30-08-2012, 23:12
|
|
|
|
חבר מתאריך: 14.12.09
הודעות: 9,751
|
|
ואיך תגרום לזה לקרות? בקסם? שורה קודם התלוננת על כפיה, אז אני מניח שיש לך דרך לגרום לחרדים להתערות בצבא, בשוק העבודה, באוניברסיטות וכו' בלי כפיה...
אני, לעומתך, לא דיברתי על כפיה. ההשוואה לפול פוט חביבה, וכך גם אני יכול להשוות את הרעיונות שלך שיבוא קוסם ויתקן הכל לחברי כתות מוזרות שמסרבים לקבל תרופות מלאכותיות מזוהמות ונוראות ומעדיפים לסמוך על עשבים, קרבנות וקריאת העתיד במעי עזים...
כמו שיש קיבוצים, כמו שיש יישובים קהילתיים דתיים וכמו שיש אפילו יישוב-פוזה יהודי-ערבי, אפשר להקים גם קהילות כאלה. אין שום כפיה כמו שאין כפיה עליך ללכת לגור בקיבוץ או במושב דתי, ואין שום צורך בכל ש"החרדים" או "החילונים" ירצו בפשרה הזאת. צריך כמה עשרות משפחות חרדיות וכמה עשרות משפחות חילוניות שירצו בפשרה כזאת. אתה יכול לטעון שאין אפילו 15 משפחות חרדיות שיסכימו למתווה כזה ואין אפילו 25 משפחות חילוניות שיסכימו לו. זכותך. אבל אני מטיל בכך ספק, ויהיה לך די קשה להוכיח שטות כזאת.
בשאלה הטכנית איך לשמור על איזון דמוגרפי עסקו כבר. כל הטריקים הטכניים הם ואריאציה על העיקרון שיש מחיר משתנה (או 'קנס' או 'הנחה') לקונים בהתאם לשיוך הדמוגרפי שלהם. נניח שאנחנו רוצים שהחרדים יהיו 30-50% מהקהילה (המספר לדוגמה שהשתמשתי בו למעלה) ונגיד גם שהמצב ה'אופטימאלי' עבורנו הוא 40%. קל לייצר פונקציית מחיר שבה כאשר המצב הדמוגרפי הוא 60-40 המחיר לדירה הוא המחיר ה'רגיל', וכאשר המצב הוא באחד הקצוות (50-50 או 70-30) המחיר לקונה מהקבוצה הוא אינסופי (פשוט אסור לו לקנות). יש שתי ואריאציות על זה - אחת היא שבתוך הטווח המחיר הוא בערך אחיד, ורק בגבול אוסרים על מכירה. האפשרות השניה היא שבין המצב המועדף לקצה, אם רוצה להיכנס אדם מהקבוצה ש'מרעה' את ההתפלגות הוא נאלץ לשלם מחיר גבוה יותר (שצומח לאינסוף בקצה), ולעומת זאת לקונה פוטנציאלי שמהקבוצה ש'משפרת' את ההתפלגות נותנים הנחה (לדוגמה, מקרן שאליה הלכו ה'קנסות' של אלה שהרעו את המצב עד עכשיו).
איך אוסרים מכירה? פשוט אוסרים. כן. יש לנו את אבירי זכויות האדם שעלולים להפריע, אבל אפילו אותם אולי אפשר יהיה לעבור מאחר ופה לא מונעים מה'ערבי' להיכנס באופן גורף, אלא רק אם יש יותר מדי (ואם יש מעט מדי דווקא מעודדים אותו!), בנוסף לכך שיש כאן מטרה חברתית בפני עצמה.
_____________________________________
(קרדיט למרשי)
אמר לה ינאי מלכא לדביתיה אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין אלא מן הצבועין שדומין לפרושין שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס
אמר פסטן: שניהם גרועים, אבל עדיף להיות טיפש מאשר שקרן.
|