לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #10  
ישן 01-01-2009, 17:06
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
חלב נוכרי
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי ghostbuster שמתחילה ב "הרשה לי להעיר"

חלב נוכרי ואבקת חלב נוכרי
כ"ד באייר תשס"ו, ה' בטבת, ט' באייר תשס"ז, כ"ח בחשון תשס"ט


שאלה 1:
א. האם עדיף לתת לתינוקי "מטרנה" עם חלב ישראל או עם חלב עכו"ם? (במטרנה עם חלב עכו"ם יש מרכיב bio שנמצא בחלב אם).
ב. האם צריך לחשוש מחלב עכו"ם לענין "טימטום הלב" כמו שכתב הרב מורדכי אליהו באחד מתשובותיו?
תשובה 1:
א. מותר לתת חלב המכונה "חלב עכו"ם" לתינוק משום שמאחר ויש פיקוח ממשלתי על הרכב המטרנה אין חשש לתערובת של חלב בהמה טמאה.
ב. אין לחשוש לזה כלל וכלל. טמטום הלב בא ע"י אכילת מוצר שנתברר על פי ההלכה שהוא אסור, ולא להיפך. כלומר לא נאסור מוצר שמא הוא מטמטם את הלב, כל עוד לא נתברר איסורו עפ"י גדרי ההלכה המסורה בידינו. הגר"מ אליהו סבור שהחלב הזה אסור ולכן הוא מזהיר מפני טמטום הלב. אבל מי שהרב שלו פסק לו שהחלב מותר אין לו לחשוש מכך בשום אופן.


שאלה 2:
האם לפי הרב מותר לאכול ממתקים ושוקולד המכילים אבקת חלב נוכרי, לדוגמה נוטלה (עם הכשר ואישור הרבנות הראשית)?
תשובה 2:
מותר.


שאלה 3:
א. האם מותר לאכול חלב נכריואם אסור מדוע אסור?

ב. האם יש הבדל בין אכילת חלב נכרי בארץ לבין אכילת חלב נכרי בחו"ל?
תשובה 3:
אסור לאכול חלב נכרי כי חכמים רצו להבדיל בין יהודי לגוי. אך לא אסרו אלא באופן שיש חשש של תערובת חלב בהמה טמאה. לכן חמאה מותרת כי אין חלב טמאה נעשה חמאה. כמו כן כשיהודי רואה את החליבה. משום כך רוב הפוסקים מתירים את השימוש בחלב תעשייתי שיש עליו פיקוח ממשלתי. וכן לגבי אבקת חלב, שלא היתה בכלל גזירת חז"ל. אין הבדל בין א"י לחו"ל.


שאלה 4:
אבקת חלב שמיוצרת באירופה ואין עליה שום כשרות לא מרבנות שם ולא של ישראל האם מותר להשתמש בה? אם התשובה חיובית מי עוד פוסק להתיר?
תשובה 4:
מותר. הרב צבי פסח פרנק זצ"ל. כמובן אם אין מרכיבים אחרים.





http://ravsharki.org/content/view/189/741/



_____________________________________

חזרה לפורום
  #11  
ישן 01-01-2009, 21:16
צלמית המשתמש של זיו
  זיו זיו אינו מחובר  
L'enfer, c'est les autres
 
חבר מתאריך: 21.11.01
הודעות: 29,223
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "חלב נוכרי"

כן, ידוע שאתה תמיד מעדיף צד מסויים. חשוב לשמוע גם את הצד השני:

דעת החתם סופר כי איסור חלב נכרי הוא גזירה כללית, ואי לכך אין היתר לשתות, אף כשיש פיקוח כל עוד לא נעשה הפיקוח על ידי יהודי שעומד על גביו. לשיטתו מצטרפים הבית מאיר והשדי חמד, אם מצד שסוברים שלא שייך שלא יהיה בנמצא דבר טמא, או מטעם שנהגו כבר להחמיר כדעת הסוברים שחלב זה אסור משום גזירה.

בישראל הבד"צ אינו נותן הכשר לחלב עכו"ם, ומי שמקפיד לאכול בהכשר מהודר, שלא ינסה.

הרבי מליובאוויטש אומר שלמרות שיתכן שיש מתירים לחלב נוכרי בזמנינו מצד ההלכה, הרי שמצד חסידות זה דבר המביא לספקות באמונה. בספר "שערי הלכה ומנהג" - תשובות הרבי מליובאוויטש בהלכה - חלק יורה דעה [סי' יו"ד] כותב:
"בהנוגע לחלב עכו"ם.. ידוע מכ"ק מו"ח אדמו"ר [מוהריי"צ] שחלב עכו"ם מעורר ספיקות באמונה.. ושאם בכל הזמנים היה צריך להזהר מהנ"ל, כמובן ופשוט, על אחת כמה וכמה.." וכו'.
ובספר המאמרים אידיש [מאדמו"ר מוהריי"צ מליובאוויטש - עמ' 57] כותב [בתרגום חופשי בלה"ק] כדלהלן:
"אדם בא עם חתנו שהיה למדן מופלג, אל אדמו"ר הזקן [בעל התניא] לליאזנא, והתלונן שחתנו היה מתנהג תמיד בהנהגה טובה - אבל פתאום התחילו להתעורר אצלו ספיקות באמונה, והוא עצמו מלא צער מכך.
ענה לו על כך אדמו"ר הזקן: שהלה נכשל בלא יודעים בחלב עכו"ם, ונתן לו תיקון על כך, והאברך נרפא ברוחניות".
ומסיים על כך אדמו"ר מהוריי"צ שם: "חלב עכו"ם.. הוא הכלי זיין של היצר הרע, אשר יורים את חיציהם מרחוק, וממיתים רחמנא ליצלן, או שעושים את האדם לבעל מום ברוחניות"

אצל חסידי חב"ד איסור חלב עכו"ם הוא בגדר "יהרג ואל יעבור". ממש קשה להאמין שיש כאלו שנוהגים התר בדבר ביד קלה - כשיכולים להשיג בארץ כל מוצר בהכשר מהודר וחלב ישראל - בזמן שאחרים במקום שלא ניתן להשיג חלב כשר מוותרים על שתייתו לגמרי.
_____________________________________
..


נערך לאחרונה ע"י זיו בתאריך 01-01-2009 בשעה 21:25.
חזרה לפורום
  #13  
ישן 02-01-2009, 11:31
צלמית המשתמש של זיו
  זיו זיו אינו מחובר  
L'enfer, c'est les autres
 
חבר מתאריך: 21.11.01
הודעות: 29,223
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "שורה תחתונה"

כל אחד בורר לו את הרבנים שלו. אם יש אדם שהרב שלו אוכל בעצמו חלב עכו"ם לכתחילה, אולי ראוי לבחור רב אחר לכתחילה.

לא באתי להתווכח איתך או עם הרב שלך, רק רציתי להביא את הדעות שכנגד, שלא כל אחד יחשוב שזה מותר בלי שום חשש. ובלי קשר, ראוי לכל ירא-שמים להחמיר בדברים שיש בהם שאלת רב - ובפרט בנושא חלב עכו"ם - שמי שחי בארץ, מאוד קל להזהר ממנו.

ושאלה אישית: מילא הרב שלך לא חושש לדעת האוסרים, אבל אתה לא חושש? האם שווה לך בשביל כמה טיפות חלב ללקות ב"טמטום הלב"? האם הגיוני לסמוך על "פיקוח ממשלתי" בנושאי כשרות? להזכירך, אותו פיקוח שלא הצליח למנוע את פרשת רמדיה למשל, והסיליקון בחלב. ממתי פיקוח ממשלתי הוא משגיח כשרות?
_____________________________________
..


נערך לאחרונה ע"י זיו בתאריך 02-01-2009 בשעה 11:38.
חזרה לפורום
  #14  
ישן 02-01-2009, 14:17
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "כל אחד בורר לו את הרבנים שלו...."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
כל אחד בורר לו את הרבנים שלו. אם יש אדם שהרב שלו אוכל בעצמו חלב עכו"ם לכתחילה, אולי ראוי לבחור רב אחר לכתחילה.


קודם כדאי לברר אם אכילת חלב נכרי מותרת הלא כן?
(נ.ב. אינני יודע אם הרב אוכל חלב נכרי וזה לא רלוונטי (מייד תבין מדוע))

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
לא באתי להתווכח איתך או עם הרב שלך, רק רציתי להביא את הדעות שכנגד, שלא כל אחד יחשוב שזה מותר בלי שום חשש. ובלי קשר, ראוי לכל ירא-שמים להחמיר בדברים שיש בהם שאלת רב - ובפרט בנושא חלב עכו"ם - שמי שחי בארץ, מאוד קל להזהר ממנו.


ראוי לכל ירא שמיים לברר את ההלכה כמו שצריך!
אחד שחושב שהוא יודע יותר טוב מהרבנים לומד מספרים ולא מברר את ההלכה עם רבו - הגמרא קוראת לו עם הארץ. בתשובה שהבאתי מבואר היטב מדוע אסרו חלב נכרי.

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
ושאלה אישית: מילא הרב שלך לא חושש לדעת האוסרים, אבל אתה לא חושש? האם שווה לך בשביל כמה טיפות חלב ללקות ב"טמטום הלב"? האם הגיוני לסמוך על "פיקוח ממשלתי" בנושאי כשרות? להזכירך, אותו פיקוח שלא הצליח למנוע את פרשת רמדיה למשל, והסיליקון בחלב. ממתי פיקוח ממשלתי הוא משגיח כשרות?

1. גילוי נאות - החל מלפני יום כיפור האחרון אני לא שותה חלב כלל (מסיבות בריאותיות)
2. "האם שווה לך בשביל כמה טיפות חלב ללקות ב"טמטום הלב"?" - עצם השאלה מגלה שלא הבנת את התשובה הראשונה - אנסה להמחיש לך יותר בפשטות:
נניח שלפנינו שלושה אנשים
שמעון - שלומד הלכה מספרים (אין לו רב שהוא שואל אותו שאלות (והוא לא רב בעצמו)) למרות זאת שמעון יודע את כל סיפרות ההלכה על בורייה והוא ממש ספריה מהלכת.
ראובן - שרבו אוסר אכילת חלב נכרי.
דוד - שרבו מתיר אכילת חלב נכרי.

ראובן - צריך לחשוש לטימטום הלב אם יאכל חלב נכרי משום שרבו אוסר. אבל בכל מקרה אין לו לאסור על אחרים.
דוד - אין לו לחשוש לטימטום הלב משום שרבו מתיר (הוא יכול להחמיר אם הוא רוצה אך לא חייב).

שמעון - ובכן הגמרא מכנה אותו עם הארץ (שכן לא שימש ת"ח).
_____________________________________


נערך לאחרונה ע"י ck5760 בתאריך 02-01-2009 בשעה 14:19.
חזרה לפורום
  #16  
ישן 05-01-2009, 11:07
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
נראה לי שמי שלא שם לב לפרטים מסויימים
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "כל הודעתך מראה שלא ניסית בכלל..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
כל הודעתך מראה שלא ניסית בכלל להבין את מה שאמרתי, שזה מכניס אותך אוטומטית להגדרות מסויימות שאותן אתה קבעת.

יתכן מאד שחלב עכו"ם יהיה מותר ע"פ הלכה, ומי שישתה ממנו לא יעבור עברה. יתכן אפילו שאדם ישאל את רבו, ורבו יתיר לו לשתות אף לכתחילה. אף על פי כן, ולמרות כל זאת, ממדת חסידות שלא לשתות - כיווון שיש האוסרים זאת משום טמטום הלב, למרות שהחלב מותר לשתייה מצד ההלכה. לא הבנתי איך כל זה מתקשר לספרים ולשאלות רב.

זה דווקא אתה:
ע"פ ההלכה אין "יתכן" אלא יש מותר או אסור!
ואם רבך התיר לך אז זה מותר נקודה.
מידת חסידות כשמה כן היא והיא מיועדת לחסידים (ואין מדובר פה כמובן על מושג החסידים בימינו אלא על אנשים נעלים מאד (כמובן יש בין חסידי ימינו אנשים שהם חסידים גם לפי ההגדרה הקדומה יותר אך אין זה מחייב)).
אדם שהוא לא חסיד ומנסה להתחסד מעבר לדרגתו צריך לבדוק טוב טוב אם זו לא יוהרה בלבוש חסידות מזוייפת.

נ.ב.
כתבת:
"כיווון שיש האוסרים זאת משום טמטום הלב, למרות שהחלב מותר לשתייה מצד ההלכה"
זו בדיוק הטעות שלך בהבנת דבריי הקודמים - אם זה מותר ע"פ ההלכה אז זה לא אסור משום "טמטום הלב".
_____________________________________

חזרה לפורום
  #17  
ישן 05-01-2009, 12:00
צלמית המשתמש של זיו
  זיו זיו אינו מחובר  
L'enfer, c'est les autres
 
חבר מתאריך: 21.11.01
הודעות: 29,223
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "נראה לי שמי שלא שם לב לפרטים מסויימים"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי ck5760
זה דווקא אתה:
ע"פ ההלכה אין "יתכן" אלא יש מותר או אסור!
ואם רבך התיר לך אז זה מותר נקודה.
מידת חסידות כשמה כן היא והיא מיועדת לחסידים (ואין מדובר פה כמובן על מושג החסידים בימינו אלא על אנשים נעלים מאד (כמובן יש בין חסידי ימינו אנשים שהם חסידים גם לפי ההגדרה הקדומה יותר אך אין זה מחייב)).
אדם שהוא לא חסיד ומנסה להתחסד מעבר לדרגתו צריך לבדוק טוב טוב אם זו לא יוהרה בלבוש חסידות מזוייפת.נ.ב. כתבת:"כיווון שיש האוסרים זאת משום טמטום הלב, למרות שהחלב מותר לשתייה מצד ההלכה"זו בדיוק הטעות שלך בהבנת דבריי הקודמים - אם זה מותר ע"פ ההלכה אז זה לא אסור משום "טמטום הלב".

ממש לא נכון. כל אדם ירא שמים ראוי שינהג במידת חסידות. ולא, אין שום עניין של יוהרה בהקפדה על מידת חסידות. ואדם שמדקדק במצוות לא עושה זאת מצד יוהרה. להפך, אלו שלא מעוניינים להקפיד בדברים אלו, מתרצים זאת ב"יוהרה", שאינם רוצים להיות חלק ממנה. אותו אדם צריך לבדוק טוב טוב אם הקפדתו על יוהרה לא באה לו מעצלנות.

לגבי החלב: זה מה שאתה חושב. זכותך. אני הבאתי מקורות משלי שאומרים שלמרות שהחלב מותר לשתיה, אין לשתות אותו, כי הוא גורם לספקות באמונה. וזו טענה שאינך יכול להתווכח איתה, כי אלו דברים שמעל השכל, ולא מכניסים אותם לגדר הלכה בכלל.
_____________________________________
..

חזרה לפורום
  #18  
ישן 05-01-2009, 12:26
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
אוי ויי
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "[QUOTE=ck5760][SIZE=1]זה..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
לגבי החלב: זה מה שאתה חושב. זכותך. אני הבאתי מקורות משלי שאומרים שלמרות שהחלב מותר לשתיה, אין לשתות אותו, כי הוא גורם לספקות באמונה. וזו טענה שאינך יכול להתווכח איתה, כי אלו דברים שמעל השכל, ולא מכניסים אותם לגדר הלכה בכלל.

אם אתה מגדיר אמונה כפי שהיהדות מגדירה אמונה (ראה ריה"ל בספר הכוזרי) - אז המשפט שאמרת הוא בעל סתירה פנימית משום שהיהדות אינה מחייבת להאמין בדברים שהם מעל השכל (בניגוד גמור אגב לנצרות וד"ל).

המשפט הנ"ל לא רק שהוא לא בגדר ההלכה אלא הוא אפילו לא בגדר אמונה כפי שמגדירה אותה היהדות, ולכן אין חובה להאמין למשפט "למרות שהחלב מותר לשתיה, אין לשתות אותו, כי הוא גורם לספקות באמונה" כמו שאין חובה להאמין למשפט "אם תקפוץ על רגל אחת 7 פעמים תוך תיפוף על ראשך ותלישת שערות - זה יגרום לך ספקות באמונה".

מכל מקום אתה מודה שזה כבר לא בגדר ההלכה - ולכן חלב נכרי מותר מצד ההלכה (אם רבך התיר כמובן).
_____________________________________

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 04:15

הדף נוצר ב 0.09 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר