לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 21-05-2009, 16:52
צלמית המשתמש של salak
  salak salak אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.08.06
הודעות: 1,368
ערצב 19, מבצע תקיפת הטק"א הסורי במלחמת לבנון 1982

כתבתי ערך בוויקיפדיה על המבצע
מכיוון שאינני איש חיל אוויר וכל מקורותי היו מן הרשת נפלו בוודאי טעויות והשמטות בערך.
אשמח אם תציעו הצעות לשיפור הערך.
למרות שעברו מאז 27 שנים, רבים מן הפרטים עדיין מסווגים - ובצדק.
על כן השתמשו בבקשה בשיקול דעת בהצעותיכם ובררו עם המנהלים אם ניתן להוסיף למידע המוצג כאן על סמך הכרותכם האישית עם המבצע.
------------------------------------------------------------------------------------

מבצע ערצב 19, הוא מבצע ההשמדה של מערך טילי הקרקע-אוויר (טק"א) הגדול והמודרני של צבא סוריה בבקעת הלבנון בתחילת מבצע שלום הגליל . המבצע המורכב נערך ב-9 ביוני 1982 על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי. במהלך המבצע וביומיים שאחריו הושמד כל המערך הסורי, כ-30 סוללות טק"א, והופלו כ-80 מטוסים סוריים ללא כל אבדות לחיל האוויר הישראלי.

קרב האוויר שהתפתח במהלך התקיפה היה הגדול בתולדות מלחמות ישראל. בשיאו שהו למעלה מ-60 מטוסי מיג סוריים, ולמעלה מ-90 מטוסים ישראליים בשמי לבנון. במבצע התקדימי הושמד לראשונהת בתקיפה אחת, מערך הגנה אווירית שנבנה על פי הדוקטרינה הסובייטית. מבצע ערצב-19 נלמד עד היום באקדמיות צבאיות ברחבי העולם כמופת של לוחמה אלקטרונית, דיכוי הגנה אווירית, תפעול נשק מונחה מתקדם, ושליטה טקטית.

רקע

טילי קרקע אוויר סובייטיים במלחמות ההתשה ויום הכיפורים

במהלך מלחמת ההתשה ומלחמת יום הכיפורים התמודד חיל האוויר עם בעיה הולכת ומחריפה של טק"א. הבעיה נחשפה בשיא חומרתה בשלושת ימי הלחימה הראשונים של מלחמת יום הכיפורים בהם איבדה ישראל יותר מרבע ממטוסי הקרב שלה, רובם הגדול כתוצאה מפגיעת טילי קרקע-אוויר, חלקם מפגיעות אש נ"מ, ומיעוטם (כארבעה) בקרבות אוויר. הנשק שהתברר כמסוכן ביותר היו סוללות ה- SA-6 מתוצרת סובייטית. היו אלה סוללות ניידות שרכבי השיגור שלהם חומשו בשלושה טילים מתקדמים, אלו נודעו כ"שלוש אצבעות המוות" בפי טייסי חיל האוויר. אות המכ"ם של טילים אלו עדיין לא הוכר על ידי מערכות האתרעה של המטוסים הישראליים וההתחמקות מהם הייתה קשה. במהלך המלחמה השתלטו כוחות ישראליים על סוללות שלמות של SA-6, הישג שאפשר פיתוח אמצעי התגוננות האלקטרונית מפניהן וטקטיקות תקיפתן. עקב ריבוי המשימות הדחופות של חיל האוויר בתחילת המלחמה ממבצע תגר שתוכנן לתקוף את סוללות הטילים במצריים, בוצע רק מטס ההכנה, בהצלחה חלקית. מבצע דוגמן שתוכנן להשמיד את סוללות הטילים בסוריה, ניזון ממודיעין לקוי, בוצע באופן חלקי ונסתיים באבדות כבדות לחיל האוויר. חלק מן הכשלון נבע מכך שתורת הלחימה של חיל האוויר באותה תקופה חייבה תקיפה של היעדים ביעף נמוך, מה שגרם לפגיעות רבות מתותחי נ"מ.

פיתוח אסטרטגיה חדשה להתמודדות עם איומי טק"א

כדי לא לספוג אבידות כה כבדות בעימותים עתידיים הוקם בחיל האוויר צוות, מתוקצב בנדיבות, שימצא פתרונות טכנולוגיים וטקטיים להתמודדות עם בעיית סוללות הטק"א. הצוות פעל בעיקר ביו השנים 1973 ל- 1978. אחד מחבריו הבכירים היה אלוף משנה אביאם סלע אשר השתתף בפיתוח מערכת פריסקופ - מערכת שליטה ובקרה למערך הלחימה בטילי קרקע אוויר.

הפתרון המערכתי שהוגדר כלל מערכות נשק קרקעיות ואוויריות, המסוגלות לתקוף סוללות טק"א מנגד – כלומר מחוץ לטווח האפקטיבי של הטילים. דוגמא לנשק שכזה היה הטיל אגרוף סגול - הטייסת העיקרית בה הוצבו טילים אלו היתה טייסת העקרב, טייסת 105. כמו כן גובשה טקטיקת הפעלה, שוכללו אמצעי שליטה ובקרה, פותחו אמצעי לוחמה אלקטרונית לשיבוש רכישת המטרות והתקשורת של סוללות הטק"א, והוכנסו אמצעים מודיעיניים חדשים, ובפרט מזל"טים שסיפקו מודיעין חזותי בזמן אמת. כמו כן פותחו אמצעי הטעייה שנועדו לפתות את סוללות הטק"א לחשוף עצמן לניתוח אותות ולתקיפה.

משבר הטילים בבקעת הלבנון בשנת 1981

ב28 באפריל 1981 הפיל חיל האוויר שני מסוקי מי-8 סוריים בשמי לבנון. סוריה הגיבה בקידום 3 סוללות טק"א מסוג SA-6 לשטח בקעת הלבנון. הפריסה החדשה פגעה ביכולת ההרתעה של ישראל וביכולת התמרון בשמי לבנון. ראש הממשלה מנחם בגין החליט על תקיפת הסוללות, אך הפעולה נדחתה ולבסוף טורפדה בהתערבות אמריקאית. במהלך השנה שחלפה עד לפרוץ מלחמת שלום הגליל עובה מערך הטק"א הסורי בעוד 16 סוללות SA-6 וכן בסוללות SA-2 ו- SA-3. הסוללות גובו בתותחי נ"מ ארבע-קניים מסוג שילקה לסיכול תקיפה נמוכת-יעף.

מבצע שלום הגליל

בעקבות ההתנקשות בשגריר ישראל בבריטניה, שלמה ארגוב, וכיישום של תכנית וותיקה לדחיקת ארגוני הטרור הפלסטיניים מלבנון ויצירת סדר פוליטי חדש במדינה, פלשה ישראל ב- 6 ביוני 1981 לדרום לבנון. המבצע כוון בעיקר כנגד הפלסטינים בדרום לבנון אך תוכנן גם להתמודד עם התנגדות סורית אפשרית למהלכי צה"ל. כבר ביום השני למלחמה החלו התכתשויות עם הצבא הסורי באזור ג'זין ובעין זחלתא, וויכוח נטוש מי מן הצדדים יזם את העימות.

הכנות לפעולה

תכנון המבצע
המבצע תוכנן במשך שנים רבות והוכן חודשים רבים. לצורך המבצע פותחו אמעי לחימה ואמצעים אלקטרוניים יעודיים. והתבצעו אימונים ממושכים. שמה המקורי של תוכנית המבצע היה "חפרפרת", והיא נועדה להתקיים במנותק מלחימה קרקעית. תוכנית התקיפה במסגרת מלחמה כוללת נקראה ערצב, והמספר 19 שיקף את מספר סוללות ה-SA-6 בבקעת הלבנון ערב המבצע.

איסוף מודיעין

בשנים שלפני המבצע נכנס לשירות צה"ל מערך של מזל"טים, אלו אפשרו איסוף מודיעין חזותי מדוייק על מיקום כל סוללה וקרון שליטה בטרם המבצע. הם גם חשפו את מאפייני הקרינה של מכ"ם סוללות הטק"א באופן שאפשר את איכונו ושיבושו במהלך התקיפה.

פיתוחים טכנולוגיים

אחד הכלים החדשים היה טיל אוויר-קרקע מסוג AGM-78 סטנדרד ארם שכונה בחיל האוויר הישראלי אגרוף סגול. זהו טיל המתביית על קרינת המכ"מ של סוללת הטק"א וניתן לשגרו בירי מנגד (Standoff),מחוץ לטווח הפגיעה של הטילים. יתרונו הגדול של האגרוף הסגול על קודמו, טיל השרייק, היה יכולתו לזכור את מיקום מטרת המכ"ם שלו גם לאחר שהמכ"ם כובה. כמו כן נרכשו ופותחו אמצעים שונים לדיכוי הגנה אווירית.


הכוחות המעורבים וחימושם

את התקיפה הובילו 25 מטוסי קורנס (פנטום) של חיל האוויר, מטייסת 105, טייסת 201 וטייסות אחרות, חמושים כל אחד בשני טילי אגרוף סגול. את הכוח ליוו מטוסי F-15 (בז) ו-F-16 (נץ) חמושים בטילי אוויר-אוויר מונחי-חום מסוג פיתון 3 ו-AIM9-L אשר מסוגלים לפגוע במטרתם מזוויות תקיפה רחבות מאוד, וטילי-AIM-7 ספארו מונחי מכ"ם בעלי טווח ארוך. בשיא הפעולה היו באוויר כ-90 מטוסים ישראליים. למאמץ השיבוש האלקטרוני והמודיעין גוייסו מטוסי הוקאיי (דיה) ו- בואינג 707 (ראם) כמו גם מזל"טים מסוג זהבן. את תקיפת הדמה המקדמית הובילה טייסת המל"טים. משגרי טילים קרקעיים מסוג כחלילית שהתבססה על טילי שרייק ו-קרס שהתבססה על טילים מתקדמים יותר מסוג AGM-78 סטנדרד ארם השתתפו גם הם בתקיפה. מול כוחות אלה פעלו שלוש-עשרה טייסות של מטוסי קרב סוריים מסוג מיג-21 ו- מיג-23, 19 סוללות SA-6 וכן מספר סוללות SA-2 ו- SA-3. למרות ניידותן של סוללות ה-SA-6 הן הוצבו בעמדות קבועות שהקלו על תקיפתן. הסוללות גובו בתותחי נ"מ ארבע-קניים מסוג שילקה לסיכול תקיפה נמוכת-יעף. במהלך הלילה שבין ה-9 וה-10 ביוני קודמו לבקעת הלבנון גם כמה סוללות של טילי SA-8.

התקיפה

פרטים רבים על התקיפה עדיין חסויים. אך בעקבות פרסומים זרים מצטיירת התמונה הבאה: בעקבות ההתנגשויות הקרקעיות עם הסורים, הגיש צה"ל ב-8 ביוני לאישור הממשלה את הוצאתו לפועל של מבצע ערצב-19. ממשלת ישראל אשרה להוציא לפועל את מבצע התקיפה בצהרי יום רביעי, ה-9 ביוני וכבר בשעה 14:00 החלה התקיפה עצמה. על הניהול הקרקעי של המבצע הופקד אלוף משנה אביאם סלע שהיה אז ראש מחלקת המבצעים של חיל האוויר. במוצב הפיקוד השתתף בניהול הלחימה גם מפקד חיל האוויר האלוף דוד עברי. התקיפה נוהלה באמצעות 'פריסקופ', מערכת שליטה ובקרה למערך הלחימה בטילי קרקע אוויר. על אף מורכבות המשימה, לטובת ישראל ניצבו גורמים רבים:









  • יתרון טכנולוגי במטוסים ובמערכות הנשק.
  • יתרון טכנולוגי במערכות הטעייה, שיבוש ומודיעין בזמן אמת.
  • ייתרון אנושי באיכות הטייסים, אימונם, הנסיון הקרבי שלהם והכרותם הכ עם שטח לבנון.
  • יתרון כמותי של כ-50 אחוז במספר המטוסים.
  • ייתרון התכנון המדוקדק, האימון ה‏‏ייעודי וההפתעה.
  • פני השטח החשופים והראות הגבוהה שמאפיינת את אזור בקעת הלבנון בחודש יוני.
הטעיה

על פי מקורות אמריקאים, המהלך הראשון של התקיפה היה שיגור מבנה של מל"טי הטעייה, ככל הנראה מסוג תלם ושדמית מטייסת 200 לעבר בקעת הלבנון. פרופיל המכ"ם של המל"טים נועד לדמות מטוסי קרב. בהתאם לתכנון הגיבו סוללות הטק"א הסוריות באיכון המל"טים ושיגור טילים לעברם כשהן חושפות את מיקומן המדויק והופכות מטרה לטילים מונחי קרינה. במקביל, מטוסי הדיה איכנו את מקום הסוללות ועדכנו את הכוחות התוקפים.‏‏[1]

השמדת סוללות הטק"א

בצידה הדרומי של הבקעה, הופגזו הסוללות על ידי ארטילריה צה"לית ועל כמה עשרות טילי קרקע-קרקע נגד מטרות קורנות - כחלילית וקרס. היה זה השימוש המבצעי הראשון והאחרון בנשק זה‏‏[2].
המטס הראשון של המבצע כלל את כל מטוסי טייסת 105, הטייסת העיקרית שהפעילה את הטיל אגרוף סגול, כ-20 פנטומים בהובלת מפקד הטייסת. כל מטוס במטס נשא שני אגרופים ושיגר אותם במרחק של כ-25 קילומטרים מסוללות הטק"א.‏‏[3] הסוללות הותקפו אחת אחרי השנייה ולא בו-זמנית כדי לוודא את השמדתן. במטסים העוקבים השתתפו גם טייסות קורנס אחרות ובכללן טייסת 201‏‏[4]. הסורים מצדם ירו 57 טילי SA-6 לאוויר מבלי שהצליחו להפיל מטוסים מאויישים‏‏[5].

קרבות האוויר

התגובה הראשונה של הסורים הייתה הימנעות מהעלאת מטוסיהם לאוויר, כדי לאפשר חופש פעולה לסוללות הטק"א. בתום עשרים דקות, כשנוכחו שמערך הטק"א מתמוטט, החלו הסורים להעלות מיגים לאוויר.‏‏[6] על פי פרסומים זרים, מזל"טים סיפקו מידע חזותי על המראת המיגים מבסיסיהם בסוריה ואילו מטוסי ה- דיה בעלי טווח המכ"ם של 200 ק"מ סיפקו למטוסי הקרב מידע על מסלוליהם של המיגים לצורך ירוטם. על פי מקורות זרים, לווה המבצע באמצעי שיבוש קשר שמנעו מן הסוללות הסוריות והמטוסים הסוריים לתקשר ביניהם ובין מרכזי הבקרה האווירית שלהם. קרבות האוויר היו קצרים, ונמשכו כדקה או שתיים‏‏‏‏[7]. כולם הוכרעו באמצעות טילי האוויר-אוויר המשופרים של מטוסי הבז והנץ. לפי מקורות זרים ניצלו טייסי חיל האוויר את השטח המת ביכולת איכון הטילים של המיגים ותקפו אותם מן הצד. סכנה מוחשית במבצע הייתה הפלת מטוס ישראלי בירי כוחותינו. בכדי להמנע מכך, הוראות הפתיחה באש על מטוסי האויב דרשו זיהוי וודאי ואישורי הירי ניתנו במשורה. בשלב מסויים גם נעצרה תקיפת הקורנסים עד שהשמיים נוקו ממיגים. במהלך הקרבות אחד ממטוסי הבז נפגע מטיל א"א ואיבד את אחד ממנועיו, אך הצליח לנחות בבסיס רמת דוד בשלום‏‏[8]. בסך הכול הופלו במהלך המבצע 23 מיגים, 11 מהם על ידי מטוסי בז, ו 12 ע"י מטוסי נץ.

סיום המבצע

בשעה ארבע אחרי הצהריים החליט סלע להפסיק את התקיפה לנוכח השמדת הרוב הגדול של היעדים והסכנה באובדן כלי טייס, בקשתו אושרה על ידי מפקד חיל האוויר דוד עברי והמבצע הופסק בעוד מספר כלי טייס בדרכם לייעד. ההנחה, שהתבררה כנכונה, הייתה שהסורים יקדמו סוללות נוספות לבקעת הלבנון למחרת, כך שתקיפתן תוכל להמשיך. ההחלטה על הפסקת המבצע זכתה לביקורת מצד שר הבטחון דאז, אריאל שרון.

התוצאות המיידיות של המבצע

המבצע הסתיים לעת ערב בהצלחה מלאה. 15 סוללות הושמדו ו-4 נוספות נפגעו. לא הייתה כל פגיעה במטוסים התוקפים. כ-23 מטוסי קרב סוריים שהוזנקו לשמי לבנון הופלו בטיליהם של מטוסי ה-F-15 (בז) וה-F-16 (נץ). למרות שתנאי ההתחלה במבצע ערצב-19 היו נבאו את הצלחתו, השלמת המבצע ללא כל מטוסים פגועים הפתיעה את מנהליו.

בתום המבצע המשיך הצבא הסורי להחדיר לאזור סוללות נוספות, ובכללן לראשונה, סוללות SA-8. ביומיים הבאים יצאו מטוסי תקיפה ישראליים, מלווים במטוסי קרב, להשלים את השמדת הסוללות שנותרו ולפגוע בסוללות החדשות שקודמו לבקעת הלבנון ומטוסים סוריים הוזנקו כנגדם. בין ה-9 ל 11 ביוני הפילו מטוסי חיל-האוויר כ-82 מטוסים סוריים, מתוכם כ-30 ב-10 ביוני וכ-19 ב-11 ביוני. מספר טייסים הסורים נפלו בשבי הישראלי וסיפקו מודיעין יקר ערך. מבצע ערצב-19 העניק לישראל שליטה אווירית מוחלטת בשמי לבנון, ולחיל האוויר נפתח פתח לסייע באופן חופשי לכוחות הקרקע. יחד עם זאת, בשבועות שאחרי כן הסתפק חיל האוויר במשימות של סיוע קרוב ולא יזם מבצעים חשובים כנגד כוחות אויב. כך, לא הושמדו כוחות קרקעיים גדולים של הסורים במהלך נסיגתם מלבנון לסוריה. הההחלטה על כך התקבלה בדרג הממשלתי שחשש מגלישת הלחימה מעימות מוגבל עם צבא סוריה למלחמה כוללת. ואכן, ב-11 ביוני נכנסה לתוקפה הפסקת אש בין ישראל לסוריה שהושגה בתיווך אמריקאי. למרות הפסקת האש, עד סוף ספטמבר הושמדו 14 סוללות SA-6 נוספות, ומספר המיגים שהופלו הגיע לכ-85. במהלך המלחמה כולה איבד חיל האוויר שני מטוסים ישראלים באש מן הקרקע אך לא איבד כל מטוסים בקרבות אוויר-אוויר. מטוסי הקורנס שהוכחה הצלחתם בהשמדת סוללה זכו באות תקיפה ייחודי.

השלכות המבצע

מבצע ערצב-19 נחשב בעיני בכירי חיל האוויר, לצד מבצע מוקד, מבצע אופרה, ו מבצע יונתן, לאחד מארבעת המבצעים החשובים ביותר שעצבו את דמותו של חיל האוויר [9]. בדיעבד, הועלתה בחוגים בטחוניים השאלה האם היה נכון לחשוף בתקיפה את היכולות המיוחדות שפיתח חיל-האוויר מבלי לנצל את העליונות האווירית שקנה המבצע לכתישת הצבא הסורי. המבצע משך התעניינות רבה מצד חילות אוויר מערביים שראו בו דוגמא לשימוש מוצלח ביכולות הטכנולוגיות המערביות להבסת דוקטרינת ההגנה האווירית הסובייטית. משלחת אמריקאית בראשות הגנרל ג'ון צ'יין הגיעה כשנה לאחר המבצע ללמוד את לקחי התקיפה. עם זאת, בתקיפה שערכו האמריקאים בלבנון ב-1983 כנגד סוללות נ"מ סוריות, בעקבות הפיגוע בבסיס הנחתים בבירות, לא הושגו תוצאות טובות. על פי דוד עברי תוצאות התקיפה גרמו להלם בצבאות ברית ורשה, ערערו את בטחונם בטכנולוגיה הסובייטית ובערכו של מערך הטק"א שברשותם ובכך עודדו את תהליך הגלאסנוסט שהחל מספר שנים אחר כך. הישגי מבצע ערצב-19 נלמדים עד היום בחילות-אוויר בכל העולם.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

_____________________________________
אז מה


נערך לאחרונה ע"י salak בתאריך 21-05-2009 בשעה 16:54.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 21-05-2009, 21:27
צלמית המשתמש של salak
  salak salak אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.08.06
הודעות: 1,368
כן, זה הציטוט מן הראיון עם ג'ינו ב"הארץ"
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי hoddle שמתחילה ב "אני לא בטוח על אמיתות..."

" ערב מבצע שלום הגליל, למשל, הגיעו אלינו ליחידה כמה מבכירי חיל האוויר, בתוכם גם תתי אלופים והמון טייסים בכירים. אמרו לנו שלסורים יש טיל נ"מ חדיש, שהוא בלתי ניתן לפיצוח. מדובר היה בסוללות הטילים הרוסיים מסוג ס"א-6, שנחשבו אז לאימת טייסי חיל האוויר. אמרו שכל חיל האוויר יכול ללכת לנו, אם לא נעשה משהו. אני זוכר שראיתי תתי אלופים לבנים כסיד. אותה השעה היו פרוסים אצל הסורים כמה עשרות סוללות טילים שכאלה, אז תיכננו מבצע ועשינו מה שעשינו, ובוקר בהיר אחד נעלם להם טיל שלם על זחליו ועל מערכות האלקטרוניקה המתקדמות שלו. הגנב בים-בם הרים בלילה טיל רוסי אחד. חצי שנה אחר כך, במלחמת שלום הגליל, חיל האוויר גמר אותם, את כל סוללות הטילים הללו, בשעה וחצי של השמדה טוטאלית ובדיוק מבצעי מופלא".

עם כל הכבוד לג'ינו, ויש כבוד, מה שקצת מטריד אותי בסיפור הדרמתי הזה הוא שב-82 ה-SA-6 כבר לא היה חדיש - המערכת נכנסה לשירות בברה"מ כבר ב-67. ידוע גם שסוללות SA-6 נתפסו בשלמותן באפריקה ב73.
ייתכן שהוכנסו שיפורים במערכת שדרשו ניתוח, ייתכן גם שג'ינו התבלבל עם SA-8.
_____________________________________
אז מה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #14  
ישן 22-05-2009, 16:08
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,707
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי salak שמתחילה ב "תודה."

המספר 19 מתייחס לכל הסוללות שהיו באיזור (לא רק למטה בבקעה). קרא שוב את דבריו של סלע, בקישור הראשון שהבאתי, לגבי שם המבצע. בנוסף, הנה ציטוט מ"מרחב אוירי 2006" העוסק גם הוא במספרים: " ב-9.6.82 הותקף מערך הטילים בבקעת הלבנון,שכלל 15 סוללות טילי SA-6 שתי סוללות SA-2,ו-2 סוללות SA-3."

http://www.merchav-aviri.org/pages/content/view/938/34/

המספר הסופי של הסוללות שהושמדו לא מפורסם באינטרנט (כל הדברים שכתבתי מתבססים רק על מה שפורסם ולצערינו יש עוד הרבה נעלמים). לפי דבריו של אביעם סלע הושמדו 14 ביום הראשון: "לקראת השעה ארבע אחר-הצהריים החלטתילהפסיק את המבצע", הוא משחזר. "בשלב זה כבר השמדנו 14 סוללות, היינו שעה לפני אור אחרון ולא איבדנו שום מטוס". היו השמדות גם בהמשך (לא ברור איזו כמות מדוייקת), השמדות אלו כללו גם משגרים של SA-8. קטע מהתקיפה הוקרן בזמנו בטלביזיה (בערוץ 1):



לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן.


באתר הבא:

http://he.wikipedia.org/wiki/9K33_%D7%90%D7%95%D7%A1%D7%94

המתאר מבנה והסטוריה של סוללת SA-8 נכתב: "ובסופו של דבר בהתקפה זו הושמדו 3 מערכות SA-8 " ולפי המתואר שם, כל מערכת כזו היא עצמאית אך סוללה כוללת ארבע מערכות כאלו וכעת השאלה היא כיצד סופרים. אחרי שתחליט על המספר המשוער, כתוב לפניו את האות "כ" כיוון שיש להניח שבכל מקרה הוא לא מדוייק.

עוד על המבצע בסרטון באתר חיל האויר:

http://www.iaf.org.il/Templates/Gallery/GalleryVODMovies.aspx?lang=HE&lobbyID=67&folderID=1917&subfolderID=1919&docID=26812

נערך לאחרונה ע"י yaari בתאריך 22-05-2009 בשעה 16:11.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #17  
ישן 13-11-2009, 00:31
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
ראיון ישן יותר עם אביאם סלע ובו פרטים נוספים מעניינים שלא מופיעים בראיון החדש יותר
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי yaari שמתחילה ב "30 סוללות נשמע מעט מוגזם..."

ראיון ישן עוד יותר מבטאון ח"א עם אביעם סלע מיום השנה העשירי למבצע ערצב-19 ובו פרטים נוספים מעניינים נוספים שלא מופיעים במלואם בראיון החדש יותר מיום השנה העשרים:
1. התקיפה הייתה מתוכננת במקור כבר לאפריל 1981
2. אחרי השמדת הסוללות פרסו הסורים טילי סקאד כלפי ישראל
3. סוללות ה SA-9 לוביות פרסו בלבנון (ככל הנראה מדובר בכלים שהוכנסו ללבנון לא כחלק ממערך הטק"א הסורי בבקעה אלא דווקא במסגרת גדוד הנ"מ האוגדתי של דיוויזה 1 וכתוצאה מכך כמה מהם אף נפלו שלל בידינו בעת נסיגת הסורים. אאל"ט כלי כזה מוצג בחצרים ואחרים כמותו היו בזמנו בשימוש יחידת אגרופן ז"ל, לצד שילקות ושאר גרוטאות).

כמו כן כתבה נוספת מבטאון ישן אחר הפעם על טיל הקרס, המוזכר גם באשכולות אחרים הנוגעים למבצע ערצב
http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...ad.php?t=275565
http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...ad.php?t=399100


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 03-06-2012, 21:44
  ykantor ykantor אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 24.07.05
הודעות: 593
סיירת מטכ"ל "גנבה" את הטיל מעומק לבנון
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי strong1 שמתחילה ב "ראיון ישן יותר עם אביאם סלע ובו פרטים נוספים מעניינים שלא מופיעים בראיון החדש יותר"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי strong1
ראיון ישן עוד יותר מבטאון ח"א עם אביאם סלע מיום השנה העשירי למבצע ערצב-...
3. סוללות ה SA-9 לוביות פרסו בלבנון (ככל הנראה מדובר בכלים שהוכנסו ללבנון לא כחלק ממערך הטק"א הסורי בבקעה אלא דווקא במסגרת גדוד הנ"מ האוגדתי של דיוויזה 1 וכתוצאה מכך כמה מהם אף נפלו שלל בידינו בעת נסיגת הסורים.


אביעם סלע , בראיון בידיעות 1.6.2012
"תוך כדי הלחימה בלבנון נפל לידינו טיל שלל. מי שהביא את הטיל הזה מעומק לבנון היה עוזי דיין שסיים את הפיקוד על סיירת מטכ"ל סמוך למלחמה. על סמך הטיל הזה פוענחה בתוך יומיים על ידי התעשיה הבטחונית תעלומה שהטרידה אותנו שנים , ויישמנו את מה שלמדנו תוך כדי הלחימה"

יהודה

נערך לאחרונה ע"י ykantor בתאריך 03-06-2012 בשעה 22:01.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #36  
ישן 24-05-2009, 16:27
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
לא מדוייק
בתגובה להודעה מספר 35 שנכתבה על ידי b.a שמתחילה ב "לא נתפסה כל סוללת סאם 6 ביום..."

בספר "ממעבדה למערכה" של זאב בונן, מופיע צילום של SA-6 פגוע שנלקח שלל.

התיחסות לנושא גם בע"מ 62-68 ולפרוייקט 'אנדרטה' על בסיס מחקר טילי שלל אלו.

בנ"ל מפורטים ממצאי שלל שונים, ובלא כל קשר למטכ"ל, ובהם נפלי טילים ברמת הגולן, וטיל שרוף שאותר בצפון הארץ.

ראש ביות שלם נמצא יחד עם סוללה נוספת באזור החווה הסינית שאיפשר פענוח סופי ומוחלט של המערכת על מרכיביה השונים, ופיתוח אמצעי נגד כדוגמת "קורמורן" - מערכת חסימה שהותקנה על מסוק יסעור וכרטיס אלקטרוני חדש שהותקן במארז ALQ-119 שהותקן על מטוס קורנס והופעלו כבר ב"מלחמת ההתשה הקטנה" כנגד הסורים

עוד מוזכר בספר השימוש ב"תדמית" - פצצה גולשת לטווח ארוך מונחית טלוויזיה, ממנה פותח בהמשך הפופאי, ששימשה בתקיפת הטילים.

כינויי המערכת - מתוך הספר.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #46  
ישן 23-05-2009, 16:33
צלמית המשתמש של קורנסון
  קורנסון קורנסון אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.04.04
הודעות: 2,257
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי salak שמתחילה ב "ערצב 19, מבצע תקיפת הטק"א הסורי במלחמת לבנון 1982"

ציטוט:
הפריסה החדשה פגעה ביכולת ההרתעה של ישראל


אנחנו חייבים להפסיק להשתמש במשפט הזה. הוא הפך להיות ההסבר הסדטנדרטי לכל ארוע ביטחוני בלתי רצוי ובלתי מתוכנן, הוא כבר לא יותר מקלישאה. במקרה של מערך הטילים הסורי זה אפילו חמור יותר מכיוון שהוא יוצר היפוך של סיבה ותוצאה.

פריסת מערך הטילים היה הפרה של הסכם הקוים האדומים שאפשר את התערבות סוריה במלחמת האזרחים בלבנון. אלמלא היה קיים הסכם כזה, צה"ל היה פועל כנגד הסורים עוד בשנות השבעים כדי לנטרל את האופציה שלהם לאגף את מערכי ההגנה שלנו על רמה. הסורים ראו בהפלה שלנו את צמד המסוקים שלהם בהפרה של ההסכם, ולכן הרגישו שהם יכולים לקדם את הטילים. "יכולת ההרתעה של ישראל" במקרה זה, פשוט לא עבדה. הסורים לא הרגישו מאוימים מספיק על מנת לשמור את הטילים בתוך סוריה. משבר הטילים של 1981 הוא כשלון של יכולת ההרתעה. אין טעם לדבר על פגיעה ביכולת עקב הפריסה.
_____________________________________
"Perpetuo vincit qui utitur clementia"

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #57  
ישן 24-05-2009, 09:27
צלמית המשתמש של salak
  salak salak אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.08.06
הודעות: 1,368
יש לך את הציטוט מ30 ימים באוקטובר?
בתגובה להודעה מספר 56 שנכתבה על ידי yaari שמתחילה ב "אכן הגזמה פראית. תיצמד..."

יערי, לא ברור לי מה הטעות החדשה שנוצרה. אם נקבל את הנתון של 102 מטוסי קרב שהופלו, מתוך 358 מטוסי קרב ש(לפי וויקיפדיה – אשמח לתיקון) היו לנו בתחילת המלחמה מגיעים למעל רבע.

או שמא אתה מתכוון שהלם הפגיעות של המטוסים לטק"א היה גדול בשלושת הימים הראשונים ולא אחרי כן?

לגבי אחוז המטוסים שנפלו בשלושת הימים הראשונים מתוך כלל האבידות, לא עומד מולי הספר של גורדון, אם תצטט לי ממנו אשמח לשנות. אבל, אני נוטה להאמין שהאחוז היה יותר גדול.

אם למשל מסתכלים על התאריכים בהם נפלו טייסים בזמן המלחמה (לפי הטבלה במרחב אווירי), מתוך 46 טייסי קרב שנפלו עד ה- 24/10, נפלו 22 בין ה-6 ל-8 באוקטובר. שזה כמעט חצי.
_____________________________________
אז מה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #59  
ישן 24-05-2009, 12:21
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,707
בתגובה להודעה מספר 58 שנכתבה על ידי double_o שמתחילה ב "לפי גורדון בתחילת המלחמה היו..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי double_o
לפי גורדון בתחילת המלחמה היו לחיל האוויר 383 מטוסי קרב (מתוכם 66 לא כשירים) ו8 מטוסי צילום.
מתוכם אבדו 103 מטוסי קרב במלחמה (כולל מטוס אחד שלא הופל, אבל ניזוק בצורה קשה ונגרע מהסד"כ).
סה"כ זה יוצא קצת יותר מרבע (26.9%) ממטוסי שהקרב שהיו לחיל האוויר בתחילת המלחמה. אם כי יש לזכור שבמהלך המלחמה קיבל חיל האוויר מטוסים מארה"ב.
בספר של גורדון לא מפורטות האבדות השלושת הימים הראשונים, אבל מצויינת בו העובדה שבארבעת הימים הראשונים איבד חיל האוויר 54 מטוסי קרב (ועוד 55 נפגעו), כלומר יותר מחצי מכל המטוסים שאבדו במלחמה.
אבל, אאל"ט רוב האבידות של חיל האוויר במלחמה לא נגרמו מטק"א, אלא מנ"מ קני.


לאור המספרים המצוטטים מגורדון (לא ידעתי שיש מספר מוצהר של מטוסי קרב, אפילו של אותה תקופה), לוקח את דברי בחזרה למעט הסיומת ש double_o מעיר לגביה ונראית גם לי הגיונית.
לכן אולי עדיף: "הבעיה נחשפה בשיא חומרתה במלחמת יום הכיפורים, שבה איבדה ישראל יותר מרבע ממטוסי הקרב שלה, רבים כתוצאה מפגיעת טילי קרקע-אוויר" ("רבים" במקום "רובם").
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #79  
ישן 04-06-2009, 20:04
צלמית המשתמש של אמיר ג.
  אמיר ג. אמיר ג. אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 19.01.07
הודעות: 946
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי salak שמתחילה ב "ערצב 19, מבצע תקיפת הטק"א הסורי במלחמת לבנון 1982"

כמה תהיות ואי דיוקים:

א) לא צריך "להשתלט" על טילי אס איי6, או על סוללה, על מנת ללמוד איך הכלי עובד,
ואיך להתמודד איתו ו\או איך להשמיד אותו.

ב) סוללות ה SA6 לא הוצבו במקומות קבועים, אלא מיתגו בין 'פיתות' ( מחפורות ),
וחלק מהזמן פרסו באתרים שאי אפשר היה לצפות מראש.

ג) הדגש היה על השמדת ה SA8, שבאותו זמן היו חדשים בזירה, והיוו את האיום המרכזי בגלל ניידותם
הכמעט לא מוגבלת.

ד) ציטוט: "...איסוף מודיעין

בשנים שלפני המבצע נכנס לשירות צה"ל מערך של מזל"טים, אלו אפשרו איסוף מודיעין חזותי מדוייק על מיקום כל סוללה וקרון שליטה בטרם המבצע. הם גם חשפו את מאפייני הקרינה של מכ"ם סוללות הטק"א באופן שאפשר את איכונו ושיבושו במהלך התקיפה".

לא מדויק בעליל.

ה) ציטוט: "...הטעיה

על פי מקורות אמריקאים, המהלך הראשון של התקיפה היה שיגור מבנה של מל"טי הטעייה, ככל הנראה מסוג תלם ושדמית מטייסת 200 לעבר בקעת הלבנון. פרופיל המכ"ם של המל"טים נועד לדמות מטוסי קרב. בהתאם לתכנון הגיבו סוללות הטק"א הסוריות באיכון המל"טים ושיגור טילים לעברם כשהן חושפות את מיקומן המדויק והופכות מטרה לטילים מונחי קרינה. במקביל, מטוסי הדיה איכנו את מקום הסוללות ועדכנו את הכוחות התוקפים".

זה לא היה תפקידם של מטוסי הדיה. האיכון נעשה באמצעים אחרים, שהיה לי הכבוד להפעיל חלק מהם.

נערך לאחרונה ע"י אמיר ג. בתאריך 04-06-2009 בשעה 20:09.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #81  
ישן 04-06-2009, 21:12
צלמית המשתמש של אמיר ג.
  אמיר ג. אמיר ג. אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 19.01.07
הודעות: 946
בתגובה להודעה מספר 80 שנכתבה על ידי NehemiaG שמתחילה ב "א. זה מאוד מאוד עוזר. ב. זאת..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי NehemiaG
א. זה מאוד מאוד עוזר.

ב. זאת לא הנקודה, באמצעים הנכונים אתה יכול לאכן קורנים, ובשליטה טובה אתה גם יכול לסגור מעגל יותר מהר מיכולת ההשמדה שלהם.

ג. אני חושב שאתה טועה לגבי גלי התקיפה הראשוניים, אם אני זוכר נכון, אתה הSA-8 צדו אחרי שהסוללות הישנות יותר הושמדו.

ד + ה. אני מציע שתמחק את ההתייחסות שלך, לא צריך לתקן כל דבר.


א) זה עוזר אם אתה מעוניין לדעת למשל, מה טווח הטיל, או יכולות התמרון והניהוג שלו. זה חומר למהנדסים.
זה לא עוזר מבחינת האיכון שלו וההשמדה שלו.

ב) בלי קשר לגלי תקיפה. האיום המרכזי באותה תקופה היו חטיבות ה SA8.

ד + ה ) תשמע. אני מאלה פה בפורום, שלפעמים מזדעזעים ממה שנאמר וממה שנחשף פה.
אין שום חשיפה במה שכתבתי. הרי ברור שערצב לא נעשה ע"י טלקינזיס. ברור שהיו "אמצעים".
כל איש מודיעין שעוסק בתחום ( קורנים... אתה אמרת ) יכול להבין באינטואיציה המקצועית שלו
איך ערצב קרה. מה שצריך להמשיך להיות חסוי זה מה הם האמצעים, מה היכולות שלהם וכיוצ"ב.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #88  
ישן 04-06-2012, 19:10
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,707
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי salak שמתחילה ב "ערצב 19, מבצע תקיפת הטק"א הסורי במלחמת לבנון 1982"

http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...149#post4243099

יום רביעי השבוע (6/6/2012) "מבט שני" על מלחמת לבנון
"....במשדר מיוחד חושפת מבט שני את הצלחת חיל האוויר בחיסול מערך הטילים הסובייטי בבקעת הלבנון, את הקרב שצונזר עד עתה בין שתי חטיבות שיריון של כוחותינו ועוד אירועי מפתח להבנת המלחמה ההיא.
ב 8 ליוני 82 תקפו בהפתעה מאות מטוסי חיל האוויר את מערך טילי הקרקע אוויר של הסורים בבקעת הלבנון. מערך סובייטי שייצג את תפיסת העולם השלמה של הגוש המזרחי מול המערב . זה המערך שהותיר טראומה מאז מלחמת יום הכיפורים שבה כופף הטיל את כנף המטוס וגרם לחיל האוייר עשרות הרוגים, שבויים ונעדרים .
לראשונה חושפים מתכנני המבצע והמפקדיו , אל"מ אביאם סלע ואלוף דוד עברי את פרטי הקרב המוצלח שנלמד עד היום בצבאות רבים בעולם...."
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #95  
ישן 04-06-2016, 21:36
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
אפקט הערצב: כך השמידה ישראל את טילי הסורים ואת הדוקטרינה הסובייטית
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי salak שמתחילה ב "ערצב 19, מבצע תקיפת הטק"א הסורי במלחמת לבנון 1982"

http://www.maariv.co.il/news/israel/Article-544311

זה היה ההישג המרשים ביותר בהיסטוריה של חיל האוויר. אדריכלי הפעולה חושפים: כך השמדנו את סוללות טילי הנ"מ הסוריות וריסקנו את דוקטרינת הלחימה הסובייטית

כתבה מעניינת, שימו לב לסיידוויינדר

כך, בתשע השנים שבין מלחמת יום הכיפורים למלחמת לבנון הראשונה הצליח חיל האוויר של ישראל לבנות, יש מאין, מערכת שמתקשרת בין הגופים השונים - עם משוב. כינוי אחד שלה היה “פריסקופ", כינוי אחר “שירה בציבור". שני השמות רומזים לתכונה החשובה של המערכת - אינטגרציה בין הרבה גופים בעלי מטרה משותפת, שכל אחד מהם פועל בדרך שונה ומתאים את עצמו לנעשה סביבו, מבלי לשכוח שהוא פועל באזור רווי איומים ומוכה טילים מכל הסוגים.

המומחה לאסטרטגיה ד"ר חיים אסא, שהשתלב בפרויקט בפיתוח הקונספט, אומר: “פלד בנה חיל אוויר חדש לגמרי, ובתוכו מערכת מודיעין אוטונומית שסיפקה לחייל את המטרות, מבלי להסתמך על אגף המודיעין של צה"ל. הוא הפך את החיל לחיה טורפת בעלת יכולות שאין לשום חיל אוויר בעולם. על התזמורת שהקימה את המפעל ניצח בפועל מספר 2 בחיל, אביהו בן נון".


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.maariv.co.il/HttpHandlers/ShowImage.ashx?id=392472]
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #103  
ישן 05-06-2016, 17:41
  double_o double_o אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 30.09.07
הודעות: 2,855
בתגובה להודעה מספר 95 שנכתבה על ידי strong1 שמתחילה ב "אפקט הערצב: כך השמידה ישראל את טילי הסורים ואת הדוקטרינה הסובייטית"

פסקה מעניינת, אני חושב שזה פעם ראשונה שמוזכרת המערכת בז נודד:
ציטוט:
ס"ן בדימוס שוקי לפלר היה טייס קרב במלחמת יום הכיפורים. אחרי המלחמה צורף לצוות של סלע. לדבריו, "סלע אמר לי: 'מעכשיו אתה אחראי על "פוטיפר" ו"כחלילית"', שהם טילי קרקע–קרקע קטנים, שאמורים היו לסייע למטוסים לחסל את הטק"א. שאלתי ‘מה זה?'. אמר ‘לא מעניין אותי, תקרא ותלמד'. התחלתי ללמוד בעצמי ולעבוד.

נתתי ליחידות נקודות ציון להיכן לשגר את הטילים לפי תצלומי אוויר שקיבלתי. מאוחר יותר מוניתי לראש מדור ‘בז מצוי' לניהוג פצצות אלקטרו–אופטיות המשוגרות מסקייהוקים והנהוגות ממטוסי הרקולס, אל מרכז ניהול אש (מנ"א) של הסוללה. נשלחנו לבסיס קולומבוס, באוהיו ארה"ב, כדי להתאמן בניהוג פצצות אלקטרו–אופטיות בתנאים שונים".
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #119  
ישן 08-06-2019, 23:26
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,707
בתגובה להודעה מספר 115 שנכתבה על ידי strong1 שמתחילה ב "מסתבכים ומנצחים: כשפצצה חכמה טיילה בלי שליטה בשמי לבנון"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי strong1
הנשק היה מתקדם אבל הטייסים פרועים

אני לא אדבר על הטעויות הרבות שנכתבו בכתבה (ביטחון מידע מגביל אותי) אבל לצערי נכתבו גם שטויות לא מעטות. למשל הציטוט הבא:
"עם כל אלו מגיע חיל האוויר הישראלי למלחמת לבנון הראשונה כחיל טכנולוגי ואיכותי, אבל גם מאוד פרוע. יעיד על כך אירוע בטייסת 107 המכונה "הפוגרום"".
ובכן, חגיגות השנה בטייסת כוללות מידי פעם מה שמכונה "פוגרום" (או בלשון מצוחצחת "קרנבל") כחלק מההווי הטייסתי, והכל נעשה באישור וברוח טובה.
מכאן להסיק על "טייסים פרועים"? (ואגב, כל חיילי הטייסת, לא רק הטייסים, שותפים לחגיגה המהנה).
ולכתוב על כך "כל זה ביחד היה הרקע למבצע ערצב 19" - מראה על כתב לא רציני (או שמזלזל בקוראים) ששמע על משהו שנראה לו חריג והחליט לקשר בין הדברים.
הנה דוגמא לאחד ה"פוגרומים", כפי שהעליתי באשכול על הקמת הטייסת:

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

נערך לאחרונה ע"י yaari בתאריך 08-06-2019 בשעה 23:32.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #125  
ישן 20-05-2020, 11:08
  beatma beatma אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.10.05
הודעות: 1,203
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי salak שמתחילה ב "ערצב 19, מבצע תקיפת הטק"א הסורי במלחמת לבנון 1982"

"עם פרוץ המלחמה התקיים מבצע "ערצב 19" בו השמיד חיל-האוויר את מערך הטק"א (טילי קרקע-אוויר) בסוריה. "התכוננו מבעוד מועד למבצע. מטוסים רבים, עליהם הותקנו מערכות ל"א, עלו לאוויר. אני הייתי על אחד מעשרת מסוקי ה'יסעור' שפעלו. הכול הלך כמתוכנן עד שאחד המסוקים התקלקל והמריא באיחור. טסנו בנתיב המתוכנן, קיבלנו את פקודת ההפעלה, אך המסוק שהתקלקל עדיין לא היה בנתיב", תיאר סא"ל (במיל') רמי. "למרות שהמסוק לא היה בנתיב, הפעיל מפקד המשימה את מערכות הל"א שלו - זוהי הגדלת ראש, גם אם אתה בדרך לנתיב ובכיוון הנכון, אתה תעשה את העבודה. ביצענו את משימתנו כמו שצריך ומיד לאחר שנחתנו דיברתי עם מי שהיה מפקד טייסת 119. בשיחתנו הוא אמר לי: 'לא ראינו טילים, ואם מישהו ראה טיל הוא לא היה בכיוון' - יותר מזה לא צריך"."


https://www.iaf.org.il/9279-52174-he/IAF.aspx
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #127  
ישן 27-07-2020, 22:37
  strong1 strong1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
מידע נוסף
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי salak שמתחילה ב "ערצב 19, מבצע תקיפת הטק"א הסורי במלחמת לבנון 1982"

עניין הקרנפים אוזכר כבר לעיל

https://www.mako.co.il/pzm-magazine...b0c23371026.htm

השניים לחמו גם בלבנון הראשונה בשנת 1982. טייסות ההרקולס בהן טסו אגמון והשכל הטיסו כוחות לעומק לבנון, שם נחתו על מנחתים מאולתרים. בדרך הלוך סיפקו כמויות אדירות של ציוד ובכיוון ההפוך חזרו עם זוועות המלחמה אותה ראו בעיניים, בניגוד למה שמקובל לחשוב על טייסים שמשקיפים כביכול מלמעלה, כשחזרו עם הפצועים וההרוגים.

רק מעטים יודעים שבמבצע "ערצב 19" להשמדת סוללות הנ"מ הסורי היו שותפות גם טייסות הקרנף להן היה חלק מכריע בדיוק הטילים ששיגרו מטוסי הפנטום, שגרפו את התהילה במבצע. "אז הייתה לנו מערכת ייחודית שסייעה לנו לנהג את הפצצות החכמות (חניתות) למטרה שלהן אחרי ששוגרו מהפנטומים", מסביר אגמון. "כמפקד טייסת לא הטסתי את המטוס וישבתי מאחור עם המנהגים".
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #143  
ישן 12-06-2022, 13:52
  yaari yaari אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,707
בתגובה להודעה מספר 142 שנכתבה על ידי זיגפריד ששון שמתחילה ב "לפני שנים רבות, חבר, טייס..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיגפריד ששון
לפני שנים רבות, חבר, טייס פאנטום, אמר לי, לשאלתי, שמצלמת הטלביזיה הייתה כמעט חסרת ערך ולא עשו בה שימוש פרקטי

אינני יודע באיזה שנים החבר שלך שירת בטייסת קורנסים.
ה TISEO עבד היטב בשנים הראשונות. בהמשך החלו בעיות אחזקה ויחד עם העובדה שלא לכל המטוסים היתה את המערכת, היא אכן ירדה מגדולתה.
היא היתה בעלת ערך ונעשה בה שימוש פרקטי, במיוחד אם הנווט ידע לתפעל אותה כראוי.
דוגמאות:
ביירוט לקרב אוויר ניתן היה להצמיד את כיוון הראיה של המערכת לנעילת המכ"ם על היריב ולזהות ממרחק של עשרות קילומטרים את סוג המטוס (אפשר היה לשעבד את המערכות זו לזו). כמו כן, אם היריב היה מבצע פעולות תמרון להתחמקות מנעילת מכ"מ, המערכת (שניתן היה גם אותה לנעול על המטרה) היתה יכולה לשמור על היריב ולחדש את נעילת המכ"מ (המכ"ם היה ממשיך להיות מכוון על המטרה לפי הטיזאו).
בנושא אוויר-קרקע ניתן היה לזהות מרחוק (כשטסים בגובה) אם יש מטרה בנ.צ. שקיבלת, ומאיזה סוג.

הייתי יכול להראות המון דברים מופלאים שעשיתי ב TISEO אבל לצערי הקלטות שהיו ברשותי אבדו לאחר שמסרתי אותן להמרה בבסיס חצרים לאחר שנים רבות.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #150  
ישן 09-06-2022, 18:28
  HSI HSI אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 22.11.16
הודעות: 760
מיקום הסוללות שהותקפו
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי salak שמתחילה ב "ערצב 19, מבצע תקיפת הטק"א הסורי במלחמת לבנון 1982"

באטלס מלחמת של"ג בעמ' 197 מופיעה מפת הסוללות שהותקפו במבצע.
נראה כי 3 מהסוללות נפגעו בעודן בשטח סוריה (SA-3 בסמוך לג'דידת יבוס, SA-3 ו SA-6 מזרחית לכפר זבד).
כמו כן, נראה כי מס' סוללות SA-6 נפגעו בשטח שנכבש כעבור יומיים ע"י אוגדות 252, 90, 880.

בעמ' 194 מפורט סד"כ הקרב של חה"א, שכלל 607 מטוסים: 39 בז, 71 נץ, 212 עיט, 137 קורנס, 122 כפיר, 21 שחק, 5 נשר. פירוט הטייסות ומפקדיהן בעמ' 211-212.
סד"כ מטוסי העיט נראה מעט גדול עבור 6 טייסות (115, 116, 102, 147, 140, מתקדם קרב). וזאת עוד לאחר שמערך העיט צומצם בשנת 1980, עת נמכרו מטוסים לאינדונזיה, הוסבה טייסת 110 לנץ וטייסת 149 לכפיר.
לא ברור גם האם סד"כ הקורנס כולל את 14 מטוסי הצילום.

נערך לאחרונה ע"י HSI בתאריך 09-06-2022 בשעה 18:31.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #152  
ישן 17-06-2022, 23:35
  HSI HSI אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 22.11.16
הודעות: 760
בסיסי טילים בגזרת אוגדה 252
בתגובה להודעה מספר 151 שנכתבה על ידי HSI שמתחילה ב "הנחייה לתפוס שלל"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי HSI
לקראת הפסקת האש בצהרי ה-11 ביוני, הנחה פצ"ן את גיס 479 לתפוס סוללת טק"א SA-6 (וגם טנק T-72). עובדה זו מוזכרת בפרסומי מחלקת היסטוריה לרגל 40 שנה למלחמה:
אוגדה 252 במעברים - עמ' 56
כוח יוסי וכוח ורדי בבקעת הליטני - עמ' 77


ראשית, תיקון טעות - מדובר כמובן בגיס 446 שלחם בגזרה המזרחית ולא כפי שכתבתי.

שנית, בפרסום הנ"ל על אוגדה 252 נזכרים שני "בסיסי טילים" בשמם לפי קוד "הוריקן":

1. בעמ' 65 נכתב כי ב-12 ביוני, לאחר הפסקת האש, כוחות מחטיבה 401 נשלחו להשתלט על בסיס טילים "סז383" בגבול סוריה - לבנון. נראה כי שם פרשה סוללת ה SA-6 המסומנת כפגועה מזרחית לכפר קוק באטלס מלחמת של"ג.

2. בעמ' 66 (וגם בעמודים הבאים) נכתב כי בבוקר ה-11 ביוני זיהו כוחות מחטיבה 7 כלי רק"ם סוריים באיזור בסיס הטילים "סז489" ופגעו בהם. בסיס טילים זה נמצא במראח אל הווא, ליד "אפיקורוס 12". נראה כי שם פרשה סוללת ה SA-6 המסומנת כפגועה דרומית לינטא באטלס מלחמת של"ג. בסיס טילים זה נותר בידי האויב בסיום הלחימה.

לאור הנסיגה המסודרת יחסית של השריון הסורי בגזרה, ניתן להעריך כי גם שרידי סוללות הטק"א נסוגו, תוך פינוי ציודן, טרם הגיעו אליהן כוחות צה"ל.

נערך לאחרונה ע"י HSI בתאריך 17-06-2022 בשעה 23:42.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #161  
ישן 11-06-2022, 19:00
  double_o double_o אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 30.09.07
הודעות: 2,855
בתגובה להודעה מספר 160 שנכתבה על ידי yanivib137 שמתחילה ב "ידוע מדוע לא השתמשו ב AGM-65 Maverick שהיה כבר מבצעי אז, במקום לפתח את התדמית ?"

חוץ מנושא הטווח והייצור כחול לבן יש עוד שתי נקודות.
הראשונה והמרכזית היא שיטת ההנחייה, המבריק היה טיל שגר ושכח, היית צריך לרכוש את המטרה לפני השיגור ולאחריו לא יכולת לעשות דבר. כמובן שרכישה כזאת חייבה שהמטוס יהיה קרוב יחסית למטרה בטווח ראייה.
לעומת התדמית הונחתה בצורת של תקשורת דו כיוונית עם המטוס, כלומר הפצצה הייתה משדרת את התמונה למטוס והנווט היה מנחה את הפצצה למטרה. זה מאפשר להטיל את הפצצה מרחוק לכיוון הכללי של המטרה ולהכווין אותה במדוייק על פי התמונה שהפצצה שידרה. זה אפשר למטוסים להטיל את הפצצות מחוץ לטווח הטילים וגם לפגוע במטרות שהמיקום המדוייק שלהן לא היה ידוע בתחילה (דוגמא קלאסית לכך היא השמדה של רכב SA-8 במלחמה על פי הכוונה של מזל"ט).
נקודה נוספת היא רש"ק הרבה יותר כד שאפשר השמדה של מטרות מבוצרות וביצוע המשימה גם המקרה של פגיעה ליד המטרה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #182  
ישן 14-06-2022, 18:42
  HSI HSI אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 22.11.16
הודעות: 760
בתגובה להודעה מספר 181 שנכתבה על ידי yaari שמתחילה ב "[QUOTE=beatma]יש כתבה בביטאון..."

תמונה זו אכן מופיעה בביטאון 85 (186) מיוני 1992, בעמ' 25, אך גם בביטאון 92 (193) מאוגוסט 1993, בעמ' 15, בהקשר של מבצע "דין וחשבון" שנערך ביולי 1993. באותו העמוד, משמאל לתמונה, אכן נכתב על שימוש בטיל המייבריק במבצע, אך מדובר על טייסת F-16 (נץ?) ולא על קורנס.
באתר "מרקיע שחקים" מסופר על קליטת ה"פינגווין" במהלך מלחמת יום הכיפורים וכן על שני מבצעים בהם קורנסים של טייסת 107 שיגרו טילי "פינגווין" על מטרות בלבנון, ב-1980 וב-1988.
האם כל טייסות הקורנס, העיט והנץ היו כשירות לשיגור "פינגווין"? האם גם טייסות הכפיר?

ובעניינים אחרים:
בביטאון יוני 1992, באותה הכתבה על טייסת 107, מופיעה בעמ' 23 תמונה של רביעיית קורנסים מהטייסת. האחורי שבהם הינו 226, הנראה ללא חץ אדום לאורך הגוף. אם כן, נראה כי קורנס 226 הועבר לטייסת 107 לאחר פירוק טייסת 105, בעוד שקורנס 228, למיטב ידיעתי, הושבח ל"קורנס 2000" והועבר לטייסת 201.
כמו כן, בעמ' 14-17 מפורסם הראיון עם אביאם סלע שהובא כבר כאן באשכול בעבר. שימו לב כיצד מספר סלע לקראת סוף הראיון על הגיחה המשותפת עם הרמטכ"ל, מבלי להזכיר את מטרתה האמיתית.
בעמ' 15 מופיעה תמונה של סוללת SA-2 סורית פגועה. גם תמונה זו מופיעה באוסף התצלומים הלאומי, מסומנת D338-107. באטלס של מלחמת של"ג מופיעה במפה בעמ' 197 רק סוללת SA-2 אחת פגועה, מזרחית למג'דל ענג'ר ובסמוך לכביש ביירות - דמשק.

נערך לאחרונה ע"י HSI בתאריך 14-06-2022 בשעה 18:58.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום