חתן פרס בטחון ישראל) וסא"ל שושן .

במקביל רפא"ל החלה בפיתוח טיל ה לו"ז שהיה נסיון כושל לפיתוח טיל ים ים. לישראל באותם ימים חסרו היכולות במכ"מ ומ"ע ל"א. הטיל סבל מבעיית בקרה ונעילה למטרה.
ברפא"ל עבד מהנדס צעיר שחזר מארה"ב ששמו היה אבן טוב.
בניסוי בשדמה אמר לקצין ח"י כך לא עושים טיל ים ים. צריך שיהיה בו אלטימטר (מכ"מ גובה שינעל את הטיל לאחר שיגור לשיוט נמוך אל המטרה קרוב לפני הים ומכ"מ נעילה על המטרה שמופעל קרוב למטרה). עד המטרה הטיל היה Fly By Wire . חסרון נוסף של הטיל היה טווח נמוך כנגד הStyks הסובייטית דבר שחייב התקרבות הספינות למטרה בזמן מלחמת יום כיפור. כנגד נעילת מכ"ם אוייב
נעשה שימוש במוץ.

בותה עת עסקו במחקר טילי ים ים גם הצרפתים והאמריקנים. ישראל הייתה חלוצה וראשונה בהסטוריה הימית המודרנית לערוך ולהשתמש במערך טילי ים ים ולהגן על כלי השייט באפס נפגעים בעזרת מערכות ל"א.

אבן טוב שלא זכה ללובי לקידום רעיונותיו ברפא"ל עבר לתעשייה האווירת לקריאתו של אל - שווימר מקימה. שם פותח הגבריאל. בעייה נוספת של אותה תקופה היה פיתוח טכנולוגית Wave-Guides גל - בו
שלא היתה מוכרת בארץ. אלו הם קווי תמסורת לתדר גבוה בתדרי המיקרוגל. לא אפרט כאן את הפיזיקה שמאחורי זה.

לאחר הגעת הספינות החל הדר קמחי בהקמת שייטת הסטילים וממשיכיו בפיתוח התו"ל ללוחמת ספינות.
מספנות ישראל בנו דגמים מתקדמים שהושקו ערב המלחמה הרשף והקשת. ערב המלחמה התחלף מש"ט הסטילים והתמנה יומי ברקאי שהחל דרכו בצוללות. הוא קיבל שייטת מאומנת והמשיך להכינה ליום מבחן.
לאחר המלחמה הגיעו ארצה קציני הצי השישי האמריקאי ללמוד את תורת לחימת הטילים ולקחי המלחמה.

אבי

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #21  
ישן 19-01-2006, 23:24
  fam11 fam11 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.10.04
הודעות: 109
ספינות הסער - עדכון....
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "המשך חיל הים - סטי"לים ראשונים, ספינות שרבורג סער1, סער2 וסער3"

ל " בקשת הקהל "......ולכל המעוניינים....


באשכול .. נמצאו מס' טעויות ... חלקן קטנות.. וחלקם.....????

על מנת להביא את היסטורית הספינות הסילים - ספינות הסער....בדיוק האפשרי

מצורף הפירוט הבא......

להנאתכם.....

ספינות הסער - הסטילי"ם בחיל הים

בשנת 1965 הוקמה מנהלת הקמה לספינות הטילים בחיל הים וכמפקד נתמנה אל"מ בנימין תלם,לימים מפקד חיל הים.


נבחנו מס' דגמים לספינות- ונבחר דגם שנבנה במספנות שרבורג צרפת, ולאחר אפיון הדגם נחתם הסכם הבניה ל 6 ספינות ,וכן נשמרה אופציה לבניית 6 ספינות נוספות.



באפריל 1967 הושקה ספינת הטילים הראשונה של חיל הים - אח"י מבטח, ולאחר מס' שינויים שנעשו החל יצור כל 5 הספינות האחרות.



3 הספינות הראשונות נבנו כספינות תותחים וניתן השם – סער 1 ,(אח"י מבטח,משגב,מזנק)



3 הספינות הנוספות נבנו כספינות טילים וניתן השם - סער 2, (אח"י אילת,חיפה,עכו)



עם הגעת 6 הספינות החל תהליך התקנת המערכות והאמל"ח. כאשר אחי מזנק הוסבה לסער 2 .

(אח"י מבטח ואחי משגב נשארו כספינות סער 1 עד לאחר מלחמת יום כיפור).




בוצע תכנון לדגם נוסף של ספינות טילים אשר התאפיין בשינוי החימוש ומערכות הספינה ולדגם זה ניתן השם - סער 3 ,אשר בנייתו התאפשרה במימוש האופציה לבניית 6 ספינות נוספות בחוזה.



בתחילת שנת 1969 הטיל הממשל הצרפתי אמברגו על כל הרכישות הביטחוניות של ישראל בצרפת שכללו גם את ספינות הטילים שנבנו בשרבורג.



מס' ימים לאחר מכן יצאה מצרפת ספינת הסער 3 הראשונה – אח"י סער ,

שאר הספינות היו באותו זמן בשלבי בניה כאלו ואחרים.עבודות הבניה נמשכו כרגיל כולל ההשקות מתוכננות

והפלגות לניסויי ים. אולם הספינות נשארו עם הצוותים בתחום צרפת.

בתאריך 25.12.1969 "נגנבו" הספינות מצרפת והובאו לארץ, סיפור נודע בעולם "ספינות שרבורג"-

או בשמו הישראלי "מבצע נועה ". אשר במהלכו הובאו לארץ חמשת הספינות הנותרות -

אח"י סופה , געש , חרב , חנית , חץ.




בארץ השלמה בנייתם כספינות טילים ,והשתתפו בקרבות הים במהלך מלחמת יום כיפור , בשנות השמונים בוצע שינוי במערכות הספינה והחימוש. והספינות זכו לקבל מערכות חדשות והותקנו טילי הרפון.









בסיום בנית הספינות משרבורג הוחלט על פיתוח ספינת טילים גדולה יותר , שתבנה בישראל. ובחיל הים הוחל על פיתוח ספינות הסער 4 .בשנת 1973 הושקה ספינת הטילים הראשונה מתוצרת כחול-לבן -- אח"י רשף ,ולאחריה הושקה אח"י קשת , אשר השתתפו במלחמת יום כיפור.






לאחר מלחמת יום כיפור נבנו ספינות סער 4 נוספות בהם יושמו לקחי המלחמה , ספינות הסער 4-

דגם "תכלית" - כידון, רשף, קשת,רומח , יפו, תרשיש ,
דגם "נדרן " ניצחון, עצמאות,מולדת , קוממיות.

במהלך בנית ספינות סער 4 נרכשו בחיל הים טילי הרפון.ומערכות הספינות הותאמו לנשיאת הטילים החדשים,
ספינות מדגם "תכלית" חומשו בשני תותחי 76 מ"מ, חרטום/ירכתיים,

ספינות מדגם " נדרן" חומשו בתותח 40 מ"מ בחרטום, ותותח 76 בירכתיים.





בתחילת שנות השמונים החל חיל הים בבנית ספינות סער 4.5 ( חוחית ונושב)
אשר נבנו כספינות ארוכות יותר מספינות סער 4.
ספינות החוחית אח"י עליה , ואח"י וגאולה ,נבנו כספינות נושאת מסוק ע"ג מינחת והאנגר יעודי .

ודגמי הנושב אח"י רומח ואח"י קשת , נבנו ללא מנחת מסוקים והאנגר,והסיפון הגדול אפשר התקנת כמות גדולה יותר של חימוש,






בספינות הסער 4 הותקן בחרטום הספינה תותח וולקן פלנקס מהיר ירי. ובחלק מספינות סער 4 הותקן סונאר נגרר בירכתיים ואמצעי לחימה כנגד צוללות.



בשנת 1993 הושקה ספינת סער 5 הראשונה – אח"י אילת , מתוך 3 ספינות שנבנו במספנות אינגלס בארה"ב, ונבנו ע"פ אפיון חיל הים לשנות ה – 2000 , לאחריה נבנו הספינות אח"י להב ואח"י חנית.



בספינות הסער החל שידרוג מערכות מקיף והסטי"ל הראשון בתצורה החדשה אח"י חץ , השידרוג כלל גם שינויים בגוף הספינה והבולט מהם הינו מבנה התורן החדש. לדגם זה ניתן השם - נירית. ( אח"י כידון, יפו,תרשיש,חרב ,סופה,רומח,קשת.)





במהלך שנות ה - 80 נרכשו ספינות טילים מדגם סנפירית האחת מארה"ב וספינה נוספת נבנתה בארץ. אח"י שולמית,ואח"י שימרית.







מס' ספינות ישנות נמכרו וחלקם שוקעו בים כאתרי צלילה או זכרון.. כדוגמת אח"י כידון הישנה אשר שוקעה בחופי שבי ציון אתר צלילה ואתר זכרון ללוחמי הקומנדו הימי שנהרגו בלבנון- "אסון השייטת".





נערך לאחרונה ע"י fam11 בתאריך 19-01-2006 בשעה 23:29.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #25  
ישן 20-01-2006, 18:25
צלמית המשתמש של avishon
  avishon avishon אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.08.05
הודעות: 2,276
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "המשך חיל הים - סטי"לים ראשונים, ספינות שרבורג סער1, סער2 וסער3"

1. "המשך" לאיזו סקירה ? ניסיתי למצוא ולא הצלחתי... אשמח לקבל קישור .

2. זו אינה סקירה , אלא אוסף די-מבורדק של מלל ותמונות .
במספר מקרים התמונות אינן תואמות למלל , ובאחרים - המלל אינו תואם לתמונות...
(כולל תמונה שלי -של אח"י קשת הראשונה , שהיא סער4- שמוצגת כסער 3...)

3. גם המושגים המופיעים הם לא בדיוק שיא הדיוק...
(ראבאק , לציין שספינה "אינה חמושה" כאשר יש עליה שני תותחי 40 מ"מ ?!
אני מניח שהכוונה היתה לציין שהספינה ללא טילים , אבל מכאן ועד "לא חמושה" ?!)

4. גם לגבי תולדות הסטי"לים וסוגיהם יש מקורות מצויינים , כך שלא צריך לגבב מלל סתמי...
(אתר מורשת חה"י , ספרים שונים , ולאחרונה -כפי שציין kufxh- הספר החדש "שייטת 3" ,
ממנו אני מצרף דוגמא - סוגי הסטי"לים) .

5. ואם משתמעת מן ההערות ביקורת - הרי שהיא נובעת רק מכך שאני אוהב את החיל
שהיה/עדיין/יהיה ביתי השני (ולאורך תקופות ארוכות היה אפילו הראשון...) ולא "נגד" ,
קרי - ביקורת בונה , ולא ביקורת לשם ניגוח .

שבת שלום !



_____________________________________
A friend in need - is a friend indeed

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #26  
ישן 06-02-2006, 10:17
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,756
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 25 שנכתבה על ידי avishon שמתחילה ב "1. "המשך" לאיזו סקירה ?..."

המשך לסקירה הראשונה שכתבתי על חיל הים, אפשר לנסות לאתר אותה באמצעות החיפוש (אני אנסה יותר מאוחר).
באותה הסקירה כתבתי בפרוש כי אין מידע מסודר על חיל הים, מה שהיה אז באתר עמותת חיל הים, באתר שייטת הצוללות ובאתר חיל הים היה לוקה בחסר (בלשון המעטה). לכן ניסיתי לייצר איזשהו בסיס שממנו נוכל להגיע למידע מסודר ומוסמך. מה שכתבתי בהודעה הפותחת אינו סקירה מסודרת, אלא טיוטא בלבד.
ראה הערתי שפותחת את האשכול (וגם מפנה להודעה הקודמת) :
ציטוט:
המשך איסוף המידע על חיל הים, סביר שיש פה טעויות (ראו עוגן פותח) אתם נקראים לתקן.

באמצעות טיוטא זו קיוויתי למשוך לכאן כמה מומחים לעניין (כמוך ואחרים שמאז נוספו לכאן) ולגרום לאנשי חיל הים שכבר היו בפורום להתחיל לכתובולעזור לסדר את החומר. נראה שהצלחתי.
אשמח לסדר את המידע בצורה אינציקלופדית אם יהיה לי הזמן. נראה אבל שהספר החדש מכסה את המידע שהיה אז חסר.
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!

© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #28  
ישן 17-10-2008, 18:12
צלמית המשתמש של Taurus84
  משתמש זכר Taurus84 Taurus84 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.10.08
הודעות: 3,842
אח"י כידון ישנה, אח"י כידון חדשה?
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "המשך חיל הים - סטי"לים ראשונים, ספינות שרבורג סער1, סער2 וסער3"

ע"פ INSS כיום ישנן 2 ספינות סער 4, 2 ספינות סער 4.5 מסוג "עליה", 8 ספינות סער 4.5 מסוג "חץ" וכמובן 3 ספינות סער 5.

ידוע לכל שסער 4.5 מסוג "עליה" נמכרו למקסיקו עוד ב-2004. מי הן 8 האחרות?
בויקיפדיה העברית (נא לא להתייחס לאנלגית כרגע) נטען שאלה הן אח"י חץ, אח"י כידון, אח"י יפו, אח"י תרשיש, אח"י חרב, אח"י קשת, אח"י רומח, ואח"י סופה. אבל ידוע לכל שאח"י כידון הוטבעה לזכר 12 חללי השייטת, אז זוהי אח"י כידון חדשה מדגם סער 4.5, וזו שהוטבעה היתה סער 4?

נטען בכל מיני מקורות שאחת או יותר מתוך 10 ספינות מדגם סער 4 שודרגו לסער 4.5. האמנם? מועמדות לסטטוס הזה הן אח"י תרשיש, אח"י כידון ואח"י ואח"י יפו.

1) אח"י תרשיש נמכרה לצ'ילה ב-1997, יתכן ששודרגה לדגם סער 4.5 ב-1995?
2) אח"י כידון ניצבת על קרקעית הים משנת 1997 בערך (אחרי אסון השיטת), יתכן שהוטבעה אחרי ששודרגה בשנת 1994 לסער 4.5 וכיום יש אח"י כידון אחרת מדגם סער 4.5?
3) אח"י יפו הנוכחית היא סער 4 ששודרגה לסער 4.5. לא נתקלתי במקורות שטוענים אחרת. היתכן ששודרגה לבדה?
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #29  
ישן 18-10-2008, 01:26
צלמית המשתמש של Taurus84
  משתמש זכר Taurus84 Taurus84 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.10.08
הודעות: 3,842
בתגובה להודעה מספר 28 שנכתבה על ידי Taurus84 שמתחילה ב "אח"י כידון ישנה, אח"י כידון חדשה?"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי Taurus84
ע"פ INSS כיום ישנן 2 ספינות סער 4, 2 ספינות סער 4.5 מסוג "עליה", 8 ספינות סער 4.5 מסוג "חץ" וכמובן 3 ספינות סער 5.

ידוע לכל שסער 4.5 מסוג "עליה" נמכרו למקסיקו עוד ב-2004. מי הן 8 האחרות?
בויקיפדיה העברית (נא לא להתייחס לאנלגית כרגע) נטען שאלה הן אח"י חץ, אח"י כידון, אח"י יפו, אח"י תרשיש, אח"י חרב, אח"י קשת, אח"י רומח, ואח"י סופה. אבל ידוע לכל שאח"י כידון הוטבעה לזכר 12 חללי השייטת, אז זוהי אח"י כידון חדשה מדגם סער 4.5, וזו שהוטבעה היתה סער 4?

נטען בכל מיני מקורות שאחת או יותר מתוך 10 ספינות מדגם סער 4 שודרגו לסער 4.5. האמנם? מועמדות לסטטוס הזה הן אח"י תרשיש, אח"י כידון ואח"י ואח"י יפו.

1) אח"י תרשיש נמכרה לצ'ילה ב-1997, יתכן ששודרגה לדגם סער 4.5 ב-1995?
2) אח"י כידון ניצבת על קרקעית הים משנת 1997 בערך (אחרי אסון השיטת), יתכן שהוטבעה אחרי ששודרגה בשנת 1994 לסער 4.5 וכיום יש אח"י כידון אחרת מדגם סער 4.5?
3) אח"י יפו הנוכחית היא סער 4 ששודרגה לסער 4.5. לא נתקלתי במקורות שטוענים אחרת. היתכן ששודרגה לבדה?


קיבלתי תשובה.

מסתבר שהשדרוג לסער 4.5 היה בעצם העברה של מערכות מגוף ישן מסוג סער 4 לגוף חדש מסוג סער 4.5. מה שנמצא בקרקעית הים זה גוף של אח"י כידון הישנה, שהמערכות שלה עברו לתוך גוף של אח"י כידון חדשה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #30  
ישן 17-10-2008, 22:05
צלמית המשתמש של trident
  trident trident אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.04.06
הודעות: 74
סופן (העצוב) של ספינות סער 2
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "המשך חיל הים - סטי"לים ראשונים, ספינות שרבורג סער1, סער2 וסער3"

בזמן שרותי בשייטת 3 שתי ספינות סער 2 האחרונות במצב הראוי לשיט שימשו מטרות ניידות לניסויי מערכות נשק. תחילה זו הייתה אח"י עכו ואחרי זה אח"י משגב. שתיהן אויישו ע"י צוות מינימלי שדאג לתחזוקה בסיסית. הצוות כלל סמל תורן (קבוע בספינה) ורב"טי צד תורן שהובאו לתקופות של שבועיים מהסטי"לים המבצעיים. הסמלים היו נפלי ספינות שבלשון ההמעטה לא היו מצטייני מח"י ולהם ניתן הפיקוד על הצוות הזמני. ה"חבר'ה הטובים" התנהגו כמו מלכים נטולי חובות. חוויותיי משתי תקופות של שבועיים על אח"י עכו שורצת החולדות היו בין המשפילות שחוויתי במהלך השירות. רבים מחבריי לאח"י נצחון היו שותפים לאותן התחשות. צהלות השמחה במגורי החרטום כשהקרינו לנו סרטון קצר על הטבעתה של אח"י עכו היו רמות כאילו שספינות סוריות צללו אל המעמקים. סוף עצוב.
לאחר שהתלנות הרבות על היחס המחפיר ספינות המטרה צפו מספיק גבוה מישהו החליט סוף סוף לאייש את אח"י משגב בצוות קבוע של נפלי ספינות (ולא היה קל לעוף מסטי"ל, היית צריך להיות עושה צרות רציני במיוחד) והביקורים הדו-שבועיים של רב"טים הופסקו לשמחת הצוות.
_____________________________________
The light in the end of the tunnel is a headlamp of an oncoming train

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #31  
ישן 17-10-2008, 22:52
  משתמש זכר kufxh kufxh אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.08.05
הודעות: 860
ספינת מטרה-אח"י נגה
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי trident שמתחילה ב "סופן (העצוב) של ספינות סער 2"

בשנים 1972-1974 היתה אח"י נגה ספינת מטרה. על הספינה נבנו ממתכת ורשתות ברזל (כמו שבונים תפאורות) תוספות כדי לדמות לה צורה של ספינת טילים מדגם "אוסה". ספינת המטרה היתה נגררת עם כבל ארוך מאוד ע"י גוררת בים הפתוח ואנחנו בסטי"לים תרגלנו עליה נעילות וירי מרחוק וגם בצענו מטווחים תוך כדי הפלגה (חליפה) במהירות גבוהה. ספינת המטרה אח"י נגה היתה קשורה ברציף האזרחי לא רחוק מבסיס יחידת 707 (צולל הגנתי) ובקורס צלילה תורגלו עליה סריקות תחתית.
להלן תצלום ופרטים על אח"י נגה מאתר מורשת חיל הים וכן תצלום עם תרשים (ככל יכולתי) של ה"תפאורה" שנבנתה על הספינה



אח'י נוגה 2, ק-22
לשעבר ציידת צוללות מטיפוס SUBMARINE CHASER .
USS PC 1188 בצי האמריקאי.
נרכשה עם אח'י נוגה ק-26 אך עוכבה ע''י אמברגו אמריקאי, ב1952 הופשרה והותקנו בה שני מנועי דיזל (מרצדס) למהירות גבוהה,
וארבעה מנועי GM למהירות שיוט.
הגיעה ארצה ב1953.
הותקנה כאוניית אם לשייטת 13.
מסוגלת להוביל 6 סירות נפיצות.
עקב תכונותיה כספינת נצ'ל , סופחה גם לשייטת המשחתות בתרגילי לחימה בצוללות .
הוצאה מהשרות בחיל-הים אחרי מלחמת ששת הימים.

נתונים טכניים
אורך: 173 רגל
רוחב: 23 רגל
שוקע: 7.5 רגל
דחי: 450 טון
הנעה: 2 מדחפים
2 מנועי דיזל - מרצדס - 2560 כ'ס
מהירות מרבית במנועי מרצדס- 22 קשר
מהירות משקית במנועי GM - כ 10 קשר ,
טווח הפלגה במהירות 10 קשר 5000 מייל.
חימוש: 1 תותח 40 מ'מ [תותח איטלקי 102 מ'מ או 76 מ'מ בתקופות שונות ]
2 תותחי נ'מ 20 מ'מ
נשק נגד צוללות - שני מסלולי פצצות עומק [פצ'מ]
מערכת מכ'מ גילוי וקשר
מערכת גל'ץ [גילוי צוללות ]– סונאר אמריקאי

צוות: כ 40 קצינים ובד''א.

נערך לאחרונה ע"י kufxh בתאריך 17-10-2008 בשעה 22:56.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #32  
ישן 12-09-2010, 13:21
  שקדי 1 שקדי 1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 22.09.07
הודעות: 1,084
הייתי נוכח בזמן הטבעתה של הנגה ז''ל
בתגובה להודעה מספר 31 שנכתבה על ידי kufxh שמתחילה ב "ספינת מטרה-אח"י נגה"

בהפלגתה האחרונה של הנגה (שמא אומר היגררותה) כספינת מטרה נוכחתי
הנגה נגררה ע''י משחתת כמדומני וכל מי שיכול לירות בחיל הים ההשתתף בחגיגה
משחתת צוללת (נדמה לי) ואפילו סט''רים....הכל זכור לי מבעד ערפל של כארבעים שנה פלוס מינוס
אני הייתי על המשחתת שגררה את הנגה בחבל ארוך ועבה של מאות מטרים רבים
כדי שהנגה לא תגרור עימה למעמקים את המשחתת על הסיפון מתחת לחבל הונח בול עץ ענקי
וכמה חילים עם גרזנים חדים וקצין כמפקד הניתוק הועמדו הכן לרגע הקריטי
אחרי חגיגה של כשעה פלוס מינוס מכל הכלים והנגה עדיין צפה
הגיע סט''ר ומטווח קרוב מאד שיחרר טורפדו שקרע חור בערך בקו המים ותהליך השקיעה החל
כמו בסרטים הנגה הרימה את החרטום והחלה שוקעת במהירות כשהיא גוררת את המשחתת במהירות ברוורס....היה רגע קצר של פאניקה כשהגרזנאים הלמו בפראות בחבל העבה והוא סירב להיחתך
אבל סוף טוב הכל טוב....החבל ניתק והנגה החליקה מעדנות לגן העדן של הספינות הטבועות
תהי נשמתה צרורה בזכרון אלו שאהבוה לעולמי עד.....
_____________________________________

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #33  
ישן 12-09-2010, 16:24
  Here Here אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 234
בתגובה להודעה מספר 32 שנכתבה על ידי שקדי 1 שמתחילה ב "הייתי נוכח בזמן הטבעתה של הנגה ז''ל"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי שקדי 1
בהפלגתה האחרונה של הנגה (שמא אומר היגררותה) כספינת מטרה נוכחתי
הנגה נגררה ע''י משחתת כמדומני וכל מי שיכול לירות בחיל הים ההשתתף בחגיגה
משחתת צוללת (נדמה לי) ואפילו סט''רים....הכל זכור לי מבעד ערפל של כארבעים שנה פלוס מינוס
אני הייתי על המשחתת שגררה את הנגה בחבל ארוך ועבה של מאות מטרים רבים
כדי שהנגה לא תגרור עימה למעמקים את המשחתת על הסיפון מתחת לחבל הונח בול עץ ענקי
וכמה חילים עם גרזנים חדים וקצין כמפקד הניתוק הועמדו הכן לרגע הקריטי
אחרי חגיגה של כשעה פלוס מינוס מכל הכלים והנגה עדיין צפה
הגיע סט''ר ומטווח קרוב מאד שיחרר טורפדו שקרע חור בערך בקו המים ותהליך השקיעה החל
כמו בסרטים הנגה הרימה את החרטום והחלה שוקעת במהירות כשהיא גוררת את המשחתת במהירות ברוורס....היה רגע קצר של פאניקה כשהגרזנאים הלמו בפראות בחבל העבה והוא סירב להיחתך
אבל סוף טוב הכל טוב....החבל ניתק והנגה החליקה מעדנות לגן העדן של הספינות הטבועות
תהי נשמתה צרורה בזכרון אלו שאהבוה לעולמי עד.....


איזו משחתת / סט"ר היו בשירות פעיל ב1975?
אולי אתה מחליף את הנוגה הנ"ל (שעגנה בא16 עד 1975) עם ספינה אחרת?
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #42  
ישן 10-09-2010, 21:26
  לבני לבני אינו מחובר  
תחמושת בע"מ
 
חבר מתאריך: 09.03.04
הודעות: 26,687
הציפויים הזהובים כנראה לא היו אז בכלל.....
בתגובה להודעה מספר 40 שנכתבה על ידי אל-בחאר שמתחילה ב "לבני, לא שוחררת כבר מעמדות התקשרות?"

סוג של צ'ופר שהוסף כנראה אחרינו (אני ככלל התרחקתי כמה שרק אפשר מאיזור המכונה)....
ואגלה לך סוד קטן נוסף, מעולם לבני לא נטל חלק בעמדות התקשרות!... עם זאת, הריח שנדף מהאומללים שירדו בסולם המי"ק לאחר הטקס הנורא הזה יישאר חקוק בזכרוני עד יומי האחרון!
שלא נדבר על המקרים בהם שכחו לסגור את המיזוג מה שהביא לחדירת אוויר מסריח מזוהם וקרררר לכל חור אפשרי.....
זוועת אלוהים לחשוב מה אכלנו אז במהלך השירות (ישיבה מטר וחצי מתחת למב"א משדר במשך שעות, עשן המאייבאך ושאר מיני קרינה ותחלואה)....

זוועת אלוהים שזר לא יבינינה....
_____________________________________
V soncu bo hosta zapela, hosta in pesem vojna:
Brat moj, ne skrivaj lica, danes je vojna, VOJNA!

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #45  
ישן 11-09-2010, 20:27
צלמית המשתמש של avishon
  avishon avishon אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.08.05
הודעות: 2,276
בתגובה להודעה מספר 42 שנכתבה על ידי לבני שמתחילה ב "הציפויים הזהובים כנראה לא היו אז בכלל....."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי לבני
...ואגלה לך סוד קטן נוסף, מעולם לבני לא נטל חלק בעמדות התקשרות!...
כמי שהיה שנתיים וחצי אחראי עמדות התקשרות ירכתיים , והיה מדליק סיגריה ברגע שהניעו -
אני לא-כל-כך מבין ממה הוטרדת...

...ישיבה מטר וחצי מתחת למב"א משדר במשך שעות...
כ-כוון , אני יכול להעיד שלעתים תמונה טובה מאלף מלים...



...ושאר מיני קרינה ותחלואה...
התמונה למעלה היא חלק מתיק-צילומים שהוכן לטובת תביעה כנגד ק.התגמולים של משהב"ט
להכרה בסוג סרטן מסויים עקב קרינה אלקטרומגנטית...
(התביעה נדחתה ע"י המחוזי כדי שלא ליצור תקדים , וערעור לעליון לא הוגש עקב עלותו)

זוועת אלוהים שזר לא יבינינה...
אני לא בטוח שהמלה "זוועה" מתאימה...
אני מכיר שיריונאים , תותחנים וחי"רניקים ש-"אכלו קש" בכזאת רמה , שהשרות שלנו
בשנות ה-70 בסטי"לי ה-"סער 3/2" ייראה להם כארוח של 3 שנים במלון-צף...
התנאים הסביבתיים בספינות היו אמנם מחורבנים , אבל תמיד היה לנו מזון מבושל , אם
בספינה ואם בב"ח , ובסופו של יום/סופה של הפלגה תמיד חיכו לנו מקלחת חמה וסדין נקי ,
שוב - אם בספינה ואם במגורים בב"ח...
_____________________________________
A friend in need - is a friend indeed

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #48  
ישן 12-09-2010, 20:02
  לבני לבני אינו מחובר  
תחמושת בע"מ
 
חבר מתאריך: 09.03.04
הודעות: 26,687
כן יוסיפון...סדין ומקלחת!....
בתגובה להודעה מספר 46 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "סדין? מקלחת??? כל..."

כל יום?... ממש לא! היו הפלגות שנמשכו יומיים, שלושה ואף יותר...
במהלכן לא אחת היית חוטף ריקושטים של קיא מצד החבר שבדיוק שפך לאגר לידך... , לא רואה אור יום (אני יודע שיש לא מעט שבטוחים שבספינות חיל הים נוהגים להשתזף על הסיפון... או להינות מהנוף מבעד לחלונות).....חווה איך בני מעיך מיטלטלים כמו כדור במכונת "פינבול", נהנה ממיזוג אויר שפועל באופן קבוע 24 שעות ביממה ומקריש לך את הדם, מלח ים שנדבק לעור הפרצוף ובגדול...חוזר לבסיס כמו סמרטוט רצפה לאחר שספג כמויות של זיעה, עשן דיזל, קיא(לאו דווקא שלך), מלח ים ושאר מנעמים...
אז כן, היה סדין והיה אפילו אוכל מבושל אבל את הראשון לא פעם פגשת לאחר מס' ימי כיף בים ואת השני לא אחת פגשת שוב לאחר שבלעת אותו והוא עבר עיכול חלקי....

פינוק....
_____________________________________
V soncu bo hosta zapela, hosta in pesem vojna:
Brat moj, ne skrivaj lica, danes je vojna, VOJNA!

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #49  
ישן 12-09-2010, 20:49
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,756
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 48 שנכתבה על ידי לבני שמתחילה ב "כן יוסיפון...סדין ומקלחת!...."

בהזדמנות תצטרך להרגיש איך אפשר לקבל מחלת ים בנסיעה בטנק...
בטנק גם מקיאים, אבל אין מרחבים ואין שירותים, ואפילו לא דלי או אפשרות להשליך את המוצאות לים...
ריחות עשן דיזל? הפעלתם פעם מיסוך ושאבתם אותו פנימה?
מלח ים זה יותר נורא מלשחות בשמן הידראולי?
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!

© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +3. השעה כעת היא 21:14

הדף נוצר ב 0.93 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2014 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר
כתובת המערכת: מערכת אתר פרש, ת"ד 4062 פארק המדע ע"ש ויצמן, נס ציונה 74140.