לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 13-07-2008, 14:56
צלמית המשתמש של A_Netanel
  משתמש זכר A_Netanel A_Netanel אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.11.01
הודעות: 5,735
אשכול מנהגים משונים

אני בטוח שרובנו מקיימים מנהגים שונים שנרכשו במשפחה או מהסביבה, שבעיני המתבונן מבחוץ נראים משונים/מגוחכים/מוזרים/מצחיקים.

למשל, ישנו מנהג די נפוץ, למיטב ידיעתי רק בקרב הספרדים. בהבדלה של מוצאי שבת, לאחר ברכת "הגפן" מסתכלים בגביע על ההשתקפות (של המצח, אם כבר) ו... צוחקים!
אני נולדתי לתוך זה אז זה לא היה מוזר לי מעולם.. אבל כשאשתי האשכנזיה נתקלה במנהג, היא לא הבינה מה נחת עלינו

אה, אם כבר מנהגי הבדלה - כשעשיתי שבת בבסיס בשביעי של פסח, לא היו לנו בשמים להבדלה. אחד החיילים הצעירים (שבמקרה גולש כאן ) שלף מצה, שרף אותה בנר ההבדלה, ובלי להתבלבל ברך עליה "בורא מיני בשמים"... שויין

שתפו גם אתם
_____________________________________
לבלוג שלי - Sandbox

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
Pinky: Ha ha ha ha, Troz!
Brain: What is troz?
Pinky: Why that's Zort in a mirror. Huh huh, Troz!

חזרה לפורום
  #16  
ישן 14-07-2008, 10:23
  met_mizman met_mizman אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.06.07
הודעות: 416
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי שחף דרור שמתחילה ב "ויקיפדיה היא לא הנ"ל (אבל..."

ויקיפדיה זו אנ' גרועה ביותר בכל מה שקשור לעניני תורה ודת.

מה שטוב, אם כי לא מושלם - האנ' התלמודית.

מועתק למענכם מעט מהערך הרלוונטי:

אנציקלופדיה תלמודית כרך א, אבות מלאכות [טור מד]

א. האבות ומנינם. אבות המלאכות, האסורים בשבת משום "לא תעשה כל מלאכה, מספרם ארבעים חסר אחת. וזה תכנם: י"א מלאכות בלחם, והם: החורש, הזורע, הקוצר, המעמר, הדש, הזורה, הבורר, הטוחן המרקד, הלש, האופה. י"ג בבגדים: הגוזז (את הצמר), המלבן, המנפץ, הצובע, הטווה, המיסך, העושה שתי בתי נירין, האורג, הפוצע (מנתק), הקושר, המתיר, התופר, הקורע. ט' בכתיבה: הצד, השוחט, המפשיט, המולח, המשרטט, הממחק (מגרד השער), המחתך, הכותב, המוחק. ב' בבנין: הבונה, הסותר. ב' באש: המבעיר, המכבה. א' מלאכת גמר: המכה בפטיש. א' שמהותה אינה שינוי בחפץ אלא שינוי מקום: המוציא מרשות לרשות. ר' יהודה מוסיף שני אבות: שובט ומדקדק.

ל"ט המלאכות נאמרו למשה מסיני. יש סוברים שמספר זה נאמר כנגד עבודת המשכן, שכל מלאכות אלו היו במשכן ופרשת שבת נסמכה לפרשת מלאכת המשכן ללמוד הימנה. ויש מסבירים, שכיון שמסמיכות זו למדים שאין מלאכת משכן דוחה שבת ממילא למדים שכל שהיה במשכן מלאכה היא. ושסוברים כנגד "מלאכה", "מלאכתו" ו"מלאכת" שבתורה, שהן ארבעים חסר אחת, שכך אמר הכתוב "לא תעשה כל מלאכה", כמנין כל מלאכות שבתורה. ויש סוברים: אלה [טור מה] הדברים וגו' ששת ימים תעשה מלאכה, "אלה" בגימטריא ל"ו, דברים ב', ה' של הדברים להוסיף אחת, הרי כאן ל"ט, או: "אלה" בגימטריא ל"ו, דבר דברי דברים (היה אפשר לכתוב "דבר" או "דברי" וכתוב "דברים"), עוד שלשה, או: הה' של "אלה" נדרש כמו ח' (שאהח"ע מתחלפות), והרי כאן ל"ט.

ב. גדר האב. המלאכה שהיתה חשובה במשכן, היא הנקראת אב, ושלא היתה חשובה במשכן, נקראת תולדה, שלכך נסמכה שבת למלאכת המשכן ללמוד משם. ואפילו אלה שלומדים מנין המלאכות מלימודים אחרים, מכל מקום מהות האב אף הם לומדים ממשכן. ואפילו זו שהיתה במשכן אינה אב אלא אם כן היתה לה חשיבות, אבל אם היתה במשכן בלתי חשובה אינה אב, ואם המלאכה חשובה מצד עצמה, אף שלא היתה במשכן, היא אב. ויש אומרים שצריכים שני הדברים יחד: חשיבות בעצם, ושהיתה במשכן, ואם חסר תנאי אחד היא תולדה. ויש אומרים שכל שהיתה במשכן, היא ממילא חשובה ונקראת אב, ולפי זה לא היו במשכן תולדות כלל, אבל דחו דעה האחרונה, והוכיחו שכמה תולדות היו במשכן. מלאכות דומות שהיו במשכן, כגון: זורה ובורר ומרקד, נחשבות לאבות מיוחדים.
חזרה לפורום
  #20  
ישן 15-07-2008, 09:31
  met_mizman met_mizman אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.06.07
הודעות: 416
בתגובה להודעה מספר 19 שנכתבה על ידי עשהאלר שמתחילה ב "בס"ד יותר מזה: בהרבה מהכלים..."

לכאו' הכוונה בתיקון כלי שיר, הוא לא לתיקון כלי שהתקלקל אלא הכנת כלי. בלשון חכמים מצוי לשון תיקון שהכוונה הכנת הדבר מתחילתו.

מעניין שגם האיסור לרקוד בשבת, מחיאת כפיים ועוד, הם כולם גזרה משום החשש שיבואו לתקן כלי שיר.

והנה עשהאלר בשבילך מהערוך השלחן, כדבריך:

ערוך השולחן אורח חיים סימן שלט

וכתב רבינו הרמ"א בסעיף ג' והא דמספקין ומרקדין האידנא ולא מחינן בהו משום דמוטב שיהיו שוגגים ואל יהיו מזידים וי"א דבזמן הזה הכל שרי דאין אנו בקיאין בעשיית כלי שיר וליכא למיגזר שמא יתקן כלי שיר דמילתא דלא שכיח הוא ואפשר שעל זה נהגו להקל בכל עכ"ל והדברים מתמיהים חדא דקשירת נימי הכנור שכיחא טובא וכן לגלגלה על היתידות והיינו שמגלגלין היתד עד שתשוב הנימא להיות כנכון ובשני הדברים יש חיוב חטאת משום קשירה ומשום מתקן מנא כדפירש"י בעירובין [ק"ג. ד"ה אף וד"ה משלשל ע"ש] ועוד דחלילה לבטל שבות דרבנן מפני טעמים כאלו:
חזרה לפורום
  #21  
ישן 15-07-2008, 09:53
צלמית המשתמש של אסיף13
  משתמש זכר אסיף13 אסיף13 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.11.07
הודעות: 891
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי A_Netanel שמתחילה ב "אשכול מנהגים משונים"

חחחח גם אצלנו צוחקים ..ושבת דודה שלי שהיא ספרדיה התחתנה עם בעלה האשכנזי חשבנו שהמנהג יפסק אצלם בבית .. אבל הוא כל כך אהב את זה שהוא שם בקידוש את כולם בכיס הקטן חחחח
הוא צוחק כל כך חזק שאפילו הסבים והסבתות לא יודעים מה עובר עליו ^^

המנהג של אחרי ההבדלה לקחת מין היין ולמרוח על העניים ועל העצם בגב (של תחיית המתים)

ולברך .. זה מנהג ספרדי ?

אני יודע שיש לי שכן שהוא ממש צדיק , אבל שהוא הגיע ממרוקו היה לו עגיל באוזן , אפילו שהם היו חרדים במרוקו , פשוט מהאזור שהם הגיעו בו היה נהוג שלילדים יש עגיל באוזן (כנראה זה מנהג של השבטים הברברים שישבו ליד וזה איכשהו חילחל ליהודים שמה)

בכל אופן צחקו עליו הרבה בגלל זה בישראל שהוא למד בבית ספר דתי ..
חזרה לפורום
  #29  
ישן 23-07-2008, 22:39
  roeis01 roeis01 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.01.06
הודעות: 1,492
לפי מה ששמעתי...
בתגובה להודעה מספר 22 שנכתבה על ידי ShoobyD שמתחילה ב "לכבות נרות יומולדת עם האצבעות..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי ShoobyD
לכבות נרות יומולדת עם האצבעות מכיוון ש"אסור לכבות נרות בנשיפה"

איסור לשלב אצבעות יד ימין באצבעות יד שמאל מכיוון שזה "מעורר דינים בשמים על האדם"


שילוב ידיים לפי חב"ד זה ע"ז...מותר להניח יד על יד כמובן.
יש סיפור מפורסם על מישהו שצייר את הרבי ותיקן את זה אח"כ.
-----------------------------------------------------------------------------------

..."המנהג של אחרי ההבדלה לקחת מין היין ולמרוח על העניים ועל העצם בגב (של תחיית המתים)

עצם זו, נותרת שלמה באופן נצחי, נקראת "לוז" 5 .


היכן נמצאת עצם הלוז?

יש אומרים שעצם זו נמצאת בחלקו העליון של עמוד השדרה.

יש אומרים שעצם זו היא העצם התחתונה שבעמוד השדרה.

ויש אומרים שעצם זו נמצאת במקום קשר של תפילין.



ומורחים יין בכיסים/עיניים כדי להרבות ברכה.


(למי ששם לב- יש מנהג לא לרשום "...." כדי שלא יראה כפסוק מהתורה).

אני רק חושב על היהודי שלא מקפיד כ"כ על מצוות כרגע
ואני בטוח שהוא לא מבין מה הדתיים האלה רוצים מהחיים שלו ... :-))

לגבי סימון חלה בשבת (לחם משנה) נוהגים שונה כל אחד ואחד
יש כאלה שממש מסמנים , יש שרק "מסמנים" מלמעלה.

גם למלח- לשים על הכל בבת אחת או כ"א לעצמו.

נערך לאחרונה ע"י roeis01 בתאריך 23-07-2008 בשעה 22:53.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 02:24

הדף נוצר ב 0.09 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר