09-05-2011, 17:35
|
מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
|
|
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
|
|
איני מבין בדיוק את שאלתך, אבל אנסה לענות.
כל מטוס בנוי מחומרים מתקדמים. המתקדמים ביותר הקיימים באותו זמן, אבל גם המתאימים ביותר לאיפיון המטוס ולתג המחיר אליו רוצים להגיע.
אם אבין משאלתך שהתכוונת לחומרים מרוכבים - אז אנסה לענות.
חומרים מרוכבים אינם פתרון קסם. עדיין קיימיםמרכיבים רבים במטוסים שלא ניתן לייצר מחומרים מרוכבים או שייצור כזה אינו כדאי. לכן גם השימוש בחומרים מרוכבים (אם הבנתי אותך נכון) אינו חסך משקל רב. במיוחד במטוסים הנדרשים לסיפרת עומס גבוהה - יש לשלב בחוכמה בין מתכות וחומרים מרוכבים.
מצד שני, לחומרים מרוכבים יש גם חסרונות מרובים. הצורך "לקשור" אותם למתכות מייצר נקודות כשל רבות, במיוחד, כמובן, בעומסים. חלקים המיוצרים מחומרים מרוכבים הם עתירי עבודת יד וככאלה עם עלות ייצור גבוהה מאוד. החומרים עצמם יקרים למדי, מה שמקפיץ את מחיר המטוס - לכן הנטייה תהיה לשים אותם המקומות בהם ה"רווח" יהיה ברור. לדוגמה - מעטים של כנפיים ושל גוף.
בשורה התחתונה - שימוש, אפילו גבוה בחומרים מרוכבים יעלה את מחיר המטוס אבל החיסכון במשקל הכללי יהיה שולי, במיוחד לסוג זה של מטוס. אם תחפש ותמצא את משקל המבנה של מטוס ג'נרי מסוג דומה, תראה שהמשקל יחסית אינו גבוה, כך שהחיסכון בטל בשישים.
עדיין, מטוס "כבד יותר" ידרוש כנפיים גדולות יותר ולכן חיזוקים רבים יותר מה שיעלה את המשקל ויקטין את ביצועי המטוס.
איך אמרו פעם מומחים לנושא: "מטוס טוב הוא אוסף של פשרות הנדסיות".
_____________________________________
אֲהוּבָתִי לֹא הָיְתָה בַּמִּלְחָמָה.
הִיא לוֹמֶדֶת הִיסְטוֹרְיָה וְאַהֲבָה
מִגוּפִי, שֶׁהָיָה בִּשְׁתַּים, שָׁלשׁ.
|