לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 16-04-2008, 23:15
  משתמש זכר uninstall uninstall אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.11.01
הודעות: 1,751
האם המצוות השתנו?

היי,
קראתי את אשכול "לא תבשל גדי בחלב אמו?" שנמצא קצת יותר למטה
ועלתה לי מחשבה קטנה, האם יכול להיות שהמצוות כמו שאנו מכירים אותם ומקיימים אותם הן לא המצוות אותן ציוותה עלינו התורה?

כמו במקרה שמופיע באשכול ההוא, שבו חכמים גזרו שלא לאכול גם עוף עם חלב למרות שהתורה לא אסרה זאת כלל וכלל (סוג של סייג לתורה?).
האם ייתכן ורוב המצוות והאיסורים שאנו מכירים היום בכלל אינם אלא גדרות וסייגים שנוצרו עם הזמן?

ואם נניח לרגע שכן, האם זה משנה? שהרי התורה צוותה אותנו ללכת אחרי הוראות חכמים...
אבל מצד שני, אולי סייגים האלו איבדו את הפואנטה במשך הזמן, הרי אין חוכמה אלוהית במה שלא מגיע מהאל, לא?

אשמח לשמוע את דעתכם בנושא :-)

חזרה לפורום
  #7  
ישן 17-04-2008, 22:50
צלמית המשתמש של אסיף13
  משתמש זכר אסיף13 אסיף13 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.11.07
הודעות: 891
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי שחף דרור שמתחילה ב "חשבת על הסיפור הזה בעצמך?..."

לא , הוא מסופר בתורה שבעל פה .. מסופר על צדיק גדול (אחד הרבנים , אני לא זוכר את השם אז אני מעדיף לא לנחש מפאת כבוד אליו ) שהוא חולק על רב גדול אחר (גם על שמו אני לא סגור אז אני מעדיף לא להגיד , יום שני שאני אחזור הביתה אני אבדוק ויגיד )
על מתי מתקיים יום כיפור , אחד אומר יום אחד ואחד אומר יום שאחריו .
אז אחד מהם אמר שהוא יבוא (לא כמו היום בקלות , אלה יצעד קברת דרך עם מקל ותרמיל ) אליו ביום שהשני חושב שזה יום כיפור .
כמובן שהשני מאוד התעצבן וקרא לזה חילול של יום כיפור , ונייתנה בפניו הסוגיה האם לקבוע שהיום שהוא מאמין שהוא יום כיפור זה יום כיפור ואז בעצם תיהיה חלוקה של היהדות לשתי כתות , כי כת אחד תלך לפי הרבי האחד ותחגוג בתאריך שונה מכת השניה שתחגוג בתאריך אחר .

לכן הגיע רב גדול אחר , והתחיל לייעץ לו שלא יעשה את זה , ושיבחר בתאריך של חבר שלו הרב השני מכיוון שזה לא משנה באמת מה הוא התאריך , במידה ובני האדם מאמין שהם חוגגים ביום זה את יום כיפור אז היום הפך להיות יום כיפור (כמובן אל תנסו להשליך את זה למשהו אחר , אוקי אז מחר יום כיפור במקום התאריך המקורי , זה כמובן מדבר על מקרה שלא בטוחים לא כי יודעים וסתם רוצים להעביר את התאריך )
ובאמת אותו רב החליט לקיים את יום כיפור בתאריך ההוא

והשמות של כל אחד מהם +הסיפור בגירסה יותר ברורה כפי שהיא כתובה בתורה שבעל פה (ולא כמו שאני כתבתי , הרב הזה והרב השני) תיהיה בעזרת השם ביום שני שאני אחזור מהסדר אצל משפחתי בצפון ..
חזרה לפורום
  #11  
ישן 18-04-2008, 09:24
  משתמש זכר uninstall uninstall אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.11.01
הודעות: 1,751
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי אסיף13 שמתחילה ב "כן נכון , אך מי היה הרב שייעץ..."

הנה המקור (משנה מסכת ראש השנה)
הנושא במשנה הינו קידוש החודש ע"י עדים.
במקרה הזה יש חשש שהעדים משקרים :-)
ציטוט:


מעשה שבאו שניים ואמרו, ראינוהו שחרית במזרח וערבית במערב; אמר רבי יוחנן בן נורי, עדי שקר הם, וכשבאו ליבנה, קיבלם רבן גמליאל.
ועוד באו שניים ואמרו, ראינוהו בזמנו, ובלילי עיבורו לא נראה; וקיבלם רבן גמליאל.
אמר רבי דוסא בן הרכינס, עדי שקר הם--היאך מעידים על האישה שילדה, ולמחר כרסה בין שיניה; אמר לו רבי יהושוע, רואה אני את דבריך.

שלח לו רבן גמליאל, גוזר אני עליך שתבוא אצלי במקלך ובמעותיך ביום שחל יום הכיפורים להיות בחשבונך.
הלך ומצאו רבי עקיבה מצר. אמר לו, יש לי ללמוד שכל מה שעשה רבן גמליאל עשוי, שנאמר "אלה מועדי ה', מקראי קודש, אשר תקראו אותם" --"אשר תקראו אותם", בין בזמנן בין שלא בזמנן; אין לי מועדות אלא אלו.
בא לו אצל רבי דוסא בן הרכינס; אמר לו, אם באים אנו לדון אחר בית דינו של רבן גמליאל--צריכין אנו לדון אחר כל בית דין ובית דין שעמד מימות משה ועד עכשיו, שנאמר "ויעל משה, ואהרון--נדב, ואביהוא, ושבעים, מזקני ישראל".
למה לא נתפרשו שמותן של זקנים: אלא ללמדך, שכל שלושה ושלושה שיעמדו בית דין על ישראל--הרי הם כבית דינו של משה. נטל מקלו ומעותיו בידו, והלך ליבנה אצל רבן גמליאל ביום שחל יום הכיפורים להיות בחשבונו.



חזרה לפורום
  #16  
ישן 25-04-2008, 12:21
  משתמש זכר uninstall uninstall אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.11.01
הודעות: 1,751
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי maorhag שמתחילה ב "המצוות לא בוטלו ולא שונו"

בדיוק על זה אני מדבר... חלק מהאיסורים שאנו מכירים הם בעצם גדרות ותקנות מתקופות הרבה יותר מאוחרות.
ואכן היום הן נעשות פחות רלוונטיות ודברים אחרים נעשים חשובים יותר.
לדוגמא פעם היה קל מאוד להתבלבל בין חיטה לקטניות ולכן האשכנזים לא אוכלים קטניות.
היום קשה להתבלבל בין קטניות אבל הרבה יותר קל להתבלבל בין וופלים כשרים לפסח לאילו שלא.

אני משער שחלק די גדול מאיסורים שאנחנו מכירים היו בכלל מנהגים של כל מיני יהודים בעבר.
שעם הזמן השתרשו פנימה (כמו שאומרים, מנהג ישראל דין הוא)

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 00:51

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר