לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #8  
ישן 17-02-2009, 05:48
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,130
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי segaco שמתחילה ב "התורה אינה אוסרת אפילו לאכול..."

מספר דברים:
  • "דאורייתא" ולא "דאורייטה". "אורייתא" זו תורה בארמית.

  • איסור אכילת בשר בחלב הוא ממש לא "פסיקה דרבנן" אלא מה שנקרא "פירוש מקובל", כלומר פירוש למצוות שניתן למשה רבינו עוד בהר סיני
    הפרשנויות שניתנו ל"לא תבשל גדי בחלב אמו" באו רק כדי לתת אסמכתא פסוקית
    בדומה לדוגמא לחיפוש האסמכתא למקום המילה, שמא מדובר בערלת אזנו וכו', ברור שזו רק "דרשנות" ולא סוגיה אמיתית שהרי כל הדורות מימי משה נהגו למול באותו מקום ולא בתנוך האוזן....

  • לעומת זאת, איסור אכילת בשר עוף בחלב הוא אכן גזירה מדרבנן
    בתקופת המשנה הגזירה עדיין לא פשטה בכל קהל ישראל ואכן ר' יוסי הגלילי ובני עירו לא גזרו על כך ונהגו לאכול עדיין עוף בחלב
    במילים אחרות, האיסור על עוף בחלב הוא איסור חדש שנועד לסייג, לא הרחבה של האיסור הקודם!
    הרחבה ניתן למצוא באשכול הזה (הסבר שלי משם)

  • אכילת דג בחלב אינה איסור הלכתי כלל, אפילו לא מדרבנן
    כמו שכתבתי באשכול דלעייל, לפי הרפואה של זמנם, אכילת דג ובשר או דג וחלב ביחד יכולה לגרום לבעיות רפואיות
    ביהדות יש עניין של "חמירא סכנתא מאיסורא", משמע: הסכנה חמורה יותר מן האיסור, ועל-כן נהגו שלא לאוכלם ביחד
    אין שום קשר למראית עין, למעשה אין שום קשר לאיסור אכילת בשר/עוף בחלב בכלל..

  • תקופת מתן תורה היא בערך 1,300-1,400 לפסה"נ..

  • לא הבנתי מה קשור טעם המצווה ע"פ הרמב"ן (ולא רנב"ן..), או שהמואבים לכאורה היו נוהגים לאכול דווקא כך (אני בספק)
    לדעת הרמב"ם ואחרים הטעם הוא התרחקות מעבודה זרה, שהכנענים לכאורה היו נוהגים להקריב כך (גם זה אני בספק..)
    ויש עוד שלל טעמים שהמציאו
    טעמי מצוות הן דבר שאנו ממציאים מכיוון שהתורה העדיפה (ובצדק) שלא לציין את הטעמים למצוות
    "ואמר ר' יצחק: מפני מה לא נתגלו טעמי תורה? שהרי שתי מקראות נתגלו טעמן, נכשל בהן גדול העולם וכו'.." (סנהדרין כ"ב: ) (נאמר על שלמה המלך, "החכם באדם", שנכשל בשל כך)

  • לא הבנתי גם מה הקשר בין שרה אימנו למצוות התורה? (האמת שזה היה בכלל אברהם אבינו שהכין והגיש להם את בן הבקר והחמאה, שרה הכינה עוגות סולת, מה נקרא "בסבוסה"....)
    חוצמזה גם עניין זה כבר נדון פה בפורום באשכול הזה, ניתנו שם מספר הסברים למקרה


נערך לאחרונה ע"י ShoobyD בתאריך 17-02-2009 בשעה 05:56.
חזרה לפורום
  #9  
ישן 17-02-2009, 23:02
  segaco segaco אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.08.02
הודעות: 1,206
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי ShoobyD שמתחילה ב "מספר..."

שובי D : אכן נכון דיברת.ואני מתנצל שלא עשיתי הגהה כי מיהרתי. מבטיח לתקן את עצמי.
רציתי הוסיף כמה דברים:
  • השערת הרמב"ם ספורנו ואברבנאל שמדובר בהרחקה מפולחן פגאני, שהיה נהוג להקריב לאלים גדי מבושל בחלב אמו. הבסיס להשערה זו במקרא בזה שהאיסור מופיע פעמיים דווקא בהקשר של פולחן של הבאת ביכורים לבית המקדש. הוא סבר שהפולחן נועד למשוך את ברכת הפריון לאדמה, ולדעות אחרות מדובר בפולחנה של האלה עשתורת אלת היופי והתשוקה שאחראית בין היתר על פיריון הצאן (עשתרות צאנך).
  • פירוש נפוץ אחר הוא כי מדובר בהרחקה מאכזריות וציניות של בישול הגדי דווקא בחלב אימו. כך, חושב פילון האלכסנדרוני,רשב"ם רמב"ן ואחרים. (כמו שאמרתי -לא כסיבה של אכילת בשר וחלב)

ולפי הרב קוק (שסבורני שאתה נמנה על מאמיניו כאדם דגול פוסק הלכות) טוען שלמרות שהתורה התירה לשתות חלב בהמה ולאכול את בשרה, אין לאוכלם יחד, כי שתיית החלב כרוכה בגזל החלב שנועד לצאצאיה, בעוד שאכילת הבשר כרוכה בהרג הבהמה. לפי גישה זאת אין הרב קוק מתנגד לאכילת עוף ומוצרי חלב שאין בהם גזל. והנה גישה של ימינו שלנו ולא ימיני תנאים או אמוראים,לא גאונים של פעם אלא .מה שנקרא "אחרונים"
חזרה לפורום
  #11  
ישן 18-02-2009, 17:10
  segaco segaco אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.08.02
הודעות: 1,206
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי ShoobyD שמתחילה ב "אתה יכול לפחות לציין את זה..."

shobiD
אני לא מסתיר דבר, ברור שאני לוקח את ידיעותי, מאיזשהו מקום.במקרה של היה ויקיפדיה. אתה צריך ידע גם כדי לחפש.
בכל מקרה , העינין שלנו הוא הרחבה, של לא תבשל גדי...הרי למה שואל הבחור , האם מותר לאכול דג וחלב ביחד. , כי זה כנראה לא ברור לו. ותשובתי שלי היא תלוי את מי שואלים. כיום לרוב נוהגים לא לאכל ביחד, בזמנו אני קיבלתי תשובה מרב שלמראית עין אסור ...

הנה מבואה (כדי שלא תגיד שהעתקתי) http://www.etzion.org.il/vbm/archiv...v/beshiv175.doc

שאלה ישירה שנשאל הרב "בינימין שמואלי" על הנושא דגים בחלב, כך ענה:

ומכל מקום לענין חמאה עם דגים, רבו האחרונים המקילים בזה,


ובסיכום: יש להמנע מלאכול דגים בחלב או עם גבינה משום חשש סכנה. אבל הנוהגים לאכול דגים בחמאה רשאים להשאר במנהגם. ויוצאי אשכנז נוהגים להקל בכל זה, ויש להם על מה שיסמוכו. נהרא נהרא ופשטיה.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 16:31

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר