12-01-2009, 00:37
|
|
|
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
|
|
לא רוצה לאכזב אותך
ציטוט:
במקור נכתב על ידי מצפון
כמה מילים כתבת ולא אמרת כלום, והתעלמת ב(חוסר) אלגנטיות מהפסוק.
אין בך שמחה אבל אין בך גם צער.
תעמוד מאחורי הדברים שלך, אחרת הסכום של המשפט שמעלה הוא אפס.
וגם אדישות למותם של ילדים מסכנים וחפים היא נוראית.
לא ככה כתוב בתורה ?
|
אבל יש כמה פירושים לבנפול אויבך, ואף אחד מהם אינו מכוון למה שאתה מכוון:
1. אויבך - היהודי (כשהוא נופל אל תשמח) אבל אויבך הגוי?
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף טז/א
אמר ליה(אמר לו המן למרדכי כאשר הצטרך להרכיב אותו על הסוס) סק (עלה) ורכב אמר ליה לא יכילנא דכחישא חילאי מימי תעניתא (אינני יכול, מפני שכחש כוחי מימי התענית), גחין (המן התכופף) וסליק (ומרדכי עלה). כי סליק בעט ביה (כאשר עלה מרדכי בעט בהמן), אמר ליה (אמר לו המן למרדכי): לא כתיב לכו בנפל אויבך אל תשמח? אמר ליה (מרדכי להמן): הני מילי בישראל אבל בדידכו (המילים האלה כתובות על ישראל אבל עליכם) כתיב ואתה על במותימו תדרוך.
2. מדובר אכן גם באויבך הגוי ואסור לשמוח כאשר הוא נופל משום שיש סיכוי שהוא יוכל לקום אבל כאשר בטוחים שהאויב כבר מת או אז:
יד,ל וַיּוֹשַׁע ה' בַּיּוֹם הַהוּא, אֶת-יִשְׂרָאֵל--מִיַּד מִצְרָיִם; וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-מִצְרַיִם, מֵת עַל-שְׂפַת הַיָּם. יד,לא וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה, אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה בְּמִצְרַיִם, וַיִּירְאוּ הָעָם, אֶת-ה'; וַיַּאֲמִינוּ, בַּה', וּבְמֹשֶׁה, עַבְדּוֹ. {ר}
{ש} טו,א אָז יָשִׁיר-מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת...
3. רוצה עוד דוגמאות? "באבוד רשעים רינה"
ויש עוד...
_____________________________________
|